Skadad kampfisk
Min äldsta kampfiskhona har skadat sig och förmodligen dragit på sig någon svampinfektion. Hon syntes inte till på ett par dagar så jag antog att hon var död, men hon dök upp igen idag och såg ut såhär, jag tror att hon kan ha suttit fast bakom pumpen. Hon är riktigt illa däran. Vad ska jag göra (alltså vad är bäst för fisken), behandla eller avliva?
Som jag kan se så har fenorna skadats rejält men de kan växa ut men det kanske finns behandling för detta? Vet att det finns några som verkligen är kunniga på kampfiskar så jag hoppas de ser denna tråd så de kan hjälpa dig.
Kampfiskar föredrar gärna utan pump eller en väldigt liten pump med minimal kraft. Tycker det är konstigt att du har missat denna information för det är en av de vanligaste som tas upp när man skaffar en Kampfisk?
#1 Jag skulle kunna ta bussen in till djuraffären imorgon, men vad bör jag behandla med? #2 Jag har inte missat det, jag har ett stort innerfilter för att hålla en bra vattenkvalité men på väldigt låg styrka för att inte störa kampfiskarna.
Ja du. Det är svårt att säga. Det beror på vad som syns på henne. Hon kan ju få både infektioner och svamp när huden är skadad. Något som hjälper mot båda vore kanske bra. Jag tror det finns.
Frågan är om det hjälper för hon ser väldigt illa däran ut.
#4 Vad skulle du ha gjort?
Jag vet faktiskt inte. Jag är väl sådan att jag försöker rädda dem så länge det går. Jag tycker absolut du kan testa med behandling. Är hon ensam i karet kanske salt och något höjd temperatur kan hjälpa lite så länge.
Hon är inte ensam, men jag har ett nano på 19 liter som står obefolkat, jag kan tömma, göra rent och fylla på det imorgon. Hur mycket ska jag höja temperaturen?
Jag skulle stoppat henne i en fisksäker låda runt 20 liter eller mer, typ ikealåda eller liknande. Ingen pump men värmare på 28 grader, byta 50% varje dag med samma temp på det nya vattnet. Vad ger du henne för mat vanligtvis?
Jag har själv kamphonor så jag slänger in ett svar. Jag tycker hon ska gå i eget kar/behållare där hon inte har allt för långt till ytan då hon kommer ha svårare att simma. Tänk på att ha varmt stilla vatten, ha i lite salt eller medicinera. Är du säker på att ingen annan av honorna har gjort detta? Humöret kan ändras bland dessa damer. Håll en bra vattenkvalitet och mata med proteinrik mat så bör hon åtetställas om hon inte är för illa däran
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#8 Är 19l för litet? Jag ger alla mina kampfiskar hikari betta bio-Gold. #9 Det känns osannolikt att de andra har gjort det då hon går med en väldigt ranglåg hona och en mycket ung, liten hona som jag aldrig ens sett röra ett yngel. I akvariet finns dessutom några endlers och två killies, kan mina endlers ha gjort det?
Nej 19 liter blir bra :) jag råder starkt från att salta då det stjälper mer än hjälper när det gäller kampisar. Det viktigaste är stadig varm temp och vatten som byts ofta. Salt brukar bara stressa dem mer. Ge henne lite mat efter någon dag och se om hon är intresserad, annars vänta längre och erbjud henne tills hon börjar äta. Hoppas det löser sig :)
Om det är någon annan fisk som gjort detta så röstar jag för killisen. De kan vara riktigt elaka.
#11 Då gör jag så. Jag måste bara få tag i en doppvärmare till nanot. #12 Jag är nästan säker på att det inte är de. Det är aphyosemion splendopleure och den större, hanen, kom igår, han är väldigt blyg och har knappt lämnat sitt gömställe (en tuss sötvattentång) alls. Den mindre, en ung hona, är knappt 2cm lång och så liten att kampfisken nästan skulle kunna svälja henne hel. Dock såg jag nu att den "snälla" honan terroriserade mina endlers när akvariet var släckt, det kan vara hon som har gjort det. Om hon blir frisk, ska jag släppa tillbaka henne med de andra eller bör jag dela på dem?
har dem en gång blivit delade så ska man helst fortsätta att hålla dem så. Hur mår hon idag?
#14 Jag ska snart starta upp ett större akvarium och flytta de andra honorna dit, då kan hon få bo kvar med endlerhanarna. Jag ska också passa på att ta en kull på den yngre honan och min hane, den/de honor jag väljer att spara, ska jag försöka ha dem tillsammans med den skadade (om hon blir frisk) eller är det bättre om hon är ensam? Jag har flyttat henne till nanot och hon vågar sig fram lite mer, hon hänger lite vid ytan och har till och med ätit lite. Hon verkar ändå ganska pigg och hon simmar förvånansvärt bra.
Vad roligt!
#15 jag är ganska emot att ha kampfiskar tillsammans, och jag tycker det bör undvikas så gott det går, speciellt om honan en gång blivit separerad. Kampfiskar mår bäst ensamma och man utsätter dem alltid för onödig stress när man har dem tillsammans. Så jag tycker personligen att du ska ha henne ensam. Nog om det i alla fall! Vad bra och skönt att höra att hon mår bättre, har dem väl börjat att göra framsteg så brukar dem friska på sig förr eller senare :) har du någon ny bild på henne kanske?
Om hon fått svamp så bör du medicinera mot det, hoppas allt går bra
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#19 Kan du rekommendera någon medicin mot svamp?
Ojoj, stackars liten :( har såret blivit bättre eller sämre? Eller är det oförändrat? Rent vatten brukar hjälpa mot ytlig svamp men om det är djupt inrotat så kan det behövas medicineras. Jag skulle avvaktat men är du orolig så behandla för säkerhets skull :)
#21 Såret är sämre idag. I lördags såg det ut som att ett par fjäll saknades, men nu är det ett öppet sår.
Är det som en blåsa som spruckit eller är det riktig svamp? Jag hade själv en kamphona som hade ett sår som liknade det där, jag behandlade inte med nånting förutom rent vatten. "Pluppen" som liknade en tumör var först en böld, sen började fjäll försvinna precis som för din hona och såret blev öppet med tumören synlig, sen trillade pluppen bort och såret läkte men förblev som en grop. Svamp ser ofta luddigt ut, inte "köttigt" som en tumör ser ut. Förlåt för dåliga ordval x)
Det har gått svamp, och troligtvis en bakterieinfektion i såret. Vissa killisar är fruktansvärt elaka, och de flesta är fenbitare, enligt vad jag har erfarit.
Nu känner jag inte till den killisorten du har, men jag hade P82'or med mina röda guppysar, de är bara 4 cm som vuxna, och de tuggade sönder guppyhanarnas fenor över en natt. och då hade guppysarna varit i akvariumet långt innan killisarna kom dit.
Eftersom hon tydligen inte visat någon förbättring sedan inlägget skrevs, så skulle nog jag ha avlivat henne. Hon är troligtvis för illa därän för att hon skall kunna repa sig .
Det där skulle nog behöva medicineras, frågar du i djuraffären efter medicin mot svamp så borde dem kunna hjälpa dig att välja ut något som passar, om du tycker det är värt förstås. Kampisar är tåliga fiskar som kan ta sig genom det mesta men du känner ju din fisk bäst själv och om det är värt att försöka rädda henne.
Om det inte skett någon förbättring då hade nog även jag låtit henne "simma" vidare.
Man vill såklart göra allt för att de ska bli friska men till slut kommer man till en gräns då man måste ta det där beslutet för fiskens bästa.
Ja, jag känner som usvead. När man tittar på honan så är hon verkligen illa däran och då är det bäst att avsluta lidandet tycker jag. Sedan bör man tänka till en extra gång ;) så att man inte blandar hanar och honor tillsammans eller att ha en Kampfisk med andra fiskar som inte är så vänliga mot dessa eller tvärtom.
#28 kanske läsa en extra gång också? ;) ts har aldrig haft hane och hona tillsammans, förutom planerat vid parning, men då behövs det ju båda parterna ;)
Ja, jag skrev allt som jag kom på till alla som läser tråden mejamylove =))