Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 717 ggr
Lojs
0

Dela av kar till snäckor?

Jag funderar på att framöver dela av ett kar till olika färger på posthorn, men hur delar man av ett kar till dem på bästa sätt utan att de kan smita till varandra, men vattnet fortfarande kan passera så jag slipper ha dubbla/trippla filter?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Udoon]
0

Filtersvamp? Hade jag till mina kampfiskar, fanns att köpa i hyffsat stora bitar på zoobutiken, den jag köpte var 50x50cm har jag för mig.

72mm
0

Blir du förvånad om jag säger att jag faktiskt givit detta otroligt viktiga problem en hel del tanke? 😃

Jag tror det enda helt säkra sättet är att leda vattnet under en avdelare genom antingen sand eller en filtermatta. Posthorn gräver inte, men snäcklingarna gillar att tränga sig genom de minsta av utrymmen. De verkar dessutom vara speciellt intresserade av ställen med högt vattenflöde. Hur det fungerar praktiskt med mer än en avdelare vet jag dock inte.

Blått = filter/sand.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lojs
0

#1 Jag tänker att snäcklingarna kanske kan smita förbi en filtermatta, de är ju så himla små. 

#2 Kanske om man leder vattnet igenom en slang med strumpa över öppningarna?

Hmm… Tål att funderas på. Eftersom mina små 13 literslådor verkar funka bra så skulle man ju kunna testa med en tredje låda, det är ju ingen dyr grej att experimentera på. Jag har limpistol hemma, går det att använda smältlim till akvariesaker eller kommer den plasten avge otrevligheter?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

72mm
0

#3 vet inte, men det är svårt att få det tätt. Använd silikon för ställen där det verkligen inte får läcka. En plexiglas-skiva som avdelare med ett relativt stort hål i, som du spänner en strumpa över?

Lojs
0

Tänkte att jag ska göra det billigt om jag ska experimentera, och smältlim har jag massor av, silicon har jag inget däremot. Jag tänkte att man borde kunna skära från en annan låda och använda det materialet som avdelare då.

Medis på akvariefisk.

72mm
0

Smältlim är definitivt Guds gåva till oss hemmapysslare! Finns inget man inte kan göra med detta underbara, så sent som igår fick det fungera som plastplugg då jag fyllde jag ett hål i ett gipstak så jag kunde sätta upp en krok ;) Kör hårt med smältlimmet!