Tips på växter till Nano 30L
Hej!
Jag skulle vilja ha lite nya växter till mitt Nano kar på 30 liter. Invånarna just nu är räkor, snäckor och ottosar. Någon som kan tipsa om lämpliga och vackra växter? Har haft javamossa och gälört innan så vill helst prova något annat.
Någon snabbväxande växt vore bra men eftersom att akvariet är litet så behöver det vara en kompaktare, smidigre växt. Jag skulle föreslå att kika in någon av följande som en snabbväxande växt: Rotala rotundifolia, vallisneria eller kanske en luftig stängel med vattenspikblad?
Som lägre växt kan någon cryptocoryne passa bra t.ex cryptocoryne wendtii brown / green som inte blir allt för hög. Du kan också titta på Sagittaria subulata.
Sen tycker jag att du kan fortsätta att ha någon slags mossa för det tycker verkligen räkor mycket om :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du förresten sett att vi har ett växtlexikon här på sajten? Där kan du se bilder på olika arter och läsa kort om dem 🙂
Hej Mimåne!
Tack för alla tips!
Rotala rotundifolia ser väldigt fin ut! Kan man alltså klippa och plantera om topparna på den? Så kanske räcker att jag köper en planta? För skulle gärna vilja ha lite tätare med växter i mitt akvarium. Ser väldigt glest ut just nu.
Vallisneria ser jag blir väldigt hög. Går det bra att klippa bladen så att den inte växer "ur" akvariet?
Vad menar du med "luftig stängel"? Är vattenspikblad en flytväxt?
Jag har redan en del lägre växter men kan inte namnen på de. Om jag fotar de så kanske du vet?
Har du tips på en mossa som inte är så snabbväxande? Jag har iof en mossboll som de brukar sprätta på så den blir helt rufsig :)
Jo jag har kikat lite på vårt växtlexikon och måste säga att det är ett fantastiskt jobb som du har lagt ner. Uppskattas!
Jag har för mig att mossbollar är dåliga, någon annan får förklara varför, har inte så bra koll på det. Sen blir jag lite fundersam när du säger att du har ottosar i ett 30 L , är inte det lite litet? Men till växter skulle jag väl rekomendera hygrophila polysperma, limnophila sessiflora och musselblommor. Hygrophilan och sessifloran kan du ta toppskott av. Musselblommor tycker iallafall jag har superfina rötter, men i det akvarium kanske det räcker med bara några stycken? Jag håller med mimåne att du borde fortsätta på mossorna, det finns många fina sorter att välja mellan. Ha en bra dag!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Tack för berömmet AlenS, det får mig att vilja utöka lexikonet med ännu fler arter.
Rotala rotundifolia kan du klippa av och plantera ner toppen på, det kallas att ta toppskott :) Jag hade om jag vore du, köpt en normal portion på 5st små plantor. Det är bra med några extra skott ifall att något skulle råka hända med dem.
Vallisneria kan man klippa av bladen på. Man klipper bara av i önskad längd och kastar bort biten man klippt av. Växten fortsätter att växa. Det är väldigt praktiskt att man kan göra så om man har ett mindre akvarium. Det finns olika varianter och vill du satsa på den växten så är det nog bäst med vanlig vallisneria.
Med luftig stängel menar jag att bladen på växten inte sitter tätt. De sitter luftigt placerade med ett blad här och där. Tänk dig en kvist av Murgröna t.ex. De är ganska lika. I ett litet akvarium kan man ju inte ha hur mycket buskigt och tättplanterat som helst och då kan det vara smart med en luftig växt som behåller den öppna känslan :) Vattenspikblad kan man hålla som flytväxt om man vill, men den fungerar lika bra att ha planterad.
Om du fotograferar dina växter och lägger upp bilderna så kan jag hjälpa dig att artbestämma dem :)
De flesta mossor är nog ganska snabbväxande tyvärr, jag kan inte komma på någon mossa som inte är det.
Mossboll är egentligen en härva med alger. Om bollen går sönder och de börjar sprida sig så är de väldigt svåra att få bort. Lite vanlig mossa t ex Javamossa är mycket bättre.
Tack lillyrod! Du kom på precis vad jag sökte.
#4 Jag har hört samma sak men har hittills haft tur med min mossboll och sluppit sådana problem. Då trycker/kramar jag ändå ur de vid varje vattenbyte.
Hygrophila polysperma ser fin ut. Gillar att den blir "tjock och buskig" med många gömställen :) Limnophila sessiflora (Gälört) har jag haft tidigare men den dog efter ett par veckor bara. Vet inte riktigt vad som gick snett men kanske kan prova igen. Tack för alla tips! :)
Köpte du gälörten i butik så är det mycket möjligt att det var en helt annan art, nämligen cabomba caroliniana. De förväxlas jättemycket och de flesta gångerna jag ser "gälört" i butik så är det faktiskt cabomba. Den är svårare att hålla då den kräver en del.
Gräset du har är nålgräs. Släktet eleocharis. Förmodligen parvula.
De låga buskiga växterna är cryptocoryne wendtii green. Så kul att du hade den!
Den tredje växten, den längre. Det är en hygrophila, jag tror det är en corymbosa faktiskt!
Cabomba Caroliana är lite "finare" i bladen.
Precis surikatflicka! :)
Jaha det kanske förklarar saken med Gälörten. Man tycker att personalen borde veta vad de säljer 🤔
En fråga om hygrophila plantan. Skall den se ut så? Den har inte speciellt många blad och de flesta ligger bara på toppen. Sen så verkar bladen lite vissna och tuggade på. Finns det något man kan göra för att göra tillvaron bättre för den?
Tyvärr så är butikspersonal inte anställda som några "fiskexperter" utan enbart som säljare. De flesta har inget intresse och därför heller ingen direkt kunskap. Tyvärr.
Hygrophila plantan är inte den fagraste jag sett om jag får säga som så. Den här trivs inte särskilt bra i ditt akvarium av att döma dess utseende. Pröva att googla hygrophila corymbosa och se på bilderna så har du att jämföra.