Clasans akvarium
Bilden är tagen efter uppstart, nu har det kommit i fler växter och ett par galaxy rasboror har flyttat in.
vad trevligt! och väldigt bra kompromiss där :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det ser fint ut. Massa växter helt i min smak : )
Galaxyrasbora som är så himla mysiga! Gillar mina skarpt, de är aktiva och vill ju ha mycket växter så de kommer säkert att trivas! =)
#4 Ja de har bara varit i ett par timmar och är framme och tittar nyfiket! Gör man för hastiga rörelser smiter de iväg men kommer snabbt fram igen. De är verkligen otroligt söta! Tror det blir ännu bättre när växterna växt till sig lite mer :)
Hmm en idé bara… Fiskarna kanske blir tryggare och modigare om du sätter en bakgrund på en eller två sidor?
Nu idag är det eventuellt dags att fylla mitt egna akvarium, OM nu lampan funkar. Det är en gammal ramp så själva lysröret får jag ju byta oavsett men frågan är om ens rampen funkar, jag har dessvärre inte råd att köpa ny ramp just nu. Jag har sett att folk verkar ha vanliga lampor som akvariebelysning, silvriga typ taklampor som hänger ovanför. Funkar detta? Någpn som vet och kan hjälpa? Eller så har jag sett akvarielampor som är som "klämmor" en sätter på kanten på akvariet, men de verkar oftast sitta på nanoakvarium.
Titta i Tinitusans trådar. Hon har lampor hängande och det står var hon köpt dem och vilka lampor som sitter i : )
Rampen funkade OCH lysröret ta mig fan. Fast jag måste ju ändå köpa nytt lysrör. #9 tack!
Snyggt!
Vad snyggt 🙂 Fin kolglödstetra!
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Rampen är mindre än akvariet? Har du tankar på att skaffa dig något nytt? Såg att någon gav dig förslag? Tycker det är snyggt med sådana stora lampor över akvariet =)
Nej Jens, rampen är inte mindre än akvariet men det ser ut så på kameravinkeln :)
Aha, vad har du för rör? Varför vill du byta?
Ett jättegammalt som satt i när jag fick rampen så det är väl en 10 år gammalt..
Då är det verkligen dags att byta rör =) Jag byter mina minst en gång om året vilket är rekommendationen.
Jens har rätt, det är dags att byta ut lysröret :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja det är tanken, det står även längre upp i tråden :) frågan är bara vilket lysrör jag ska ha
Jag bytte nyligen två rör i mitt lilla kar och valde Sylvania Grolux och Sylvania Aquastar.
Bra kombination för både fiskar och växter. Köpte dem från pwss.
Det finn dock bara ett lysrör i denna ramp. Går der att ha bara ett rör av dessa två du skrev?
Aha, är det bara ett rör. Det är förstås lite klent men då skulle jag satsa på aquastar om du nu inte har tänkt dig att köpa en helt ny ramp med två rör?
Så småningom ska det uppgraderas men det är svårt att ha råd som student vill skolstart :) tack för tips! Vad är det för "färg" på skenet? Det jag har nu är väldigt rosa
Aquastar är dagsljus men kanske bättre med hagen power glo på 18000 K som ger dagsljus. Då kan du köra ett rör så länge.
Innan jag bytte till led-ramp så körde jag två st power glo med reflektorer i ett 375 L kar.
Tack för svar Jens! Missade att svara dig :) Har första motgången med 100litern, det är nitrit. Vattnet är lite orange och efter 2 vb är det ljusare orange men fortfarande inte gult. Är det bara att fortsätta byta vatten varje dag tills det försvinner?
Ja byt vatten varje dag till värdet är nere på noll.
Brukar ni stänga av pumpen när ni byter vatten? (Innerfilter) när jag tömmer går vattenytan under insuget och jag vill ju inte ha in luft, men igår när jag startade filtret efter att ha stängt av den under vb började den låta mer än innan
jag stänger inte av mina pumpar under vattenbyte utan puttar ner dem under vattenytan när jag tömmer karen. När man startar en pump igen kan den spruta ut smutsigt vatten så därför gör jag såhär.
Pumpen är så stor så då får jag isf lägga den ner, haha. Smutsigt vatten? Det tar ju typ 10 min att byta vatten
Hur ska jag göra med matning nu när jag har nitrit? Krakarna har ju inte fått mat på 3 dagar :(
Så, jag stängde av den, tog upp den ovanför ytan och sen startade den i vattnet igen, nu blev den tystare
Jag stänger av pumpen och drar ur sladden till doppvärmaren när jag byter vatten. Lite luft brukar det bli i den men det försvinner efter max en timma.
Annars kan man ju putta ner den så den håller sig under ytan.
Fiskar klarar sig bra utan mat en längre tid. Upp till en vecka är inga problem.
Ja lite färgat ser det ut som det är. Håll ut några dagar till så är det säkert borta.
Får hålla med. Skaffa gärna fler växter som t ex hornsäv som är bra när man har. Det är bra med mycket växter.
Jo det ser bättre ut men du har inte så mycket snabbväxande växter men fortsätt med vattenbyte så ska det nog gå bra.
Nu har vi bytt ut pojkvännens hexagon mot ett vanligt 100liters. (Äntligen, vill skicka hexagonen ut genom fönstret) Spenderade 2 timmar med att flytta över inredning, fiskar och vatten till det nya karet och det ser bedrövligt ut :D nya växter och nytt lysrör måste inhandlas. Känner mig dock helt oinspirerad både med växter och fiskar, avskyr alla växter vi har och tycker synd om de stackars rasboras som bara är 9 st.
Det kommer att bli bra ska du se. Ge det lite tid. Allt behöver inte vara perfekt med en gång ; )
Haha inte? ;) vill ha ett tätbevuxet kar typ igår! Önskar att det vore lättare att få förslag på fiskar och inredning, att någon kunde ge mig en färdig plan ;)
Det där är typisk akvaristsjuka haha. Allt ska vara klart nu. Växter finns att köpa här på forumet och nytt lysrör fixar du snart. Sen kan du sätta igång och planera. Det är en del av det roliga.
Titta i bildtrådarna med kar och se om du får någon inspiration.
Det ser jättefint ut Clasan. Bra gjort av dig som inte ger upp 👍
Tack så mycket! Sitter och letar inspiration till växter nu. Tror det kan bli bra! Fiskarna verkar trivas mycket bättre nu också, de är mer framme och simmar runt och verkar knappt skygga längre :)
Nu börjar det bli dags att fylla det ena akvariet med fler invånare. Just nu går det 6 kolglödstetror där i, men jag undrar om det viktigaste är att fylla på dessa så de får ett helt Stim först, eller om jag kan köpa ett par corydoras som jag också planerat ha där i. Någon som vet? Tanken är alltså att ha fulla stim av båda fiskarna men vill inte vräka ner 6 stycken corydoras och 6 stycken kolglödstetror samtidigt för risk för nitritchock?
Du kan välja vilken fisk du vill att fylla på med tycker jag. Vill du ta corysarna som nästa steg är det inte fel. Då har du någon som städar botten : )
är det grovkornig sand? isåfall får du fundera på hur det skulle fungera med corysar. ser inte just nu om det är grovkornigt eller inte.
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Nej det är 3 olika akvarium på bilderna. Det är finkörning sand i det där corydorasarna bor :)
Ett akvarium blir aldrig färdigt Clasan, det har jag lärt mig under min tid som akvarist. Ge det lite tid så kommer det nog bli fint så småningom ska du se :)
Fiskade precis upp denna bit av vallisnerian ur ena akvariet som jag haft problem med tidigare. Algen fanns bara på denna bit av växten, ingen annanstans. Blir rädd för att den är så mörk och tänker att det kan vara cyano? Alla andra växter har blivit fina nu när vi bytt akvarium och lampa och pump.
Svårt att säga men är inte akvariet nystartat? Mycket händer när det är nystartat och det gäller att få bukt på bakteriekulturen. Jag skrev lite om cyano i denna tråd hur det kan uppstå: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/564796aa8e0e746f8f000a88-cyano?discussions-1
Jo det är nystartad men med gammalt akvarievatten från ett akvarie som varit igång ca 6 mån (även ganska nystartat ;)) Tack för länken! Ska läsa mer
Ja, det där trodde jag skulle funka bra också. Jag tog ju och gjorde om mitt 63 L akvarium som du kanske har sett? Jag trodde allt för frid och fröjd men attans då! Alger bara kastade sig på rutorna och allt var helgrönt så jag fick en chock. Har aldrig varit med om det förut så det blev att göra rent och hålla koll varje dag och små täta vattenbyten flera ggr i veckan osv osv …
Är det cyano känner du det på lukten. Det luktar verkligen illa. Jag tycker inte det ser ut som det. Sitter det löst så du bara kan stryka av det med fingret?
