Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 946 ggr
Hell
0

Blickfång 120l

Jag har massa fisk jag är intresserad av, men jag har svårt att hitta nån lite större sort att ha som funkar i ett 120l. Den enda invånaren som är 100% är ett gäng galaxy rasboras. Akvariet kommer att ha sand som bottensubstrat, rikligt med växter/flytväxter och dämpad belysning. Lite rötter.

Jag gillar ju små fiskar, men vill inte att det ska bli för "plottrigt" utan vill ha någon lite större fisk som blickfång. Har funderat på Dvärggurami men har fått för mig att de kan vara rätt griniga? Kommer sikta på att ha väldigt fredlig fisk så vill inte ha någon slagskämpe. 😉

Tips? Kommer starta en projekttråd så fort jag har hittat ett akvarium. ❤️

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Jens]
1

Honungsgurami (Trichogaster chuna) kanske skulle passa dig med dessa små innevånare som du önskar och sedan finns det ju Pygmégurami (Trichopsis pumila) men de kanske är för små?

Dessa två arter har jag för mig om att de är bland de snällaste guramisarna och passar till små fiskar i ett bra akvarium som ditt.

Mundis
0

Annars är ju läppgurami relativt fredliga :)

mimåne
0

Jag håller med dig om att det skulle göra sig estetiskt gott med ett lite större blickfång i akvariet, men jag måste bara påpeka det faktum att de små galaxyrasbororna inte skulle tycka om det. De är så små och skygga att det nästan är bäst att hålla dem ensamma eller med en annan likasinnad art :/

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hell
1

#1 Ska titta närmare på Honungsgurami. :) Ja, t. pumila kanske det blir ändå (älskar dom) men de är alldeles för små för blickfång. Även om de är jättevackra små juveler. Sen ska det stå i sovrummet så vet inte riktigt hur pigg jag är på knorr-ljuden. ;) 

#2 Kan titta närmare på den med :)

#3 Jag förstår till viss del vad du menar, men min erfarenhet av galaxerna stämmer inte in på din beskrivning. Jag tycker de är pigga, nyfikna och väldigt leksugna. Det gäller att ta hand om de rätt: mycket växter, mycket gömställen och rätt käk. Det gäller även att vara noga med att ha rätt storlek på gruppen och rätt fördelning mellan hanar och honor. Jag tror det är en fisk man verkligen får kolla på hur de beter sig i butiken där man köper dom, och i butiken jag kommer köpa mina är de feta, pigga och inte alls tillbakadragna. I en del butiker ser de ut som små flämtande bananer som står och gömmer sig i bakgrunden. 

Sen med ovanstående sagt så gäller det ju att det är en fredlig och snäll lite större fisk. Gärna något som hellre håller sig närmare ytan/öppet vatten och på så sätt skulle ju Gurami funka bra. Men är de för griniga så går ju inte det. Jag kommer dessutom att börja med galaxerna, så är det så att jag känner att det inte funkar kommer jag inte att ha i något större.

[Jens]
0

Ahhh, jag såg att du skrev galaxy rasboror och det missade jag. Jag hade ett gäng sådana och räddare rasboror har jag aldrig varit med om så jag gav bort dem. Trots detta så hade jag räkor i akvariet samtidigt men det hjälpte inte men jag vet inte om det var det som gjorde dem rädda. De är fina, verkligen fina men jag kanske hade oturen att få ett gäng skiträdda fiskar. 😐

Hell
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 De kan absolut vara rädda och ynkliga, och mycket handlar nog om vilken start man får. De kan vara väldigt kräsna med maten (…eller inte bry sig alls) och trivs de inte i butiken så får man hem en fisk som behöver matas upp rätt rejält, ofta med levande smått som tex artemia eller micromask. Ibland kanske de tom behöver avmaskas. Lyckas man inte med det så tynar de bort/gömmer sig. 

Sen måste man hålla koll så det inte är för många hanar för då kan det bli för mycket gruff och stress. Då fungerar inte gruppen, de får ingen trygghet i sitt antal. En sak som alltid händer när jag släpper ner dom i ett nytt akvarium är att en av dom vågar sig lite längre ut, så hakar två på, så vågar de lite till osv. och sen har man hela gruppen som far fram och tillbaka och utforskar.

Det är viktigt att titta på om de enbart håller sig längst bak i akvariet (en fingervisning: står det att det är galaxer i karet och du inte ser dom så köp inte 😉) och om de, speciellt honorna, är runda om magen. Ett alternativ kan även vara att köpa hobbyodlade galaxer, jag tycker de är extremt lättlekta (men sjukt duktiga på att äta sina ägg… 😐) och de dyker upp då och då. Vet att det bla finns nån i Göteborg som säljer. Får jag möjlighet ska jag lägga lite tid på att dra upp yngel.

Jag har haft i 25l, i 60l, i 140l och i 375l. Det enda de inte trivdes i var 375:an, men det var inte tillräckligt med växter och gömställen plus att de hade behövts en mycket större grupp. Bäst trivdes de i 140l. De har gått med räkor, guppies, ett gäng olika (små) regnbågar och en grupp större trådfensregnbåge. 

Min bild av dom är mer som i videon här. 😛

mimåne
0

För dina kommande galaxyrasborors skull vill jag säga att det är bra att du vet om och förstår riskerna och de kan vara skygga. Du har helt rätt i vad för förutsättningar som krävs för att en fisk ska känna sig trygg, frågan är bara om man kan få denna art trygg på något vis med en större art som sällskap åt dem. Hur som helst så är de i trygga händer hos dig som är förberedd och påläst om dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus