Fjordells akvarium (2)
Jag tyckte att det var dags att börja på en ny bildtråd eftersom min förra blev väldigt lång och kändes utdaterad med tanke på hur mycket förändringar som skett sedan jag postade i den senast.
I dagsläget har jag 7 st akvarium igång + ett 54 liters lekkar, så bilderna jag lägger upp är inte alla från samma akvarium. Tänkte att det vore bra att poängtera det så att folk inte tror att jag håller t.ex kampfiskhanarna tillsammans med honorna😉
#5 Haha ja, deras buttra uttryck är helt klart en del av charmen med kampfiskar😃
Jättefina bilder.
Följer helt klart här också :D
Så fina kampisar!😍 köpte du dom nya honorna på DM här?
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
#13 Jättetack ska du ha!
#14 De nya honorna köpte jag på Rolles i Luleå, de kommer från Imazo. Alla såg väldigt fina, pigga och krya ut!
Det har kommit in jättefina honor på DM :)
Med vänlig hälsning / Livandivan <3
#16 Har det? Ojoj, måste dit omgående!😃… imorgon! haha
#17 De på DM var väldigt fina! :)
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

fina!
Idag var jag och bokade 3 kampfiskhonor på DM här i stan, de var verkligen superfina! Finns viss risk att det blir en fjärde också ;)
Jag tittade på dem idag också. Jätte söta var dem! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad är DM ?
#21 Visst då! Jag köpte mina tre, resten köpte de två vännerna jag drog med mig😃
#22 DM = Djurmagazinet. Så långt namn att skriva när man är lite lat ;)
Gud vilka fina Kampfisk honor du har! 😊
Avis på dig!
Djurälskaren 
#27 Kul att höra, jättetack! Jag är verkligen förtjust i dessa underbara fiskar :)
Jättefina bilder. Älskar kamphonorna :D
Hur många kampisar har du nu sammanlagt??
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#31 Tusen tack! Alltid kul att höra :D Kamphonorna är helt underbara!
#32 Jag har 4 hanar och 9 honor :) Hanarna bor såklart i egna kar, det är bara honorna som bor tillsammans i mitt 110 liters
Inte illa! Jätte vackra e de allihopa :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
De är riktigt granna! Följer ;)
/Ladygrenners
hahaha!
Så du köpte honorna på DM? De är jättefina, favoriten är den rödblåa med långa fenor. 🙂
#36 Jättesöt! Och väldigt fin:)
Kampfiskar är så vackra och de utvecklas till riktiga "personligheter". Min Sixten som gick igenom ett tufft svampangrepp valde till slut att simma vidare strax före jul.
Jag har inte kommit mig för att ersätta honom… I ärlighetens namn tog det faktiskt rätt hårt när han gick bort. Har fått lite smågliringar typ - det är ju bara en fisk - men vissa blir speciella ❤️
Åh vad fin!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#40, åh så himla fin! Hur många kampfiskar har du totalt? (Du kanske har skrivit det tidigare men… ändå :p)
/Ladygrenners
#41 De är sannerligen speciella. Efter att min första Kampfisk gick bort tog det många månader innan jag ville skaffa en ny. Det tar verkligen hårt på en att förlora såna personligheter❤️
#43 Jag har 10 kampfiskhonor och 4 kampfiskhanar i dagsläget :) Antalet ökar sakta men säkert, haha. Och nu har jag dessutom fått ett gratiskar på omkring 80 liter så kommer ha plats med fler😃
Vilken lycka!
… jag är minsann lite avis på dig och dina vackra fiskar! 😂
/Ladygrenners
Oj så vacker den nyaste honan är 🙂Det är många som är avis, inklusive mig 😃
Idag kom gratiskaret från moster, och det visade sig att det var ca 80 cm brett, inte 80 liter. Måtten är 78*36*36 cm, så det är på hela 101 liter.😃 Det blir perfekt att dela upp i 4 sektioner så att jag har plats för fler hanar :)
så vackra bilder du tar fjordell =)
Hur har du tänkt dela upp det fjordell? Jag hade eventuellt kunnat fixa fram nya glasrutor åt dig i byte mot den där pumpen. Jag har ju tillgång till ett glasmästeri.
#49 Ja tanken var att göra det. Dock skulle jag isåfall behöva frostat glas för att inte kampfiskarna ska kunna se varandra. Var förbi på Biltema idag och kikade på frostad akryl man hade kunnat dela av med, men sen ska man ju också skära i det utan att söndra något…😕
Det är möjligt att jag kan fixa fram måttbeställda, frostade glasrutor åt dig om det är intressant.
#52 Oooh, gäller det bara nu eller framöver också? Jag känner en till som också gärna hade slagit till! Vad kan ett sånt jobb gå på, 3 st frostade glasrutor i måtten ca 37*37 cm? Jag funderar dock lite på hur och om det ens går att lösa med genomströmning genom karet trots avdelningarna, så att det kanske räcker med enbart 2 st doppvärmare för alla 4 facken. En sån gång kanske det är enklare att arbeta med akryl?
Ska grubbla litegrann på lösningar!
Mycket snygg bild på "chefen":) Gillar den svarta bakgrunden mot det gula:)
Finns tillgång till utrustning för att borra hål i önskad storlek i glaset också. Jag tänker att det hade kunnat fungera om man borrade en , två tre rader med små hål i övre delen på glaset. På så vis hade det bara behövts en doppvärmare.
#55 Åh, det låter ju helt underbart! Måste helt klart spinna vidare på det där.
Vilken härlig färg!
/Ladygrenners
Jättesnygg färg :D
Åh så fin!😍
/Ladygrenners
#62 Järnspikar vilken bra bild!
Otroligt bra bild :D
Jättetack! Jag blev nöjd med den. Ögonblicksbilder kan verkligen bli bra när man väl får till dem 😃 Duktiga modeller!
Jag har världens finaste vänner! Idag fick jag denna herre + 2 passande honor.. bara sådär. Jag som ÄLSKAR HMPK :D Lite av anledningen till detta var att det var hon som lånade min underbara CT hane som dog under lek (lekparet lämnades tillsammans utan tillsyn), så det blev lite av en tröstpresent och jag kunde verkligen inte ha blivit gladare❤️
Oh vilken snygging! Å vad snällt av dem. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Åh, den färgkombinationen går ju verkligen inte av för hackor 😍
/Ladygrenners
Så snälla vänner du har. Han var verkligen jätte fin och jag gillar bilden du tog mycket. Så fint med gröna växter i bakgrunden!
😍
Idag har det kommit in 4 nya kampfiskhanar på DM i Luleå,en blåsvart,en svart med typ blått leopardmönster,en röd och en ursnygg ljusgul! Ifall du ville veta hehe😃
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Ja, jag känner mig lyckligt lottad! Jag är otroligt glad för honom. Han fick namnet Deadpool bara för att han känns som en sån, även om inte färgerna riktigt stämmer in😃
#71 Faaarligt! Ska till Luleå imorgon så det är helt klart värt en titt ;) Tack för tipset!
#72 ja de hade en hel leverans och i nästan alla akvarium var det nya fiskar i påsar,kan ju ha missat någon;) Den ljusgula var bara såå snygg haha! Kan inte släppa den,dens fenor var så fina och ååååh den var bara så fin. Haha sorry för mitt pladder men du får väl se imorgon då😃
// Linah
Gerbilsidan
Hade de fått in mycket fina växter också lollynonna? I så fall kanske jag också måste ta mig en tripp.. :)
#74 Inte så mycket nytt just då jag var där,2 påsar bara tror jag? Men det kan ju ha kommit fler som jag inte såg:)
// Linah
Gerbilsidan
Nästan en kopia av mina pappan till mina hanar. Tyvärr bortgången men generna lever vidare om än inte i riktigt samma form.

#76 Haha, den där bilden känner jag ju igen, då vet jag vem du är på facebook. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#79 Nej men sedär! Världen är bra liten :D
OJ vilken snygg hanne :D dom generna skulle jag vilja ha in i mina endlerstammar 😍
men du skall se vilka otroligt snygga guppysar jag har fått tag på, som jag får hem i slutet av månaden :D Jag får 10 hannar från en stam och 10 honor från en annan stam. De är Blodröd/ klarröda, hur snygga som helst ( I mina ögon i varje fall ;) )
#81 Åååh, DEM vill jag se! Du måste slänga upp bilder sen ;)
Efter en tids tråkigheter i akvariebranschen (och utanför den) så bestämde jag mig för att förnya litegrann. Jag fick med mig hem 3 st pangio kuhlii idag till 110 litarn, med ytterligare 3 st on the way, så att de åtminstone blir en liten grupp på 6 st. Och eftersom jag förlorat totalt tre kampfiskhanar de senaste veckorna så har jag fått en del tomma kar. Så då såg jag min möjlighet för att äntligen ge mig på något jag velat under en väldigt lång tid, nämligen dvärgkulfiskar!
Jag har beställt 3 dvärgkulor som ska få flytta in i mitt 30 liters tätplanterade helglaskar. Detta ska bli väldigt kul och intressant!
Jag har redan en snäckodling igång, så det kommer att finnas gott om mums till de små rackarna när de väl kommer. Sedan kommer jag givetvis även se till att de får både levande och frysfoder. Filtrering och vattenkvalitet är också mycket viktigt då de är både känsliga och skitar ner mycket. Karet har stått igång sedan september, så det blir åtminstone inga problem med nitritspikar.
Sedan kommer jag även importera åtminstone två kampfiskhanar från Thailand under våren😍
Behöver jag säga att jag är oerhört taggad?😃
#83 Kuhlisar är så söta, jag formligen älskar mina. De är dessutom tåliga, mina har fått flytta runt åtskilliga gånger nu senast i söndags… men det ska jag skriva om i "min" tråd 😉
Jag har också funderat på dvärgkulfisk, men där har jag inte riktigt kommit till skott. Det är ju några här på sajten som har dvärgkulor, så vem vet till slut blir jag kanske så inspirerad att jag startar upp mitt tomma 44 L kar 🙂
#82 Killen jag har köpt dem av har skickat både bilder och en filmsnutt i PM till mig. Jag fick låna dem, så de ligger i min tråd (Rovfisk's akvarium 2) :)
Nämen oj så spännande Fjordell! Ser framemot att få kampfiskarna från thailand :)
#87 wow! Vilken fantastiskt vacker kampis!
#87 Vilka härliga färger 🤤
😍
Åh. vad vacker han är!
/Ladygrenners
Wow! Det där var något heelt annat än kampfiskarna på djurmagazinet!
Otroligt vacker. Tänk så roligt om allt skulle gå bra och du lyckades få avkommor på honom. Helt magiskt att tänka på! Har du köpt flera stycken?
Hej, jag skickade en hel hög med frågor till dig på PM för en månad sedan, jag skulle behöva svar på dem ganska omgående. Om du inte har tid/möjlighet att svara på dem kanske du vet någon annan som jag kan fråga? Det är ganska bråttom då djuraffären får in en stor leverans med kampfiskar vilken dag som helst.
#92 Verkligen! Kampfiskarna i Thailand är en klass för sig! Finns så många otroligt bra odlare. Det är än så länge bara den här herrn som jag har köpt, men det kommer att bli åtminstone en till hane… får se när den rätte dyker upp ;) väntat rätt länge på att mina orange/lila snygging skulle dyka upp. Man vet när det är rätt!
#93 Ojoj, har jag missat att svara på det? Hade som för mig att jag skickade iväg ett svar, men det kanske aldrig blev av? Jag vet inte, har haft en tung vardag de senaste veckorna, så kan absolut ha glömt bort. Jag ska kolla upp ditt PM igen :)
#95 Men så otroligt söt! Blir sååå sugen!
Haha, såg film på dem, när de vrider sina kroppar för att annalysera hur snäckan sitter.. De ser inte så kloka ut :P. Undrar om man kan ha en eller två med guppysar, neoner och så. ( tänkte snigel utrotare :P )
Snäckan ser helt vettskrämd ut! "Hjääälp ett monsteer!" 😮
Väldigt snygga kampfiskar du köper! Kul att du börjat med uppfödning, snart kan du kläcka fram egna snyggingar. Du är väll inläst på genetiken och på hur man gör selektivt urval?
#99 Vilka charmtroll! Är det i ett 30 liters kar som du har de små liven? Är de ensamma eller har du någon städpatrull tillsammans med de?
Jag har skickat ett PM till dig Fjordell
Djurälskaren 
Men herregud vilka söta 😍
Vad gulliga! 😍
/Ladygrenners
😍
Så fin bild!
Hur går det med kampfiskynglena? :)
Det undrar jag med, men de har väl en egen tråd tror jag 🤔
vilken snygg hona i #110😍
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Sätter en fena här, riktigt snygga fiskar, ser fram emot fler bilder :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Åh vad fin!
/Ladygrenners
Jättefin bild!
#114 det är inte ett av ynglena som är så stor redan ? Det är en annan hona väl ?
Måste säga att du är en riktigt duktig fotograf! Snygga fiskar har du också 😉
Jättetack ska ni ha!
#116 Nejdå, det är den lilla dumbohonan i #57 :) Hon var bara hälften så stor när jag köpte henne.
Otroligt bra bilder på snygga fiskar :)
Jag kan väl inte säga annat än att jag ser preciiiiiis varför du valde just de här! 😃Jättefina. Den gula färgen var verkligen härlig, som en sol! Hoppas att du får hem dem alla välbehållna och att de ger dig fantastiska avkommor.
😍
Idag anlände min första raring, nämligen den orange/lila over-halfmoon grabben, och han mår jättebra!❤️
Resten av gänget kommer nästa vecka på onsdag, om precis en vecka.
Vad roligt! Var han som du förväntat dig i utseendet?
Ja ohja! Lika vacker som på bild. Han är ju lite smått stressad just nu och undersöker sitt kar lite lugnt, men ikväll hoppas jag att han börjar visa sitt rätta jag. Han hade byggt ett jättefint skumbo hos odlaren där han mellanlandade i några dagar innan han fortsatte sin resa hit. Jag ser fram emot att skämma bort denna snygging rejält!
Vad glad jag är för din skull :)
Vad roligt att den kom fram som den skulle och mådde bra!
Så kul, kan du ta bilder på honom nu när han kommit till dig? :)
En bild från ikväll! Han var dessvärre lite klurig att fota i sitt kar då han simmar runt mycket, så ska försöka få till bättre bilder i fotokaret inom de närmsta dagarna när han fått vila upp sig lite :) Dessutom är det lite dåligt ljus i karet just nu, så det blir bättre färgåtergivning i fotokaret sen.
Här spänner han inte riktigt upp sig helt, men ändå så vacker❤️
Så hans kropp glittrar till de orangea tonerna på fenorna. Absolut lika vacker om inte ännu vackrare än på försäljningsbilden!
Oj, oj, oj vilken snygging!😍🤤
Vilken snygging, helt underbara färger ❤️Har inte sett dessa båda färger tillsammans innan, är de ovanliga?
Jag kan inte säga annat än att jag är MER än nöjd med honom! Han är otroligt fängslande, det är knappt så att jag kan sluta titta på honom.
Färgerna han har är tyvärr inte alls vanliga i Sverige, eller ens övriga världen. Det har tagit en evighet för mig att hitta honom. De flesta med liknande färgkombination är tyvärr rätt bleka och tråkiga. Men det går ju att förbättra med selektiv odling :) Jag hoppas få några kullar efter denna snygging! Jag har inte ens en hona åt honom ännu, men han har redan börjat bygga ett massivt skumbo. Han är en väldigt flitig byggare, men det är ju alltid bra med lite träning innan det väl gäller😃
Passar på att fråga här nu när du har både kulor och kampfiskar, hoppas det är ok. 1. Hur stort har du till dvärgkulorna, och är det sötvatten? Vad jag fattat ska de ha det men fick höra att de skulle ha salt!? Sen undrar jag hur du gör för att de ska få snäckor att äta, för de måste de väl ha för "näbben"? 2. Kampfiskhonor i sällskapsakvarium, är det bra tycker du? Om man inte har för avsikt att odla utan ha dem för att de är vackra? Hoppas det är ok att jag frågar, fantastiska fiskar och bilder! Har inte hittat om du har en tråd för bara kulfiskarna, isf följer jag gärna den :).
I dagsläget bor mina tre dvärgkulor i ett 25 liters (planen var att flytta dem till 54 liters kort efter att de kommit hem), men de verkar trivas där de är nu. Det är förstås välplanterat. Inget gnabbande, de låter varandra vara och simmar ofta omkring tillsammans. Jag kommer dock att flytta dem till 54 liters nu under våren, jag måste bara lösa biten med filtrering, för de vill ju ha rätt stilla vatten, men kräver ändå bra filtrering på grund av att de grisar ner. De är 100% sötvattensfiskar. Vissa större arter av kulfisk vill ha bräckvatten. Sen finns det förstås även kulfiskar som ska bo i saltvatten också. Mina får snäckor typ 2 ggr i veckan, men de suger ofta bara ut själva snäckan ur skalet oavsett storlek, så ibland krossar jag snäckorna innan för då måste de slita och jobba lite för att komma åt själva köttet. De har inga problem med sina näbbar än så länge iallafall. I övrigt äter de nykläckt artemia, och EN av dem gillar fryst vuxen artemia. I övrigt duger bara levande åt mina, men de är också VF, så det är väl en bidragande orsak.
Jag har tyvärr ingen tråd för bara dvärgkulorna, man får kanske ta och göra en :)
Kampfiskhonor går finfint att ha i ett sällskapskar beroende på miljön i karet och vilka invånare man har. Man bör ha lugnt vatten, mycket växter, gärna flytväxter, 26-30 grader varmt. Övriga invånare ska inte vara labyrintfiskar (exempelvis guramis), de ska vara fredliga (inga fenbitare) och de bör givetvis ha samma kvar på temperatur också. Mina kampfiskhonor funkar perfekt med endlers, Ancistrus och kuhlii. Däremot äter de gärna nyfödda guppy/endleryngel.
Vilket himla bra svar, tack! Jag är ju ganska ny på akvarium så jag ska absolut inte skaffa kulfiskar nu men blev så otroligt fascinerad av dem när jag lästa på om dem och sen fick se i verkligheten. Dock var ju även de mycket små otroligt ilskna så eget kar fattar jag verkligen att de måste ha, har även hört att de slåss med varandra…. Odlar du snäckor till dem? Tack, ska hälsa till den som undrade att det går att ha kampishonor i sällskapsakvarium :). Ska också tipsa om din fina tråd!
Ja, du får absolut göra en egen tråd till kulisarna - jag vill med följa😃
Kulorna ser så klurigt dumma ut när de granskar sina snäckor :P
OHHHH vilken snygging, vilka underbara färger 😍
Är så glad för din skull att han kom hem som han skulle och mår bra :D
Fick hem mina 3 resterande importer idag. Alla är döda. De har förvarats utomhus under natten (de skulle ha kommit fram igår, men gjorde inte det…) så de har frusit ihjäl😢
Men vad är det för korkade människor som fraktar dem? Stackars små fiskar och stackars dig som har väntat på dem ett bra tag nu. Är det ett företag som är licensierade för att frakta djur så borde de veta hur de ska behandlas. Ring och tala om för dem hur dumma de är och hälsa från mej!
Åh nej… 😮
Åh nej! Stackarna.. Så dumma personer man lämnar ju inte fiskar ute i kylan :(
Tråkigt på så fina fiskar, var lite elak på fraktbolaget, låt dom höra vad du tycker om saken…
Ojj, så tråkigt… Usch säger som de andra hur kunde de göra så….
Dumt nog var inte frigolitlådan märkt med något som säger att det var levande i den, så fraktbolaget kan omöjligt ha vetat… Men sen hade vi ju betalt för 24 timmars leverans, och det blev mer än 48 timmar innan de anlände. Så ja, det har ju gått väldigt, väldigt fel på flera håll.
Vi får förstås nya fiskar, men transport och import måste vi betala om på nytt. Så det blir ju en massa extra kostnader ändå.
Tycker så synd om fiskarna… det är andra gången det händer för oss, att våra nya fiskar fryser ihjäl. Första gången var det när vi skulle ha kampfiskar från en privatodlare i Sverige, vars syster (som fraktade upp dem) lämnade fiskarna i bilen över natten (detta var i vintras). Hon trodde att heatpacksen skulle göra så att de klarade sig, vilket de ju tyvärr inte gjorde. Sånt som händer, och tyvärr är det väl något man måste räkna med om man köper fiskar som måste transporteras långa avstånd, men bor man häruppe var jag bor så har man liksom inget val om man inte enbart vill ha grossistfiskar, vilket inte är så kul alla gånger eftersom man aldrig vet vad man får.😕
Nästa import, i slutet av maj, ska vi vidta extra försiktighetsåtgärder som bör göra så att det går bättre. Dessutom är det varmare då, så chanserna är väldigt mycket bättre för en lyckad import.
Vi är väldigt glada och tacksamma för all hjälp vi får av importören och odlarna. De är verkligen oerhört hjälpsamma och generösa människor!🌺
Vad kostar det att importera fiskar? Tänker ifall vi skulle göra det i framtiden när akvarium blir aktuellt. 🙂 Alltså, inklusive allt. Fiskar och frakt, så att säga. Typ där du köpte, alltså :)
Men vad i H***Vete, vad tänker folk med 😮 Hur kan de förvara levande fisk utomhus den här årstiden, det står väl på fraktlådan "Live tropical Fish" 😢 kan inte folk läsa längre 😢
#147 Det vore kul att se bilder på alla dina akvarium, om du har möjlighet/ork att lägga upp 🙂
Neeej är det sant! Stackars små fiskarna.. :(
#150 Det hann bli en bild på mitt 54 liters räkkar innan släckning. Eller ska man säga mosskar? Här i bor mina red rili tillsammans med endler- och något enstaka ancistrusyngel. Samt posthorn.
Det är inte planerat på något vis, det har fått växa fritt, vilket antagligen syns, haha. Det är totalt självgående. Jag behöver bara fylla på när vattnet dunstar, vilket det är dags för nu. Inga problem med alger, vattenvärden eller sjukdomar.
Du har i mitt tycke i varje fall väldigt skarpa bilder utan störande reflexer. Använder du ringblixt eller något liknande?
Ett väldigt vackert akvarium. Helt i min smak.
Fint akvarium! Gillar det vilda och det gör säkert innevånarna också! ;)
Jättefint! Är det javamossa där i bla.? Vad är det för växter i? :)
#153 Tack vad kul att höra! Det är lite olika. Den senaste bilden är tagen med min mobilkamera, utan blixt. Jag slipper reflektioner genom att släcka ner runt om. I övrigt använder jag min systemkamera med extern blixt som jag riktar upp i taket. Här kan man få lite reflektioner, men det beror på vilken vinkel man använder. Jag provar mig ofta fram.
Tack vad kul att höra! Jag är faktiskt nöjd med det. Det gömmer sig både stenar och rötter under all mossa, så det finns en massa hemliga gångar där under, haha. De verkar trivas och det är ju ändå det viktigaste :)
#156 Tack! Jag har någon tuss javamossa där i, men det syns nog inte på bilden. Det som täcker nästan hela karet är christmas moss :) De yviga växterna är limnophila sessiflora, och flytväxterna är frogbit och musselblommor. Sedan finns det fortfarande kvar någon klen planta av vallisneria spiralis där i. Den låga växten till vänster alldeles nedanför roten minns jag inte namnet på. Jag har några fler sådana bakom all mossa i det högra bakre hörnet, som inte syns så bra, haha.
Det är bara sååå vackert med mossorna, ser verkligen ut som en skog
OJ ….Otroligt snyggt akvarium :D
Så tråkigt att höra Fjordell. Tidsbrist?
Det var väl det värsta så snyggt akvariet har blivit! Kan du inte köra hem det som det är till mig.. :)
Åh, vad fint!
/Ladygrenners
Wow. Snyyyyyyggt……
Oj, de var verkligen fina och naturligtvis svenskodlade ?
#166 Jajamen. De var odlade av någon i närheten. De hade just fått in 2 par, så jag hade nog lite tur. Det var redan rejält länsat på kampfiskar, så vart riktigt glad när jag såg dessa :)
Har det varit en givande akvarieresa? :)
#168 Inte så lyckad som jag hoppades på då det var ganska tomt på kampfiskfronten både på Akvarielagret och Zoo.se (hann inte med fler ställen då vi kom till Stockholm såpass sent). Men jag kom iallafall hem med två kampfiskhonor (en till mig, och en till en vän) samt mitt endlerpar och en stor portion Phyllanthus fluitans.
Här är nya tösen!
Åh fick du tag på phyllanthus fluitans! Mycket vackra, jag håller på att dra upp en lagom mängd av dem också.
Åh, vilka läckra endlers 😍
#170 Japp! De är otroligt vackra. De gör sig riktigt fina hos kampfiskarna!
#171 Visst då. Nu bor de i ett eget kar tillsammans, så jag hoppas på lite rödögda yngel så småningom😍
Idag har jag även hittat en ny kampfiskhane i Thailand, som kommer hem till mig i juni, förhoppningsvis vid liv! Jag har plats för två importer till, men jag har ännu inte bestämt mig för om jag verkligen ska ha hem tre stycken, eller om jag ska satsa på att bara ta två… vi får helt enkelt se :)
Visst är han vacker? <3
Massor! Vilken läckerbit! :)
#173 Nu får du sluta lägga in bilder på snygga kampfiskar 😉
Jag kan inte/ får inte skaffa fler akvarium….
