Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2203 ggr
[Sofiesen]
0

Svampangrepp

Upptäckte imorse att en av mina fiskar har fått ett stort svampangrepp, jättetråkigt. Jag har läst på massor men har ändå några frågor som jag hoppas ni kan svara på. Jag har höjt temperaturen i akvariet med någon grad, haft i jodfritt salt för att motverka större angrepp på en Molly som jag såg hade en liten svampfläck. Fisken med lite större angrepp ska nu få sig ett saltbad. Nu till frågorna, bör det räcka med saltbad eller ska jag gå till zoo och köpa någon annan medicin? Ska jag göra något vattenbyte? Vad beror angreppet på? Vill gärna förhindra det om det går, lider fisken mycket under tiden? Gör jag bättre i art avliva min lilla fisk? Tjejen med mycket svamp är en av mina äldsta fiskar så det är inte så att jag vänjde henne för fort när hon skulle flytta in, hade för ca två månader sen en annan fisk med ett liitet angrepp som sedan försvann tack vare bra hjälp från er här på forumet. MEN jag känner att då detta kommit tillbaka kanske det är något jag gör fel? Vill inte utsätta mina fiskar för lidande. Den utsatta fisken är en ballongmolly, skäms lite att ha köpt en så inavlad fisk, men just denna var så fin så jag kunde inte motstå, har förstått att de pga hård avel är känsliga..

Draken
0

Börja med att höja temperatren och salta vattnet. Låt alla fiskar gå kvar, för att minska stressen för dem.

Det är ganska vanligt att äldre fiskar åker på svampangrepp, just för att de är gamla och inte har samma bra immunförsvar som yngre individer.

Kör med höjt temperatur och salt i några dagar. Kör ungefär 10-20% (beroende på storlek på karet) vattenbyten dagligen i några dagar. Blir det inte bättre, så kan du köpa medicin och medicinera. Kolla med din närmaste djurbutik vilket som är lämpligt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

vill bara inflika att det inte spelar ngn roll om du kör med salt med jod eller inte, vad gäller saltbad så är det ju inte så stor fara med mollys men annars anser jag att man ska vara lite restriktiv för så höga halter salt eftersom det är plågsamt för fisken, givetvis beror ju detta på hur angripen fisken är etc =)

Gurgil
0

Hade en kampfiskar 2-3 år sen som också fick svampangrepp men det räckte att byta vattnet sen försvann det

Draken
0

Svampangrepp kan bero på så mycket. Stress, smitta, dåligt vatten bara för att nämna några.

Oftast så behöver man inte behandla med medicin, utan det räcker med saltbad. Åtminstone har det räckt för mig, när jag har fått svampangrepp i karen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Gurgil
0

Det är tråkigt när svampangreppet kommer

[Sofiesen]
1

Det blev lite salt i karet för att förhindra nya angrepp och saltbad för de två utsatta, dagen efter var de som nya. Helt svampfria. Kalasbra, tack för hjälpen!

[Jens]
0

Men så bra!

Draken
0

Härligt :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis