Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1693 ggr
sammy78
0

Nystartat akvarium, lite frågor ?!

Har haft igång mitt nystartade akvarium (120L ) ett tag nu … följt alla "riktlinjer"

Har för tillfället bara 4 platys ….

Har bara ett par frågor: hur många platys eller fiskar i "platy" storlek kan man ha i ett 120L akvarium … utan att det blir överbefolkat så att säga ?

Filtret och/eller pumpen blir väl överbelastat också om man överbefolkar akvariet?

Undrar också varför dropptest är bättre än stickprovstesten ?

Planerar på att skaffa två Ancistrus lite längre fram … men vill ha en liten sort, i min närmaste zoo butik har dem "vanlig" Ancistrus vilken är det och hur stor blir den ? får lite tvetydiga svar av personalen där!?

Sedan undrar jag om jag behöver köpa flera växter ? (har 2 st  Echinodorus Bleheri & 2 st Vallisneria spiralis)

Det blev många frågor 😊 hoppas någon orkar/vill svara ?!

===

Leopard gurami
0

du kan nog köra 10-15 platys eller någon annan fisk i den storleken.

jag hade inte skaffat 2 Ancistrus till ett sånt litet akvarium om du inte köper 2 honor eller 1 hona och en hane och Ancistrus blir ungefär 12 cm långa mer eller mindre. 

sedan kan du köpa hur många växter du vill bara det blir kvar simyta för fiskarna.

lycka till :)

Lillyrod
0

Det låter mycket med 10-15 Platy i karet. Någon annan fisk kanske man vill ha med. Sen beror det alldeles på vilken typ av fisk man vill ha. En del som stimfiskar vill vara många medan andra kanske hellre är ensamma eller i par. Det är lättare att säga hur många när man vet vilka arter som är intressanta. 

Ancistrus kan du ha i det karet. De blir ca 12 cm och kan börja slåss om de tycker utrymmet inte räcker. Könet spelar mindre roll för hur "bråkiga" de är. 

Du behöver rejält mycket mer växter för att balansen ska bli bra i karet och fiskarna ska ha lite gömställen där de kan vara ifred ett tag.

Om man har fiskar som skitar ner mycket som t ex Ancistrus så kan man behöva ett bättre filter än vad som oftast följer karet. Med lagom mycket fisk så brukar det räcka till ändå.

Fundera på vilken eller vilka fiskar du skulle vilja ha mer i karet och sen kan vi hjälpa dig få ihop en bra kombo med lämpligt antal : )

sammy78
0

Oj, vad ni är snabba på att svara 👍

Hade tänkt mig 2 honor av anicistrus.. men om dem blir för stora så är det inte lönt väl …. hur snabbt växer dem ? Finns det ingen mindre anicistrus eller mal som är lätt att få tag på ?

Sedan till hur många fiskar jo det låter kanske lite enformigt 🙂med bara platys men tycker denna fisk är så otroligt vacker …

Kan man kanske ha  en hona och en hane av kakadua ciklider tillsammans med platys ?

Och kanske några Rosentetra också ?

Det är de akvariefiskarna som är på "vill ha" listan men dem ska passa ihop osv !

Hoppas de fiskarna kan ge en idé om vilken kombo jag vill ha ?!

Mycket tacksam för alla svar/tips jag får av er !

Lillyrod
1

Någon mindre Ancistrus finns inte. De håller den storleken allihop. Om man vill ha en mal som inte tar mycket plats och som är mycket bättre på att äta alger så är otocinclus ett alternativ. De vill vara 6-7 stycken iallafall och är en väldigt rolig mal. 

Rosentetra är en ganska stor tetra och ska man då ha ett stim på runt 10 stycken så tar de sin plats i karet. Med en mindre sorts tetra skulle du kunna få in ett par kakdua med. Plus någon mer Platy.

Du vet väl att alla ord som blir understrukna i texten är klickbara och du kommer direkt till vårt Lexikon där du kan läsa om fisken?

sammy78
0

Vilken sorts tetra rekommenderar ni/du ?

Tips på andra mindre fiskar än dem jag nämnt ?

Vad finns det för akvarieväxter som inte blir så långa/höga som man kan ha på framsidan av akvariet utan att det skymmer för mycket ?

Sedan så är jag väldigt nyfiken på varför dropptest är bättre än stickprovstesten ?

mimåne
1

Hej sammy78!

Är du intresserad av mindre stimfiskar så kan jag tipsa som några. Kolglödstetra, moskitorasbora, Drottningrasbora, smyckestetra, Neontetra.

Akvarieväxter.. Hmm.. Jag har lite svårt att tipsa om någon art då jag inte vet vilka förhållanden du har i ditt akvarium med ljus och näring. Jag behöver veta mer om ditt akvarium innan jag kan ge något råd där :)

Sticktester har vi sett många exempel på där de visat sig vara opålitliga. De har kunnat visa mycket missvisande resultat även om de varit alldeles nya. Dropptester är säkrare och man får ett mer korrekt resultat.

Det kan faktiskt få förödande konsekvenser om man har ett test som är missvisande. Tänk t.ex ett akvarium som fått nitritförgiftning, fiskarna mår uselt och är döende. Akvaristen mäter nitritvärdet med sticktest som visar att vattnet har helt normala värden. Men "så bra" säger akvaristen. Nästa dag ligger fiskarna döda. Hade akvaristen fått fram rätt värde hade dödsfallen kunnat undvikas genom åtgärder mot förgiftningen.

Så står du i valet och kvalet om vilka tester du ska köpa så köp dropptester så kan du känna dig tryggare :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus