Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4562 ggr
[Jens]
0

Babbeltråden #10

Passar på att skapa en ny tråd för den gamla börjar bli lång och seg.

Tänkt på att våra  skrivregler gäller även här.

Välkommen att babbla om allt som ligger er om hjärtat Skrattar

Länk till gamla tråden : http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55db4a298e0e74675a0008fc-babbeltraden-9

[Jens]
0

Tittade som sagt på Mission Impossible - Rouge Nation igår kväll och får säga att den är bra men inte lika bra som den förra.

Lilolizeit
0

Har du sett modus än då Jens?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Nej, jag funderade på om jag ska 'spara' avsnittet och se två avsnitt på en gång eller kanske jag ska se den ikväll. Vet inte riktigt 🙂

Lilolizeit
0

Men avsnitt 2 finns redan på tv4play. :) Dom la ut det direkt efter första avsnittet. Jag har dock bara sett första.

[Jens]
0

Jaha, gjorde dom det…. då kanske jag skulle ta och titta på dessa två avsnitt ikväll =)

Draken
0

Det verkar vara populärt att babbla 😛

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Nu har jag sett första delen av Modus. Spännande !! =) Mkt bra start på en serie.

mimåne
1

På min tv blir det Fifty shades of grey ikväll.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Jag har städat mitt stora akvarium på växter och det är såå 'naket' nu så jag måste köpa nya växter. Någon som har förslag på en växt som blir bred och hög och inte har några speciella krav, dvs lättskött ?

Lillyrod
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frukosten intagen. Omelett på nyskördade tomater, lök och ost. Smakade bra.

Maleficum
0

Plocka nästan 2,5 liter blåbär igår, Gletta och Fjant var dock inte så roade av plockandet även om Gletta gick och åt lite själv en stund.

Första måndag på terminens porslinsmålning imorgon så ska ha med hemgjord blåbärspaj med hemgjord vaniljsås att bjuda på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
0

Svärdsplantor vet jag att du inte gillar jens, men vad säger du om en vacker korkskruvad Aponogeton ulvaceus?

KatarinaSt
2

Fyra platys har paktat mot den femte. Gillar inte mobbing vare sig i skola, arbete eller akvarium! 😡

[Jens]
0

#13 Näe, jag gillar inte sånt heller.

[Jens]
0

Härliga söndag! Fint väder men ändå så har man varit inne hela dagen och man grämer sig över att det är måndag imorgon. Varför? Så dum man är ;)

Lillyrod
0

Varit underbart väder här med. Tog faktiskt en liten promenad i ärmlös blus och tunna byxor. Härligt!

Maleficum
0

#15 Och jag som längtar tills i morgon, för mig  är måndagar en av veckans bästa dagar!

KatarinaSt
2

Stannar hemma från jobbet… Krasslig och hängig. Känner mig sjuk som en… som en karl (no offense)

mimåne
0

Oj krya på dig KatarinaSt! Jag har gjort undan min förkylning för säsongen, men visst är den kvar i färskt minne. Hua så jobbigt det är att vara förkyld!

[Jens]
1

Man ska inte prata om sjukdomar för då blir man sjuk själv men jag har 'peppar peppar, slå i bordet' klarat mig ifrån förkylningar än så länge.

Lilolizeit
0

Var de någon nattuggla eller extremt morgonpigg som såg blodmånen i natt? Jag var uppe en sväng vid 4 men de va så mulet så jag väntade inte uppe..

[Jens]
0

Jag ! Jag såg det också och det var fantastiskt! Jag bor ju ute i vyschan så allt var kolsvart och stjärnorna och månen såg man klart och tydligt. Det var riktigt häftigt.

Lilolizeit
1

Va häftigt Jens!

ElinvBorg
0

Jag var upp men det var molnigt här tyvärr :(

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

Som den sjusovare jag är så kliver jag bara upp om jag måste. Medans blodmånen visade sig här så låg jag och sov så gott, så gott 🙂😴

Mysan_
1

Hade gärna gått upp och kikat men jag trodde det var natten 28-29 september den var så jag missade den… 😊

[Jens]
0

Hehe Mysan_ ! Så tokigt ;)

Mysan_
0

#27 Ja! Haha jag som så gärna ville se den 😃

[Jens]
0

Förstår det men nu får du vänta till år 2019. Det här gången är det bästa jag har sett i hela mitt liv.

Mysan_
0

#29 Ah, "bara" 4 år kvar. Men tiden går fort! 😃

[Jens]
0

Japp och nästa efter det skulle vara år 2033 så se till att inte missa det nästa gång ;))

Lillyrod
0

Idag har jag sett något jag inte sett förut. Hade lite väntetid i mitt jobb och stannade till på en plats bredvid en å. I normala fall så är det en fördämning i ån så att det blir en damm och ett litet vattenfall men nu är det så lite vatten att det bara var några dm vatten i dammen.

Jag satte mej på en bänk där och njöt av solen. Det har varit 20 grader här idag 👍 Sen blev jag lite nyfiken på om det fanns någon fisk i dammen så jag gick närmare och tittade. Nä det fanns inte den minsta lilla fisk. 

Plötsligt rör sig något på botten. Mot mej i det grunda vattnet kommer en KRÄFTA. En riktigt stor brunaktig kräfta. Den var minst en halv gång till så stor som de brukar vara i paketen man köper i affären. Lugnt och fint gick den mot kanten och när jag äntligen kom på att det fanns kamera på jobbmobilen så var den riktigt nära. 

Tyvärr syntes bara solblänket i vattnet på fotot och när jag försökte komma närmare så försvann den in under gräskanten som hängde ut i vattnet. Attans att jag inte fick en bild på den. Jag har aldrig sett en levande kräfta i sitt rätta element förut så det var en rolig upplevelse 🙂

[Jens]
0

Att den var så stor är ju väldigt intressant ! Jag har ju fiskat kräftor när jag var yngre och då var de stora men den senaste tiden har jag endast sett små tyvärr.

Mysan_
2

#31 Åh då får jag verkligen läsa ordentligt vilket datum det ska vara år 2019! 😮😃

MonsterTrollet
0

Hur knäpp är man på en skala om man ger hundarna en köttbulle var och går förbi akvariet och håller på att släppa ner en köttbulle till Gibbisen då man tänker storfirren behöver också en. 
😂🤪

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

[Jens]
0

Hehehe, reflexer är inte lätt att ha att göra med ;) Men tur att du kom på det med en gång.

KatarinaSt
0

Banana-split en onsdag kväll efter middagen. Känns nästintill syndigt, men ååh så gott!

mimåne
0

Det är vad jag kallar lyx KatarinaSt! Ibland måste man få unna sig sådana små guldkorn som banana-split en onsdagkväll :)

Draken
0

#35 Du har alltid varit lite knäpp, så det var väl inget nytt 🤪

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Grodhopp]
0

Haha, hade glömt hur rolig babbeltråden är! Under min sjukskrivning var jag inne varje dag :). Idag är det fredag - yey! Inte så yey är att min hund har tuggat sönder alla sina tassar pga eksem och igår var det blod på hela golvet, trampdynan sönder… Så nu ska man föröska hålla honom stilla och INTE slicka/tugga en hel helg… Blir tokig, det blir inte bättre. Allergier och eksem, sådan matte sådan hund…

I veckan köpte jag två nya scalarer och ett gäng sorgmanteltetror, det var länge sen jag fyllde på fisk och det var kul. Nu är det växter som står på tur, tänkte faktiskt kolla IKEAS vattenväxter, de har funkat hittills med de jag testat och kostade bara 20 kr sist jag var där.

Maleficum
0

#40 Vad jobbigt med eksem på tassarna :( min mosters hund brukar slicka upp sår på tassarna ibland men inte så allvarligt att det blöder (som tur är) fast för honom beror det nog mest på tristess och understimulering och senare att det blir en ond cirkel när det väl blivit sårigt. Är han illa dem gånger jag passar honom brukar jag sätta strumpa på tassen ^^ inte helt poppis men han låter det vara då iallafall.

Jag ska få hem ett till akvarium imorgon ^^ inte för att jag vet vart jag ska ställa det.

[Grodhopp]
0

Jo men jag tog faktiskt på honom en av mina sockor, fick liksom ta vad jag hade när allt var stängt. Han rörde det inte sen.

Kul! Jag har fortfarande ett tomt 100 l som jag inte satt igång… Kan inte komma på hur jag ska göra för att få in det i sovrummet. Men det SKA in!

Lilolizeit
0

I helgen är min bror på besök från gotland.
På söndag ska jag köpa en diskmaskin, så himla många vuxenpoäng! Haha. Men är man en halv-lat småbarnsförälder så är man. :)

Lillyrod
0

#40 Vet du vad din hund är allergisk mot? Jag har själv haft en allergisk labrador. Där var det proteinallergi. All hundmat och allt hundgodis är ju extra proteinberikat som det så fint står på allting man köper. 

Hon kliade upp stora sår överallt på kroppen men ryggen och sidorna var värst. Hon kunde inte ha halsband av metall heller för då fick hon sår på halsen.

Jag lagade egen mat till henne och det hjälpte bra.

KatarinaSt
0

Tjuvstartat med kanelbullar, Skittles och en liten virre (medicinskt bruk). Vad käkar ni för godis ikväll?

Lillyrod
0

Lite vin till fredagsmaten är mitt godis : )

[Grodhopp]
0

Lillyrod, de har konstaterat att han reagerar på både inne och utemiljö, ska vi testa det vidare så kommer det ta tid och kosta mycket. Men det gör vi ju så klart om det behövs. Städa noga och smörja in, bada, borsta mm gör vi just nu. Tror även fodret spelar stor roll. Men allrgifoder (vet foder) äter han nu, dock vill han ju inte ha det så det är svårt att få i honom! Vad lagade du till din? Vi har fått allergitabletter med men de skulle göra honom slö så det vill jag helst undvika i den mån det går….

Lillyrod
0

Jag hade tur och hamnade hos en veterinär som själv hade allergisk hund. Jag vet inte hur det är nu men då fanns väldigt lite forskning om hundars allergi. Det vanligaste var kvalster sa han och det är ju väldigt svårt att undvika. Som nummer två kom olika ingredienser i maten.

Jag lagade stora portioner med ris, eller makaroner. Blandade i mycket grönsaker och sen någon liten korvsnutt i småbitar, köttfärs, fisk eller blodpudding, Tog jag för mycket animaliskt så fick hon klåda direkt. Jag frös ner i portioner så det var enkelt att ta upp till varje mål.

Jag hade kortisonsalva att smörja med och var det för galet fick hon en spruta hos veterinären. Hundmat kunde hon överhuvudtaget inte äta. Det fungerade bra så länge jag var noga med att inte få i för mycket protein.

[Grodhopp]
1

Tack Lillyrod, jag tror det blir fler vändor till veterinär… Sen ger vi ju honom kött ibland, får helt enkelt skippa det så vi vet att det bara är fodret han får i sig. Reagerar han då med är det ju dags att reda ut det! Och kvalster sa dom om honom med. Men jag är själv astmabarn så vi städar rätt ofta och använder milda produkter. Lilolizeit; köpa diskmaskin, tumlare och dammsugare är trista utlägg men ack så skönt att ha saker som funkar bra! Blä för handdiska 😝

[Jens]
0

Vad görs ikväll? Själv blir det lugnt framför tvn. Har lite smärta i nacken så det blir att vila helt enkelt.

Maleficum
0

Varit hos min kusin och firat hans födelsedag (han fyller år imorgon) och passat på att fira Fjant lite då han fyller 13 år idag =) fick hem ett nytt akvarium från min andra kusin (50 liter med välvd framruta) så nu står det och dimmar av sig efter att jag hade i kattsanden. Vet dock inte om jag ska ha det där jag ställt det och vet inte riktigt vad jag ska ha i det.

Mysan_
0

Idag provade jag att göra leopardmönstrade naglar, men tycker att det bara blev kladd. Nästa gång måste jag nog låta dom torka bättre! Min kompis skaffade även Kampfisk idag!

[Jens]
0

Får hoppas att din kompis är väl påläst om Kampfisk och jag hoppas att det går bra.

Mysan_
0

#53 Det hoppas jag med. Hon har den i alla fall helt ensam nu, men hur stort akvariet är vet jag inte. Men jag hoppas att hon sköter den väl.

Mysan_
0

Hon säger att akvariet (tyvärr) är 10 liter.. "För kampfiskar behöver inte så stort ju"… Synd att det går runt ett rykte om det, skulle själv inte ha en Kampfisk i ett akvarium på mindre än 20l. Får väl hoppas att hon absolut inte köper fler fiskar till det lilla akvariet.

[Jens]
0

Hmm, det var verkligen inte roligt att höra! Hur tänker människan egentligen. Minst 20 L för en Kampfisk även om jag personligen tycker det är för litet utan vill lägga till 10 L till.

ElinvBorg
0

Det var tråkigt att höra :( När jag ska skaffa mig en hane så har jag tänkt mig ett 30 l då jag också anser att 20 l inte riktigt räcker heller

Mysan_
0

#56 Precis! Djurplågeri i mina ögon. Hon säger att det gick bra enligt dom som jobbade i djuraffären, synd att djuraffärerna inte är mer erfarna än så. Hon har lyckligtvis sagt att hon inte ska köpa fler fiskar i det där akvariet, men jag undrar hur hennes nuvarande fisk kommer klara sig, antagligen lever den nog bara i några månader.

Draken
0
[Grodhopp]
0

Jag ligger förkyld IGEN, då måste man ju passa på att kolla babbeltråden. Tips på någon bra serie att glo på mellan nysattackerna? Min sambo fick ta hand om stora akvariet igår då jag var så dålig, det är då det kommer kommentarer som "har du verklighen glädje av dessa djuren? Va?" Haha, han hatar all form av städning men snällt att han ställde upp.

[Jens]
2

Nu har jag fått hem 8 st Otocinclus macrospilus. De är ena små rackare men hoppas de växer till sig och trivs i akvariet 🙂

Lillyrod
0

Bilder!

[Jens]
0

haha, de små rackarna! Ska försöka ta några när jag har tid. Lovar!

Maleficum
0

Lilla Fjanten tyckte det var väldigt smart att springa mellan benen på fem hästar som väntade på mat idag. Han fick sig en liten kick för besväret (som tur är inget allvarligt) och slank iväg och gömde sig ute på en åker där han sen bara satt och stirra tills jag gick och hämta honom (och såklart skulle han upp i knät då). Sen börja en av stalltjejerna äta äpple och då var allt glömt!

Det tråkigaste är väl att han troligtvis inte lärt sig att man inte kan använda hästben till slalomövningar. Både han och Gletta stinker häst nu efter att ha rullat runt bland bajshögarna i hagen.

Lilla kulfisken tycker sländlarver är supermumsigt :) hoppas på lite regn nån natt så inte fiskepölarna hinner torka ut, är rätt bekvämt att kunna fiska upp färskt godis till fiskarna.

Lillyrod
0

Vilken tur ni har som har larver i vattenpölarna. Här finns inga insekter och har inte funnits på hela sommaren. En enda gång har jag fiskat mygglarver och vattenloppor i en regnvattentunna sen har det inte funnits några att få tag i. En konstig sommar.

[Jens]
0

Håller med Lillyrod! Vilket lyx att hitta så bra mat till fiskarna!

Maleficum
0

I de flesta pölar är det tomt på just ett ställe jag hittat kryllar det av allt möjligt smarrigt! Man behöver inte alls håva länge för att få tillräckligt att räcka i flera dagar till alla fem akvarierna, är riktigt glad att jag hitta det stället =D är mest mygglarver, daphnier, vattengråsuggor och sländlarver men slinker med lite ibland toppen då det passar både de stora och små fiskarna och ynglen. Funderar bara på om det finns nåt enkelt sätt att fixa så man kan frysa in inför vintern.

[Jens]
1

Här kommer en bild på en av rackarna som jag fick hem för ett par dagar sedan. Köpte 13 st Otocinclus macrospilus vara 8 hamnade i stora akvariet och 5 st i det lilla akvariet. Denna är ca 2 cm, så sööööt! 😍

Lillyrod
1

De är verkligen jättesöta : )

[Jens]
0

Det blev en bra bild också! Glad att en kamera från en mobil blir så bra.

KakaC
0

Svar tills imorgon….ska jag måla denna vit eller låta vara som den är? Karet är i samma stil, träbock och med sidor..

ElinvBorg
1

Jättefin Jens! :)

[Grodhopp]
1

Bestämde du dig KakaC? Jag hade nog målat den. Rätt tung möbel ändå..

Så söta de är Jens, jag ska också skaffa har jag tänkt när mitt akvariekaos lagt sig. Är de framme mycket?

Lillyrod
1

#71 Måla inte. Det är en vacker möbel som den är.

[Jens]
0

#73 Ja de är framme väldigt mycket men än så länge ganska så utbrett. De är 8 st i ett 375 L akvarium så ibland är det svårt att se alla dessa. Tror att de inte riktigt har hittat varandra ännu.

usvead
1

#71 Håller med Lillyrod. Även om jag själv inte alltid lyckas 😉så tycker jag det är snyggt när kar och möbel "gifter" sig med varandra.

Draken
1

Måla inte. det är en jättefin möbel.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Tjoho färdigjobbad för denna veckan. Skulle ha halvdag idag men bilen skulle in på service så det fick räcka med 2 timmar. 

Nu ska jag pyssla om min gamla mamma några timmar. Vi ska till frissan och till affären : )

ElinvBorg
0

Så skönt Lillyrod och det låter ju trevligt :) Själv har man precis hoppat upp och ska ta tag i dagens plugg och imorgon ska jag och pojkvännen iväg och fira thanksgiving då vi känner en ifrån Canada som bor här :)

[Grodhopp]
1

Jag blir nedröstad, det var nog bra för jag fattade aldrig att akvariet såg likadant ut som bänken (trög). Låter som ni har härliga helgplaner! Skulle tagit med min 93-åriga farmor till frissan, men hon hade en dålig dag så hon ville inte. Då fikade vi istället i flera timmar. Jag är bättre från min förkylning, tjoho! Pappa som haft samma skit i flera veckor kom med en skarp varning att inte dra iväg för tidigt, då blir man aldrig frisk. Så det ska bli mestadels lugnt idag med, men still ska jag inte ligga iaf. Köket ser ut som en smärre bomb briserat där och så är det ju akvariegrejer överallt när 240-litern ska utrymmas…

KakaC
0

Tack för era smak-tips…jag behåller det som det är. Men målar ett annat vitt, som jag köper ikväll! =D Har nu 10st akvarium igång…men nu måste jag nog göra mig av med 3-4st 60liters. Så de nya projekten får rum någonstans. Kommer tillslut bli 54, 150 och 200liter i v-rummet, 10liter räk i köket, sonens rum 26liter, 540 och 30liter i sovrummet och 30, 30 o 165liter i hallen uppe! Jag är just nu helt överlycklig för ska ju hämta ett jätte fint ikväll, 165liter!

Gurgil
0

Nice

Gurgil
0

Jag bakade smular med blåbär igår

Gurgil
0

Jag menade att jag bakade smulpaj med blåbär igår

Lillyrod
0

Blåbärspaj är inte dumt. Mums : )

[Grodhopp]
0

Herrejösses KakaC, full rulle! Tycker sonen det är kul? Jag hade varit salig som barn om min mamma velat ha så mycket akvarium haha.

Gurgil: haha, jag fattade fakitskt ändå :D. Vad gott, det är min favorit! Tyvärr får jag inte äta sånt nu då jag kör LCHF men jag använde mina blåbär till en god smoothie på grekisk yoghurt istället.

[Jens]
0

Ääääntligen FREDAG ! Det känns väldigt bra för jag har haft så mycket ekonomi att göra den här veckan och det tar verkligen på hjärnan. Det är ganska så komiskt när min titel är IT-tekniker i kommunen men jobbar mycket med ekonomi i perioder. Borde få titeln ekonom istället för IT-tekniker 😉

Lillyrod
0

Vilket är bäst betalt? Be dem rätta sig efter det : )

KatarinaSt
0

Firade fredag med att köpa fyra nya platys. Det blev indian-platys denna gång :-)

Köpte  också artemia som ska kläckas, så firrarna får sig nåt gott till helgen. Inte bara vi som ska mysa i helgen.🙂

Trevlig helg alla!

[Jens]
0

Jag försöker med det Lillyrod 😉

[Jens]
0

Detsamma KatarinaSt.

Maleficum
0

Såg precis att jag har pluttinuttiga små yngel i mitt Kardinalfisk akvarium =D får bara hoppas att de klarar sig, visste inte ens att jag hade av olika kön för de ser lika ut alla fyra (är guldvariant så är inte så tydligt med färgerna). Ska nog stoppa ner lite mer hornsärv så de får mer gömslen.

[Jens]
0

Det var trevligt Maleficum. 🙂

KakaC
1

#86 Ja sonen är gärna med och kollar när jag gör något med akvarierna, eller bara sätter mig och kollar på alla fina fiskar. (om han inte spelar tv-spel!) ;)) Trevlig helg på er! Nu ska jag hämta akvariet, för blev ändrade planer igår. Så nu åka bil i 4timmar..

Lojs
0

Om någon behöver ett leende så här en lördagförmiddagen så gillade i alla fall jag alla de här seriestripsen! http://www.boredpanda.com/woman-problems-life-comics-sarahs-scribbles/

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KatarinaSt
1

Så träffsäker! Tack för länken Lojs 😃

Maleficum
0

Gletta (labben) är lite knasig, hon älskar morötter så länge de inte är ekologiska! De ekologiska går eventuellt ner om man skalar dem men vanliga glufsar hon minsann i sig hur lätt som helst både med eller utan skal.

Lillyrod
0

Smart hund. Jag tycker ekologiska bananer smakar mindre än vanliga. De är inte lika goda : )

Maleficum
0

Fast när det kommer till bananer bryr hon sig inte om det är eko eller vanliga dem glufsar hon i säg ändå. Är bara morötter hon är knasig med.

Gurgil
0

Jag älskar bananer o morötter äter flera bananer per dag ca 6-9 per dag o ca 5-8 morötter per dag jag tycker ekologiska morötter o bananer smakar godare än vanliga

KakaC
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hihi.. Nu blir det snart en ny tråd av mig kanske… Nya karet + tillbehör. Det ska stå som på bilden…men detta ska bli vitt!!

Lilolizeit
1

Kul med ett nytt kar. :) längtar efter ett nytt jag med.

KatarinaSt
0

Efter ett vanligt delvattenbyte (ca 20%) bestämde sig akvariet för att ha kristall-klart vatten istället för det mjölkiga. Bara sådär…

Jag kommer aldrig riktigt begripa vad som sker därinne.

Maleficum
1

Just nu tycker jag inte riktigt om Fjant, nån gång under dagen har han varit upp och kissat i min säng! Och såklart upptäcker man det ju inte förrän man ska gå och lägga sig (eller snarare upptäckte Gletta att det lukta kiss i sängen), inte skoj när man måste tvätta ett 12kg tungt kedjetäcke mitt i natten. I andra fall klarar han minsann inte att hoppa upp själv i sängen utan hjälp.

[Jens]
0

Ajdå Maleficum, det där är inte roligt och det är som du säger väldigt sent på kvällen.

Draken
1

Min familj garvar gott åt mig just nu kan jag lova. Jag har ju sålt av en del akvarium, dels för att finansiera det stora saltvattenskaret och dels för att jag hade för många större som jag egentligen inte hade plats för.

Jag sålde mina två sexkantiga i samband med träffen, men jag mitt nöt köpte på mig två kampfiskhannar, som jag bara måste ha för de var så snygga, så det var bara att ställa upp 40 litern  och så fick jag gräva fram molams Nano på 30 liter som var undanstoppat i hennes rum 🤦‍♂️

Nåja, de större är borta i varje fall, så det är mest små nu, förutom hörnan och saltvattensburken 😛 Sen har jag ju paladariumet där sköldpaddorna bor också ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
0

Rovfisk, det där låter lite som något jag skulle kunna göra!

Draken
0

Ja, man är lite hel och halvtokig 😎 Jag skulle ju liksom avveckla några kar jag  😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Grodhopp]
0

Mm, jag skulle också ha färre akarium… Och nu har jag plötsligt fyra. Ett som härbärge åt boenden i 240 l medan det lagas, men sen står ju det där karet där. Och då är det ju synd att plcoka ner det, när det redan är igång? Hm. Kampfisk låter livsfarligt, fina och så kan man bara ha dem en och en. Det blir många akvarium.

KatarinaSt
0

Jag är bara så avundsjuk på er som har flera kar. Maken kastar onda blickar på hamstern när den låter för mycket och om/när akvariet blir en alg-soppa så ligger det också risigt till.

KatarinaSt
0

World War Z… vilken toppen-rulle alltså!

