Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1071 ggr
måsma
1

Funderingar kring akvarium

Hej!
Jag funderar på att skaffa ett akvarium och har lite funderingar kring detta.
Jag har funderat på att ha en betta fisk i ett 54 liters akvarium och har kollat på akvariet Eheim startpaket. Är detta ett lämpligt akvarium för en nybörjare och för en betta?
Har kollat upp en hel del och det verkar som det även är bra att ha några snäckor tillsammans med fisken, stämmer detta och vilka snäckor rekomenderar ni?
Jag har funderat med att börja med att ha ett akvarium med endast växter under ett tag och sedan eventuellt skaffa en fisk om det hela fungerar bra. Hur fungerar det med kväve tillförseln till växter om ingen fisk är närvarande, räcker det med växtgödningsmedel? 
Undrar även vilka växter som är lämpliga och hur länge man kan lämna ett akvarium utan tillsyn vid eventuell semester. 
Sen är  det det här med vattenbyten, de flesta verkar rekomendera 50% i veckan för en 60 liter tank med filtrering, vad anser ni om vattenbyten.
Det verkar finnas en del kunniga på denna sida så tänkte att jag kunde ställa mina frågor här innan jag bestämmer mig. 
Tack på förhand

ElinvBorg
2

Hej och vad kul att du ska skaffa ett akvarium :) Ett 54l låter som en bra start, själv valde jag att starta med ett 96l men det beror på vad man vill ha för fiskar bland annat. Har du läst på om bettas?(Antar att du menar betta splendens) Och vad funderar du på att mer ha för något i ditt akvarium? :)

Själv har jag posthornssnäckor och tycker de gör ett bra jobb, dock har mina kampfiskhonor varit på och dödat flera stycken så har bara ett fåtal kvar. Jag funderar på varför du inte vill starta med fiskar direkt utan bara växter? Och på tal om vattenbyten så byter i alla fall jag ungefär 30% av vattnet en gång i veckan, hellre fler mindre gånger än ett stort :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

måsma
0

Hej, tack för svaret!
Ja jag menar betta splenders och har läst på en del.
Hannarna är de populäraste och man skall endast ha en fisk av samma ras då dessa är kampfiskar och tenderar att attackera varandra. Honor kan fungera ihop men det är sällan det går. De kan tydligen fungera ihop med en del andra fiskar som är små och inte så färgglada men beror på humör. Det tar en evighet om jag ska räkna upp allt jag har läst men har kollat vilka temperaturer de ska ha, fiskfoder, vart de kommer ifrån osv. 
Jag har läst att betta trivs själva men samtidigt att det är tråkigt  för en fisk att vara helt ensam så därför funderade jag på några snäckor, tänkte även att snäckorna kunde vara  bra för sånt som kommer ner på botten. Sen tänkte jag en del växter, någon sten,  någon liten dekoration. 
Att jag funderar på att starta med växter är för att jag är orolig över hur mycket jobb ett akvarium kräver, om någon växt skulle dö så känns inte detta lika hemskt som om en fisk dör.  Tänkte därmed att det kanske var bra att börja med växter tills jag förstått hur mycket jobb det handlar om och kommit in i rutinen med att ta hand om akvariet.

ElinvBorg
2

Bra att du har läst på! Kampfiskar ligger lite extra varmt om hjärtat så jag vill att de ska ha det bra och då är det viktigt att man läst på som du har gjort 👍

Kan nämna att kampfiskar gärna vill ha flytväxter också 🙂 Har du förresten läst http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1 och http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?stickies-1 ? Kan rekommendera dessa artiklar då de hjälpte mig mycket i början och innan start 🙂

ElinvBorg
1

Akvariet och dess bakterier kommer inte igång förens man har i fiskar. Jag själv började inte heller byta vatten förens efter att akvariet varit igång i en månad. Fick dock byta vatten när jag började få nitrit därför är det viktigt att ha test för det hemma och hålla koll i början och om det börjar bli nitrit så slutar du mata fiskarna och gör vattenbyten varje dag tills det försvunnit. Jag har bara fått nitrit en gång så  om du startar försiktigt kommer det gå bra 🙂

Måste fråga igen, du tänker bara ha en Kampfisk och snäckor i karet? 🙂

MariaK1977
1

#1 Det finns olika typer av växtnäring. En del innehåller inte kväve och fosfat, det funkar fint om du har mycket fisk, men har du bara växter behöver du en typ som innehåller kväve och fosfat. Se till att läsa på flaskan och välja rätt så går det bra 😉

Jag har svårt att se att du skulle behöva byta vatten så ofta som varje vecka om du bara har växter, men har aldrig provat själv med endast växter.

måsma
0

Mycket bra länkar och tänkte att fiskarna behövdes för bakterierna annars produceras ju inget ammonium som bakterierna som bryter ner detta behöver, så om jag bara hade växter tänkte jag därför att jag antagligen behövde en annan kvävekälla. Men tack för klargörandet av att det var så och tipset om växtnäringen. 

Jag har inte kommit fram till invånarna helt än då jag känner att jag inte helt har kunskapen men ja endast en Kampfisk och eventuellt några snäckor var tanken. Frågan är om snäckorna är bra, om fisken kommer må bättre eller sämre av dem.

ElinvBorg
2

Snäckorna kommer inte störa kampfisken, frågan är väl om du har otur och får en som käkar snäckor men det går ju alltid att prova :)

måsma
0

Ok vad bra :)

Tänkte på en grej till, ungefär hur lång tid brukar ett 30% vattenbyte ta, beror självklart på tankens storlek men hur lång tid tar det för er tank?

ElinvBorg
0

Oj vilken svår fråga. 30% är ju ungefär 30 liter för mig så det skulle ju vara betydligt mindre för dig. Jag passar ju också på att se över växter och resten av akvariet samtidigt som vattenbytet. Tömningen går fort, använder en hävert. Det är snarare påfyllningen som tar lite längre tid då jag fyller på för hand med hinkar och då inte vill hälla i vattnet för fort. Men beroende på hur du tömmer och fyller på men skulle inte säga att det tar lång tid 🙂

Lillyrod
0

I mitt 54-liters byter jag 1-2 hinkar varje vecka. Mitt kar funkar bra så för det mesta byts bara en hink. Det gör jag antingen med kanna eller någon enstaka gång med slamsug, Hela proceduren,  och då brukar jag plocka bort vissna blad och kanske sätta ner en växt som lossnat också, brukar ta ca 15 min. Pumpen gör jag ren när det behövs och det är oftast inte i samband med vattenbyte.

MariaK1977
0

Jag lägger uppskattningsvis 2-3 timmar per månad på akvariet. Har ett 100l. Då räknar jag in vattenbyten, filterrengöring, plock med växter, skrapning/plockning av alger och matning. Stökar lite med att koka vatten till byten, och laga mat till fisken ibland, kunde göra det snabbare annars… 

Men oavsett lägger jag betydligt mer tid på att titta på det 😉

måsma
0

Det var ju verkligen inte långa tider det handla om då, trodde det tog 1 timme minst att rengöra akvariet och att man skulle stå halva lördagen och greja. Men det låter ju bra, nu blev jag ännu mera sugen på det. Då ska jag bara komma fram till hur jag ska lösa det när jag åker bort, kolla försäkring osv innan jag tar beslutet och börjar planera ordentligt. Tack för tipsen!

ElinvBorg
0

Låter bra :)

MariaK1977
2

Till viss del beror det nog på hur perfektionistisk man är också. Vårt akvarium håller standarden "välvårdat" men absolut inte perfekt. Ska det bli perfekt tar det nog obegränsat med tid… (för det är jä**igt svårt att få till!)

måsma
0

Ja jo det förstås, så länge ett akvarium ser hyfsat ut och fisken mår bra så är det ju lungt. Sen vill jag nog ha hyfsat rent om jag ska ha ett akvarium, har dock fortfarande inte listat ut hur jag ska lösa det om jag åker bort så vi får se hur det blir.