Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 657 ggr
EmiliaCaptor
0

Mer fiskar?

Har ett 60 liters akvarium som jag just nu har 10 kardinaltetror och en Ancistrus (ganska liten nu, ska skaffa större akvarium) i. Det känns som om det är tillräckligt med tetrorna, med tanke på att akvariumet är ganska litet. Men skulle det funka att ha nån annan liten fisk där i också? Kanske 3 platys eller liknande, eller skulle det bli alldeles för trångt?

[raichu]
0

Det skulle absolut funka att släppa i 3 platys däri. 🙂

Spöket
0

Jag tycker att det låter trångt med fler firrar 

Jag har själv 10 kardinaltetror och en Kampfisk i vattendelen i mitt akvatterarie (ca 100-liter vatten)

Multi vad?

[raichu]
0

#2 Beror på vad man jämför med. 😉

Det är inte överdrivet trångt med 3 platys.

EmiliaCaptor
0

Okej

[Jens]
0

Jag håller med raichu. Det skulle inte vara några problem att ha 3 Platy i det akvariet men varför inte skaffa dig ett par dvärgciklider istället. Har man otur med Platy så blir de inte så långlivade. Om du går till denna sida och tittar på vad de ställer för krav på storlek av akvarium, ph-värde, miljö (växter, grottor m.m.) så kanske du hittar något som faller dig i smaken.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=8&ORDNING=all

MariaK1977
0

Jag skulle kanske också hellre välja något annat än just Platy. Vi köpte tre Platy i butik och efter tre månader var alla döda. Alternativet är att du hittar livskraftiga Platy men då får du massa yngel och då blir det för trångt efter ett tag…

EmiliaCaptor
0

Tack (: jag har inte funderat så mycket på just vilken fisk isåfall, bara tog Platy som exempel, men vissa dvärgciklider är ju jättefina (:

stickanw
0

Varför inte några små malar.

EmiliaCaptor
0

#8 vet inte riktigt så många malar som skulle passa in i mitt akvarium men kan du ge lite förslag isåfall? (: har grus i och pansarmalar ska väll ha sand och jag gillar inte riktigt otocinclus..

stickanw
0

Okej, grus har ju lite olika grovlekar och är det finkornigt nästan som sand kan det gå med corydoras men med grövre trivs de inte.

EmiliaCaptor
0

Mm jag har inte finkornig

[raichu]
0

#11 Hur grovt är det då? 🙂

Kan du ladda upp en bild, pansarmalar klarar av rätt grovt grus ändå, sålänge maten inte ramlar igenom så går det bra. 🙂

EmiliaCaptor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 det är 2-3 mm. Om det funkar för dom skulle jag nog kunna tänka mig att ha några (: En sak bara isåfall. Har ju en Ancistrus också, han kan vara lite aggressiv ibland . Den skulle nog jaga bort pansarmalarna, tror jag. Skulle han vänja sig eller skulle han bara fortsätta jaga bort dom? Vill inte direkt skaffa fiskar som bara skulle bli bortjagade..

EmiliaCaptor
0

Nu när jag ändå skriver om pansarmalar kan jag väll lika gärna fråga det här också.. Sist jag var i djuraffären hade dom helt kolsvarta corydoras. Han som jobbar där sa att det var svarta pansarmalar och (jag har för mig) att dom inte blev så stora heller. Funderade på att köpa några men ville vänta ett tag och läsa på lite om dom, hittade inte så mycket… Men "corydoras aeneus black" är ju svarta, men lite brunaktig.. Är ibland helt svarta eller helt svarta när dom är små? Eller vet någon nån annan svart pansarmal?

[Jens]
1

Jag skulle säga att det grus som du använder inte är bra för varken Ancistrus eller pansarmalar för tömmarna kan verkligen ta skada av det men som du skrev så ska du snart flytta ancistrusen till ett större så man får hoppas att det inte händer något innan flytten men köp inte malar till det akvariet med nuvarande bottensubstrat för malar brukar gärna vilja sila sand genom gälar m.m.

Jättebra av dig att ställa frågor och sånt för man vill ju inte göra fel och det gillar jag hos dig för det är inte alla som gör det.

Lillyrod
0

Corydoras venezuela black är väl ganska så svarta har jag för mej. Corydoras måste verkligen ha finkornig sand för att de ska kunna äta utan att skada skäggtömmarna.

EmiliaCaptor
0

Jaha ojdå.. Har inte läst nånstans att det spelar någon roll vad man har för grus/sand till Ancistrus. Kanske får byta då.. Är det för jag har för stort eller är det för att stenarna inte är runda?

EmiliaCaptor
0

#16 kan nog ha vart sånna (: det var det jag tänkte med sanden

Lillyrod
0

Ancistrus vet jag faktiskt inte men det får inte vara vasst iallafall.

[Jens]
2

För Ancistrus så är det för att gruset du har kan ha alltför vassa kanter (dock inte alla men jag såg oro) och hade det t ex varit engelsk sjösten som är rundare så hade det varit bättre men inte perfekt. För corydoras så är det uteslutet sand som gäller. Jag vet att en del har engelsk sjösten till corydoras och de 'klarar' sig bra säger de flesta men det är fel att säga så för då får inte corysarna leva det liv de vill gärna ha och varför ska man utsätta dem för annat. Vi akvarister eftersträvar att få fiskarna att ha så nära den miljö de är vana vid. 

Ta min text ovan som fakta och inte illa ment för det menar jag verkligen inte för jag är så glad över att du har gång på gång ställt frågor för att göra allt bra för dina fiskar och det gillar jag. 👍