Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 950 ggr
EmiliaCaptor
0

Sjuk kampfisk

Min Kampfisk har under det senate dygnet blivit jättetjock, vet inte riktigt vad det är men har sökt lite på tex förstoppning och bukvattensot. Det jag har hittat verkar inte riktigt stämma in helt så jag frågar här istället. Han har inte ätit någonting på ca tre dygn, det är bara nu han har blivit helt rund. Han är (var) rödblå men nu har han tappat all blå färg och är helt röd, vet inte om det har nånting med det att göra. Han har ingen fjäll som står ut. Han verkar också sjunka och simmar inte runt någonting, han är bara i ett hörn och simmar uppåt hela tiden. Vad är det för fel på honom och vad ska jag göra?

Susedalens
0

Det är alltid svårt att säga, men om han inte har några utstående fjäll så är det nog inte bukvattensot. Kan ju vara förstoppning då, och jag har hört att kokta skalade ärtor kan hjälpa mot det. du kan ju prova med det och se om det hjälper. Jag håller tummarna.

Susedalens
0

Kom att tänka på att han sjunker också, det kan ju vara något fel på simblåsan och då är det ju tyvärr inte mycket du kan göra för honom.

[Tinitusan]
0

simblåsan är nog det jag tänker på också, han har förmodligen svalt luft. ovist att säga hur det kan gå, jag har haft vissa fiskar som överlevt simblåseproblem men oftast får man avliva dem tyvärr

EmiliaCaptor
0

Ska prova med ärtor iallafall.. Men om det är simblåsan kan jag inte göra nånting åt det då? Ska jag vänta och se om han blir bättre och låta honom vara kvar där han är nu?

[Tinitusan]
0

tvivlar på om du kan få en Kampfisk att äta ärtor, speciellt när han dessutom matvägrat i några dagar, låt honom vara i kanske en eller två dagar men blir det inte bättre då tycker jag du ska avbliva honom..

EmiliaCaptor
0

Okej

Susedalens
0

Går han i ett eget kar? Då hade jag inte utsatt honom för någon stress, utan låtit honom vara kvar där. Tveksamt om jag flyttat honom alls, även om han går med andra fiskar, för det blir ju alltid en stress att fångas och byta miljö. Prova du med ärtor och se om det hjälper. Simblåsan är det svårt att göra något åt precis som Tinitusan skriver, det enda är att avvakta och se så att fisken inte mår dåligt, för då är det avlivning som gäller tyvärr.

EmiliaCaptor
0

Okej tack för svaren (: