Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2281 ggr
itiswhatitis
0

Mitt 30l

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startade upp mitt andra akvarium, ett 30l nu för bara några timmar sen. Mitt förra tyckte jag var lite för stort, denna passar mig bättre. Just nu går där 2 st äppelsnäckor. Imorgon flyttar en Kampfisk in :) och några andra snäckor som städare. -Kan man blanda äppelsnäckor med andra sorters snäckor? Akvariet står på vanlig byrå från Ikea med bara en vaxduk som litet skydd mot skvättar vid vattenbyte. -Den har ram som ni ser så underlag är inte nödvändigt såvitt jag vet? Eller har jag gjort fel nu? 😳 Givetvis kommer det massvis med växter imorgon också till herr Kampfisk :) dessa små är bara ett par skott från mitt gamla akvarium som är halvt tömt nu. Fler bilder kommer under morgondagen.

Insta: isabellaroenne

Medaljjägaren
2

Snyggt :)

YEY, INSIDER!

itiswhatitis
2

En bild på förpackningen som gruset låg i. Tyckte det var så fint grus, vita,röda,rosa,gråa. Hoppas bara snäckorna gillar det :) Dom hade sand i sitt förra akvarie.

Medaljjägaren
2

Ja, gruset var snyggt, och skallen :)

YEY, INSIDER!

Lillyrod
1

Du har så rätt. Man behöver inget under karet när det står på ram. Eller bättre sagt. Det ska inte vara något under ett ramkar.

Det går bra att blanda snäckorna. Det ska bli roligt att se hur det blir med mer inredning sen : )

[Jens]
1

Trevlig början men det krävs betydligt mer växter för att en Kampfisk ska trivas. Hoppas du har det i åtanken för vissa fiskar kan må dåligt av att komma in i en miljö där de inte trivs och kan till och med dö av tristess.

Skulle rekommendera dig att köpa t ex massor av Vallesneria sp tiger för de blir höga och fina och det passar en Kampfisk väldigt bra.

Medaljjägaren
1

Hoppas det blir bra :)

YEY, INSIDER!

itiswhatitis
3

Tack ni! Jag kommer köpa flera växter imorgon så kampfisken trivs, vet mycket väl att dom ska ha massooooor av växter :) som det ser ut nu är långt ifrån klart :D

[Jens]
1

👍 Gillar det du säger #7

Issie
1

Ska bli kul att följa den här tråden! Har totalt snöat in på kampfiskar😍

itiswhatitis
0

Nu har jag fått hem killen 😍 + 3st zebrasnäckor. Men en fråga jag genast kom o tänka på.. Han nästan "flög" ut ur påsen när han skulle in i tanken här hemma, pumpen verkar vara för stormig trots att det inte ens blir bubblor på ytan.. Klarar sig kampfiskar utan pump? Verkar som sagt vara för strömt för honom, kampisar vill ju inte ha så strömt pga sina stora fenor. Det är en "Tetra EasyCrystal Filter 250" Vet inte om man kan reglera utblåset på den.

itiswhatitis
0

I djuraffären satt han utan pump, utan växter, utan sand/grus, ingenting :S

[Jens]
0

Hmm, det känns på något sätt att du inte är så påläst? Inte illa ment men jag själv brukar alltid läsa MASSOR om varje art jag köper så jag vet exakt vad som behövs för att arten ska må bra. Jag är inte en expert på Kampfisk men jag vet att de ska klara sig bra utan pump men … där stannar min kunskap för jag vet inte om de måste ha bra vatten så att säga. Väl inkört akvarium och det brukar man få efter 4-6 månader.

Någon annan får hjälpa till helt enkelt och förklara vad som passar bäst just nu för din Kampfisk.

itiswhatitis
5

#12 Hm, bara för jag ställer en fråga "verkar jag inte särskilt påläst"? Vet att du inte menar något illa men detdär var lite klumpigt uttryckt tycker jag. Jag har läst på en massa, läser oftast på i veckor och ibland månader innan jag ger mig in på något nytt. Såpass att jag vet att dom akvarieseten man köper brukar pumpen vara för svag jämfört med tillhörande akvarievolym så då tänkte jag: perfekt, då borde tillhörande pumpen i detta akvarie vara lagom för en Kampfisk. Lagom svag liksom. Men den verkade ändå vara för stark trots att det stod "lagom för 15l upp till 40l."

[Jens]
0

Det där med pump är jättesvårt för kampfiskar. Jag hade en aquael fan mini plus och den är verkligen svag men ändå kändes det som att jag fick köra på lägsta och jag vet att de flesta säger att det går bra utan pump men som sagt så vet jag inte om det går att göra det direkt vid en nystartad akvarium. Den kunskapen lämnar jag vidare till en expert 🙂 Kampfisken som jag hade lämnade jag tillbaka till butik för jag ville inte att han skulle äta upp alla mina räkor som jag hade då.

Fjordell
1

Det går finfint att köra helt utan pump till kampfiskar då de andas luft. Jag kör själv pumpfritt i mina mindre kar på 20-30L där jag har kampfiskar, eftersom det så lätt blir alldeles för strömt för dem annars. I större kar på 54L och uppåt använder jag dock pump, för där är det lättare att ställa in så att det finns ställen i karet med stilla vatten, samtidigt som vattnet ändå rör på sig genom filtret.

Går det att få det att funka med filter så är det jättebra, men det går inte alltid. 

Det som är viktigt att tänka på när man kör helt utan pump är att helst ha ännu lite fler levande växter än man från början hade tänkt. Sen är det även bra att ha sandsnäckor om man har sand eller hyfsat finkornigt grus, så de vänder på substratet. Det kan komma att behövas slamsugning också. Sen är det förstås alltid viktigt att vara noga med vattenbyten.

Annars kan jag verkligen rekommendera Aquael Fan1 plus som är ett ställbart innerfilter, och vars lägsta inställning är tillräckligt svagt för att fortfarande vara behagligt för en Kampfisk. Jag har själv ett sådant filter, men kommer att skaffa fler så att jag har även till de mindre karen så fort jag får min första lön från det nya jobbet.👍

Så som sagt, de tar inte skada av att vara utan pump, de är gjorda för stilla vatten. Men har man möjlighet att använda ett filter utan att riskera att det blir för strömt, så är det bara bra.

itiswhatitis
0

Tack så mycket Fjordell, blir att beställa en Aquael Fan1 plus på en gång då :)

itiswhatitis
1

Apropå Aquael Fan's pumpar… är inte Aquael Fan mini bättre i en 30l än Aquael Fan 1 plus? Eftersom mini är för mindre kar tänkte jag

Fjordell
0

Absolut, det kan nog vara så. Jag har inte koll på de olika modellerna den serien har, vet bara att jag älskar min Aquael Fan1 plus. Det ser ut att vara samma utformning på alla pumparna så alla lär vara precis lika ställbara, så klart du ska ta den pump som bäst lämpar sig till storleken på ditt kar :)

itiswhatitis
0

Men dethär med att köra utan pump, går det även att göra vid ett helt nystartat akvarium? Den startades upp igår.:)

itiswhatitis
4

Här kommer en bild på Gurgin. Half moon metallic om man ska tro på vad djuraffären skrivit :) Han gör inte så mycket rörelse i akvariet än, o fenorna är lite vissna. Är väl vanligt såhär första dagen i nytt akvarium antar jag :) Han har röda fenor och typ röd/blå metallic-aktig kropp. Jättefin.

[Jens]
1

Ahh, jag skrev till fjordell om hjälp så det var bra att hon svarade. 

Väldigt fin bild på en fin hane du har! Det där med aquaEl pumpar kan jag svara på eftersom jag är medveten om skillnaden på dessa.

AquaEl-serien finner du här: Aqua-El-serien

Tittar man på de två pumparna till vänster så ser man en pytteliten och denna är utan filter och heter Aquael Micro+ och den är okej om man endast vill ha rörelse på ytan i ett extremt små akvarium men nästa pump som heter AquaEl Fan mini och lämpar sig till akvarium på 30-60 L och jag har haft dessa i mina två nano-akvarium och att sänka hastigheten på dessa är väldigt lätt för de stryps verkligen och är att rekommendera för efter en kort tid (2-3 dagar) så slammas de igen och då kan man öka någon grad för att just få ut någon som helst flöde från pumpen.

Så AquaEl Fan mini är att rekommendera till 20 L efter som man ska ha mer än en Kampfisk i karet. Den du skrev om som heter AquaEl Fan 1 plus är kraftfullare och är till akvarium på 60 L -100 L och är nummer 3 på första länken jag hänvisade till och lämpar sig inte till ett så litet akvarium som du har.

Fjordell
1

#19 Absolut. Det är bara till att inte slarva med vattenbyten så kommer det att gå finfint! Men jag rekommenderar som sagt att ha ett ställbart filter om du har möjlighet, bara för att få liiite rörelse på vattnet. Men för kampfiskens välmående har det ingen påverkan om du kör helt utan. Jag har både startat upp helt nya kar utan filter för kampfiskar, samt redan inkörda. Har aldrig haft några problem.

Däremot kan jag i de redan inkörda karen så gott som bara hälla nytt vatten när det dunstar, utan att vattenkvalitén försämras det minsta. Men innan dess gäller det att hitta balansen. Jag brukar göra åtminstone 50% vattenbyten i de karen en gång i månaden, bara för att. I de karen går bara en kampfiskhane och några posthorn + en massa snabbväxande växter. Och i ett av de karen har jag kampfiskhane tillsammans med posthorn och red sakura-räkor. Men aldrig mer än en fisk :)

itiswhatitis
2

Tack för bra svar! Här är en dagens bild. Lite ny och utbytt dekoration, pumpen borttagen samt fler växter. I veckan ska jag lägga i lite flytväxter också :) Gurgin har fått byta namn till Tareq också.

[Jens]
1

OJJ vad fint det har blivit! Hoppas verkligen att din hane kommer att trivas! Tänk bara på att mata med försiktighet. Jag vet inte hur mycket de äter men om du har läst på så vet du mer än jag. Låt helst inte något hamna på botten för då blir det trubbel. Har du sandsnäckor så är det en liten fördel.

itiswhatitis
0

#24 Tack! Ja det gäller att vara försiktig med matandet nu i början :) jag hoppas också att han kommer att trivas :D

itiswhatitis
5

Fler växter :) lite gräs och vattenpest blev det idag. Dom andra tror jag är svärdplantor och någon till växt jag ej vet namnet på.

[Jens]
2

Ojojoj vad fint det är nu.. Älskar när det är mycket växter och jag kan tycka mig se att hanen gillar läget också 😉

itiswhatitis
1

Tack Jens :) Kampisen går utan pump ännu och har gjort sen han flyttade hit för 1 månad sen. Verkar funka bra för både fisk och snäckor vad jag kan se. Alla är liksom aktiva. Jag gör vattenbyte en gång i veckan, typ en tredjedel av vattnet. Eller kanske en fjärdedel. Låter det lagom eller ska jag göra vattenbyte oftare/mer sällan? Med tanke på att det ej finns en pump i akvariet så tror jag att vattenbytena är extra viktiga?

[Jens]
1

Tycker du att de trivs med det du gör så ska du inte ändra på det men det jag vet är att man ska tänka på att inte ha alltför kallt vatten när man gör vattenbytet.

Lillyrod
1

Det har verkligen blivit fint i ditt kar!

Medaljjägaren
0

Vad snyggt det vart

YEY, INSIDER!