Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 766 ggr
sammy78
0

Blå platy ( inköpsställen i Malmö/skåne) ??

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Är väldigt tacksam för alla tips/råd och länkar jag fick på hur man gör för att starta ett akvarium 🙂

Ska förmodligen köpa akvariet med tillbehör etc nästa vecka ….

Men jag har I alla fall bestämt mig för att jag vill skaffa Platy …

men jag vill gärna skaffa blå Platy, är de svåra att få tag på ?

Har inte sett några I de djuraffärer jag besöker ?

Någon som vet var I Malmö/skåne man kan få tag på blåa Platy 🤔

Tacksam för alla ev. svar/tips !

ElinvBorg
0

Vet att Fifill här på iFokus har blå platys, kanske en idé att fråga henne? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Spöket
0

Det bästa är att hitta nån privat odlare. Jag känner till en odlare i Bara ( fast det är korallplaty han säljer) Du kan i värsta fall be din zoobutik ta hem men köp då bara honor, när de sen föder så flytta ynglen till ett annat akvarium. Honorna kommer i största sannolikhet inte klara sig men då har du iaf deras yngel kvar.

Multi vad?

sammy78
0

Får kolla med någon zoo butik om dem vill ta hem.

Är den blåa platyn ovanlig eller "bara" känslig …… eller är där kanske ingen efterfrågan på den ? Zoo butiker verkar bara ha hemma : Röd neon, Röd wagtail korall, Silver wagtail.

Brusquini
0

#2 Hur menar du när du skriver att honorna troligtvis inte klarar sig?

sammy78
0

Skulle också vilja veta varför inte honorna skulle klara sig ?

Och sedan undrar jag igen om den blå platyn är mera ovanlig än andra färger eller om den inte tas in lika mycket som andra färger pga att den är känsligare eller om där inte är någon efterfågan helt enklet ?

Har frågat på en av de zoobutiker jag besöker oftast, personalen där hade aldrig hört talas om eller sett blå Platy?

Lojs
0

Alla färgerna på Platy är tyvärr väldigt känsliga numera, det är vad #2 menar tror jag. Om man köper från privat så är det större chans att de klarar sig.

De flesta djuraffärerna borde ha möjlighet att ta hem om man ber dem, brukar inte vara något problem så länge grossisten har hemma, blå wagtail brukar vara vanligast.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Catteklina]
0

Har inte Zoogiganten i Lomma? Ring dit och fråga annars.