Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1879 ggr
FeliciiaH
3

Mitt akvarium - 180l

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu efter en lång period då akvariet fått stått och rullat på nästan lite av sig självt så har jag fått tillbaka inspirationen! Fiskarna har såklart fått mat varje dag och vattenbyten, men utöver det har jag varit lat… Inspirationen och akvariesuget minskade när jag hade fullt upp i skolan.. Men nu jäklar ska det bli ordning på det hela!
På bilden kan man se hur akvariet ser ut i nuläget, och jag är inte direkt stolt över det.. I akvariet finns det nu några kuhliiålar, guppys och platys (som jag ska försöka bli av med), en Ancistrus, några amanoräkor och 6 st glödbandstetror. 

Tanken är att jag ska rensa bort det mesta av vallisnerian och få dit några andra växter. Vallisnerian sprider sig så oerhört och tar nästan över allt i akvariet. Sen har jag javaormbunkar, en har blivit enorm och väldigt ful i bladen. Så detta får allt bli ett litet projekt. 😃

I fiskväg tänker jag mig ungefär något sånt här:
Kuhliiålar
6 amanoräkor
1 ancistrus
10 glödbandstetror
2 mosaikgurami
1+2 apistogramma agassizii eller cacatuoides

Är det något ni reagerar på så säg gärna till! Är lite fundersam på om guramisar och apistogramma passar ihop, båda arterna kan ju vara ganska revirhävdande? 
Är väldigt sugen på apistogramma, tycker de verkar så himla charmiga! 

Ska alldeles strax ta mig en tur till djuraffären och se vad jag kan hitta. Växter ska jag iallafall få med mej!

mimåne
4

Hur kan du inte vara stolt över det akvariet?! Det är ursnyggt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1

Måste hålla med mimåne! Det är ju utläckert !! Du ska vara nöjd med ditt akvarium!

Sedan hade du någon fråga om guramisar och apiston. De funkar inte bra ihop för jag tror att apiston ger sig på guramisarna och det är inte så skoj.

mimåne
0

Apistogramma ger sig inte på Gurami, frågan är om guramin vill ha samma lite surare phvärde som apisto, jag tror de skiljer sig åt där.

[Jens]
0

Tror du inte det vid lek? Mina är så sura men det behöver ju inte betyda alla visserligen ;)

mimåne
0

Inte mer än på andra individer skulle jag säga. Men du har alldeles rätt i att de kan ha häftigt humör under leken och nu tänker jag främst på agazissii.

FeliciiaH
1

Tack så hemskt mycket! Men kan säga att det ser bättre ut på bild än vad det gör i verkligheten.. ;) Nu har jag kommit hem med växter och ett fint guramipar! Jag får se hur dessa sköter sig framöver och avvaktar med apisto så länge. Nu ska jag ta och plantera lite :)

[Jens]
0

Vad har du köpt för växter och får de plats? Hehe 🤪

FeliciiaH
0

Köpte några plantor cryptocoryne beckettii och sen en växt som jag tyvärr inte vet namnet på. Haha får ta och rensa bort lite vallisneria 😃

[Jens]
0

Titta om du ser växten i vårt växtlexikon. Va kul det ska bli när du är klar och var försiktig så du inte förstör det vackra som du redan har. Dela gärna med dig när du har nått ditt resultat =)

Lillyrod
0

Jag vill bara instämma med de övriga. Fantastiskt kar!

FeliciiaH
0

Tack Lillyrod! :) Jag läste lite mer om apistogramma cacatuoides och har förstått att de trivs ganska bra i lite högre pH, bättre än agassizii. Stämmer detta? I karet ligger pH på ca 7.5 just nu men jag ska föröka få ner det till 7. Tänkte bland annat fixa ett gäng gamla eklöv och slänga i!

Lillyrod
0

Agassizii är svårare att få yngel av i vanligt kranvatten. De behöver betydligt lägre Ph. Jag lyckades få yngel på mitt första par men med ny hane blev det inga. Leker gör de men rommen kläcks inte. Kommunen här höjde Ph på vattnet i samma veva så det var väl därför.

LuckyMommy85
0

Grymt snyggt akvarium!

FeliciiaH
0

#13 Tack! 

#12 Vad hade du för pH i karet då? Tror du att kakaduacikliden skulle passa bättre, eller lär det vara samma för den? 

Tycker båda fiskarna är så vackra och är väldigt sugen.. Men om de inte passar så får jag väl hitta någon annan rolig sort, någon som har något tips? 🤪

[Tinitusan]
0

sällar mig till skaran o säger grymt snyggt kar =)

Lillyrod
0

Ph måste ner under 7 iallafall. Du kan definitivt ha dem där ändå. De vantrivs inte men ynglen uteblir. Jag har inte haft kakaduan men jag tror den är lättare om man vill ha yngel. Samtliga apistogramma vill ha surt vatten.

FeliciiaH
0

Okej, hade nog inte tänkt försöka mej på yngel än ändå. Jag ska försöka få ner pH och sen fundera vidare ett tag! Tack så mycket Tinitusan! :)

kallepudas
0

Ett jättefint akvarium🙂

FeliciiaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack Kallepudas!

Har en fundering angående mina glödbandstetror också. Har haft dem i över ett år och jag vet att hanarna normalt är tunnare och slankare än honorna, men jag tycker att mina hanar är väldigt magra..
De får och har alltid fått bra och varierad frysmat  varje dag och de äter för fullt. Vad tror ni detta kan bero på? De mår ju bra och så men tycker det ser aningen hemskt ut.. 🤔

Det kanske inte syns jättebra på bilderna men man ser skillnad på fiskarna. Honorna har bra hull och är mycket finare. Hanen på bilderna är lite krokig i ryggen också..

Lillyrod
0

Den ena ser ut som den börjar få ålderskrämpor och den andra ser nästan ut som den haft någon defekt från början. Så länge de simmar och äter som de ska är det ingen fara.

FeliciiaH
0

Okej. Men tycker det är underligt eftersom alla hanar ser ut såhär och att de alltid har gjort det. Men det kanske beror på avel eller nåt sånt.
Sen är det såklart inte så lätt att veta hur gamla de är heller, de kanske var rätt gamla redan när de köptes. 🤔

mimåne
0

Jag tror det kan vara åldersrelaterat men det kan också vara hård avel som gjort att de på äldre dar blivit lite krokiga. Jag har sett det här på många äldre tetror och skulle vilja påstå att det är ganska vanligt. Honorna kanske klarar sig bättre p.g.a hullet?

FeliciiaH
0

#22 Ja det måste nog vara så, säkert både avel och ålder.. Det är tråkigt att det ska bli så. Funderar lite på om jag skulle ta och satsa på någon annan stimfisk än glödbandstetrorna. Är det någon som har något tips om nån trevlig och livlig sort som passar med de jag har nu? Är lite sugen på drottningrasboror, tycker de är väldigt fina! Sen är moskitorasbora väldigt söta, men det kanske är risk att de blir middag åt övriga fiskar för att de är för små..?

surikatflicka
0

Jättefint kar jue!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

KatarinaSt
0

Avundsjuk så det svider… Jättesnyggt kar!

[Tinitusan]
0

det är så hiimla snyggt med valle när man hare det längst hela vägen back så, mkt mkt snyggt!

[Jens]
0

Ja, valle är en favorit hos mig. Nu har jag en eller två st kvar i mitt lilla akvarium men jag hoppas de ska få fart och växa igen…

[Tinitusan]
1

jag ska själv åka o köpa ett stort lass i eftermiddag då jag planerar att göra om lite i mitt 720 o plantera rejält med jättevalle =)

FeliciiaH
0

Tack så mycket allihop, blir så glad av era fina kommentarer!