Jättevallesneria
"Problemet" är att vallen växter jämnt med sidan och har nu börjat krypa fram och växa på framsidan av akvariet. Jag ser det inte som ett jätteproblem men skulle vilja ta bort 3-4 st men hur gör jag det bäst utan att ta död på dem. Är det bara att rycka upp dem lite grann och klippa av en stickling som har bildats under gruset?
Det är bara att ta upp dem. Jag nyper av den lilla "roten" som sitter mellan stänglarna bara. Ingen risk att du tar död på dem.
Ditt kar är väldigt snyggt Jens!
Tack så mycket Lillyrod. Jag gillar att ha mycket växter. 🙂
Ja det gillar jag med. Både i och utanför karet.
Utanför akvariet får det vara lite strikt men blommor bör finnas. Växter är jag inte så mycket för även om jag har en del men har en tanke bakom varje som står i huset.
Sån valle har jag med och det växer som sjutton. En djungel i min smak du har där : )
tack tack Lillyrod. Kul att det finns fler än jag som gillar mycket växter!
Snyggt kar! Och ja, bara dra uppoch skär av förgreningar. Jag hade samma sak nyligen i mitt kar. Tre skott vid framrutan.
Tack sauk1! Då blir det att fixa det inom kort.
Åh vad kul att få se dina kar Jens!! De är jättefina, underbar djungel! :) Jag har råkat ut för samma sak med vallisneria. Plötsligt fick de ryck och på bara ett par veckor hade jag en ridå längs framrutan. Jag drog helt sonika upp dem bara. Jag tycker mig märka att vallisneria växer i ryck. Helt plötsligt tokväxer de och drar iväg flera utlöpare/dag medan de inte växer mycket alls i perioder.
Tack så mkt Sarah E ! Alltid kul att höra att fler gillar det de ser :)
Jättefint Jens! Harmonisk hörna och vilka fina scalarer, hoppas mina blir lika ståtliga som vuxna! . Jag har också plockat bort Valle från stora karet, den trivs inte lika bra på sin nya plats i 54 L men jag minns också att det tog ett tag för den att ta sig i stora karet också :). De som blev kvar har inte tagit skada av att jag särade på en del av rötterna. Nu toppar jag den vid varje vattenbyte för att växterna under ska ta sig.
fina kar du har jens =)
Tack så mycket Grodhopp och Tinitusan 🙂
Miit 54 liters såg ut som ditt tills idag, då åkte nypan fram och tog bort en del blad från nymphides taiwan och tog bort massor av längder av vattenpesten, så nu ser jag fiskarna igen 🥳
( och om du orkar skicka det du plockar ut till mej så blir jag glad.. säg ditt pris.. )
Hej fnula. Problemet är att jag inte orkar att lägga ner arbetet genom att skicka det utan vill man ha något så får man åka till mig och hämta det.
Ok, och jag orkar inte åka nästan 100 mil för akvarieväxter😉..
det var då tusan vilket fint kar du har där! mycket mycket vackra scalarer oxå :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tack så mycket Sara97, jag är jättestolt över mina scalarer och det är två par som stoltserar i karet och de sköter sig mot varandra även om det blir lite smågnabb ibland men inget allvarligt. 🙂
Har du haft dem sedan de var små Jens? Scalarerna alltså :)
Njae, de var väldigt små när jag köpte dem men det var inte jag som födde upp dem. Jag köpte dem från butik.
Haha, ja jag menade så, ursäkta min brist på tydlighet, är visst trött idag. Jag köpte ju också väldigt små (fyra stycken) men enligt de flesta så kommer det vara så att man måste sära på dem sedan om/när några bildar par. Men det känns ju hemskt att behöva göra sig av med några tycker jag.
Jag hade sex stycken från början men det visade sig snabbt att de övriga två var två hanar som blev 'mobbade' så jag lämnade tillbaka dem till butiken i hopp om att få ett bättre hem.
Ok bra att veta! Har sett vid enstaka tillfällen att en av mina guldscalarer blivit lite bitsk. Känns bra att jag ser dem från tv-soffan och inte bara kollar när jag matar dem, då är de så inställsamma så! En är dock betydligt större än resten och det är den som verkar dominant.
Låter som du kanske har en hane och minst två honor? När det gäller skalarer så ska man inte ha dem i så litet akvarium. Minst 300 L anser jag och minst 50 i höjd även om jag tycker det är fel så skulle jag sätta gränsen på minst 60 cm i höjd, när jag har bekantat dem mer.