[Jens]
0

#111 Filmen var bra gjord och då tänker jag på effekterna och så vidare men jag är inte så mycket för Z….. 🙂

Maleficum
1

Min lilla sömntuta Kenzie tar sig en middagslur. Har börjat hans klippning vilket inte är så uppskattat (förutom när vi är färdiga för då är han glad att ha blivit av med pälsen). Så snart dags att väcka stackaren så vi kan fortsätta tortera varandra (han är väldigt bra på att nypas i benen och armarna eller andra kroppsdelar som råkar vara nära).

jollycox
0

Imorse när jag vaknade tittade jag som vanligt till akvariet. Min finaste Guppy hade fastnat bakom filtret/pumpen. Fick loss han därifrån men han var för skadad och kunde knappt simma längre. :( Jag förstår inte vad han skulle dit och göra.. Det är inte första gången en fisk har fastnat där, hittade min endler där för några veckor sedan. Han klarade sig dock oskadd och simmade på som vanligt. Någon annan som råkat ut för att fiskar fastnat bakom innerfiltret?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ElinvBorg
0

Min kampfiskhona simmade in bakom filtret. Trodde hon var död då hon var helt stilla men sedan såg jag henne åla sig lite och då fort som sjutton i med händerna för att rädda henne. Inga skador som tur var och hon mår bra än idag :) Tråkigt för dig att det inte gick bra den här gången :(

[Grodhopp]
0

Pöööh, jag är fortfarande sjuk och har ingen ork till något alls. Tur att det är först nästa vecka vi ska ställa iordning en ny kontorslokal. Än så länge räcker det med akvarierna… Idag ska jag släpa in lite sten och koka, grävde ett stort hål i trädgåren i somras som ska bli en halvcirkel med grus, så alla stenar plockades upp i syfte att ha som akvariedekoration.

Fiskar bakom filtret känner jag igen, i ett av mina akvarium låte jag faktiskt pumpen hänga utan att sätta fast med sugplopparna så de kommer ut igen, i mitt fall är det grodorna som knöker in sig där.

KatarinaSt
1

Suck.. Mina ambitioner att charma maken inför nytt-akvarium-övertalning gick snett. Kom med frukost på sängen bricka + DN till sovrummet, snubblade och spillde kaffe och mackor över hela sängen, inklusive maken.

Lillyrod
0

Jag antar att du kom av dig 😃. På`t igen bara.

Lilolizeit
0

Haha åh nej!! Kanske kunde dragit till med "hade jag haft ett akvarium till hade jag varit upptagen med det på på mornarna å vi hade sluppit det här!"

[Grodhopp]
1

Hahaha, vilken misär! Jag fick in en bra poäng häromkvällen när vi låg i soffan och min sambo spelade tv-spel. Han frågade om jag tyckte det var tråkigt och jag sa snällt att "näääh inte längre, jag kan ju titta på mina akvarium när du spelar". Det var ju bra tyckte han, så en liten subtil gest mot den andra partens intressen man inte delar kan ju vara bra 😊

[Jens]
1

Lite galna siffror kan man ju tycka. Insider till 2020 och karma över 100 000 p. 😞

KatarinaSt
0

Listigt! Vi är för hemska vi kvinn-folk ;-)

[Grodhopp]
0

Oj Jens, du ligger i!

[Jens]
0

Har get mina fiskar m.m. broccoli så det får ligga i tills imorgon bitti..

Lillyrod
0

Det skulle jag också göra kom jag på nu. Jag får koka lite sen. 

Just nu lagar jag dillkött som jag ska lägga i portioner och dela med mamma och till kvällen nu gör jag pasta med sås till.

Lilolizeit
0

Är det deras lördagsgodis? :)

Lillyrod
0

Ja det skulle man väl kunna säga. Marsvinen får extra god frukost på lördagar med ; )

Lilolizeit
0

Va fint :)

[Jens]
0

Mina fiskar m.m. älskar broccoli så det får de ofta men jag provade ärtor för ett tag sen och det var populärt det också nattetid för jag vet inte vem som åt upp allt. =)

KatarinaSt
3

(K) 17/10 DILLKÖTT från Lillyrod. 10 portioner. Kan betala med Swish för express-leverans! 😃

Lillyrod
0

Ha ha ha ha det är inte svårt att göra själv KatarinaSt. Synd att man gör det så sällan för det är så gott. Jag tror jag har fått nån matlagningsnoja för nu har jag gjort något jag inte brukar göra varje helg.

Mycket är för min gamla mamma. Hon fyller 95 i dec och är still going strong, Hon ser väldigt dåligt och då är det jobbigt att laga mat vilket hon gör ändå men jag försöker hjälpa till.

[Grodhopp]
0

Vad snäll du är som gör dillkött då Lillyrod! Min farmor äter nästan inget alls längre, bara skit som typ risifrutti, om hon inte får sällskap. Hon är också över 90 år. Så ibland åkerjag till henne med mat och äter där så hon också ska äta. Tufft att bli gammal!

Lillyrod
0

Det är tråkigt att äta själv. Min dotter sköter den biten här, Hon åker dit några gånger i veckan och äter men då lagar mamma maten ; )

KatarinaSt
1

När tjejerna kom hem från skolan kom inte Polly (hamstern) fram och hälsade. Den låg i buren och verkade skadad. När jag kom hem hade redan maken och ungarna åkt iväg till veterinären och nu har den fått sprutan - första och sista. 😢

Tydligen har ryggen skadats förmodligen när den klättrat och ramlat ner på nåt i buren. 

Jag gillade verkligen Polly. Hon var så social och nyfiken. Kom alltid fram för att hälsa och se om man har nåt gott. Tråkigt, men jag är såå tacksam att veterinären bäddade ner henne så fint så vi kan begrava henne ordentligt.

Maleficum
0

#134 Usch vad tråkigt :( aldrig skoj när de går bort! Väldigt fint bäddat! Vi har alltid haft begravningsfika efter att något av våra djur blivit begravda och sen brukar hela familjen stå samlade runt graven och pappa är den i familjen som har absolut svårast när djuren går bort.

KatarinaSt
0

Jo - jättetrist. Vi har haft flera hamstrar genom åren och alla har blivit 3-4 år. Man kan inte tro att en så liten kan vara så personlig men det är dom. Kommer sakna henne men kanske inte skramlet från buren på natten.

Lillyrod
1

Usch vad tråkigt. Det är baksidan med att ha djur. Man älskar dem för mycket nästan och det är hemskt när de går bort.

Draken
0

Det är jättetråkigt när de går bort, spelar ingen roll vad det är för djur :(

Vi står inför det nästa vecka, när våran gamla hund skall få sin sista spruta. Det könns jättetufft, men vi vet ju att han får det bättre där han hamnar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

usvead
2

Djur - stora som små - ger oss så mycket kärlek utan att egentligen kräva något tillbaka. Det är kanske därför det känns så starkt när de lämnar oss…

KatarinaSt
0

#138 Vad tråkigt att höra om din hund Rovfisk. Jag gissar att han blir rätt bortskämd nu.

Maleficum
0

#138 Jobbigt när man måste ta bort dem, hoppas att den dag Fjant går så blir det antingen att han inte vaknar upp på morgonen eller trillar ihop och dör på studs när han springer och jagar något så han får gå bort när han är som lyckligast! Är mest orolig att han ska trilla ihop nån dag när man är tvungen att lämna honom själv (eftersom han blir så stressad av det). Fattar inte riktigt hur pigg och kry han är trots sitt hjärtfel.

Draken
0

#140 Jo det blir han ;) Han får sova där han vanligtvis inte brukar få (i sängen exempelvis) och han får massa godsaker som han heller inte brukar få ;)

#141 En tröst är att vi har även 2 andra hundar i hushållet, samma ras och den ena är dessutom syster till Keiko, som vi nu ska ta bort.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Jag blir ledsen bara jag tänker på detta Rovfisk så jag vill bara säga att jag förstår. Det var ju inte så länge sedan vår hund gick bort.

Gurgil
0

Nu när jag läser det så vill jag bara gå och krama min hund så jag ska göra det. Vill inte ens tänka på att han kanske försvinner snart

[Grodhopp]
0

Börjar nästan gråta när jag läser sånt här. Tänkt vad djuren betyder för en.

Såg på tal om det en dokumentär inatt när jag inte kunde sova om amerikaner som var iller-fantaster. Påminde en hel del om hur det är med akvarister, de hade skaffat en och så två och så helt plöstligt hade de ett helt rum med burar och åkte på utställningar, tränade med illrarna för att ge dem rätt muskling etc som man gör med hundar! Det var väldigt intressant. Roliga djur som jag nog hade övervägt om jag inte haft hund. De verkar dock bitas en del om man inte känner illern ifråga, en kvinna på utställningen fick sy sin näsa :/.

Maleficum
0

Illrar kan vara supermysiga! (Gick med en sovandes innanför tröjan nästan en hel dag när jag var på husdjursmässa) men speciellt okastrerade hanar luktar massor! Och honor måste paras (funkar även med en infertil hane om man inte vill ha ungar) när de är i brunst för annars kan de dö av blodbrist eftersom de inte får ägglossning förrän de parar sig (och då fortsätter med brunst istället) och så älskar de vetegrodsolja! =D

[Jens]
0

Vad händer ? Själv har jag hela veckan efter jobbet försökt att få ett bättre 'nätverk' hemma, dvs säga kontakt mellan varje enhet utan problem samt hastighet och det är bara en liten fjuttdel kvar till det blir lyckat. Det betyder att jag måste borra lite i väggen och dra en kabel så löser det sig. När jag kom hem så hade jag med mig fågelmat för jag fick lite dåligt samvete för domherrarna hackade på fönsterbläcket och då var jag tvungen att köpa lite mat idag så nu har de massor med mat men tycker det är för tidigt men men… Ikväll blir det bara lugn och ro och jag hörde att det skulle bli sämre väder imorgon och då får jag passa på att städa lite i det stora akvariet för jag såg att mina sajicor är skitgrisar så jag får städa lite efter dem. Sedan ska jag blåsa om en PC-dator så den får Windows 10. På söndag vet jag icke.. har inte kommit så långt…. =)

Lillyrod
0

Här har det varit en riktigt slö dag. Bara varit åt affären.

I morgon ska jag hämta hö till marsvinen så jag klarar mej några månader med det. Sen blir det Kalmar International Streetmarket och jag ska äta mej genom stortorget tänkte jag. Smaka på sånt man aldrig ätit förut 🙂

[Jens]
0

International Streetmarket ? Varför har man inte hört om det förut? Skulle vara himla kul att uppleva. Synd att man inte visste det tidigare för då kunde man besöka Kalmar över en helg igen =))

Lillyrod
0

De åker runt i Sverige och är på många platser under sommaren. Det är Geraud markets Scandinavia som åker runt. De är från England haha. 

Fick tips att köpa så mycket engelsk fudge jag kunde. Den ska vara fantastisk. Sök dem på facebook så får du se lite av alla godsaker de har 😉

[Jens]
0

Så häftigt. Har aldrig hört talas om detta tidigare. =)

Lillyrod
0

De var tydligen här förra året med men då missade jag det helt. Jag tror inte att någon som jobbar i innerstan har haft lunchlåda med sig denna veckan ; ) De jag pratat med har tagit hem en låda till middag med.

[Jens]
0

Verkligen häftigt ! Kan förstå att nästan hela innerstan luktar mat…

Februarias
0

Halvseg dag. Lite myshalloweenpynt sattes upp i höstmörkret. Ska skrubba ren en pump o sätta ner den också i karet så kanske mountain rock räkisarna blir lite gladare.

Lojs
3

Vad jag pysslar nu när det blir mörkare och mörkare ute. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Vad söta! Jag avundas alla som är pyssliga. Jag har inte den genen alls.

Maleficum
1

Satt och titta på Pitch Perfect 2 och sydde en ny pyjamas åt Fjant av tygsnuttar jag fått av mamma (hon quiltar massor så blir en del snuttar över). Som med allt nytt ska Kenzie undersöka det (inte för jag fattar hur han vet när det är nått nytt eftersom han inte kan se det), Fjant var inte lika förtjust i att vara mannekäng.

[Jens]
0

Jättefint Lojs och Maleficum ! Maleficum .. på den andra bilden så ser ju din hund förskräckt ut =)) Svansen rakt ner … ;)

Eftersom jag har vanan att gå upp tidigt varje dag så har jag fixat PC-datorn som jag har hemma och installerat windows 10 så det är nu avklarat. Skrev det i inlägg #147 att jag skulle göra det. Nästa steg är att äta frukost och efter det så ska jag dammsuga i stora akvariet.

Maleficum
0

Är det nåltovning du pysslar med? Verkar skoj att pyssla med (och dina små djur är supersöta!) har bara för mycket projekt redan för att börja något nytt (som att lyckas spinna mer än en spole angoragarn).

Jens, han var inte speciellt road att prova kläder klockan 10 på kvällen, han ville helst bara gå och lägga sig igen. Sen blir han ostbåge så fort något är lite jobbigt i tillvaron vilket tyvärr är ofta och av många anledningar (han har troligen PDSD vilket inte gör livet helt enkelt för honom eller för mig alla gånger). Men han fick sin medicin efteråt som han gillar som om det vore godis (som tur är eftersom han ska ha det både morgon och kväll varje dag) och fick gå och lägga sig så då var han nöjd :)

[Jens]
0

Haha, stackars vovve som tvingades ta på sig kläder kl 10 på kvällen 😉

Maleficum
0

Var nog mest att få byta kläder (har så kallt här hemma så han behöver ha pyjamas så han inte fryser på nätterna). Inte lätt med en matte som får all energi och idéer sent på kvällen och inte kan man vänta till morgondagen för att se allt allt blivit som man velat ha det.

Maleficum
0

Något förvirrad man är när man går hela morgonen och funderar på varför klockorna inte ställt om sig innan man inser att det var fredag igår och inte alls lördag som hjärnan fått för sig!

Draken
0

Streetmarket var här för andra året på raken i Augusti/september, det är riktigt intressant och gå runt och titta, det fanns både krokodilburgare och kängurustek bland andra delikatesser ;)

#155 Vad snyggt :) Min mor försökte lära mig sy och brodera även sticka när jag var yngre, men det gav hon upp ganska fort, jag hade inga anlag överhuvudtaget för att ens få ihop några stygn 😉 Min storasyster däremot, hon är duktig, fast hon stickar mestadels :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

#159 Japp, det är nåltovning, jag älskar det, det är så fritt! Blir något lite fel så är det bara att ta på lite mer ull och tova till det! Och så kan man liksom känna sig fram och låta sakerna välja lite själva vad de ska bli! =)

Medis på akvariefisk.

Mysan_
0

Idag har jag och Hannibal tävlat och vi kom fyra.

Lillyrod
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Här kommer lite bilder från Street market som jag var på idag. Mycket gott fanns det där. Fudge och baklava fick följa med hem. Likaså hjort, vildsvin och fetaostsalami. 

Middagen kom från en av de franska vagnarna. Någon typ av kycklinggryta med potatis. Väldigt gott.

[Jens]
0

Oj vad hungrig jag blev =))

Lillyrod
1

Det är nog inget mot vad vi blev när vi kom dit. Vi skulle gå ett varv och titta först innan vi bestämde oss för vad vi skulle äta men det varvet gick väldigt fort kan jag säga : )

Maleficum
1

Fjant fick ytterligare en ny pyjamas idag, denna gång sydd av mina gamla jeans med kant av persianpäls (hade bitar kvar från ett tidigare projekt så kändes bättre att använda dem än att kasta det). Inte lika mjuk och gosig såklart så blir nog mer för honom att ha när han ska vara lite mera "fin".

[Jens]
0

Härliga söndag ! =) Jag har under flera dagar grottat mig ner i att lära mig Windows 10 och jag måste säga att jag är imponerad över det arbete som Microsoft har gjort för det är ett bra jobb och ett steg närmare OS X El Capitan men samtidigt så är jag chockad över vilken kontroll Microsoft har över användarna. Apple har flera gånger sagt att det viktigaste är användarens integritet men det verkar Microsoft och Google skita fullständigt i. Google gör ju som bekant det mobila operativsystemet Android men nu håller jag mig till Windows 10. Varje klick som du gör på tangentbordet registreras och skickas till Microsofts servrar. Varje Lyncsamtal kopieras och lagras på servrarna, dvs att allt du gör genom Windows 10 registreras. Turligt nog så finns det lösning på detta vilket jag har delat med mig på datorn iFokus men jag ger en direktlänk till artikeln här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634644/windows-10-spionera-installningar/sida/1/tips-1-5 Vill man fördjupa sig ännu mera så ta gärna del av Microsofts sekretesser genom att klicka på länken här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/edge-privacy-faq Ni kanske undrar varför jag grottar mig ner i Windows 10 och det är dels för att det ingår i mitt jobb att lära mig det och även att stor del av mina släkt och vänner använder sig av PC så jag vill gärna hjälpa dem också.

Maleficum
1

Och jag har sytt ytterligare en dress till Fjant men blev ett pusslande då jag inte hade tillräckligt stora bitar kvar. Men med extra lång "hals" så man kan ha den som huva vid riktigt dåligt väder (eller när han är ren och det är slaskväder).

[Jens]
0

#171 Den gillade jag och det passade fjant utmärkt.

Lojs
0

Gah, vilken frustration!

Maken kollade på en grej på sin dator för några veckor sen eller så, en grej man kan fästa i bältet och ha flera nyckelringar i mm, man byggde ihop den själv, det såg lite kedjeaktigt ut, i metall i alla fall. Han visade mig och jag var väl måttligt imponerad, men tänkte i mitt stilla sinne att den där ska jag beställa till honom i julklapp.
Idag tänkte jag få det fixat, men tydligen hade han inte hittat den på sidan jag trodde (en sida han är inne på jämt som har en massa geeky grejer)  och jag kan omöjligt googla mig till den, det finns fööör mycket nyckelgrejer på nätet och jag minns inte ens om huvudsaken var att man kunde ha nycklarna i den eller om det var nån multitool-grej. Suck!

Jag vet inte var jag ska fråga om någon känner igen det, på facebook finns all hans släkt och vänner och jag vågar inte fråga där och blockera honom, för jag litar inte på att ingen skvallrar.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Är det på Geek nyckelringen finns? Jag sökte på Key Chain och hittade ett par som liknar det du beskriver. Geek kommer man bara åt via mobilen men det går bra att använda wish.com som är samma bolag fast via datorn.

Lojs
0

#174 Tack, jag ska kolla! <3

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

#174 Lovande sida, men vad katten sökte du  på, bara key chain? Nu har jag scrollat massor, men hittar ingenting likt. :(

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Det beror ju på om jag tolkar dig rätt eller inte. Om du googlar på key chain och länkar till den som liknar det du tänker på mest så kanske man kan hjälpa dig mer på traven..

Lojs
0

#177 Detta var väl det närmaste jag kunde hitta, det här grövre stuket. Men den var mycket större och i en massa smådelar som man monterade ihop själv och som jag förstod det följde det även med verktyg till att pilla ihop den. Maken älskar att pyssla med sånt och gillade verkligen utseendet, så det hade varit en perfekt julklapp!
Tack för att du hjälper till, jag uppskattar det verkligen!

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Äntligen har jobbat tors-mån, nu är jag leduig i två dagar innan jag skall på igen. Hoppas bara att det inte blir utbeordring.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Aha du tänker så Lojs. Hittade dessa också men de såg du säkert =)

Lojs
0

#180 Nej, tyvärr, det var mycket mindre bitar, vad ska man säga, mer som bitar av en cykelkedja typ. 
Katten med att jag ska vara så dålig på att leta. Snokade i hans länkar med på hans dator (jag får använda hans dator som jag vill när han jobbar), men kan inte hitta att han har sparat det. :(

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Okej, jag vet inte vad det kan han varit. Är du säker på att det var Geek?

Lojs
0

#182 Nej, det är problemet, jag vet inte vilken sida han hittade det på, jag trodde geekology, där sitter han jämt, men där fanns det inte.

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

God kväll.

Nu var det länge sen jag var aktiv här på sajten trots min roll som Medarbetare. Jag har behövt backa för ett tag men nu är jag här och tittar till era intressen. Jag hoppas det blomstrar!🙂

Maleficum
0

Kaniner är för smarta, iallafall Kenzie! Han har börjat hoppa upp i sängen igen (är första gången nu efter senaste klippningen sen han blev helt blind förra våren) och har känts så läskigt för sängen är jättehög och på båda sidor om sängen är det trångt så han riskerar att hoppa in i väggar eller skåp (med knoppar) om han hoppar ner själv! Så igår kväll hörde jag att han var i sängen igen så sprang dit för att plocka ner honom men då, den lila smartingen, tog sig mellan metallspjälorna på kortänden och hoppa ner där istället (där det är mer utrymme och en bra matta med bra grepp på golvet). Ingen aning om hur han klurat ut att han kan hoppa ner där utan att hoppa in i saker!

På landet visste han också exakt åt vilket håll han skulle hoppa så han träffa det enda stället där det var plats nog utan att hoppa in i saker.

Och välkommen tillbaka mimåne =D

mimåne
0

Tack Maleficum! Vad roligt att se dig här. Du är en trogen medlem :)

Draken
0

Det blev lite dyrt på träffen igår kväll, men jag är ganska nöjd ändå, för jag hamnade under den summa jag hade räknat med att de skulle bli :D

Det blev fisk, växter och en hel del fiskmat. Både torrfoder och frysmat  :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

Nu på förmiddagen har jag och sjuårige sonen och ett par till varit och kikat på min gamla gymnasieskola, munkagårdsgymnasiet. Jättekul att visa sonen hur det var när jag gick där, och visa alla djuren (det är ett gymnasie med bland annat djurvårdslinje, som jag gick). Vi har tittat på bland annat aror, hönor, ankor, gäss, kaniner, marsvin, ödlor, fiskar, degusar, gerbiler, zebramöss, illrar, häst, åsna, känguruer och ormar. Älskar den där skolan! Smiley heart
Sonen var mer entusiastisk än vad han vill erkänna. Smiley wink Ingen djurmänniska det där lilla trollet, men visst är djur lite spännande i alla fall.

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Oo kängurur på en skola. Häftigt!

Vad har du varit på för rolig träff rovfisk? :)

Maleficum
1

Hade också velat haft kängurus på min gymnasieskola =) men lite för lite plats för det. Gick på Spånga så bland dem mer exotiska djuren vi hade hand om där var nog kajmanen och korparna (så häftiga och smarta fåglar). Sen har vi ju kvar en liten del därifrån fortfarande eftersom min brorsas papegoja är född där och jag lämna mina spår eftersom alla deras zebrafinkar härstammar från mig (de hade fem hanar kvar när de fick ett antal honor från mig och nu har de massor :P).

Sen jag sluta där har de byggt ett jättestort akvarium som upptar två våningar så sitter man i övre klassrummet ser man det mesta uppifrån men sitter man i det undre har man fri insyn i hela akvariet.

Lojs
0

#189 Mm, känguruerna fanns tyvärr inte där när jag gick där, då hade vi silverrävar och lamadjur istället, det har de inte nu. 

#190 Vad coolt det låter med det stora akvariet!

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

De närmaste exotiska djur man kommer som finns på naturskolan här uppe är kor, grisar och får😎

Draken
1

#189 Föreningen hade en klubbkväll på en av butikerna här i stan. Vi hade rabatter på 30-50% på allt sortiment (50% mestadels på akvarierelaterat) :)

Jag handlade en hel del kan jag ju säga ;) Och jag var inte den enda. Det var nästan tomt i karen och på akvariehyllorna när vi var klara där :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kasse71
0

Kan man ha gädda i akvarium

ElinvBorg
0

Finns folk som har det men inget att rekommendera enligt mig. De blir ju stora och sedan påpekade flera att det isåfall skulle vara mest lämpligt att ha ute i en damm men då en på över 1000 liter i alla fall

kasse71
0

Jag har läst om att dom inte blir så mycket större än 4-5 decimeter i akvarium sedan är ju gäddor fiskar som bara står still och väntar på sitt byte de är väldigt lata fiskar vad jag vet

ElinvBorg
0

De kanske inte växter mer för att de just har det för trångt i ett akvarium. De står stilla när de jagar annars vet jag inte riktigt hur de beter sig faktiskt. De flyttar sig under årets gång i alla fall och växlar mellan grundare och djupare vatten. Kanske bara jag som tycker det är lite taskigt att ta upp en gädda för att ha i ett akvarium när den är född vild 😛

Draken
0

God förmiddag.

#194 Tror inte man ska ha gädda i ett akvarium. Det att fisken anpassar storleken efter akvariumet, vet jag inte riktigt om jag tror på. Så jag skulle inte rekomendera det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
0

Har varit med om fiskar som inte alls växer sig så stora som de borde när de bott trångt och något som avslöjar det är att ögonen fortfarande växer mer som de ska så de fick oproportionerligt stora ögon jämfört med resten av fisken (i detta fall var det scalarer).

Sen har jag varit med om individer som inte vuxit som de ska oavsett miljön men det är väl andra faktorer som spelar in då (hade fem siamesiska algätare som inhandlades samtidigt och fyra växten till full storlek medan den femte knappt vuxit något alls. Dröjde flera år innan den börjat växa ikapp de andra någorlunda.

Lilolizeit
0

kasse71
0

Okej jag ska nog strunta i det då vore bara lite häfftigt att ha en gädda i akvarium men nu när ni säger att den inte kommer må bra så tror jag att jag struntar i det

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer