Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2946 ggr
[Jens]
0

Babbeltråden #8

Gamla tråden börjar bli lång och seg, så jag startar en ny :)

Tänkt på att våra  skrivregler gäller även här.

Välkommen att babbla om allt som ligger er om hjärtat 😃

Länk till gamla tråden : 

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/559045ecce12c454a300029e-babbeltraden-7

kirshim
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hemma och andas lite mellan semesterresorna, fiskarna har skött sig bra under den tid jag varit borta, ökat i antal dessutom men det är väl som det ska när man har guppies…;P

Vattenbyten gjorda i alla kar men ett av dom behöver nog få lite nytt vatten imorgon också…

På fredag kommer vi hem och då ska vi ha riktig semester, dvs ligga och slappa och dingla med tårna en dryg vecka innan semestern är helt över för denna gång. Det är då man får försöka ta till sig allt man gjort tidigare under semestern….;P

Veckan som varit har ju också gått i fiskarnas tecken och har varit väldigt intensiv men helt underbar, lägger till lite bilder från en underbar vecka…

Lillyrod
0

Ingen dålig fisk det ; )

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
0

Låter som att du haft en trevlig semester kirshim. Men vad är det för fisk du fått?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kirshim
0

Det är den där dom förstör och gör lutfisk av, dvs långa…

[Jens]
0

Fina vyer kirshim ! Själv ska jag till Norge om en månad =)

mimåne
0

Jaså blir det lutfisk av den där rackaren, det hade jag aldrig gissat.

kirshim
0

Just den där kommer absolut inte bli lutfisk då jag inte tycker att lut ska beblandas med mat, vet vad man har det till annars, finns så mycket bättre sätt att tillaga fisk numera och vi kan konservera maten med hjälp av frysen istället….;P

Mysan_
0

Idag har det spöregnat hela dagen. Åskat och blixtrat med. Det är lite översvämning på vissa ställen också. Det ska bli gott med kycklingsallad, lite godis och en fanta lite senare.

[Jens]
0

Ja, det har varit samma här hemma men utan åska. Åska gjorde det inatt men det gick över. Det känns inte så jobbigt att återgå till jobbet imorgon efter sex veckors semester.

kirshim
0

Åskan har mullrat här också och regnet som inte skulle komma idag har vräkt ner i omgångar men just nu lyser den stora lampan….=)

Maleficum
0

Vill också ha åska! Men vi har bara fåt regnskvättar och blåst. Pga regnet var Kenzie innomhus hela dagen igår så mellan 6-7 i morse hoppa han upp och ner ur sängen och skulle bädda i sängen och rejsa runt. Nu är det iallafall lite uppehåll så han kan få springa av sig på altanen så jag förhoppningsvis kan få sova lite mer ostört inatt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
0

Tyckte väl att det var norska vyer på bilderna kirshim ;) Vart i Norge har du varit ?

Här öser regnet fortfarande ner. Vi har en gångväg på baksidan huset, men det är ingen gångväg längre, det är en älv 😮

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

kirshim
1

Vi åker till en liten ort som heter Helnessund, ligger i Steigens kommun i Nordlandet mitt emellan Bodö och Narvik.

Vi åker med en all-inclusive resa dit där resa boende mat och båtar ingår i priset, bara bensinen man gör av med där uppe man behöver betala för, så har blivit rätt bortskämd under denna vecka…;P

Imorgon åker vi till Danmark istället och då ingår bara frukost, sen får man fixa maten och nöjena själv, men det funkar nog det med….=)

Draken
0

ÅHHHH   Bodö är min hemstad, där är jag uppvuxen :D  Till Steigen har jag varit massor av gånger  :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kirshim
0

Men då förstår du norskan som pratas där uppe, nu börjar jag förstå vad dom säger efter att ha varit där en vecka per i år i 10 år…;P

Känner att jag behöver den där veckan numera för att att ladda batterierna för resten av året, djur och natur är så storslaget där uppe. I år såg vi inte så mycket djur, "bara" 4-5 tumlare som kom och kikade på våran båt och funderade på vad dessa tokiga människor höll på med, sen simmade dom iväg lika fort som dom dök upp….

[Jens]
0

Jag har varit i både Bodö och Narvik. =)

Kommer dock inte åka dit denna gång utan åka runt Hardangervidda vilket jag har gjort många många ggr men denna gång gör vi det för att vi har med oss två extra personer som aldrig har sett det riktiga Norge så att säga.

[Jens]
0

Jahopp! Dags att åka till jobbet dårå ….  känns sisådär men så är livet..

marta01
1

À jag börjar inte förän om en halv månad :( undrar varför man har så långt sommarlov hade varit lagom med fyra veckor. Aja, ska iallafall till Norrköping, Gävle och Stockholm i slutet av veckan :)

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

mimåne
0

Godmorgon sajten!

Idag ska jag hjälpa en vän städa ur hennes lägenhet då hon flyttar därifrån. Har både trasa och fönsterskrap redo! Jag hörde någon annan nämna kycklingsallad, det blir det till middag här hemma idag också :)

Vad gör ni andra idag?

Lillyrod
0

Idag blir det vattenbyte i ett kar och sen lite städning. Mulet och kallt ute. Var är sommaren?

mimåne
0

Det verkar som att det inte ska komma någon sommar alls i år. Åtminstone inte här uppe. Jag går fortfarande med långkalsonger på om dagarna. Jag känner mig ändå helt okej med att det inte är någon sommar i år, jag har hopp om att det kommer nya och att detta bara var en engångshändelse. Just nu ser jag faktiskt fram emot hösten, tända ljus och varma koftor.

Vi har haft så otroligt mycket nederbörd under maj-juni-juli, så nu börjar man ju tvivla på om det finns något kvar tills vintern kommer. Kanske blir vi utan vinter också :P Vilket år det hade varit!

Lillyrod
0

Det där med att vara utan vinter känns helt ok för min del. Vi har knappt haft någon snö alls de två senaste vintrarna. Jag tror inte det var snö en vecka sammanlagt den vintern som var. Underbart!

mimåne
0

Jag kan förstå att det ser ut så nere i sverige. Jag är personligen heller inte mycket för att vara ute om vintern (kallt, halt, blött, snörök i ansiktet, blä) men tycker det är väldigt mysigt och stämningsfullt när man får sitta inomhus och titta ut. Snön kan vara så vacker. Jag tänker också på alla barn och allt skoterfolk här uppe och önskar för deras skull att det blir en "bra" vinter på norrländskt vis.

Sen älskar våra två familjehundar också snön och speciellt skare som är skön att rulla och klia ryggen på :)

[Jens]
0

Jag älskar vinter! Sol nästan varje dag och 10 minusgrader och pudrande snö! Det är perfekt och jag skulle nog gilla att bo t ex i Östersund.

mimåne
1

Vackra vårvinter dagar kan faktiskt vara riktigt härliga, då kan till och med frusna jag komma undan kylan. Vi samlar gärna hela familjen en sådan dag, tar snöskotrarna och hundarna i pulka. Åker ut och lägger oss i snön, solar, grillar korv och bara mår väl :)

[Jens]
1

Fick ett riktigt gott skratt idag! 😂

Mimåne skrev i en tråd: "Då ger jag dem en omgång med en gammal tandborste så är dem som nya igen." 

Hahahahahahaha !! Du är för rolig Mimåne !

atos
0

#25 Tror ju inte du ser solen om vintern  varje dag häruppe, möjligen om våren men knappast varje dag.

Här blir det inte riktigt ljust om dagen från Dec till mitten Mars.

Sedan får man nog lägga på 10-15 grader på dom där -10.

Nä tacka vet ja sommaren  men den har ju lyst med sin frånvaro i år bara invänta nästa……..phu

mimåne
2

Haha, varsågod, kul att jag kunde bjuda på något :)

Men man kan ju inte låta dem vara hur ovårdade som helst! 😃

[Jens]
0

Häruppe Atos? Från Östersund?

mimåne ;))))

[Jens]
0

hmmm nyss blev det 2-1 .. fotbollstjejerna får det tufft de sista 10 minuterna. Hoppas de håller 2-1 resultatet nu så vinner vi GULD !

[Jens]
0

Åhhhhhhhh 3-1 till tjejerna! Satans så bra !! 😃

atos
0

#30 ungefär lite högre upp………

[Jens]
0

Ahh.. Får tänka om mina drömmar om härliga vintrar i norr. ;)

atos
1

#34 ler ….Tror jag också  , här ska du få en lång berättelse…..Kort

Ett par från Stockholm hade köpt en stuga här, kom upp och skulle fira en  vit jul.

När dom kom var det kanske 15 minus men sen kröp det ner mot 40 minus.

Frun satt i stugan och höll på att frysa ihjäl mannen i fråga höll på att få värmeslag

av all vedhuggning.

Julhelgen blev kort två dagar sen till våren kom det upp en till salu skylt

[Jens]
0

hahaha! Nåväl, jag är ganska så härdad så jag klarar en kylig vinter fast det är inte kul när det drar neråt 40 minus men jag har inga problem runt 20 minus.

atos
0

Nä som person klarar man nog kylan bra……..

Men bilarna tar ju lite stryk…. Gäller att ha bra motor och kupevärmare……

Maleficum
0

Skulle göra chokladglass idag och upptäckte att smeten blev precis som chokladmousse innan den skulle in i frysen. Ett synnerligen enkelt sätt att göra chokladmousse eller chokladglass på:

Blanda 1dl kakao i 1 burk sockrad kondenserad mjölk och låt stå i kylen helst minst ett dygn (eller tills det är kallt). Vispa 5 dl grädde, blanda ner chokladmjölken i grädde och vips har man chokladmousse, kör man in det i frysen får man efter några timmar supergod chokladglass!

Grundrecept för glass utan glassmaskin är 1 burk sockrad kondenserad mjölk på 5dl grädde och sen valfri smak, brukar göra med saffran, chokladkross, citron och kolarippel (bara att koka en burk sockrad kondenserad mjölk i två timmar så är det färdig kola när man öppnar den).

Draken
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vi fick finfrämmande i buskaget vid våran jobblokal idag.

De är så otroligt söta 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Ja det är underbara djur. I min väninnas trädgård bor det två stycken. En var framme och hälsade när jag var där sist. Katten deras hade nog redan hälsat på den för hon gick en lång omväg runt kotten 😃

Mysan_
0

Igelkottar är fina. Har själv haft en som bodde under verandan en höst.

mimåne
0

Vi har mycket igelkottar här också 🙂

Draken
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tänk vad tiden går, idag fyller min älskade "pälsboll" 4 år 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Åhhh vilken fin vovve Rovfisk !!

Mysan_
0

Det är mindre än en vecka kvar tills jag och Hannibal ska tävla i hoppning. Det ska bli kul!

[Jens]
0

#45 Va kul! Hoppas det går efter era förväntningar !!

mimåne
0

Godmorgon!☀️
Här ska plockas 20-30L jordgubbar idag. Vad hittar ni på? 🙂

Draken
0

#44 Tack, jo han är helt underbart go och glad, min lilla pälsboll ( nerklippt för tilfället)😍

#45 Hoppas det går bra, är det agility du tävlar ?

#47 Mums, tänk på oss när du sitter och mular i dig jordgubbarna 👍

Skall göra vattenbyte i 112'an och ställa iordning den igen, jagade en ancistrushona där i morse, så nu ser det för j*kligt ut 🤦‍♂️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Smittad med förkylning av dottern så det blir väldigt lugnt idag : (

ElinvBorg
0

Krya på dig Lillyrod! Själv har jag namnsdag och ska på namnsdags-lunch med familjen. Tror också jag ska ta mig iväg till djuraffären igen och köpa lite mera växter och så 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Mysan_
0

Krya på dig! Idag förlorade jag tyvärr min Kampfisk. Tråkigt! :( Men självklart ska jag ha en ny, så snart tänker jag åka till djuraffären och kolla om dom har någon fin som jag kan köpa, för utan Kampfisk kan jag ju inte vara!

Lillyrod
0

Tack så mycket!

Mysan_
4

Den nya kampfisken fick bli en blå veiltail hane.

kirshim
0

Äntligen hemma, nu ska jag göra så lite som möjligt i en vecka innan jobbet börjar igen…..förutom att bygga staket mot grannen så hunden inte springer in och skäller på dom, klippa gräsmattan, städa kattvindarna….

men men men, min semester då????

mimåne
0

Välkommen hem kirshim! :)

kirshim
1

tack, sitter här och virrar nu, har än så länge satt stängsel mot ena grannen, fixat vattenbyte i källarakvariet, packat upp min väska sen senaste semestertrippen (synd bara att jag har en massa fiskegrejer att ta reda på sen veckan innan), byggt en legomodell som vi köpte i Danmark med sonen och nu druckit 2l vatten…

En skaplig start på dagen men inte så mycket slappande än så länge…;P

Nu ska jag slappa en stund innan jag gör vattenbyten på övriga 2 akvarium och så väntar jag på att vårat fyrbenta odjur ska komma hem från mormor och morfar (inte sett mitt lilla kräk på 2v nu)….

Lojs
0

Jag och maken är på underbar semester i Bollnästrakten. Ett stort gäng vänner vi känner från spelvärlden på nätet, våra hundar har massor av folk att gosa med och vi fiskar, äter gott, dricker gott och njuter av tillvaron! Tyvärr dags att åka hem imorgon. Men alltid skönt att landa hemma!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Låter som en mycket trevlig semester Lojs men det är som du säger 'borta bra men hemma bäst' !

Lojs
0

#58 Precis! Men hundarna kommer nog bli deppade när vi kommer hem, inte få gå och skrota runt i naturen och ha en massa frivilliga gosare överallt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

kirshim
0

Vad är det för hemsk spelvärld du är involverad i, har suttit fast i World och Warcraft-träsket med tillhörande underbar guild som blev som en andra familj för oss men senaste åren har vi lämnat denna värld och försökt hitta nåt annat att spendera tiden på (lessnade på spelet med dom uppdateringar som kom dessutom)

En hel del av folket har jag fortfarande kvar på FB och liknande och håller kontakten med….

mimåne
2

Kokar jordgubbssylt :)

Lillyrod
0

Mums!

mimåne
0

Det är den årstiden nu att frysen ska fyllas på med alla bär, sylt, saft och svamp. Vi har inte en burk kvar från förra säsongen så alla sorter ska plockas i år :)

Lillyrod
1

Min pappa hade gillat dig. Han gick fram som en dammsugare i skogen 😃. Jag har inte ärvt den genen.

kirshim
1

Minåne, kommer du över med en burk sylt så vispar jag grädden och gräddar våfflorna….=)

[Jens]
1

Så läckert Mimåne!

mimåne
0

Mums det lät gott kirshim! :)

Jag tycker om att gå i skogen. Plocka bär och svamp är jättekul. Sen kommer jag från en familj där man odlat nästan all mat själv och även fiskat året om, jagat och slaktat själv, så för min del känns det ganska märkligt att köpa t.ex bär, sylt och saft på butik som kommer från utlandet och innehåller massa tillsatser och märkliga ting. Och betala för det. Nä, sånt vill jag inte stoppa i min kropp :)

[Jens]
0

Tittar på The Count of Monte Cristo från 2002 🙂 Hämnden är ljuv …..

mimåne
0

Jens. var var det för film du tipsade om för ett tag sedan? Som skulle vara superbra?

[Jens]
0

Child 44 tänker du nog på men de svenska skådisarna ??

mimåne
0

Ingen aning. Minns bara att du tyckte den var super och att du gillade någon regissör eller skådis som var inblandad i filmen.

mimåne
1

Nu hittade jag filmen jens, hittade ditt gamla inlägg om den och det var child 44.

[Jens]
0

Misstänkte det eftersom det var den senaste jag såg som verkligen var bra. =)

Maleficum
0

Mumsigt minimåne! Vi plocka massa jordgubbar tidigare i somras, först 40 liter och senare 20-30 liter för min svägerska ville ha jordgubbssaft. Hemma hos mig har husvakten blockat över 4 liter jordgubbar och jag har inte fått smaka en enda av mina egna gubbar i år för de var så sega på att mogna :( Planen är att flytta ner några plantor till landet istället.

[Jens]
0

Är det inte så att egentligen är det ett dåligt år för gubbarna?

mimåne
0

Jordgubbar behöver mycket vatten för att växa och sol för att bli röda och söta. Sol har det ju varit dåligt om så jag trodde det skulle vara dåligt med jordgubbarna också. Jag har inget eget jordgubbsland utan plockar hos en odlare och han sade att det är mer jordgubbar i år än tidigare år. Han har haft odling i mer än 10 år.

Goda var de också, och vissa var så förbaskat stora! Förmodligen regnet som gjort att de växt till sådana storlekar.

Men då är det ju också här uppe jens, tror du har haft en "bättre" sommar än oss så det kan ju se helt annorlunda ut där med gubbarna.

[Jens]
0

Att jag ställde frågan var att jag tyckte priset steg tidigare än väntat och det brukar betyda ont om gubbar men jag kanske har fel :)

mimåne
0

Här har jag inte märkt någon prishöjning. Tyckte snarare det blev billigare i år än i fjol. Fast jag plockade samma mängd. 🤪

Lillyrod
0

Det är inte rättvist. Underbart väder ute med sol och värme. Här sitter jag. Försökte sätta mej ute men jag ser ju inget i solen och det blir vattenfall från näsan. Jag hatar förkylningar. I synnerhet på sommaren.

mimåne
0

Har det inte blivit bättre tills idag?

Mysan_
0

#46 Oj hade helt missat din kommentar, ber o uräkt för det! Tack så mycket!

Mysan_
2

Om ska det självklart stå. Är inte riktigt kompis med surfplattan ibland…

Lillyrod
0

Jag är lite bättre. Ingen feber men huvudvärk, nästäppa och hosta är med mej idag också : (

Mysan_
0

#83 Usch då, krya på dig. Tur att du mår bättre i alla fall!

mimåne
1

Men snart är denna sjuka dag över lillyrod och du behöver inte göra om den :)

kallepudas
0

En liten söndagsfundering….

När man kollar efter saker på blocket så är det en massa annonsörer som avslutar med att "mailen är lånad"….dom har väl knappast lånat en väns mailadress? så det låter väldigt dumt och vill dom inte att människor ska maila så är det väl bättre med att skriva att "ring eller sms:a". 

Eller kan man "låna" mail….det var så längsedan jag lade ut annons på blocket så lite klarhet i detta vore trevligt🙂

Lillyrod
0

Jag antar att de inte vill ha en massa annat trams på mailen så det är därför de skriver så. Man kan ju maila annonsören genom blocket så då lämnar man inte ut sin egen.

Eller kan man ju göra en tillfällig någonstans.

[Jens]
1

"mailen är lånad" menas väl att de har gjort en tillfällig för just ändamålet och kommer inte titta i det så att säga.

kallepudas
0

#88 Så är det säkert Jens

mimåne
0

Ja det där har jag funderar över också. För idag har ju i princip alla en mejladress, även mormor och gammelmormor. Och man vill väl hellre ha trams på mejlen än på mobilen? Och varför skulle man besvära sig och skaffa en ny mejladress endast för ändamålet och inte titta i den under annonsens gång? 🤔

Är det ingen av oss som gjort en sån här blocketannons och kan förklara hur det ligger till?🙂

kirshim
0

jag har för mig att jag betalar en hundring per år för en egen mailserver, då får jag ha upp till 1000 adresser, så har inga problem att lösa den biten…;p

[Jens]
0

När jag har gjort en annons så hittar jag på ett nytt för jag vill inte få 'skräp' i min riktiga mejlbox så att säga och skaffar mig en tillfällig. Delar inte med mig mitt mobilnr.

kirshim
0

jodå, jag brukar dela ut mitt mobilnr när jag annonserar, kommer det sen försäljare så brukar jag var rätt övertygande så brukar snabbt få dom att ge upp att ringa mitt nr…..;P

mimåne
0

Men står det att mejlen är lånad så betyder det ju att personen vill att man ringer eller skickar sms istället. Där förstår jag inte riktigt argumentet att man skulle vilja hålla sin riktiga mejl ren, för är det inte värre att få skräp på telefon?

[Jens]
0

Försäljare är så lätt. Hör jag en försäljare i telefon så lägger jag bara på. Behöver inte säga ett ord till dem utan bara lägga på.

mimåne
0

Fast en telefonförsäljare kan ringa och störa t.ex när man sover, ett mejl slinker tyst och obemärkt förbi tills man själv kollar upp det :P ?

Lillyrod
1

Försäljare är enkelt att bli av med. Man frågar en gång till efter deras namn. Sen frågar men om de vet hur mycket vitet ligger på om man ringer en nixad telefon. Klick…..

[Jens]
0

Nu har jag varit igång hela kvällen men det är kul att träffa på gamla medlemmar och nya medlemmar men nu är det faktiskt läggdags för mig. Natti natti 😴

Lillyrod
0

Idag har jag haft en perfekt latmaskdag. Suttit ute i solen hos en kompis och pratat en massa strunt precis hela dagen. Väldigt skönt och mycket trevligt. Varit hemma några timmar och nu kommer vetskapen om vad solen gör med en kropp som inte fått så mycket sol i år. 

Jag har en fantastisk knallröd färg på de ställen av kroppen som kläderna inte täckte. Resten är snudd på vitt. Jag ser riktigt rolig ut och jag tror inte att jag behöver något täcke i natt. Jag håller värmen ändå 😃

Fjordell
2

I'm back! Har varit ovanligt off de senaste dagarna pga datorproblem. Skaffade mig en till intern hårddisk. Att få allt att funka igen som det skulle var lättare sagt än gjort, med kraschade hårddiskar osv… men nuså!

Jag är ännu inte klar med taxikortet, men förhoppningsvis handlar det nu bara om dagar… ;) nu har jag åtminstone en fungerande dator igen, och han vara lite halvt som halvt aktiv igen.👍

[Jens]
1

#100 Tur att det bara var hårddisken och inget annat. Hoppas det går bra med kortet nu. *håller tummarna*

Lillyrod
2

Så här söt är min Avatar idag 😍

Sarah E
0

Söt! Funderar på att skaffa marsvin när vi flyttat till hus. Tänkte ta omplaceringar. Verkar finnas många marsvin som ingen vill ha. De är så söta och verkar vara så personliga.

Lillyrod
0

De är verkligen personliga. Mina 3 är helt olika och inte lika något annat svin jag haft heller. Underbara djur.

Fjordell
0

#100 Verkligen! Hoppas jag slipper fler tråkigheter nu bara, haha. Kortet är snart mitt! Ojoj, vad jag längtar tills allt pluggande är över.😃

mimåne
0

Godkväll alla medlemmar :)

kirshim
0

god afton, har just landat på soffan framför Simpsons, en trevlig kväll

mimåne
0

Oj nej, jag hör till dem som inte alls tycker simpsons är roande. Känner huvudvärken komma krypandes bara jag tänker på deras tjattrande😃

Lillyrod
0

Instämmer med föregående talare.

kirshim
0

oj oj, ni vet ju inte vad ni missar…;P

Men var inte mycket att titta på ikväll så slog över till mer tecknat, Futurama…

Lillyrod
1

Jodå. Sonen tittar ibland och tja det finns bättre saker att göra än att se Simpsons. Typ precis vad som helst…. ; )

kirshim
0

hehe, ja det finns ju Big bang theory också, det är min favoritserie alla kategorier…

ElinvBorg
0

Gillar också The Big bang theory men tycker det var bättre förut, samma med The Simpsons 😛

mimåne
1

Jo nog har man tvingats se på simpsons när man varit i "fel sällskap".😉  Deras försök till humoristiska inslag är inget jag drar på mungiporna åt, och då är jag ändå lättroad. Tycker det mesta är kul och trevligt :)

Men, jag antar att fakta talar emot oss som inte gillar simpsons. Med tanke på hur många avsnitt som gjorts och hur länge det hållit på. Hur ofta det sänds. Fast i och för sig är ju "Våra bästa år" också en evighetsserie, och den vete tusan om man någonsin hört någon gilla.. 😛

kirshim
0

jo, går en hel del skumma dagsåpor som är nästan lika gamla som mig….;P

Hem till gården är/var väl också en sån där serie som tuggade på i evigheter…

Vill jag få sitta för mig själv och skratta här hemma släpar jag fram Stefan & Christer, frugan flyr direkt då….=)

Nu för tiden får man vara glad om man får se något annat på TV än Disney cars, Planes eller Draktränaren, det är en här hemma som gärna såg dom filmerna om och om och om och om igen…..;P

mimåne
2

Det låter ändå bättre än simpsons kirshim! 😉

ElinvBorg
1

Själv har jag stängt av tvn och sitter istället och läser första boken i Sagan om ringen-trilogin 😉

Mysan_
0

Idag är det tävlingsdags!

Lillyrod
0

Lycka till Mysan_!

Mysan_
0

Tack så mycket!

mimåne
0

Godmorgon sajten!

Idag ska jag iväg på bilbingo med svärmor. Högsta vinsten är på 25 000kr🏆. Hoppas lyckan är med oss :) Lyckoönskningar till dig också Mysan_!

Mysan_
0

Tackar tackar mimåne! Lycka till du också på bingon! 🙂

mimåne
0

Tack! :) får man fråga vad du tävlar i?

Mysan_
0

#123 Hoppning var det denna gången :) Det gick superbra! En vägring men annars var Hannibal hur pigg och duktig som helst! :)

mimåne
0

Och för mig blev det ingen vinst på bilbingon igår. Hade bara nummer 41 kommit så hade jag varit 10 000kr rikare idag, buhuhu..Men vi hade verkligen roligt igår så jag är mer än nöjd :)

Fjordell
4

Idag klarade jag uppkörningen till taxilegget!👍 Bara den där jobbiga kartläsningen kvar nu.

Lillyrod
0

Grattis!!

Mysan_
3

Mums!

[Jens]
0

#126 Ohhh var roligt! STORT GRATTIS !!

mimåne
0

Grattis fjordell och lycka till med kartläsningen! 🎈

Fjordell
0

Tusen tack! :D

#128 Åååh, vad gott!

kirshim
0

God morgon, ikväll  blir det kräftor, hemrökta räkor och nån paj med bla bacon och soltorkade tomater i, det ser jag fram emot….=)

Lillyrod
0

Vad gott kirshim. Rökta räkor är väldigt mumsigt. Kräftor däremot är jag inte så jätteförtjust i. De är väldigt besvärliga att äta med. Jag har aldrig lyckats lära mej ; )

kirshim
1

Därför man gör en matpaj till, man kan nog inte äta sig mätt på kräftor då det går åt mer energi att ta sig in i dom än vad man får ut av dom, men gott är det…;P

Lillyrod
1

Precis. Man svälter ihjäl medan man äter dem : )

Draken
1

Stort grattis till körkortet Fjordell :D

Simpsons är ingen favoritserie,  däremot så älskar jag Futurama, den serien är kult tycket jag :) Big Bang Theory är också underbar. Annars så tittar jag mest på serier med övernaturliga inslag (Buffy, Angel o.l )

Nej, nu skall jag vända kosan mot Härnösand och Sollefteå, får se vad jag kommer hem med för roligt den här gången :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
3

Buffy, Angel? Det var ju hundra år sedan de gick =)

mimåne
0

Haha jens 😃

Maleficum
0

Känns alltid lite knasigt att dra på sig ordentliga regnstället när det är klarblå himmel och sol ute, men det är ganska omöjligt att åka ut med ekan bland blåst och vågor utan att bli sjöblöt, brorsan envisas med att fiska krabbor och jag är den enda som någorlunda frivilligt följer med ut för att agera vikt i båten.

mimåne
0

Det där får mig att tänka på mina föräldrars sommarstuga dit det är båtväg. Det är många gånger man åkt ut dit i strålande sol men hem i storm. Förstår precis vad du menar med sjöblöt.

Draken
0

#137   Har sereirna komplett på DVD ;) Har också Förhäxad komplett, och alla säsonger som har utgivits på Supernatural :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Haha Rovfisk! Du är en science-fiction-lady ! 🙂 Kan tänka mig dig som catwoman! 😈

Draken
0

😂 Säg det till barnen, då dog de  😂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Hahaha!

Urr3702
0

hahahahahaha

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

gulzebra
2

Får man strypa en katt som får för sig att vara med vid vattenbyte och på köpet river typ hela lägenheten inkl sina egna skålar som dels går sönder och dels lämnar vatten precis ÖVERALLT inklusive tapeten och MELLAN två bokhyllor som är staplade på varann så man måste trixa sig in mellan för att torka upp eländet? Man får det? Skitbra, här ska strypas! 😡😭

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
0

#146 😉 Katter är luriga och klumpiga. Jag kan tyvärr inte ha katt pga av allergi men det skulle ha suttit fint med en bondkatt där jag bor.

Maleficum
0

#146 Djur är så mysiga =D

Har en kanin som nu efter klippning vill visa sin uppskattning genom att bädda min säng, mitt i natten, varje natt, när jag ligger där. Som tur är kissar han iallafall inte i sängen (förutom när han var själv och hörde läskiga ljud och inte våga hoppa ner, inte lätt när man inte ser att de läskiga sakerna är utomhus och inte inne).

gulzebra
1

#147 Skatta dig lycklig! Herregud vad jag hade önskat mig en allergi inatt så jag sluppit ha kvar mitt lilla fanskap!

#148 Jamen visst ääääär de *host* 😛 Kanin i sängen är då goare än katt i karet iaf. Speciellt om de springer på ryggen på en 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Boson
0

Hallå folk! Ska sälja lite akvarium men är lite osäker på vilket pris som passar… 

Vad tycker ni ett Juwel trigon 190 ska kosta begagnat? Sitter en back to nature bakgrund i, vit(vitish/gulish) sten. Pump, doppvärmare och fungerande lysrör. Samt det tillhörande bord/skåp karet står på.  Funderar på 2500kr?  Allt är helt, rent och allt orginal(pump osv)

Aquael 30l? pump, värmare, lampa, lock. 300kr? Helt, rent och allt är orginal.

Får man mer om man ernjuder grus, växter, pynt och fisk?

[Jens]
0

Nu är mina nya lysrör på väg hem till mig och jag väntar så ivrigt att få prova de nya rören. Ska bli så spännande och jag hoppas verkligen det blir som jag har förväntat mig. De ska sitta på ett 63 L akvarium.

Fjordell
4

Igår (torsdag) klarade jag det sista provet för taxiförarlegitimationen! Så nu ska jag bara vänta in själva legitimationen så har jag fast anställning. Tills dess ska jag få följa med mina blivande kollegor på skift, för att lära mig hur det fungerar rent praktiskt. Det känns så galet underbart!

Lillyrod
0

Härligt Fjordell! Jag kan förvarna dig om att det blir en 24-7 upplevelse. Man brukar drömma om det också i början ; )

[Jens]
0

Grattis Fjordell !!

Låter ju väldigt hemskt Lillyrod att behöva drömma om sitt jobb också! …

Lillyrod
0

Men det är sant. När man ska lära sig allt så snurrar det i skallen så man drömmer om det med. Vet ingen som inte gjort det : )

[Jens]
0

Ahh du tänker så. Är det inte så på alla jobb i början? 🙂

Lillyrod
0

Jag vet inte. Enda jobbet jag drömt om iallafall ; )

ElinvBorg
1

Grattis Fjordell! När jag jobbade som bartender brukade jag vara så uppe i varv när jag kom hem på nätterna efter att ha haft mycket att göra. Då somnade jag och drömde ofta att jag fortfarande jobbade ;)

Fjordell
0

Haha ja, jag förväntar mig inte annat än att det blir tungt de första veckorna. Jag har gått arbetslös en längre tid nu, så kommer att ta tid att ställa om, allra helst när det är ett helt nytt yrke och massor av information att ta in. Men det blir bra i slutändan! Mina blivande kollegor är helt underbara! :D

[Jens]
0

Det är viktigt med bra arbetskamrater. Hur är det med säkerheten i en taxi idag? Har den ökats genom t ex säkerhet mellan baksäte och framsäte?

[Jens]
0

Nu somnar jag …. :))

Draken
0

Grattis och lycka till Fjordell  :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MonsterTrollet
0

Kul när det släpper och går bra för nån, lycka till Fjordell!  :)

Själv har jag haft brottningsmatch med min hund, hon fintar duckar och stoppar huvudet i saccosäcken och jag kämpar för att få grepp om huvudet.
Fick tag i pälsen en bit under örat, men hon fäller så in i bängen då hon löper så jag  fick bara en stor tova löspäls i näven.
Hon duckade och försökte smita medans jag hängde över henne.
Att försöka få ner en skvätt öronrengöring i öronen på 35 kg schäfer som HATAR att greja öron det är inte så jädra lätt.
😃
Lillfisen tycker att jag är världens taskigaste då jag i förrgår råkade klippa lite i pulpan, var många år sen jag lyckades med det, men nu fixa öron också, taskmört.

Ha en bra dag allihopa, själv ska jag pyssla vidare med lite fakturor mm.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Maleficum
1

#163 haha, låter som när man ska försöka ha öronrens i min labbes öra, hon gillar inte det heller, sen är hon bra på att lägga sig på tassarna när man ska klippa klorna som tur är sliter hoon dem bra på egn hand så är sällan något att klippa.

MonsterTrollet
0

#163 Vad skönt med sån hund, min hunds klor växer som ogräs och pulpan hänger på så det är så svårt att klippa de ordentligt.
Den andra rackarn, pappas hund han har jättebra klor där mest bara klon växer och pulpan håller sig inåt.

Såg en beskrivning på öronrengöringen, man skulle ex lyfta öronflärpen på hunden, sätta dit lilla tuben och klämma ner några droppar eller halva ex och sen gnugga lite försynt.
Höll på att skratta ihjäl mig, de skulle ha skickat med lugnande i förpackningen om det skulle se ut så.
😃

[Jens]
0

Vad underbart det kommer att bli. Jag åker till Norge och åker runt Hardangervidda och är hemma återigen på måndag. Kommer titta in här lite på sena kvällar.

Lillyrod
0

Ha det bäst Jens. Själv är jag jättetrött efter 3 dagars jobb. Inte van att kliva upp så tidigt : )

[Jens]
0

Tack, vi åker redan imorgon bitti och hämtar upp ett par till och sedan åker vi från Göteborg m bil ca 9:30 mot Haukeliseter som är första platsen att övernatta på.

Mysan_
1

Vad kul Jens! Hoppas du får en trevlig resa.

[Jens]
0

Tack Mysan_ Vädret är på vår sida så det hoppas jag verkligen.

gulzebra
1

Stockholm på fredag! Skansen och Akvarielagret står på schemat och med hem hoppas jag få en citronancistrus. Får se om de kanske har någon fin platy också 😃Funtade på ett stim corydoras men jag avvaktar nog ett tag till med det, karet är ändå så pass nytt.

Först får de se till att fixa den trasiga ledningen så vårt tåg kan köra dock!

MonsterTrollet
1

Kul med utflykter av alla dess slag!  :) 

Själv gör jag inte mycket annat än knatar med hundarna och sliter på firman, orkar inte å mycket mer.
Har inget körkort och med två skruttiga föräldrar så blir det inte mycket med akvaristprylarna man vill pyssla med.
Ska lura ut pappa eller Rovfisk till Birsta med alla roliga affärer man kan botanisera växter mm i.

Ha en bra dag allihopa!  :)

Maleficum
0

Hemkommen till väldigt gröna överväxta akvarium (dock är det bara det minsta som är algigt) och en trasig lampa och det är en sån där riktigt fånig aquael econoline 11w lampa. Får se om man orkar göra helgen till akvariefixar dagar. Imorgon ska jag äntligen komma iväg på synundersökning (något jag behövt i minst ett år nu).

Resan upp gick bättre för Kenzie och väl hemma skutta han direkt ut på altanen och tomten för att senare ta en skuttur runt huset för att kolla läget precis som om han bara varit hemifrån nåt dygn istället för månader! Och då har han vistats på massor av olika och nya ställen så han måste ha en hel del mentala kartor nu och ändå verkar han ha stenkoll på vart han befinner sig.

Sen ska en av mina tidigare duvbebisar flytta tillbaka hit då ägaren inte längre kan ha kvar honom så då slipper Idun vara ensam. Är en av mina tidigare kullar och mamman är honan som tyvärr dog i somras och pappan är min första duva som dog i höstas.

[Jens]
6

Gör en kort hälsning från Haukeliseter.. Utsikt från vårt hotellrum.

ElinvBorg
1

Ser underbart ut Jens! :)

[Jens]
1

Tack, det är underbart! Kanonfint väder och 18 grader (kl 19) på 1000 meter höjd.

Draken
0

#174  Vackert 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
4

Tack! Morgonsol och till vänster ser ni hotellet. Resan idag fortsätter mot Odda-Flåm-Laerdal.

MonsterTrollet
0

Oj vilken härlig vy, där skulle man kunna stanna ett tag och bara vara.
Slippa stressen från stan och allt.

Här gick jag och blev dyngförkyld igår, och jag känner mig och ser ut som nåt nån grävt upp ur dyngkasa bakom stallet.
🧟‍♂️

Jag som köpte växter och tänkte pyssla i akvarium idag, jag spritar händerna 200 gånger om dagen pga att jag snorar som en tok.  Tror inte fiskarna gillar varken snor som rinner ner i akvariet eller handsprit.
😃

Ha en bra dag allihopa!
Själv ska jag nog ut och lägga mig på gräsmattan med hundarna, halvsova i skuggan och njuta av värmen.

Mysan_
0

Vilka fina bilder! Du verkar ha det bra. Själv började jag känna mig febrig idag på eftermiddagen, och ont i halsen har jag, så nu sitter jag med en halstablett i munnen. 😴

[Jens]
0

Ja, jag har det jättebra och njuter. Norrmännen själv säger att vi har verkligen tur med vädret för det är ovanligt varmt på kvällarna, vilket betyder att vi kan grilla ute m.m. Idag rullar vi i väg mot Oslo och stannar eftermiddagen/kvällen/natten där. Tog en bild på en stor bil som stannade till vid en utsiktsplats. Hur många liter dricker en sådan per mil kan man ju undra ;))

Lillyrod
0

Det är nog tur norrmännen har egen olja med en sån bil…. Jag antar att den var inredd som husbil?

MonsterTrollet
0

Den bilen var ruggigt ful, men kanske väldigt funktionell för sitt syfte för dom.  😃

Vädret är strålande sol och klarblå himmel, jag är så förkyld så man kan nästan se bacillerna hoppa omkring mig och garva och attackera mig med små gröna blaffor.
🤦‍♂️
Ha en trevlig fortsättning på söndagen!

Lillyrod
1

Sommarförkylningar är hemska. Jag tog min i juli. Krya på dig! Det gäller alla andra stackare som är sjuka med 🙂

Mysan_
0

Jag börjar också bli förkyld. Har även ont i huvudet och halsen. Förkylning är inte kul! Krya på dig MonsterTrollet!

Draken
0

Krya på er alla som har eller är på väg in i förkylningar. Väntar själv på första symptomen på barnen. Skolan har börjat, så inom två veckor ligger förmodligen hela högen 😓

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MonsterTrollet
0

Morrn!
Tack för krya på hälsningar!  ❤️

Ja du Rovfisk, du lär ha det du gör snart, hel flock med ungar som ligger däckad och nyser. Huuu!  😕

Jag är liite bättre idag, kulmen ramlade jag över under natten, nu är det bara astman som sätter igång och bråkar samt att snuvan är jämnt utspridd.

Har en pipig fäfer, han är stor som en mindre häst men enligt honom  så liten egentligen, men just nu är det synd om honom.
Min tik löper och han vimsar omkring och småpiper emellanåt, smörar för henne och håller på men vet inte som tur är vad han ska göra. 😃
Hon struntar i honom och vill bara busa, enda gången hon blir riktigt busig är vid löp.
De bor ju inte ihop så det är bara på dagarna han är lite gnällig, tur han är talanglös för hon är moster till honom.
😃 De blir särade i varsitt rum när hon är i höglöp, annars går det bra.

Nu ska jag sörpla vidare på mitt vaniljkaffe, så ha en bra dag allihopa!

mimåne
0

Hejsan vänner!

Jag har varit mycket tystlåten de senaste två veckorna, men nu är jag tillbaka igen och redo för nya utmaningen och problemlösningar på sajten! Bring it on! 😎😃

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer