scalarer som blåser bubblor
Jag har 2 scalarer, troligtvis en hona och en hane. Dom är inte uppvuxna tillsammans utan införskaffade vid olika tillfällen och har haft sina duster till och från. Igår upptäckte jag att antingen den ena eller så båda har börjat blåsa bubblor vid vattenytan, dom har tidigare varit där och smackat så att det har hörts ganska högt i rummet men det har inte blivit några bubblor. Nu är det plötsligt en lång sträng med bubblor längst efter nästan hela framrutan och några kortare stränar bakom pumpen. Jag trodde först att det var luftbubblor från pumpen men dessa är mer skumliknande och dom stannar kvar trots att vattnet cirkulerar. Jag har läst att scalarer inte bygger skumbon men vad tusan är det dom gör, någon som vet?
De snappar syre. Förmodligen är det dåligt med syre i vattnet och då går de upp och tar från luften.
Hur är det med cirkulationen och ytrörelsen i ditt kar? Ju mer ytan rör sig desto mer syre går ner i vattnet.
Vi har för några dagar sedan ökat pumpen och satt på så att det kommer mer bubblor (finns säkert något fint namn för det ;-)) s det är definitivt inte syrebrist. Alla vattenvärden är precis som dom ska så det är inte kvalitén på vattnet det är fel på. Nu har vi sänkt bubblorna från pumpen för att se att det inte är dom som ligger vid ytan men scalarerna fortsätter att blåsa. Bakom pumpen har dom även byggt utåt så att det är som en trekant ut från glaset.
Sådana bubblor har jag med så det är inget skalarerna gör. Bubblorna från pumpen ger inget syre och gör ingen annan nytta i karet heller. Det är mest för att vi människor ska tycka att det är snyggt : ).
Det viktiga är att pumpen får ytan att röra sig. Ju mer desto bättre. Utblåset ska ligga strax under ytan för bästa effekt. Bra att dina vattenvärden är ok.
Fast dom här bubblorna har scalarerna gjort, vi satt hela familjen och tittade när den ena av dom blåste bubblor så det är inte pumpen som har gjort dessa. De bubblor som kommer från pumpen flyter runt på ytan medan de här verkar sitta fast i glaset, de rör sig inte en millimeter trots att allt annat vatten cirkulerar ganska rejält
Ja det låter ju som ett skumbobygg. Jag tvivlar inte på din kompetens, men måste ändå fråga om du är 100% säker på att det är skalare du har och inte någon Gurami? 😛
På bilden däremot så tycker jag inte det ser ut som ett skumbo utan vanliga luftbubblor. Antingen är det som Lillyrod säger att de kippar efter luft eller så roar de sig bara med en ny lek.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har bara tetror, botior och scalarerna, eftersom dom inte bygger skumbon så borde det ju inte vara bobygge dom pysslar med, kanske något roligt tidsfördriv 😊. Brorsans scalarer har gjort samma sak i olika perioder men han vet inte heller varför.
Det är ju inte alltid helt lätt att lyckas fota överallt i akvariet men med en selfistick gick det lite lättare 😂 På bilden syns det dom har bubblat bakom pumpen och en del av det som har bubblats på framrutan
Haha 😃
Medarbetare på akvariefisk ifokus