Jag har tidigare fått sånt på just vallisneria. Har för mig det var början till lite toffsalgee. Det var absolut inte cyano. Å som lillyrod säger så känner man på lukten om det är cyano.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Illa och illa.. Det luktade lite alger men inget speciellt. Det kom inte av superlätt när jag drog med fingret, fick dra lite med nageln. Men det satt inte stenhårt heller. Så konstigt att detta var enda stället jag hittat algen på bara?
Då är det inte cyano. Det luktar väldigt fränt. Jag tror också det är början på tofsalger. De sätter sig gärna på växter som inte växer så fort och där vattnet är lugnt till att börja med. Ungefär samma som cyano : )
Håller med om början till tofsalger, stämmer även överens med din beskrivning om hur hårt det satt fast.
Klippte ju bort växten där algerna satt och drog av alger från en annan växt det spridits till. Har dragit upp utblåset på pumpen och har sen dess inte sett en alg :) Men ett annat problem, nu när jag flyttat galaxyna till det nya 100liters karet så var de i början mycket livligare, men nu har jag bara kunnat räkna till 4 stycken. Har inte hittat någon död, värdena är bra och deras nya kompisar ottosarna trivs väldigt bra. Förstår inte vad som hänt? Det är mycket växter men det verkar som att flera fiskar har försvunnit, det brukar gå att se fler av fiskarna mellan växterna eller vid matning. Ena av galaxyn är gigantisk (typ dubbelt så stor som de andra) och verkar jaga de andra fiskarna. Kan det vara den fisken som jagat ihjäl de andra fiskarna?
Jag vet inte hur många det var från början men att du inte hittar någon död kan vara så att de har blivit uppätna över natten. Det kan gå väldigt fort när en fisk är död och speciellt rashora som är så liten. Att det har skett en dödsorsak är ju väldigt svårt att svara på men som bekant så är de väldigt skygga och ska ha det tätbevuxet i akvariet och gärna inte i stora akvarium. De är lättskrämda är min egen erfarenhet utav dessa så de kan bli skrämda till döds.
De har det väldigt tätbevuxet och har mer möjligheter att gömma sig nu än i hexagonet. Men det har varit två olika uppsättningar av galaxys, de första 5 som flyttade in var stora när vu köpte dom och de 5 vi köpte senare var i princip yngel. En av de största från första omgången är mer än dubbelt så stor som de andra, och verkar ganska elak. Väldigt tråkigt är det iallafall och jobbigt när jag inte vet vad som hänt. :(
Har du kollat pumpen? Bakom och inuti? Jag har hittat rasboror som gått i den fällan.
Ja det har jag gjort men det var helt tomt, både bakom/under/bredvid och inuti :/ men jag kan inte med säkerhet att alla verkligen är borta, men tidigare har jag kunnat räkna alla efter en stunds sittande vid karet, men inte nu senaste veckan
Det kan ju även vara sjukdom som jag inte sett om fiskarna gömt sig, men de andra fiskarna är isåfall inte påverkade
Om de verkligen inte finns någonstans alla så är den enda möjligheten jag ser, att de har dött och blivit mat åt andra invånare.
Tyvärr verkar det så, vilket känns trist. Nu vill jag ju köpa nya fiskar och är inte alls sugen på rasboror igen, vore roligare med en livligare fisk (som dessutom passar med ottosarna)
Vill bara uppdatera er med hur stor skillnad det blev när jag bytte lysrör. Än så länge det väldigt grönt ut i mina ögon eftersom jag var van vid det fula rosa ljuset. (Ignorera röran bland växterna och den avklippta vallisnerian, jag bekämpar tofsalger här hemma ;)) Övre bild: före Nedre bild: efter
Självklart märker man skillnad och jag hoppas du är nöjd och att växterna kommer att trivas.
Jag som verkligen gillar det röda ljuset 😊
Haha ja jag tycker faktiskt det kan vara fint, men irl var det väldigt rosa, som att det var fel på lysröret nästan
Jag har ju power-glo i alla mina kar som ger ett rött ljus. Både jag och växterna gillar det. Båda dina bilder är väldigt fina : )
Tack Lillyrod! :)
Och fint akvarium är det också! :)
Nej men tack mimåne! :) är inte helt nöjd med växternas placering än men man blir väl aldrig klar med ett akvarium tänker jag..
Du har helt rätt i det. Jag blir aldrig klar med mina. Det är alltid något som ska ändras, flyttas eller bytas ut :)
Får hålla med mimåne. det flyttas då och då här hemma också. Man blir liksom aldrig nöjd men det är ju okej 🙂
Som sagt i en annan tråd. Det ingår i akvaristiken att aldrig bli nöjd.
Nu har första fiskdöden inträffat i mitt akvarie. Hittade en corry flytandes på ytan, av de andra såg jag bara skymten av två stycken (de var 6 från början) och idag hittade jag en till corry död, den hade fastnat i en växt. De andra verkar vara påverkade, de har slutat böka i sanden och ligger mest och vilar på växterna. En simmar omkring mitt i akvariet ganska lojt och det är knappt jag får syn på dom under dagarna. Mina kolglödstetror är däremot helt opåverkade , ingen saknas i deras stimm och de äter och simmar runt som vanligt. Det syns ingen sjukdom på corrysarna utan de ser helt normala ut förutom deras loja beteende, det är ingen nitrit i vattnet heller. Vad kan det vara? Får så extremt dåligt samvete! Det enda jag kan komma på är att det blivit slarv med vattenbytena, jag växlar dagar jag gör vattenbytet på och har någon gång glömt bort det så det gått mer än en vecka mellan bytena. Har förstått att corydoras kan vara känsliga mot vattenkvalitén, kan det vara det? Det är corydoras melini i karet. Nu är det (förhoppningvis) 4 kvar i deras Stim om jag inte missat någon död, och vill inte heller fylla på stimmet så de nya också mår dåligt. Någon som vet?
Jag har ju också haft den här mystiska cory-döden i mitt stora kar. Jag har bara haft dåligt vatten från kranen som idé på varför. Efter att jag tillsatte kol i pumpen och bytte från filtermedia till Aquasafe har ingen dött.
Bara för en stund sen så hittade jag en cory upp och ner i en växt. Den var inte död men mådde ju verkligen dåligt. Enda förklaringen jag har är att jag tog bort kolen från pumpen i fredags. Fyllde på med mer filtervadd i behållaren istället. Inget smart drag så nu har jag precis fyllt på med kol och gjort ett vattenbyte så jag hoppas den ska repa sig.
Inga andra fiskar i mitt kar har varit påverkade heller.
Hm okej så du tyvker jag ska testa kol i filtret och vattenberedningsmedel? Har man i aquasafe varje vattenbyte då? Det konstiga är ju att de mått bra fram tills nu
Jag har ingen aning om ifall det funkar hos dig men så gjorde jag. Kolla med vattenverket i din kommun om de har några konstiga tillsatser i vattnet. Det har de här.
Corysar är känsliga för vattenkvalitén så det kan ju också vara dina missade vattenbyten. Det är jättesvårt att säga när det inte syns vad det är.
Det tillsätts dels klor och kalk för att PHt inte ska bli för lågt, men det är ändå väldigt lågt ph. Kan ju vara dels det och dessutom slarv med vattenbyten. Men det med att tillsätta kol i filtret, är det liksom som ett "pulver" jag lägger i samtidigt som jag har kvar själva filter…kudden…?
Det är som svarta korn. Jag har en liten behållare i min pump förutom den vanliga filterkudden. Där i kan jag ha vad jag vill t ex aktivt kol. Man byter det 1 gång i månaden. Jag köpte en paket på Djurkompaniet och den kommer att räcka länge.
Har man ingen extra behållare så funkar det med att knyta in lite i en nylonstrumpa och knöla ner bredvid vanliga filtret ; )
Nu är 4 av 6 corrysar döda. De två sista verkar ganska pigga men den tredje som nu är död har bara vilat på botten bakom växterna. Jag vill inte fylla på stimmet igen om de mår dåligt i mitt akvarie.. Får så dåligt samvete när de dör!!
Vad tråkigt att höra Clasan att dina corys dör. Något verkar absolut vara fel, men vad det är för något är så svårt att veta. Jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete, du hade inte kunnat förutse det här för dem och vill deras bästa. Jag tycker att du kan pröva Lillyrods metod med kol i filtret. Det lät intressant. En del kol säljs även i färdiga påsar som man bara stoppar in i pumpen där man har plats.