Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1419 ggr
Litenloppa
0

Hur matar ni?

Hur matar ni så att alla får äta (och helst det just dom ska äta)? Mina leoparder kastar i sig flingorna på två röda även om jag tar en rejäl nypa, platyna lyckas nappa åt sig nån flinga var men inte mer. Efter att ha vräkt i sig alla flingor ger sig Leoparderna på corysarnas tabletter och tätt efter kommer platyna. Stackars corysarna är sena i starten och lite försiktiga och får bara smulor av sin egen mat…

Lojs
0

Den maten som jag vill att corysarna ska ha, den brukar jag dela i mindre delar så det blir så utspritt att de hinner få äta. Jag har även tänkt på dem när jag köpt maten, de vill ju gärna ha animalisk mat så jag har köpt ett animaliskt foder som är ett litet granulat (i storlek som vallmofrön typ), det sjunker och sprider sig bra i karet. Jag ger inte flingor till mina corysar, men flingor kan man ju smula ner jättesmått så att det sprider sig så alla kan smaka, hela flingor går ju åt väldigt fort.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Grodhopp]
0

Åh jag vet vad du menar… Jag brukar också smula sönder maltabletterna. Man kan ju också ge sånt som alla vill äta, typ mygglarver, i lite olika omgångar. Och så brukar jag slänga ner malarnas mat när jag släcker i akvariet, det brukar hjälpa lite.

Litenloppa
0

Jag har bottentabletter med innehåll som ska passa corydoras bra, från Hikari. Kruxet är bara att se till att dom får i sig det bland alla stöddiga leoparder som simmar rakt in i dom i full fart. Ska prova att smula sönder och sprida ut plus ge i samband med att jag släcker för kvällen 👍

Lojs
0

#3 Om det är Hikari sinking wafers så tittade jag på dem, men jag hittar ingen innehållsförteckning samtidigt som de verkar vara växtbaserade, så jag vågade inte satsa på dem till mina corydoras paleatus, jag vet inte hur det är med alla corysar, men mina är allätare/köttätare, så min bas till dem är som sagt animaliskt, samtidigt som jag även ger växtbaserade foder till de andra invånarna i karet, vilket corysarna smakar på med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Litenloppa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det är dessa jag har. Ska innehålla animaliska produkter. Ett kort är på innehållsförteckningen.

Lillyrod
0

Hikari har två sorters sjunktabletter. En vegetarisk och en för köttätare. Den på bilden har jag med till mina corysar.

mimåne
0

Jag använder också sinking wafers till mina corydoras. Dem är bra. Som du säkert märkt är tabletterna stenhårda, det gör att de löser upp sig mycket långsamt i akvariet vilket passar utmärkt för matsmältningen hos corydoras. Överlag brukar andra fiskar inte bry sig särskilt mycket om de här tabletterna i och med att de är så hårda. Fisken vill ha mat och där med basta. För att uppehålla andra fiskar får man ge dem mat som lockar dem mera istället. Är det leoparderna som är ett problem tycker du? Och vilken art syftar du på med "leoparder" ?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Litenloppa
0

Alla i karet älskar tabletterna över allt annat… Mina leoparder är alltså leopard danio, hittar inget latinskt namn annat danio rerio och det är inte riktigt samma då mina är mer silvriga med vita spetsar på fenorna medan danio rerio verkar gå i grönt med orange spets på fenorna. Det är helt klart dessa som är värst men platysarna käkar tabletter för brinnande livet dom med… Flingorna äts upp på några sekunder trots att jag tar en nypa som känns alldeles för stor…

[Grodhopp]
0

Mygglarver med pincett till fiskarna uppe vid ytan medan corysarna äter på botten? Byt tablettsort? Lägga mat i en burk? Nej det kommer nog inte hjälpa, de andra fiskarna kommer ju in där med…

Sarah E
0

Jag matar ancistrusarna med Hikari Algae Wafers och grönsaker. Wafers matar jag med ca 30 min efter att karet släckts. Grönsaker dagtid för det vill jag att alla ska få äta av. Annars flingfoder. Då och då får de frysta röda mygglarver och artemia som jag matar med pincett främst till mina mosaikguramis. Utan pincetten skulle nog guppysarna äta ihjäl sig. I mitt kar med corydoras och Guppy blir det frysta sönderklippta röda mygg och artemia samt tabletter. Här är det rätt svårt just nu då jag måste mata väldigt försiktigt då karet är nystartat jag vill alltså inte både mata med tabletter till corysarna och flingfoder till guppysarna. Jag bryter en liiiten bit av en tablett och släpper ner och hoppas att alla ska hinna smaka.

MariaK1977
1

Jag övermatar 1-2 gånger i veckan så alla ska få mat någon gång, en del av fiskarna blir synligt smala om jag bara ger "mat som äts upp på någon minut" och jag vill helst inte ha benrangel i karet… Kanske inte bästa lösningen men fiskarna verkar i vilket fall överlyckliga över att få vräka i sig någon gång ibland.

mimåne
0

Jaha det är alltså stimfisken du menar. En danio danio. Då hänger jag med!

Kanske kan detta vara lösningen. Det här är ett bra tablettfoder som kan tryckas fast på akvariets glasruta. Danio danio äter helst sin mat i mellan till hög höjd i akvariet. Trycker du fast en tablett i lagom höjd åt dem i mitten av akvariet så borde de välja denna tablett i första hand. Där kan de uppehållas ett tag medans dina corys får genomsöka botten. Dessutom så smular de här tabletterna en del vilket är toppen om man har corydoras nedanför. Smulorna på botten ser knappt fiskarna men dina corys kommer hitta dem i sanden :) 

Tablettfodret kan du använda istället för flingfoder, det innehåller ändå i princip samma skrot och korn i olika mängder beroende på märke.

Medarbetare på akvariefisk ifokus