Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4733 ggr
WolfFire93
0

Starta växt akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är less på att köpa nya växter hela tiden och vill även lära mig konsten att odla akvarieväxter. Så jag kommer använda mitt 60l som jag inte kommer använda just nu då gulfiskarna nu har vuxigt ^^ Arterna jag funderar starkt på att skaffa är: Musselblomma, Flytormbunke, vallisneria, Limnophila sessiliflora, Javamossa, Ceratophyllum demersum. Odlar redan: Anubias och javaormbunke? Men behöver odla upp dem också lite bättre, karet där modern e är rätt kalkigt, har en landdel för sköldpaddor. Har även nån röd planta(bild) X3. Kommer ha sniglar i karet och fick också veta att räkor är bra i växtkar, det kan bli roligt :D Några förslag på vilken räka som är bäst för nybörjare? Kommer även ha det som är kvar av våret stimm av gröna barbrer. Jag hoppas de inte käkar räkor! XD de var inte mitt ansvar men jag tycker dem e lite smala så jag ska bara mata upp dem.(de flyttar från 300l till 60l och jag vill bara att dem blir lite rundare, mamma tycker de är jobbiga för hon vill ha fler fiskar och de e väldigt aggresiva. Om någon vill köpa stimmet på 8 gröna och 1 purpurhuvud så säljer jag dem gärna till bättre hem för 10kr och hämtas i Kungsbacka eller Göteborg. Hemmet är viktigare än pengarna. Rekomenderar att ha dem i karantän, vet inte om de e sjuka ^^") De kommer annars flytta tillbaka när de e tjockare. Ska köpa nya lysrör och köpa växt näring, vilken näring är bäst? (Mest miljövänlig) Andra tips hur man får växter att må bra och frodas? :3 <3

WolfFire93
0

Bild på fiskarna. De ser sådär ut just nu, jag brukar hjälpa till och sköta det stora karet men jag har varit sjukskriven i över en månad, så jag har inte mått så bra. <3 Purpurhuvuds barben ser dock fin ut ^^ vi köpte 12 gröna och 8 purpur. Nu e det 8 gröna och 1 purpur kvar. Ska försöka pyssla om de sita och kanske hitta ett nytt hem till dem.

[Udoon]
0

Ska du ha barberna så blir det räkbuffé, vill jag lova! Men då har du ioförsig glada barber sen😃

WolfFire93
0

XD vi ångrade oss i djuraffären X3 han berättade hur vi ska kunna introdusera nya fiskar i akvariet :D Men nu e frågan… Äter mosaik Gurami räkor? Räkorna är rätt små… Efter svaret ska jag posta bilder :D

WolfFire93
0

Då sätter jag dem hos guldisarna. De ska bo i ett 120l som ska göas iordning nu i helgen ^^ E typ Guppy en okej fisk i ett räk kar?

WolfFire93
1

Älskar mina nya posthorn!!!! Kommer bli min nya favorit snäcka!

WolfFire93
0

Köpte två av varje, ville ha lite större snäckor. Denna e tydligen i elefantsnäcka släktet, märkte att mina små sandsnäckor också är det XD

ElinvBorg
0

Jättesnygg! Det är jätteposthorn du har och inte de vanliga ifall du inte visste det och de äter också av växter :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
0

Jag tror de flesta fiskarna går bra med räkor förutsatt att man har väldigt bra gömställen för räkorna fast det är klart att ju snällare fiskarna är desta lättare är det att räklingarna överlever. Jag har ett guppy-akvarium med räkor och jag märker att de överlever men inte alla men tillräckligt för att det ska vara okej annars hade jag nog haft 100-200 st idag men har nog ca 30 st i ett 63 L akvarium.

surikatflicka
0

Mossa är ett jättebra gömställe för räkor! mvh/surikatflicka♥

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

[Jens]
0

Jag kan visa hur mitt 63 L ser ut idag och jag har planer på att ändra om hela akvariet i helgen =)

[Jens]
1

Det kommer inte bli sig lik igen för mossan växer helt underbart galet just nu =)

[Jens]
0

Så här ser det ut uppifrån, kanske lite svårt att se men man kan nog se någon räka =)

[Jens]
0

Ärligt så ser man räkorna tydligare på första bilden.. Trodde inte det men men … =)

ElinvBorg
0

Gud vad härligt akvarium Jens! Och mossan! Hur planterade du den i början? :)

