Mögelmedel
Namn på något bra ja vad säger man mögelmedicin ?
Så inte romen möglar.
Som man kan använda om man plockar upp romen och lägger i eget kar.
Torv eller alkottar funkar.
Testat alkottar men det gick åt …….
Finns det köpa nåt som man blandar i vattnet eller.
Annars får jag försöka med alkottar igen.
Sök på metylenblått som ska gå att använda mot mögel.
Ser att Jbl har det i sin medicin klicka upp bipacktexten som är på sidan. http://www.zoo.se/punktol-ultra-jbl-fiskmedicin-100-ml.html
Alkottar har lite olika effekt mot mögel kan behövas mera kottar.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#1 och # 3 Tack…..Ska testa med mera kottar.
en egg tumbler är också en bra investering om man vill försöka odla på seriös nivå =)
Hej atos!
Jag tänkte på det här när vi träffades härom dagen men kom ifrån det när vi pratade. Det bästa knepet för att kläcka rommen till dina sterbai är att inte flytta dem från akvariet till en annan behållare. Använd dig istället av en yngelkasse som du stoppar i akvariet där dina sterbai har lagt rommen. På det här viset kan du nyttja det friska väl inkörda vattnet och bakteriekulturen som finns i akvariet på ett mycket bra och enkelt sätt. Det blir inte samma sak om du tar akvarievattnet och sätter det i en annan burk med rommen.
För att rommen inte ska mögla är det dessutom viktigt att rommen blir fläktad av vattenströmmar, något som du heller inte får om du lägger rommen i en annan burk med stillastående vatten. En yngelkasse kan du placera i akvariet nära pumpen så att den blåser igenom yngelkassen och på så vis fläktar rommen.
Jag tror även att du inte behöver använda några alkottar alls. Alkottar har en försurande effekt på vattnet vilket har god "antimögel effekt" och det verkar som att ditt akvarievatten redan är tillräckligt surt, du sa att du hade ett ph värde kring 6,5.
Det här knepet med en yngelkasse använder jag mig av när jag kläcker rom av olika corydoras/pansarmals arter och det fungerar mycket bra. En annan positiv sak med yngelkasse är att du kan mata ynglen där när rommen har kläckts. Det är också en billig lösning. De säljer vanliga i plast på djurmagazinet om du vill prova.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#6 Hejsan på dej
Tack för senast mycket nöjd som sagt.
Varit in och köpt 2 yngelkassar i dag nu kommer en fråga till.
Vilken kan vara bäst att använda då tror du den i hård plast eller en med plas ram
och typ tyg runt om.
Lägger du bara ner dom på botten av kassen eller har du någon glas skiva du sätter dom på.
Ja det här blir roligt se hur det blir nästa gång dom lägger rom.
Vet du vad tror det är fel på stickorna jag köpte testat 4ggr och får 6,5 från kran vattnet och samma ur karet konstigt eller hur.
Tog me en burk till DM och dom hade samma stickor och dom fick också 6,5 får ta me en burk till Storheden och be dom kolla vad dom får för värde tycker det är skumt verkligen. För enligt komunen ska det va betydligt högre.
Vilken av yngelkassarna du ska använda är en smaksak. Det finns för och nackdelar med dem båda.
Om man använder sig av krossade bottentabletter som mat till ynglen så har kassen i nät en stor nackdel. Maten trillar igenom.
Det är även svårare att se ynglen igenom denna kasse och därmed svårare att rengöra den.
Yngelkassen i plast har små springor på kortsidorna för att vattnet ska kunna strömma in i yngelkassen, men dessa är snäppet för stora för en del corydoras yngel. Ynglen är väldigt små när de kläcks och de kan ta sig ut där.
Jag föredrar yngelkassen i plast. Problemet med springorna löser jag genom att dra en strumpbyxa/nylonstrumpa runt om yngelkassen. Det ser väldigt fult ut men fungerar utmärkt rent praktiskt.
För att lösa problemet med maten i kassen med nät så fungerar det att lägga någon typ av platta i botten t.ex en glasskiva / plexiglasskiva men då måste man vara noga med att det sitter tätt runt kanterna så att det inte bildas några fickor där ynglen kan klämma sig in och fastna.
Lite pyssel är det men i övrigt utmärkta lösningar för att dra upp yngel.
Rommen lägger jag i regel på väggen av yngelkassen då jag använder en i plast. De är som du säkert märkt lite kladdiga när de är nylagda och då fäster de bra där man lägger dem. Har klistret börjar torka lite när jag flyttar kornen så låter jag dem ligga på botten av yngelkassen. Jag upplever det ändå som att fler korn klarar sig bättre från att mögla om de sitter på väggen av kassen. Kanske är det bättre ström där.
Det låter jättekonstigt att kranvattnet skulle vara 6.5 det också. Det måste vara fel på stickorna du har köpt. Det finns dropptest också som du kan köpa på djurmagazinet. Jag har köpt det från märket tetra och det har fungerat bra. Då slipper du åka enda till storheden och testa vattnet också :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus