Vad är fel med min Polysperma?
Vad är det som är fel, är det dålig belysning eller något som äter på dom?
Det förekommer mindre längst "upp" på växterna.
I akvariet finns följande djur:
7 Scalarer
4 Mosaikgurami (ska flytta)
10 Kilfläcksrasbora
2 Siamesiska algätare
2 Öronålar
3 Guppys
2 Neontetror (ska flytta)
10 Äppelsnäckor
1 Amanoräka (ska få sällskap)
1 Filtrerarräka _(ska få sällskap) "Atyopsis moluccensis"
_Ett helt gäng sandsnäckor
vet du jag har liknande problem på en del av mina polysperma, speciellt längre ner på stammen i mitt ena kar, i det karet har jag många posthorn o kanelbullar som jag har gissat på är boven men jag är inte alls säker då jag även har en del skräpsnäckor i karen där växten är fin.
Det skulle med andra ord kunna vara äpplena eller sandsnäckorna som är boven för mig :/
jag hade framförallt detta fenomen i mitt 56l som jag avvecklat o där hade jag ju bara räkor o posthorn nu när jag tänker efter, äpplena tror jag inte på då jag har dem i mina andra kar där polysperman växer fint.
så min gissning i mitt fall är små posthorn, har du ngn sådan? sandsnäckorna borde väl hålla sig i sanden kan man tycka?
Rätta mig nu om jag har fel, men finns det inte två varianter av äppelsnäckor? En som äter på växter och en annan som inte gör det?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#10 Inga posthorn här. Vet att sandsnäckorna drar sig upp ur sanden på natten. Hmm.
#11 Någon aning om hur man ser skillnad på de olika sorterna?
#11 Tyvärr inte. Förhoppningsvis dyker det in någon som har bättre koll på äpplen. Vad är det förresten för gula prickar på bladen? syns i den sista bilden till höger.
jg vet att i mitt 56 la posthornen enormt mkt ägg på bladen kanske äggen som fräter på ngt sätt?
2 olika sorter hade jag ingen aning om!
#13 Jag vet faktiskt inte, jag såg det inte på själva växterna. :o
#14 Fast jag har ju inga posthorn som sagt. Varken äpplen eller sandsnäckor lägger ju ägg på växterna :p
Finns det någon sorts "bladlöss" som lever under vatten?
Den information jag nu hittat säger att det finns två kända varianter att tillgå i sötvattensakvariet vid namn Pomacea bridgesii samt Pomacea diffusa. Som jag har förstått det så är det bridgesii som kan komma att äta på växterna medans diffusa inte har tunga lämpad för växtätning. Bridgesii verkar också vara den mer ovanliga inom akvaristik och det tycker jag är förståeligt i så fall.
Så här står det om hur vi kan se skillnad på dem;
"Pomacea diffusa, med sitt 40-50 mm bred och 45-64 mm hög skal är mycket mindre än Pomacea bridgesii som har 65 mm högre skal. Pomacea diffusa har mörkare färg på skalet."
Hade de varit växter i stil med ormbunkar så hade man ju kunnat tro det var sporer, men så är det ju inte i det här fallet. Jag funderar på om växten dras med någon typ av ohyra. Är det endast polysperman som är drabbad?
haha nej jag vet du sa de men det är ju konstigt att vi haft/har precis samma problem men inge gemensam faktor!
mimåne, jag har ju dock samma moderplanta o polysperma i alla mina kar men endast detta problem i två numera ett kar, logiskt sätt borde jag ju iså fall spridit runt ohyran m det inte är ng djur i karet som tuggar, eller tänker jag fel?
Tinitusan, har Ts fått polysperma av dig eller hur menar du?
Att alla dina kar borde ha detta problem förstår jag att du tycker låter logiskt men jag skulle vilja påstå att det inte behöver vara så. Alla akvarium är individuella och tänk dig ohyra eller smitta bland oss människor, vissa drabbas och andra inte.
Du säger att du haft detta problem i två av dina akvarium men nu i endast ett, Hur gjorde du får att få bort det i det ena akvariet?
nej nej, mer att vi har liknande problem, jag ger givetvis inte bort från de plantor jag sett detta problemet =))
o så sant, det kan ju vara så att ohyran bara lever i ett kar, har ju inte flyttat de angripna plantorna till ett kar som inte har problemet tex, o jag avvecklade ju 56liters därav inte problem längre, nu ser jag bara detta fenomen i mitt 110 som huserar som yngelkar för både Ancistrus, äpplen, marigold o enormt många posthorn haha
Min polysperma ser likadan ut. Min gissning är sandsnäckorna för dom sitter ofta där. Några andra tunnbladiga växter har liknande hål i bladen eller bara försvinner. Om bladen tappades skulle dom ju flyta omkring men det finns inga så dom måste vara uppätna.
Jag har också sandsnäckor och polysperma men mina plantor är orörda.
Jag har liknande på min polysperma, har bara Körsbärsräkor och posthorn i mitt kar, och vad jag antar är physa och skivsnäcka, fast inte alls många.
#17 Framförallt, har dock sett nu att det är lite på min nymphaea sp taiwan också, det ser dock inte ut att bero på samma sak då det ser lite annorlunda ut. Kan vara att jag varit dålig att ansa och så.
Vad skulle det kunna vara för ohyra?
jag har faktiskt även sett det på min polysperma i mitt stora kar nu o där har jag inga snäckor vad jag vet =/
Mina äpplen äter finbladiga växter, och de är "den icke växtätande sorten" Hade samma problem i mitt walstad, fattade noll tills jag såg hur en äpple snäcka bokstavligen slukade i sig av min polysperma :/ De rör ingen annan växt än just den konstigt nog (?)

Här kan du läsa om olika brister hos växter:
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=65
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
KAnske ska prova byta ut polysperman mot något annat snabbväxande då :)
#28 Tack!
"K, Kalium brist - Visas först i äldre blad
Långsam tillväxt
Små hål som sakta växer sig större i äldre blad
Gula områden
Tynande ibland ruttnande kanter och toppar
Små döda områden uppkommer i gamla blad. Dessa kan börja i knappnålsstorlek och växa."
passar PRECIS in på hur mina ser ut! toppen länk kajvkratta!
någon som har ett ba tips på växtnäring?

#30 Köp vilken som helst så länge den inte innehåller nitrat (Kväve, N) eller fostat (Fosfor, P). Om de saknas är risken att du får alger av näringen väldigt liten. Själv tycker jag om Tropicas växtnäring.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
ok, ja jag har letat i mina affären men inte hittat annat än happylifes carbo o ferro o vanlig näring, dock känner jag att jag vill använda mig av ett annat märke då jag inte riktigt känner att dessa gör bra verkan.
ska kolla tropicas, det går att beställa på deras hemsida va?
Nu kommer jag in här och gör tråden ännu mer förvirrande! För min polysperma ser också ut så OCH jag har INGA som helst djur i karet!! Endast växter!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag hoppar bara in här och läst ganska så snabbt igenom allt men det känns ändå att det saknas någon näring i vattnet men sedan vad som saknas är ju frågan. =) Glad midsommar på er =)
Helt klart kalium brist tror jag efter att ha läst länken
Ibland händer det att jag får hjärnsläpp men det finns ju en sajt som är superduktiga på växter. Kanske man skulle fråga där också? Eller har Tinitusan redan svaret på problemet?
Ja om man läser på länken som lajvkrattan la upp så tror jag absolut det är det!
plantswap.se heter sajten kom jag på nu =)
#31 Samtidigt hänger det väl på hur många växter och om det är många snabbväxande plus om karet är tungt belastat av fisk. Att ta bort vissa delar av näringen (N och P) kan ju göra att växterna avstannar och då har algerna fritt fram. Jag har t o m hört de som säger att fosfors (P) påverkan på algtillväxt är överdriven. Rent av att det är gamla överbevisade samband?
personligen tog jag tillfälle i akt att betälla från lajvkrattas länk, hört mkt positiv om PMDD så nu få det bli upp till bevis =)

#39 http://aquarium-fertilizer.com/nitrate-no3-and-phosphate-po4-dont-cause-algae-ammonia-does
Nitrat och fosfat finns, som bekant, alltid i akvariet så länge man har fiskar och växterna slutar inte växa för att det finns mer av ett näringsämne än ett annat, de begränsas bara av det minst förekommande ämnet. I det här fallet tror jag att det finns tillräckligt mycket nitrat och fosfat och att det är brist på andra ämnen som orsakar skadorna. Om så är fallet borde växtnäringen jag tipsade om väl funka bra?
Förresten, tack för lite ny kunskap!
#40 Normaldos pmdd är det jag använder men då ingår både nitrat och fosfat. #41 Helt rätt, det minst förekommande ämnet begränsar så om antagandet stämmer, att det finns för mycket av nitrat och fosfat, kan man låta bli dessa.
ja det har jag förstått men tror inte jag hört en enda negativ erfarenhet så väl värt ett försök!
Jag ska beställa det här och prova om det blir bättre :)
ah se där, kan du inte rapportera här hur det går så kan jag göra det samma?
#45 Absolut! :)
Kl Hur är det med pmdd och äpplen och räkor?
Mina äpplen gillade inte alls PMDD utan de stack upp till ytan direkt och kippade efter luft. Men nu när jag använder mindre dos än vad som rekommenderas så ser jag att åtminstone de små inte besväras medan de stora inte tycker om det så nu har jag flyttat de flesta snäckorna till ett annat kar och fortsätter med PMDD.
Räkor vet jag inte och har inte vågat prova det ännu.
Jag har crystal red och crystal black och använder enkeldos pmdd. Det är t o m så att jag doserat en extra gång per vecka i mitt 54-liters räkkar, när jag sett på tester att nitrat och järn gått ner. Verkar inte ha inverkan på dem, vad jag kan se. Jag har å andra sidan massivt med växter i karet.
#49 Så bra att veta för då kan jag testa det när jag gör ommöbleringen i mina nanos .
jag har beställt PMDD o kommer att använda det i mina stora kar där jag även huserar äpplen, min tanke är att börja med halva dosen o se, jens tror du det har att göra med att de små kan vänjas vid det elller varför tror du de små verkade opåverkade mot de stora?
Kan mycket väl vara så att jag tog mycket större dos förra gången. Jag minns ärligt talat inte.
ok, ja vi får se vad som händer när jag använder mitt, är ju medveten om att de kan reagera så kommer ju ha det i åtankte när jagf doserar så klart!
Hur har det gått för er? Har hålen i växternas blad försvunnit när ni börjat med gödning? Vi har hål i polysperma, anubias och vattenspikblad. Verkar stämma bra med kaliumbrist. Men har identiska hål i de torra eklöven jag skickat i som mat till amano och de kan ju rimligtvis inte lida brist på kalium då de är döda sen länge… Har även en hel del gödning i karet??! Därför är jag ändå lite misstänksam mot sandsnäckorna eller någon annan invånare. Musselblommor, javaormbunke och … Taiwan har inga hål.
jag kom fram till att det var brist på ngt speciellt ämne, olika växter har ju lite olika krav därför kan det bli så att där vissa frodas dör andra.