Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 946 ggr
KitoBonito
0

Tips på fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Här ser ni mitt akvarium på 120l. I finns 10 guldbarber, några vildguppys, två guldancistrus, en kampfiskhona, posthornsnäckor och sandsnäckor. Temat går ganska mycket i gult och grönt just nu men jag skulle vilja ha en färgklick. Guldbarberna är ju ganska "stygga" av sig men de funkar oerhört bra med invånarna i akvariet nu. Jag tänker mig något som kanske är lite mer bottenlevande, för att konkurrera mindre om platsen? Har ni något tips till mig om vad jag kan skaffa? Jag är inte nödvändigtvis ute efter något stim. Eller tycker ni det är bra som det är?

Inom ganska snar framtid kommer jag investera i ett större akvarium till guldbarberna när de är för stora för detta, men det är då det. :)

Tacksam för tips och råd!

[Udoon]
0

Om du gillar guldbarberna, så kanske odessabarber kan vara något? Väldigt vackra men inte så stora som guldisarna. Eller varför inte några fler kamphonor?🙂 När det gäller bottenlevande så är jag själv väldigt svag för corydoras i alla dess former, men det ser ut som du har grus i ditt kar så då går ju dom bort. Finns ju många fina L-malar som inte blir jättestora.

Fantasiskt snyggt kar förresten😍

Leopard gurami
0

jag tycker att du ska sattsa på några kuhliålar eller väderålar.

khuliålarna behöver du minst 4 av och väderålen kan vara en men trivs bäst med en kompis

kuhliålarna är lite rädda av sig men kan komma fram om mycket om där finns mycket gömställen, väderålen livar upp akvariumet otroligt mycket i med att den rör sig hela tiden den är desutom en otroligt bra städare väder upp och ner på varje sandkorn efter mat.

annars hade väll någon barb passat bra in.

[Udoon]
0

#2 kuhlii gräver, och ska helst därför gå på sand, TS ser ut att ha grus 😕

Leopard gurami
0

jaha skippa då khulliålen :)

Leopard gurami
0

såg inte det tur att du va uppmärksam på det. 😃

KitoBonito
0

Tack för era svar!!! :D Odessabarb är absolut en möjlighet, jag har haft ett par tidigare. Och precis som ni säger är det grus jag har så TYVÄRR kan jag inte ha  corydoras (vem älskar inte dessa sötnosar??). Väderålen ser ju rolig ut, även om den inte verkar vara så färgglad! Mitt sökande går vidare. Gäller att hitta någonstans att köpa krabaterna också. :) Kom gärna med fler tips!

KitoBonito
0

Vad tror ni om Galaxy Rasbora? Jag kan inte hitta så mycket information men jag fastnade verkligen vid hur vackra de är!!

Leopard gurami
0

dem är ganska skygga fiskar men dem kan komma fram och visa sig lika mycket som en vanlig stimfisk om du har mycket gömställen och flytväxter 

mvh leopard gurami

KitoBonito
0

Ja, gömställen och flytväxter har jag gott om. :)

botia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad bor du? Passar kanske bra med stillsamma Mosaikgurami .Jag har 4st. för en symbolisk summa för 100:- se www.blocket.se