Imorgon flyttar mina älskade slöjstjärtar… Vilket känns oerhört tungt. Kommer verkligen att sakna dessa personligheter.❤️
Sen när jag väl hämtat mig lite, så kommer jag även tvingas att sälja av min grupp Corydoras panda, eftersom det nya lite mindre karet som ska stå där 375 literskaret står nu, kommer att hålla kampfiskar… Pandornas och kampfiskarnas krav på temperatur går inte riktigt ihop. Vilket jag avskyt! Jag älskar verkligen mina pandor, men går det inte så går det inte.
#173 otroligt vacker Du kanske redan svarat på det, men hur kommer de sig att du gör dig av med dina vackra slöjisar?
#177 Tiden räcker helt enkelt inte till. Jag kände mig tvungen att välja mellan kampfiskarna och slöjorna - och valet landade på kampfiskarna. Slöjstjärtarna kräver så otroligt mycket tid, så jag har helt enkelt bara känt en massa måsten den senaste tiden. Det slutade vara roligt.
Så i samband med att jag bestämde mig för att slöjstjärtarna förtjänar mer än vad jag kan ge, så kommer jag att lägga ner flera av de mindre karen som håller en kampfiskhane var, och istället kommer jag att låta måttbeställa ett långt och lågt akvarium som jag kan dela av i flera fack. På så vis blir det mycket enklare med framförallt vattenbyten, det tar mindre plats och jag får möjlighet att hålla mer än ett odlingskar utan att det blir överväldigande :)
Jag förstår. Det ska vara roligt.! Låter som en bra idé! ser fram emot att följa dig å dina vackra kampfiskar med kar. :)
Nu har mina slöjstjärtar flyttat. Det kändes tungt, men det blev genast mycket bättre då jag fick veta att köparen odlat koi i många år, och att han planerar att odla på dessa slöjstjärtar. Han kommer dessutom att gräva en damm åt dem att vistas i under sommaren, och jag är välkommen att hälsa på precis när som helst! De kommer ha det så oerhört bra där.
Va härligt att de kommer få det så bra! Otroligt snygga damer, jag fattar verkligen inte hur du hittar så mycket vackert. :)
Vad skönt att de får det jättebra dit de kommer :) Och vilka underbara kampfiskhonor.
jag frågar som lilo, hur httar du allt snyggt, har de annat snyggt där i skellefteå också ? skall nämligen hem och hälsa på mina föräldrar i Juli, och då passerar jag Skellefteå, man kanske skall knalla in på Arken och kolla vad som finns där ;)
Det är faktiskt sällan jag hittar något som jag verkligen måste ha! Sen beror det ju förstås lite på också vad man anser vackert :) Innan har jag köpt kampfiskhonor bara pga fina färger osv, utan att tänka på t.ex fenformer. Men har slutat med det. Annars kommer ju 110 litarn vara fullsmockad på nolltid😃
Jag gillar, som synes, gult och orange på mina kampfiskar. Och att jag lyckats hitta hela 3 honor med gult och orange de senaste veckorna känns ganska otroligt faktiskt! Det är sällan de tar in lite finare kampfiskar i affärerna häruppe. Oftast är det veiltails i rött och blått. Just crowntails däremot är både billiga och har ofta fina färger. Så ja, har man tur så kan man hitta något riktigt fint häruppe i norr, men oftast får man beställa om det är något utöver det vanliga "tråksortimentet" man vill ha.
Någon av dessa tre senaste tösabitar planerar jag att låta dejta min gula combtailhane, Sunny… Som jag förövrigt tror att jag glömt att presentera här… insåg jag precis😮Jag ska ordna lite nya bilder på honom. Jag köpte honom för någon månad sedan, och är samma gula hane som nämndes i #71.
Funderar på om jag ska ha kampfiskar i framtiden, delar dina honor akvarium med andra fiskar, räkor eller andra djur? Hur funkar det? Är kampfiskarna väldigt på de andra invånarna? 🙂
Du har så himla fina akvarium, och tar så himla balla bilder!
#186 Kul att du funderar på kampfiskhonor! :) Jag har mina honor tillsammans med endlers, Ancistrus, äppelsnäckor och pangio kuhlii, vilket funkar jättebra!
Kampfiskhonorna bryr sig inte om de andra invånarna överhuvudtaget. Ibland mäter de sig med varandra, men det är helt naturligt. Allt som allt är det väldigt lugnt i karet. Den enda som lever om där i nu är en av mina ancistrushanar som är arg på allt och alla… han behöver verkligen en fru!
Däremot, endlerynglen klarar sig inte speciellt länge trots gott om ynglegömmer i form av växter. Så jag har ett separat kar för mina lekpar, där de får yngla av sig i fred, och låta ynglen växa upp tills de blir stora nog att flytta in i det stora karet igen. Men det är ju bra för att jag VILL att mina endlers ska bli fler :) När jag väl får för många så låter jag dem gå kvar i karet, för då håller kampfiskhonorna efter antalet väldigt bra.
Och tusen tack ska du ha! Kul att bilderna uppskattas :)
Tack så mycket för infon, kul att det funkar med kuhlis, då de är vad som startade mitt akvarie-intresse 😃 Ska fundera vidare på det hela :)
Men den där första orange/gula honan måste ju bli en perfekt partner till din persikofärgade hane från thailand! Jag blev helt till mig. Tänk att du hittade en orange kampfiskhona, i skellefteå på arken zoo?! Det måste ha varit menat för dig!
Här gäller det att hänga med! Följer. Så otroligt vackra fiskar och du är en hejare på att fotografera Fjordell!
Jag blir så otroligt sugen på att skaffa en Kampfisk när jag ser bilderna! Kan man ha en hane i ett ca 50 Liters? 😃
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Nu klampar jag in här och svarar på din fråga Hells Angel.. :) Ja det kan man!
Ohhhh…. 😇
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Jag har läst i tidigare inlägg att du använde mat som sjönk till dina slöjstjärtar, jag skulle gärna vilja veta vad den maten heter. Letar annan mat till mina nämligen, men jag hittar bara såna förbaskade pellets som flyter.
#194 Det finns Hikarifoder som sjunker, men jag har själv inte lyckats få tag på det. Jag har köpt Hikaripellets som flyter, men blötlagt det ett tag innan matning, och klämt ut luften ur dem en och en, innan jag satt ner det åt dem i karet. Det var ett himla jobb, men funkade ändå bra! Det är tyvärr väldigt svårt att hitta ett bra komplett foder som sjunker :(
Jag kan inte tänka på annat än Citron och drottningsylt när jag ser den gula och blåröda kampfisken. Så vackra! 🙂
Oj vad fina! Vad kallas deras fäger?
#197 Ja, de är himla fina! Väldigt nöjd. Speciellt förtjust är jag i den vit/gula hanen.😍 Den "blåröda" är dock egentligen orange och lila :)
#198 Dessa tre är yellow CT, orange purple copper HM & yellow platinum HM.
Åh, så himla fina! 😍
/Ladygrenners
Jag som tyckte att Mimåne gav dem så fina färgnamn!😃
Och den vita är ju en klockren Vitsippa! 😊
Om man vill beställa kamphonor i speciella färger i Sverige, hur gör man då? På tex imazo och likande ser man ju bara fenform och sen står det "mixade färger" oftast. Har iofs inte ens kollat med någon affär, an ju börja med det haha.
Otroligt läckra. Hoppas frakten går bra :D
du är så fruktansvärt duktig på att fotografera !
HAHAHA, vilken underbar bild, ibland kan ju ätandet gå lite över styr…=)
Haha, ja han är en rolig filur den där ;)
Och tack snälla, kul att bilderna uppskattas :) Nu blir det dock ännu en mobilbild… måste bara visa min nya favoritendler. På bara några dagar har han gått från att vara ett grått litet yngel, till det här;

#209 Är det en annan sorts äppelsnäcka eller vad?
Ja jag undrar också vad det är.
Det är den lite större varianten av äppelsnäckor. De vanliga (diffusa) blir oftast i storlek av en pingisboll. Canaliculata kan bli som tennisbollar. Det är canaliculata som är den invasiva äppelsnäckan som äter växter i större utsträckning än diffusa. Men jag har inte upplevt att de gnager på mina växter alls, men det beror säkert också mycket på att jag matar rätt ordentligt.

Var hittar man importfiskar? Inte för att jag ska importera något, men vore kul att uppleva en ny del av internet med något vackert att titta på 😃
#213 Jag rekommenderar dig att kolla in Aquabid.com. Det är där jag hittar alla mina importer. Det är även väldigt kul att bara kolla in "utbudet".
det är väl Canaliculatan som också kallas för jätteäpplen :) Jag har några sånna, och inte heller jag har märkt att de äter särskillt mycket på växterna :)
Japp, det stämmer :D kan tänka mig att de bara ger sig på växterna om man inte matar tillräckligt. Varför äta växter när man får algtabletter, havregryn, grönsaker och äpple liksom? ;)
Lite bilder på mina favoritendlers som är födda och uppväxta här

Vilka snyggingar du har fått fram
Det ser ut att gå bättre på guppy-fronten, roligt att se!
Vad härligt att höra Fjordell :) Har du köpt butiksodlade endlers också?
Jag har köpt en enda endlerhane som kommer från Imazo, och det är hanen i inlägg #76. Trots det har jag inte upplevt några problem. Men jag tänker inte chansa i onödan. Ibland måste jag ju köpa in nytt för att undvika kraftig inavel, men tänker satsa på privatodlat så långt det möjligen går. Det som försvårar är ju då att det är få häruppe som har privatodlade endlers. Personen jag fick min första grupp av har gett alla hon hade till mig. Så nu måste jag hitta någon ny som jag kanske kan köpa av eller byta med.
Lite rörigt när man skriver i olika trådar, men ska försöka hålla mig on topic nu. Iallafall så avled min importhane idag till följd av sina skador han fick under tiden han mellanlandade hos en person jag trodde mig kunna lita på. Det var en tråkig början på dagen.
Men det blev bättre. En av mina närmsta vänner gav mig den här vackra herrn som hon köpte under sin semester i Småland. Out of the blue, bara sådär! Jag är fortfarande lite i chock. Men det var en välkommen helomvändning på humöret. Han är en orange dot (super delta), vilket är lite av en drömvariant för mig.❤️
Verkligen fin hane… satans att jag inte får tag i så fina hanar….
#224 Ibland har man bra med tur! Ibland inte… det går verkligen i vågor.
Var får du tag i alla dessa snygga hannar! Synd att du inte bor i närheten för det skulle vara så trevligt att ha så fina hanar här hemma =)
Så snygg <3
#228 Denna granna hane är från XL-Zoo. Ett tips om man vill hinna ha en chans att få de riktigt snygga kampfiskarna är att vara där när de levereras på torsdagar.😉 Hade en vän som bor i närheten som var dit och var mina ögon. Jag fastnade på en gång för just denna grabb.
#229 Tusen tack! det tycker jag med :D
Vilken snygging du fått tag på, fast alla dina fiskar är otroligt vackra :)
#230 Näe, han är från Zoo.se i Bromma Blocks (som får leverans på Onsdagar.) Det är verkligen rena paradiset för kampfiskälskare. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#232 Var det inte XL-Zoo du var på i torsdags? Har för mig att det var det du sa🤔
Eller ja, vid närmare eftertanke kan jag nog ha snurrat till det då jag vill minnas att du nämnde både XL-Zoo och Zoo.se🤪
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett litet filmklipp på en av dvärgkulorna från ikväll. De har fått flytta in i 54 literskaret med endleryngel och riliräkorna. Det funkar hur bra som helst! De bryr sig inte om de andra invånarna, förutom snäckorna då förstås, som är så mumsiga. Det enda som skett sedan de flyttade in där är att de blivit något rundare👍
#233 Lätt att snurra till detdär. Fram tills för en vecka sen trodde jag XL Zoo och Zoo.se var samma affär. (Vilken jäkla besvikelse att upptäcka att så inte var fallet och att jag missat detta paradis så länge…) Men Zoo.se is the place to be, även om XL Zoo också har en del snyggingar. #234 Är dessa svåra? Såg några sådana på Akvarielagret och funderade på om man skulle skaffa, dom verkar helfestliga!
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#235 Inte svåra alls tycker jag. De är känsliga för dålig vattenkvalitet och även känsligare för mediciner och andra preparat, men i övrigt är det inga konstigheter. Jag vet att det är väääldigt individuellt hur bra de funkar med andra fiskar och inte. Mina visar inget intresse alls av sällskapet, medan jag vet de som inte ens kan ha sina dvärgkulor tillsammans då de bara är på varandra hela tiden. Mina är VF, vilket kan ha en betydelse för hur de beter sig.
Det man får tänka på är att vattnet ska vara hyfsat stillastående, och att de gärna har gott om siktbrytare om man har fler än en dvärgkula i samma kar då de KAN vara hårda mot varandra och andra invånare. Sen måste man förstås ha gott om små snäckor och vara beredd på att behöva mata med levande då de är kräsna. Det tog några veckor för mina att acceptera fryst artemia. Men levande artemia och levande mygglarver funkar aaaalltid.
Mina var ju tänkta att fortsätta gå i ett artkar, men blev nyfiken och provade sätta dem tillsammans med ynglen och räkorna då det inte hade skadat om de begränsar antalet räklingar lite. Men de verkar inte intresserade av räkorna överhuvudtaget, det är bara snäckorna som är intressanta.
Fjordell, jag måste bara kapa din tråd och fråga. Hur bor dina kampfiskhonor? Hur många har du ihop i hur stort akvarium? Jag är ju lite knäpp och tycker att honorna är vackrare än hanarna 🙈
#237 Åh, jag har faktiskt ingen större koll i dagsläget då det är någon som trillat av pinn och någon ny som tillkommit. Men de är väl iaf en 5-6 st, sen har jag några honor kvar från från min dumbokull som ska iväg snart. De bor i ett 110L (exkl. filterboxen) med massor av mangroverötter och växter, tillsammans med ett gäng endlers, pangio kuhlii och ett ancistruspar. Jag ska se till att ordna lite färska bilder på karet snart :)
Kampfiskhonorna är himla vackra och roliga. Det är så kul när man kan ha flera i samma kar, till skillnad mot hanarna!
Ja se till att ta nya bilder :) och du får alltid alla fiskar sålda i dina kullar? Hur får du plats med alla akvarium och råttburar? ;)
#239 Jag har ju bara haft en kull än så länge, och jag har kvar några hanar och honor ännu. Har inte varit så duktig på att annonsera att de finns dock. Haft så dåligt med ledig tid senaste tiden, så det har inte blivit av. Men det går an! Det finns definitivt ett intresse för kampfiskar här i norr :) senast i onsdags flyttade en grabb.
Du, det är knappt! Men jag börjar få lite ordning här hemma nu. Bara jag blir av med 375 litersakvariet så kommer jag få mycket mer plats. I dagsläget har jag "bara" två ordinarie råttburar, och de tar inte upp speciellt mycket plats. Det är ju mest alla småkar som tar upp yta. Så det blir bättre sen när jag får hem mitt måttbeställda avlånga kar som jag ska dela upp i fack. Sen har jag ju även en ställning till 2 st 54 literskar som just nu är uppdelade i två, och huserar två kampfiskherrar i vardera kar. Så det tar inte heller speciellt mycket plats då de är staplade på varandra :)
Åhh jag är alldeles kär i dina kampfiskar, tror jag måste läsa på om dessa vackra varelser.
Gillar honorna och att man kan ha flera i ett kar tillsammans.
Jättebra bilder på snyggingarna, och knasmalen var ju störtskön! 😍😃
Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️