[Jens]
0

Tack ElinVBorg. jag satte fast det mellan stenar så det blev som ett täcke och sedan har jag låtit det vara och det har växt och växt och räkorna har städat undan skit som har hamnat i det. De gillar det verkligen =)

ElinvBorg
0

Det förstår jag men varför ska du göra om? :)

[Jens]
0

Sånt händer ju ibland att man vill göra om och det är lättare att göra det i ett litet akvarium än i ett stort ;)) Nu fortsätter vi inte diskussionen här utan annanstans så vi inte förstör Wolffire93s tråd =))

WolfFire93
0

#7 Wow det visste jag inte :D hoppas de trivs och jag kan odla båda sorterna! Älskar dessa! XD mina millitärhjälmar vill inte föröka sig :'( #8 Är det lätt att få räkbäbisar? :D det vore kul! :3 funderade på Guppy men var lite tveksam. Kanske blir några när jag har lärt mig sköta räkorna. Köpte hikari räkfoder och mer algtabletter och hoppas de trivs XD #9 jag köpte javamossa :3 dem Älskar det! Var och köpte mat XD ska lägga upp mer bilder nu XD

WolfFire93
0
WolfFire93
0

60l :3 redan grönt! Brände 2000kr XD

WolfFire93
0

En liten räka :3 fick köpa en gren med massa mossa på från början.

WolfFire93
0

Köpte 5 räkor och om de överlever så ska jag skaffa fler :3

[Jens]
0

Är det i det sistnämnda du tänker ha räkorna i ?. På tal om räkor så är det väldigt lätt att få räklingar utav dem och det är det som är problemet för efter ett tag blir det för många så det är (ursäkta) bra att några blir mat. Första frågan handlade mest om att rötter hade varit bra också men man får skynda långsamt när man spenderar pengar. ;))

WolfFire93
0

De gillar både fodret och algtabletter (tabletterna e till snäckorna)

WolfFire93
0
WolfFire93
0

De e såå söta ihop!

WolfFire93
0

#23 ^^ redan fixat :3 i 60l. Fick köpa en rot/gren med mossa redan fast på. Har köpt en stor till 200l men den ska blötläggas :3 Vad roligt att de e lätta att odla! :D men vi har glupska barbrer om jag inte hinner skaffa Guppy ;9

WolfFire93
0

Min pojk gillar sin nya hona

[Jens]
0

Har lite fundering över att du har en hel del tofsalger i akvariet. Har du bra flöde på pumparna så att det träffar ytan och har täta vattenbyten samt nya lysrör och matar sparsamt?

WolfFire93
0

Honan, dålig bild XD

WolfFire93
0

Mosaiken :3 vi lyckades få ett fint stort par :3

WolfFire93
0

Sista bilden just nu :3 detta blev jag rekomenderad i djuraffären. Hoppas det är bra grejer :) Växtnäring. Alla karen har ozonsaltats.

WolfFire93
1

#29 nej på allt XD gör det som känns bäst och det har gått bra i alla år ^^ jag brukar ha siameser så jag brukar inte ha det problemet alls :/ men har inte skaffat nya sen en kompis fick mina när jag hade pause(de lever länge XD), tänkte på det när jag kom hem. Blir nog nästa köp :3

WolfFire93
0

Men alger är inget som stör mig i en liten mängd, det är ett tecken på att akvariet mår bra och fiskarna får bättre emunförsvar :3 har oftast som ett ekosystem och nästan bara vatten byten ibland behövs :3 men det e ganska nytt igen nu.

WolfFire93
0

Men vet också att tofsalger kan bli jobbiga och döda växter om det är okontrollerat. Så det e hög tid för mig att skaffa siameserna ^^"

WolfFire93
0

Mina fiskar brukade dunka in i rutorna- Det Var växter som behövdes! De rörde knappt en fena när jag släckte ljuset! :D Dem kanske sörger sin kompis som just dog :'( Gladare nyheter är att mosaikparet trivs och vill leka XD snurrar och snurrar. De skulle troligtvis inte lyckas bygga bo i detta XD lite strömmt… Jag har haft laburintakvarium i flera år och fött upp Kampfisk :3 har inte kollat hur lätt/svår odlade de olika guramisarna e dock. Har för mig att de e svårare X3

WolfFire93
0
WolfFire93
0

Alla vuxna sniglar kommer upp på kvällen XD ancistrusen tycker de e lite jobbiga XD

WolfFire93
0

Tror alla mina snäckor äter växter XD haha kan inte bestämma mig om den åt bladet eller algerna…

WolfFire93
0

Ett av posthornen skulle absolut till baby ormbunken XD den klättrade på väggen, sen sträckte den upp och ner mot plantan så den nästan flöt i ytan. Sen sa den Nam nam! XD Men de e såå söta så det är okej XD

mimåne
0

Hm.. Jag ska också komma med några tankar tror jag :)

Du skriver att du vill börja odla växter, är det för att sälja eller ge bort så är det nog bra att ha ett så algfritt akvarium som möjligt. Att sälja vidare växter som har alger på sig är inte ett vinnande koncept tyvärr. Köpare vill också att växterna ska ha hela fina blad som inte har blivit tuggade på :) Annars så tycker jag att du har valt bra arter att pröva på, då de alla är enkla och snabbväxande vilket samtidigt minskar risken för alger. Smart val där! 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

WolfFire93
0

Nej nej ^^ jag vill odla för att spara pengar <3 nästan alla mina fiskar äter växter, och nu sniglarna också XD Så det är för att inte bli växtlös ^^ Mosaik guramisarna ska ju flytta men det känndes värkligen som ett perfekt inslag. Så jag ska beställa hem 2 ormskinnsguramisar nu XD ett par. Har varit intresserad av dem i lite över ett år nu X3

mimåne
0

Ahaa du tänkte så ☝️ Ja men då är det ju inga problem!

WolfFire93
0

Jupp :3 När jag ringde djuraffären så visade det sig att ormskinnsgurami är typ den agressivaste XD Så mosaikerna kommer stanna i mitt, kyssguramisarna som vi hämtar på tisdag kommer vara i 120l med sköldpaddsbäbisarna, och när de finns i lager igen så ska vi ha ett par med ormskinn i 300l ^^ med alla ciklider och barbrer ^^ Vi köpte ett par röda ciklider, vilket vi haft innan och barbrerna rörde dem inte ens när vi stoppade ner dem, delfincikliden sa åt dem att stora grottan var hans, sen var det lugnt :3 Vill ha ett par med blåciklider också, vet att dem funkar ihop, men känns som det kan bli lite tjaft eftersom vi har den stora delfinen som vägrar dela grottan som e en tredjedel av akvariet… (han har accepterat att de stora algätarna får vara där inne dock)

mimåne
3

Oj nej vänta nu! Är du säker på att du verkligen vill ha kyssgurami? Vet du hur megastora monster de blir och hur enormt stora akvarium de behöver? Det räcker inte på långa vägar med de planer du har för dem nu.. 🤐

WolfFire93
0

Hehe ^^ de blir aldrig så stora hos oss och det tar många år! Och i värsta fall har jag kontakter med damm och liknande ;) går alltid att ordna. Vet att kyssgurami är en matfisk som blir stor. ^^ Men vi gillar dem och har haft dem i flera år i 300l och de vägrar växa ens till 20cm, jag vill att de ska bli mins 20 i alla fall…

mimåne
2

Kan det vara så tror du att de inte blivit större för att de inte haft plats att växa ordentligt på?

WolfFire93
0

Men en fisk på 10cm ska kunna växa till 30 i ett 300l… :/ till och med guldfiskar gör det.

WolfFire93
0

De röda cikliderna la ägg! :D vi trodde de skulle välja en av grottorna vi hade gjort/köpt, men de fulkommligt Älskar stenröset som leder upp till landdelen. Det ser så naturligt och coolt ut! :D Tyvär åt nån upp äggen under natten, för jag glömde att de ska ha nattlampa… =_=" Men! Jag hoppas de tuffar till sig och växer på sig så de kan klara nästa äggkull. Delfincikliden e inte jätteglad att ha dem så nära, hade varit bra om dem sa ifrån till han så han håller sig på sitt revir… :/

WolfFire93
0

Ska göra fler sånnahär grottor i framtiden!

mimåne
0

Vad roligt! Gratulerar till leken även om det inte blev något denna gång.

WolfFire93
0

Tack! :D <3 jag hoppas dem klarar dem nästa gång X3 De måste bara bli lite tyffare förälldrar X9 hehe