Fifills akvariedrömmar
Har läst så många intressanta akvarietrådar här på iFokus att jag tänkte starta en själv. ☝️ Kommer lägga upp bilder från mina akvarium, skriva ned iakttagelser och antagligen blir det en hel del drömmande också. 🌛
Jag har fyra akvarium. Mitt första skaffade jag för snart två år sedan, ett 120 liters helglas. En hel del nybörjarmisstag gjorda här, dock ingen nitrit-kris som tur är. Snarare okunskap om att känna igen sjuka fiskar i affär, och framför allt alldeles för många fiskar!!! Inga bilder kommer visas, då det är rätt skräpigt och fult… Alla malaysiska sandsnäckor som höll ordning verkar ha gått hädan… 🤔 I karet går fem koppartetror, 11 fembandsbarber, en siamesisk algätare vid namn Simsalabim(för litet, jag vet, men den är inte så stor än), ett antal platys av olika storlekar, ett antal svärdbärare av olika storlekar, 10-11 pirangatetror och fyra överlevande otocinclus. Betydligt fler fiskar har gått i karet, men antingen dött eller skänkts bort.
Kanske har ni läst om mina andra akvarium i mina andra trådar, men jag skriver kortfattat ned lite om dem här i alla fall.
I köket har jag två 43 liters akvarium, kallade 2:an och 3:an(120 liter är 1:an). I 2:an går sex amanoräkor, en drös dvärgkardinaler och sedan i onsdags ett par Apistogramma eremnopyge, hanen kallas Lord Elliott(har ni sett Scrubs? I första avsnittet i första säsongen, när Turk och JD träffar Elliott för första gången så retas Turk med henne, säger hennes namn på ett roligt sätt. Så kallar jag på denne vackre fisk… Kanske därför han inte gillar mig?). Honan heter Fröken Gullefjun, men kallas till vardags bara för Gullefjun.
I 3:an går Orsaken till alla dvärgkardinaler, nämligen fem-sex vildfångade dvärgkardinaler, tillsammans med ytterligare en drös av deras avkomma. Fem galaxyrasboror går här också, de var sex från början. De stormtrivs med dvärgkardinalerna, vilket är roligt. Och så även här ett par nyinflyttade A eremnopyge, dessa med namnen Ichigo(hanen) och Pyret(honan, eftersom hon var så mager och svag första dagarna).
I mitt nya 220 liters går 30 dvärgkardinaler och tre växande svärdbärarhonor… Trettio dvärgkardinaler, och det märks knappt i de små karen att jag flyttat så många fiskar! Måste vara närmare hundra stycken… Jisses. 🤦♂️Nåja, de är mina favoriter, och jag hyser en förhoppning att kunna få ha med mig deras "linje" genom hela mitt akvarieliv, med lite nytt blod då och då så klart!
Dessa ottisar… Jag har haft många, men de flesta har svultit ihjäl trots grönsaker, och algtabletter har de inte velat ha alls. Mitt problem med dem har varit att få maten inom synhåll, för av någon anledning så har de alltid vägrat att vara på botten, utan sitter alltid på växterna eller rutorna. Klurade länge på en lösning, och kom förra året på att jag kunde använda mig av grillpinnar av trä för att få grönsakerna i rätt höjd. Detta fungerar jättebra, men det enda de har velat äta är zucchini. Bladgrönsaker har jag inte kunnat ge eftersom de inte sitter fast så bra på grillpinnar… 😛Hittade dock nyss ett par klämmor på Guldfisken.se, som man fäster vid rutan där man kan nypa fast maten! Nu har de fått snabbt kokad ekologisk babyspenat, och det var en riktig hit! Alla ottisar kom farande och har huggit in på maten nu. Fast de slåss som vanligt med alla platys och svärdbärare om maten…
Aha! Smart, har också problem med mina små odågor, haha!
Så smart att ha dessa klämmor. Har jag aldrig sett förut =)
Bra att veta ifall det behövs. Just nu har jag fiskar som tar allt från det jag lägger på botten och ottosar har jag inga för jag hade samma otur som andra har haft med dem.
Ja, de är verkligen fruktansvärt svåra att få att överleva! Har väl haft ca femton-tjugo stycken totalt, men har bara fyra kvar, varav åtminstone en är mager som en sticka. Har dock en hona som varit med i över ett år nu, och hon har alltid varit rund och trind och glad.
Bra tips med klämman, tråkigt att höra att de kan vara svåra att få att överleva…
Hade tänkt att försöka få köpt 5 st till mitt lilla 54 l akvarium med endler- guppies. trist om de inte överlever!
Men idag har jag amanoräkor och posthorn som sköter algerna istället i de små Karen och i det stora har jag större snäckor och siamesiska algätare. Tänk på att alger framkommer oftast när man har dåliga förutsättningar som t ex för lite växter i karet, inte tillräckligt bra belysning till karet, lysrör bör ej vara äldre än ett år och anpassat för akvarium, delvattensbyten bör ske varje vecka på ca 25-30%, bra cirkulation på pumpen och pumpens effekt bör vara 3-5 ggr mer än akvariet volym.
Jag har haft mina 8st otocinclus i ca 8månader nu. Det har aldrig varit några problem med dem. De lever alla och är pigga och glada! Äter allt jag bjuder på, till och med kött i form av mygglarver. Det jag vill ha sagt med det här är att man inte ska bli avskräckt av att köpa dem. Det är långt ifrån alla som det är problem med, men de historier man hör är ju inte de goda utan de där otocinclusen dött, svält osv.
Det är så roligt att se att du fifill har kämpat för dina otocinclus och äntligen hittat en lösning där de kan äta. Det var bra gjort! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vilken smart ide med klämman :)
Nu när jag har fått nya permanenta inneboende i mina små akvarium, så känner jag att jag borde inreda om lite. Det jag stör mig mest på är bottnen. Jag hade från början tänkt ha räkor i karen, och skaffade därför ECS soil till bägge. Hade läst att räkor gillar soil och att det skulle stabilisera pH-värdet något(eller fick jag det om bakfoten? Hmm…). Sen hade jag vanlig sand ovanpå. Jag har tidigare haft bränd kattsand under vanliga sanden, och den har stannat underst, men det ville inte denna soil göra… 😡
Apistogrammorna gillar ju att sila sanden efter mat, och jag har sett att de försökt göra detsamma med soilen, och jag tycker det ser hemskt obekvämt ut! Tror ni jag kan suga upp soilen utan att förstöra bakteriekulturen i bottnen för mycket? Tänkte fylla på med mer sand sen, och fixa fler gömställen etc.
Hur länge har akvariet varit igång? Hur stort filter har du?
Akvariet har varit igång i över ett år. Jag har ett Aquael Fan mini innerfilter, för 30-60 liters akvarium.
Hm.. Akvariet har varit igång så pass länge att det borde ha en stabil bakteriekultur nog. Suger du dessutom upp soilen med en hävert kommer ju även skit med och det är ju bra. Däremot är filtret nog inte till så mycket hjälp.
Nej, filtret är löjligt litet, haha! Men då tror jag att jag försöker få bort soilen, ska bara ha råd att skaffa mer sand och några nya växter först, så det kanske dröjer uppemot en månad innan det blir gjort. Plånboken är lite mager just nu… 😢
Din fina förklaring om hur apistogrammor delar upp revir i min andra tråd, mimåne, har gjort att jag roat mig med att rita upp olika sätt att dela upp ett akvarium åt 1+3 dvärgciklider. Det är helt underbart roligt att planera layouts och invånare, en åkomma jag haft sen jag var liten och ritade A4 efter A4 med stall och hästhagar som jag sedan tejpade ihop(minst hundra hästar skulle jag ha, haha!). Och jag måste ju säga att jag gillar rätt sorts fiskar, för mina andra favoriter inom akvaristiken är små tetror, och då särskilt Nannostomus-släktet, vilka ju är perfekta med dvärgciklider.
Min nya kärlek är dock Copella nattereri. Den är så underbart vacker, och de har faktiskt haft dem till salu i den lokala djuraffären, dock under annat namn. Den hittas dessutom på samma platser som bl.a. Apistogramma bitaeniata, så gissa vilka som kommer få vara akvariekompisar i framtiden! 😃Ack ja, ljuva drömmar.
Haha nämen vad roligt att jag kunde hjälpa dig att väcka det intresset inom akvaristiken också! ;)
Det låter ju nästan för bra för att vara sant att du hittat en sådan drömkombination! Vad kul! Nu vill jag också börja drömma…
Vad sägs om den här kombinationen? Kerritetror, rosentetror och Laetacara dorsigera/araguaiae. Eventuellt diamanttetror också. Tror det skulle bli en väldigt vacker kombination. 😍Otocinclus macrospilus räknar jag in i varje akvarieplan, nu när jag har bra sätt att mata dem på så borde det fungera. Dessutom har jag gett mig sjutton på att jag ska få yngel från dem någon gång! Har haft enstaka i 120 liters karet, men de försvann fort… Ska bara lista ut hur man matar ynglena på bästa sätt… Blir väl att odla alger.
Självklart är jag inte bara intresserad av SA-fiskar, är även väldigt förtjust i danios och lakritsgurami och liknande små fiskar från Asien. Eldstjärt är ett måste för mig, tillsammans med Botia dario eller B. striata, plus någon större barb eller danio/devario. 😃Jag älskar riktigt tätbevuxna akvarium, så det blir nog det enda "ström/bäck"akvariet för mig dock. Hmmm, fast det vore ju roligt med silverhajar och torpedbarber också… Usch, det finns alldeles för många fina fiskar i världen! 🤤
Jag tror minsann att det är Pyret som bestämmer i 3:an! Fina Ichigo flörtade med henne på apisto-vis, fladdrade med kroppen, och hon fladdrade lite tillbaks, men backade samtidigt mot honom, och då simmade han lugnt iväg, och hon återgick till matsöket. Tydligt att de gillar och trivs med varandra.
Lord Elliott fortsätter dock att jaga bort Gullefjun när han ser henne… Ingen kemi där inte… än.
Jag vet att jag säkert tjatat sönder ämnet Ichigo och Pyret vid det här laget, men jag är så kär i dem! 😍Nyss simmade de sida vid sida, iklädda vackra färger(ej lek dock) och letade mat tillsammans. Ah, den kärleken…😊Kan nog räkna med försök att bilda familj i framtiden, haha!
!!! Nannostomus anduzei finns att köpa hos Akvarieteknik!!!?🤦♂️🤦♂️🤤Får. Inte. Beställa. Men. Vet. Inte. Om. Jag. Kan. Låta. Bli!!! Arrhg!
… Men ska definitivt kolla priset på dem imorgon… 😊
Behövde inte vänta tills i morgon, kikade in på Akvarielagrets fisklista, så nu vet jag. Hmmm, inte alltför dyra… Man skulle kanske köpa en grupp och ha dem tillsammans med Elliott och Gullefjun, så snart jag flyttat på alla dvärgkardinalerna… 😊
Hahaha, jaa jag kan inte annat än att säga att det är verkligen roligt att se att ditt intresse riktigt kommit till liv och att idéerna sprudlar. Det är en härlig känsla när man får den :)
Hahaha, idéer har jag alltid haft i överflöd, men jag har inte vågat dela med mig tidigare bara, men det här forumet är helt underbart! Alla är så trevliga, så t.o.m superprivata jag kan skriva fritt.😃
Sååå… Nu har jag fört över 35 dvärgkardinaler till 220 liters karet. Det går alltså 65 dvärgkardinaler där nu, varav 64 är yngel från mig… Jag har nog underskattat antalet yngel, för jag har fortfarande jättemånga kvar i småkaren… 🤦♂️
Önskar att jag hade en filmkamera, eller åtminstone en ok mobilkamera. Då hade jag visat er hur underbart vackert det är med 65 dvärgkardinaler som stimmar tillsammans. 😍De gör alltid så när jag släpper i fler, stimmar och liksom "visar" nykomlingarnas deras hem, eller så vill jag i alla fall tolka det. 😛Förtrollande vackert är det. Favoriten är fortfarande javaormbunken, så det är tur att den är stor nog att rymma alla 65 st, haha!
Så, då har jag fått leka fiskdoktor för första gången. 😎Kvällens meny bestod utav vita mygglarver, och en av de glupska dvärgkardinalerna råkade få maten i vrångstrupen… Eller snarare i gälarna, den högra för att vara exakt. Mygglarven stack ut genom både munnen och gälen, och inte såg det roligt ut, så jag lyckades fånga honom och plocka bort den. Slutet gott, och hoppas han lärt sig att tugga ordentligt nu. 😃
Kort om apistogrammorna, eftersom jag inte kan låta bli. 😛Ichigo och Pyret har lärt sig att när pipetten åker i vattnet, då vankas det god mat. De dök upp nästan lika fort som kardinalerna, och mumsade glatt på mygglarver tillsammans. Ichigo blir bara finare för varje dag. Han är riktigt stilig nu. 😍Ska försöka ta kort på honom i helgen.
Lord Elliott uppskattade inte dagens tidigare håvning av kardinaler, så han har hållit sig gömd i kokosnöten, så det har varit fritt fram för Gullefjun att sträcka på fenorna, och nog såg hon nöjd ut över att få vara ifred.
Vad är det för sort apistogramma du har fått hem?
Jag har också haft problem med mygglarver som kommer ut bland gälarna. Jag tror det här händer för att maten är för stor för fisken. Möjligtvis är strupen för liten så att larven trycks ut genom gälen istället. Din fisk var nog ett gränsfall eller en olyckshändelse med tanke på att det går bra i vanliga fall. När jag hade problemet fick jag låta bli att mata med mygglarverna ett tag tills fiskarna var stora nog för att äta dem.
Olycksfall, eller så var det en ovanligt stor mygglarv. Det var nämligen en av de större hanarna, och han har tryckt i sig många mygglarver i sitt liv. Gjorde jag rätt i att hjälpa honom, eller klarar de av det själva?
Det är vildfångade Apistogramma eremnopyge. Väldigt söta, men mästare på kamouflage, så man ser inte "finkläderna" så jätteofta, utan de är mer gråbruna i färgen största delen av tiden. Intressant att se skiftningarna. 🦸♂️
Aha… Blev nyfiken :)
Fiskar kan "sila" maten lite fram och tillbaka i munnen när de äter och på så vis brukar de kunna få ut larven genom gälen av sig själva. Ibland har jag varit med om att någon fisk fått halvt panik och inte fått bort den, men då har en annan fisk snabbt ingripit och "sugit" ut larven för att själv äta upp den.
Om du dömde situationen som sådan att han inte fick bort den själv så gjorde du rätt som hjälpte till :)
Nej, han verkade ha problem. Inte så att han var störd utav det(inte synligen) men den verkade sitta fast. Då vet jag, då avvaktar jag och iakttar en stund innan jag ingriper nästa gång, för att se om de kan lösa det själva först.
Vet ni, en gång i tiden trodde jag att katter var det svåraste djuret att fota… Jag fick faktiskt några bra bilder på Ichigo och Pyret nyss, men när jag laddade upp dem på datorn så är de mycket mörkare än de såg ut i mobilen… Nåja, skam den som ger sig!
Fast först en bild på hur vackert dvärgkardinaler kan glittra!
Bilden gör det verkligen inte rättvist. Synd att det blev så mörkt men det är som sagt inte lätt att ta bilder på fiskar =)
Det är särskilt svårt när man har en urusel mobilkamera! Tänk om man hade en riktigt bra systemkamera… *drömmer*
Ja, alla har vi drömmar. Jag har en systemkamera men tar mestadels bilder med min mobiltelefon ändå 😉 Är för lat för att plocka fram den stora kameran 🙂
Haha, jo, så skulle jag nog också göra, om jag tänker efter. 😃Men som tur är får jag en ny mobil, en sån där "smart" sak(jag ska, under viss protest, bli modern till sist!), så förhoppningsvis blir bilderna bättre då.
Ja, var noga med valet för själv är jag en av dem som anser att kameran är viktig i telefonen eftersom jag tar bilder då och då och då är det viktigt att det blir bra bilder också.
Hur som helst så får man ju en inblick i hur det ser ut och det är alltid trevligt med bilder oavsett om de är tagna med proffsgrejer eller ej tycker jag :)
Ja herregud, det var inte alls så jag menade men jag kan inte tycka att bilden visade sin rätt genom att vara så mörk =) Förlåt om Fifill tyckte jag var på något sätt negativ om bilden för det var inte alls min mening.
Jag kan ju lätt googla fram bilder på Apistogramma eremnopyge .
Hahaha, ingen fara, jag förstod vad du menade, tog inte alls illa upp. Det var ju sant. 😉Tyvärr har jag ingenting att säga till om angående mobilen, min pappa köpte den samtidigt som han själv uppgraderade sin. Försökte protestera mot gåvan, men fick veta att enda valet jag hade var: svart eller limegrön.
Har precis möblerat om i karet, flyttade kokosnöten som jag bara ställde ned i ena hörnet dagen innan de flyttade in. Nu står den i bakre hörnet, och jag har tryckt ned öppningen en del, och kamouflerat den! Pyret och Ichigo var framme och undersökte nästan innan jag hunnit få handen ur vattnet! De är så orädda redan! 😍Kokosnöten blev godkänd direkt. Nu håller jag väl tummarna…
Öppningen är förresten mellan de två stenarna.
OJ! Du har verkligen en djungel i karet! Va fint !
Det gröna till höger som ser ut som en blomma upptill. Vad är det för växt?
Hmm, vet inte riktigt vilken du menar, men till höger i bild så finns det vattenpest(som växer jättelångsamt i karet, tror javaormbunken och vattenspikbladen stjäl all växtkraft) och så en Anubias barteri var nana, som håller på att trilla av kokosnöten trots att den är fastknuten…
Aha, det är faktiskt vanlig vattenpest, ett sidoskott som växer, tja, åt sidan. 🙂
Jag glömde också att det är en Anubias 'Bonsai', så en av de riktigt små sorterna.
En sak är säker, mina dvärgkardinaler älskar stora stim. I det "utfiskade" lilla karet går nu "bara" mellan 20 och 30 kardinaler, och de verkar inte alls lika bekväma längre… Nästan så att jag funderar på att fylla på det igen. I det andra akvariet går åtminstone 40-50, kanske t.o.m 60 st, och de stormtrivs… De trivs visserligen ännu bättre i det större, men hellre många på liten yta än färre på samma yta verkar det som.
De käbblar mycket mer i det stora akvariet än i de små. I dag skulle jag verkligen inte skaffa dvärgkardinaler till något akvarium under 100 liter, trots att de är små så älskar de verkligen utrymme och att få sträcka ut ordentligt.
Undrar hur många kardinaler jag kan klämma in i 220 liters akvariet… 🤔
Det är fantastiskt roligt att se stora stim och hur de beter sig. För det är helt annorlunda mot för ett gäng på 10st. Det borde alla få uppleva :)
Absolut, det är verkligen magiskt(nästan).
Ichigo och Pyret är verkligen otroligt tighta, ser sällan endast en av dem, utan de håller ihop, oftast är de bara en fem cm ifrån varandra. Verkar vara kärlek, banne mig! ❤️
Sånt där som händer andra, tänka sig! 🎧
Ah, ljuv musik… 🌺
Fråga: Hur får man fram Gullefjun från sitt gömställe fast man tittar på? Svar: Genom att mata med levande artemia! Oj, vad gott det var, och så roligt att jaga! Människan tittar på? Asch, låt henne titta, jag är upptagen! Där var en till!
Fråga: Hur får man fram stackars Elliott från sitt gömställe? Svar: Ingen aning… Han tog verkligen illa vid sig när jag röjde runt och fångade dvärgkardinalerna… Men nu syns han i alla fall under roten igen, han har varit puts väck i två dagar innan.
Så olika paren är, när jag knackar på rutan hos Pyret och Ichigo vid matdags så brukar de dyka upp fort, och Pyret står kvar i "blåset" från pipetten när jag matar nu.
En fiskart som jag drömt om ända sen jag först började intressera mig för akvarium är diamanttetran. Sitter just nu och suktar efter en grupp sådana i stora karet. Tror ni att det kan fungera med ca 10 st tillsammans med dvärgkardinaler och dvärgciklider?
Diamanttetran har jag ingen erfarenhet av, så jag vet inte om det är en lugn art eller om den är burdus som andra tetror. Tror du kardinalerna skulle acceptera dem? Dvärgcikliderna har nog inget emot tetra kompisar men i och med att de är så pass försiktiga kan det bli en krock vid matning.
Matningen går nog bra, för jag kommer nog behöva ge dem mat på en annan plats än dvärgkardinalerna ändå. De är riktiga pirayor på maten, speciellt i stora karet, så om cikliderna ska få mat överhuvudtaget får jag pytsa ut maten med pipett direkt på bottnen åt dem.
Jag får nog försöka ge mig till tåls med diamanttetrorna ändå, de ska vara rätt livliga(det är ju kardinalerna också visserligen) och kanske lite för stora… 😕Men funderar på om jag ska skaffa någon annan tetra, eller annan liten stimfisk. Kanske Kerritetra? Någon som ger en annan färgklick i karet i alla fall. Tittade på Copella nattereri igen, men de är lite för dyra just nu. Funderade på Nannostomus anduzei, men de går ju faktiskt i samma färgskala som kardinalerna. Har ni något tips?
Till Elliots och Gullefjuns kar så funderar jag på Tucano-tetror! Jag upptäckte dem idag, och de är ju små så de passar i karet. Tyvärr står inte priset, men det ska jag allt ta reda på!
Tucano tetran var riktigt fin. Den liknar ju till och med en tukan!
Men vad säger du om den här då Fifill! https://www.google.se/search?q=nannostomus+mortenthaleri&newwindow=1&biw=1600&bih=787&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=lsXPVIyvK6eCzAPr4oD4Dg&ved=0CAgQ_AUoAQ
Tillgänglig på akvarieteknik.
Den är jättefin, och jättedyr! 🤦♂️Men någon gång ska jag ha sådana, lita på det!😃
Ja, på något mystiskt sätt så påminner den faktiskt om en tukan! Har suttit och spanat på minifiskar i några dagar, då jag är hemskt sugen på lakritsgurami, men det finns ju inte ett jättestort utbud av dem, om man vill ha flera akvarium med två sorters stimfiskar i varje utan upprepning av art och inte är superförtjust i Boraras-släktet… Dvärgkardinalerna har jag ju strukit från "småakvarielistan", så det var trevligt att hitta en ny kandidat!
Jaså vad ligger den i för pris?
Lakritsgurami är tillgänglig den nu också. Såg den i butik nyligen och den var sååå liten! Hade inte minnet av att den var så liten som den var.
Intressant tråd
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Nannostomus mortenthaleri kostar hos Imazo 152 kr styck, hos Akvarieteknik 180 kr styck… 🤐Enligt Akvarielagrets fisklista.
Två drömmar krossade i ett slag… 😢 Tucanotetran kostade ca 270 kr styck och Nannostomus anduzei är slut… Dessutom är A eremnopyge slut också, så chansen att kanske köpa fler är borta.
Men istället så har jag precis lagt en order på 1+3 Apistogramma viejita 2! Kommer nästa vecka! Whoopie!🥳
Sitter och muttrar över Akvarietekniks utbud av små stimfiskar. 😕"Min" affär vill helst inte beställa från Imazo p.g.a att det ofta blir fel leveranser därifrån, tyvärr så har de också de intressantaste fiskarna… Eftersom Elliott och Gullefjun blivit mycket skyggare sen det blev färre kardinaler i deras kar, så tänkte jag fylla på med en sort som trivs bättre i 43 liter. Min favoritkandidat N. anduzei tog ju slut innan jag hade en chans att beställa, och min andra favorit rubintetran har bara Imazo inne.
Så jag sitter och velar mellan Microrasbora kubotai, Boraras uropthalmoides och Hyphessobrycon amandae. Önskar att de hade haft Nannostomus marginatus hemma… Återigen, finns hos Imazo.😕*muttrar*
Tråkiga nyheter: Elliott och Ichigo mår inte bra.😢Bägge har samma synbara symptom: apati, eller vad jag nu ska kalla det. De har bägge sökt upp pumpen, och står där och stirrar rätt framför sig, vill inte äta… Gullefjun har jag inte sett idag, så vet inte hur hon mår(uppdatering: hon mår bra), men Pyret mår bara bra hittills. Bytte 5 liter vatten i varje kar och tillsatte 1 msk salt, ifall det är något där som spökar. Vet inte om det var rätt gjort, men men… Har bara haft dem i två veckor, vore hemskt trist om de inte klarar sig längre… 😢
Ojdå! Här har det hänt mycket.
Till att börja med, Hyphessobrycn amandae har jag själv faktiskt. De är trevliga tycker jag. Verkligen en färgklick mot de gröna växterna.

Det var tråkigt att höra att dina hanar inte mår så bra. Har du kollat värden och sånt så att allt står rätt till? Men det känns konstigt om det skulle vara något sådant då det är i båda karen. Jag tror det bästa är att avvakta nu, för att se hur det förändras. Det är inte så mycket att göra i såna här lägen förutom att kontrollera vattnet.
Vattenvärdena är ok, åtminstone de jag mäter, d.v.s pH, kH, nitrit och nitrat. Funderade på om det var för dålig filtrering, så jag satte dem i stora karet i var sin yngelbur för att ha koll på dem.
Tyvärr så hyser jag inte något större hopp om att de ska överleva, mina tidigare Apistogramma viejita hade samma symptom och de dog alla tre, så… Sorg.
Tyvärr så har Elliott dött alldeles nyss… 😢När jag tittade in i karet så såg jag att han hade kramper och i stort sett var förlamad, så jag bestämde mig för att göra slut på hans lidande. Då är det väl bara att vänta på att de andra blir så dåliga också… Precis samma sjukdomsförlopp som de tidigare A viejita jag hade.
Tappar verkligen sugen att hålla på med fiskar när det blir så här, utan synbar anledning och det inte finns något man kan göra… Tror jag avbokar de apistogrammor jag beställde tidigare idag, vågar inte riskera att de blir mystiskt sjuka de också, orkar inte med det en tredje gång.
Så tråkigt att de blivit dåliga. Efter vad jag läst är just viejita känsligare än många andra apistogramma. Jag vet inte om vildfångade kan va svårare än odlade men jag kan tänka mej att det är så.
De apiston som jag har kommer från Alex tropicals (grossist) och de ska enligt akvarieaffären hålla en mycket bra kvalitet. Du kanske ska kolla om det går att beställa därifrån i din butik?
Min fina pojke Ichigo har tyvärr också dött under natten. 😭Ingen överraskning, men…
Just dessa är inte viejita, utan Apistogramma eremnopyge. Jag kan bara beställa ifrån Imazo och Akvarieteknik tyvärr.
Men oj nej! Det här var verkligen inte roligt. Du som varit så glad över dem och exalterad. Din hobby fick så mycket liv av dessa fiskar.
Om någon av honorna blir dåliga, så skulle jag avråda dig från att flytta på dem. En sjuk fisk är sårbar och det är stressfyllt att fångas upp med håven och behöva flytta på sig. Det bästa är att låta dem gå kvar i lugn och ro och hålla det väldigt stillsamt för dem.
Ja, de får gå kvar. Jag hade dock sett detta innan, och förstod att det skulle ta slut i alla fall, så jag provade att flytta hanarna utifall att det var filtreringen som var för dålig. Men troligtvis var det väl något annat, som utlöstes av långvarig stress. Gissningsvis höll de på att slappna av i sitt nya hem, och då slog "åkomman" till. Ni vet, hur man själv helt plötsligt kan bli sjuk när man börjar semester, lov etc.? Verkar det vettigt?
Detta är den bästa dagen i mitt liv! Först dör mina fina, dyra och mycket nya Apistogramma-hanar, sen när jag ska till ett sedan länge inbokat och efterlängtat läkarbesök, så får jag efter femtio minuters promenad i kallt väder veta att jag inte är inbokad!!! Så en femtio minuters lång promenad hem igen, denna gång dock uppvärmd av ilska. Dessutom förpestad av tvivel: Var det rätt tid? Rätt plats? Väl hemma, nedtyngd med nyligen inköpt choklad och kakor som jag tänker tröstäta, så letar jag fram remissen, och javisst! Det var rätt plats och rätt tid!!!😡😡😡När jag försöker ringa upp dem, så får jag höra att deras telefontider är mellan 8 och 16, så den var stängd nu… Klockan var bara 15.30!!! Mord!! Död!! Pina!!!😡🧟♂️💣😈 Min dag är fulländad…
Ber så hemskt mycket om ursäkt för utbrottet! 😞😞Jag var lite… uppretad.
Angående apistogramma-problemen… Tror ni jag vågar köpa de 1+3 st A viejita som jag beställde? De är ju odlade, och från en annan grossist, så de borde kanske vara okej? Eller borde jag avstå? Jag tror absolut inte att det var något fel på mina akvarium eller vattnet, utan helt enkelt känsliga och stressade fiskar med nedsatt immunförsvar. Förresten, Gullefjun och Pyret mår fortfarande finfint, kanske de klarar sig… I så fall får jag hoppas på att eremnopyge dyker upp hos grossisten igen, så de kan få varsin ny pojkvän… Otroligt tråkigt för Pyret dock, de var ju så kära i varandra, hon och Ichigo… Såg att hon försökte få igång honom innan jag flyttade honom, utan att han reagerade.
I morse kände jag nästan för att lägga ned akvarieintresset, men så tittade jag in i mitt äldsta akvarium, och fick syn på mina ottisar. ❤️☝️ En underbar idé uppenbarade sig då: Varför inte ett akvarium där otocinclus är huvudattraktionen?! Ett stim på 30-40 st borde vara riktigt intressant att studera, och dessutom passar de som hand i handske med mina dvärgkardinaler! Vackrast vore ju zebraotocinclus, men ett så stort stim skulle kosta närmare 6000 kr! Men den något(😉) billigare Otocinclus macrospilus, dvärgotocinclus, är ju nästan lika fin enligt mig!
Detta blir ju dock i framtiden, då jag vill ha åtminstone 540 liter åt dem.
😭😭😭Jag såg nyss Pyret längre bak i hennes kar, så jag vinkade åt henne och sa: Hej, Pyret! Hon simmade fram till rutan jättesnabbt och ställde sig och tittade på mig… Varför?? Varför var Ichigo tvungen att dö? Hennes vackre pojkvän, varför? Om hon också dör kommer jag tappa Apistogramma-modet helt… 😢💔
Jag vet att det är svårt men ge inte upp….Då blir det värre… Lycka till med allt :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Trist när sånt händer :( Hoppas modet kommer tillbaka och du mår bättre igen snart :)
Men nej vilken hemsk dag du hade! Hoppas du njöt riktigt ordentligt av de där kakorna och chokladen!
Jag tycker du kan köpa en ny apisto art om du så vill. Nu när du har möblerat och gjort allt så bra för dem. Men de ska inte gå tillsammans med de två eremnopyge honorna.
Gullefjun och Pyret mår fortfarande tipptopp, och G har faktiskt fattat detta med att pipetten=mat till slut. Vågar ju knappt hoppas, men… Håller tummarna för dem.
Nästa vecka kommer A. viejita-gänget. Hoppas det går bättre med dem! Jag är obotlig optimist, så jag tror det. Det kan väl ändå inte gå åt skogen tre gånger i rad?!🤦♂️
I mitt 120 liters akvarium har jag ett gäng Nannostomus beckfordi, och de verkar inte trivas så bra i trängseln, hanarna är bleka och magra(gissar att det är stressande med så mycket fiskar, de är ju de "svagaste" i karet och kan inte ta revir som de vill. Honorna ser bra ut.) Funderar på att flytta över dem tillfälligt till ett av de små karen(om det blir tomt vill säga), för att om de verkar friska(har haft problem med sjukdom hos de andra fiskarna i 120 l karet) flytta dem till stora karet. Hur länge tror ni de ska gå i "observationsakvariet" innan jag vågar flytta över dem?
Där behöver de inte nog vara längre i en vecka
Så, då har Ordningspatrullen(även kända som mina föräldrar) åkt hem igen efter fem dagars domderande(ett skämt, vi hade faktiskt trevligt större delen av tiden, förutom ett par gräl angående min fiskhobby så klart!). Fritt fram för mig att hänga här igen alltså!🙂
Pyret och Gullefjun mår prima fortfarande… Kanske beror det på de peptalks jag ger dem varje gång jag går in i köket?? Förstår verkligen inte varför bara hanarna blev dåliga…🤔🤔🤔
Imorgon kommer den nya A. viejita 2-gruppen! Spännande! Ska bli mycket roligt att se de tre honornas samspel och hur de delar upp reviren, det har jag aldrig sett förut! Kommer nog dricka mången tekopp framför akvariet närmaste tiden.
Hade lite funderingar kring fiskar och deras sjukdomar. Om man haft sjukdom i ett kar, där bara vissa fiskar varit sjuka och andra friska, kan man sälja/skänka bort de friska individerna(till någon med karantänakvarium)? Det var nog ett år sen jag hade sjuka fiskar sist.
Angående mina fembandsbarber så fick de vita prick när de flyttade in hos mig, dagen efter inflytt faktiskt. Jag blev av med sjukdomen mycket snabbt, och den spred sig inte till de andra invånarna. Endast en barb dog, men det var p.g.a ett sår på huvudet som blev infekterat. Har läst att barber kan vara känsliga för vita prick när de byter akvarium, så jag vet vad det berodde på. De har varit kärnfriska sen dess, i över ett år nu.
Har grubblat mycket kring detta, men inte riktigt vågat fråga…🤐Vill göra rätt, men vet inte riktigt vad som gäller i detta fall.
De flesta fiskar bär redan på diverse fisksjukdomar utan att det bryter ut. I de vanligaste sjukdomsfallen så bryter sjukdom ut när fisken utsätts för stress. Det är alltså inte helt enkelt att få tag på fiskar som är så pass starka att de inte dras med någonting. Speciellt när det rör sig inom handeln och grossister. I butik t.ex så behandlas sjukdomar enligt bruksanvisning och direkt när behandlingen är färdig så är fiskarna redo att säljas vidare. Det är helt okej. Dina har varit redo i över ett år så det finns ingen orsak att tvivla :)
Man ska inte sälja iväg fiskar ur ett akvarium där sjukdom finns, men finns det ingen utbruten sjukdom så är det helt okej oavsett tidigare sjukdomar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag filmade mina två ap.borellii honor i en av deras kamper.
🥵Vad skönt att höra! Har som sagt lite för många fiskar i det karet, och även om jag gillar allihop så kan jag ju inte fortsätta att ha det så, inte schysst mot dem alls. Nu kan jag med gott samvete börja leta nya hem åt mina fembandsbarber och pirangatetror också!😕Kommer sakna dem dock, om de flyttar.
Tack så mycket för det lugnande svaret mimåne!
Så, jag har aldrig varit intresserad av corydoras, men när jag var inne på Akvarietekniks hemsida nyss och "fönstershoppade"😉 så upptäckte jag Corydoras habrosus, som är jättesöt! Funderar på att köpa ett gäng sådana till stora karet. Tror ni 14 st blir bra, eller bör jag ha fler?
😐Den här gången var det Akvarieteknik som skickade fel. Två hanar och två honor även denna gång. Men viejita är ju mycket vanligare än eremnopyge, så de hade faktiskt en ensam hona kvar i ett kar, så det blev ju bra ändå(hoppas jag). Fick välja hane, och jag valde den mindre, inte lika färggranna hanen, för jag tänkte att då blir han mer jämspelt med de små honorna. Honan från affären är en god bit större än de andra två, så det ska bli intressant att se hur reviruppgörelserna kommer se ut, om det är så att störst bestämmer, eller äldst, eller något annat som avgör. Ettrigast, kanske?😃
Nu ska jag börja koppa in dem, yay!
Ska försöka fota dem. Tyvärr är kameran i den nya mobilen inte särskilt bra, så fina bilder blir det inte.
Va! Har du aldrig varit intresserad av corydoras?! Hur är det ens möjligt!! 😮
Ja du, säg det.😃Det är något med deras pansar och kroppsform som inte riktigt fallit mig i smaken, antar jag. Vet att vi har haft corydoras när jag var liten, men de gjorde inget intryck på mig då. Men smaken förändras ju hela tiden. Vem vet, imorgon är jag kanske corydorasfrälst jag med.😉Så ombytlig som jag är så är det verkligen ingen omöjlighet, haha!
Så, fiskarna är isläppta, lampan är tänd, teet är bryggt och jag har de sista resterna av chokladen jag köpte för några dagar sen bredvid mig.🥳 Nu blir det fiskmaraton hela kvällen! Eventuellt även dop, om några namn uppenbarar sig… och om jag lyckas se skillnad på de små honorna.
Så var det första reviret utvalt. Det är den stora honan, som nu går under namnet Donna(Doctor Who, någon?), som hittat rötterna i mitten av akvariet och fattat tycke för dem. Små-Donnorna göre sig icke besvär. Donna är lika stor som hanen! Och ett enda vift är nog för att de små honorna ska yra iväg som små löv, haha! Har fotat en del, ska se om jag kan klura ut hur man får över bilderna på datorn…🤔
Hanen är svagast av dem, och han har några ljusa prickar på analfenan som jag inte gillar… *muttrar buttert*
Corydoras som är mina favoritfiskar! De är ju sååå söta och trevliga. Men jag kan hålla med dig om deras pansar. Jag är inte så förtjust i när den syns alldeles för mycket utan brukar välja arter där den inte syns så mycket. Som en mönstrad cor. sterbai t.ex. Senast jag köpte en ny cor. art så kunde jag däremot inte motstå några metaller som hade så vacker djup färg. Så där ignorerar jag den där pansarn..
Det lät som att du fick en riktig trevlig fiskmaraton-kväll.
De mönstrade är helt klart finast, så blir det corydoras så blir det en av dem, och helst någon av de mindre arterna, som C habrosus som jag nämnde.
Jo, det var riktigt trevligt. Fick inte se någon "lip-lock" som det du filmade, men nog viftades det vilt i karet, haha! Än har de inte valt revir, trodde Donnan hade gjort det, men hon verkar pröva sig fram, nu är hon i vänstra delen, efter ett försök i högra innan dess.
De små honorna är så färgglada! De är nästan lika röda i ansiktet som hanen, men det är definitivt honor. Orädda är de också, märks att de är vana vid människor.
Hanen har jag inte sett så mycket av än. Han håller sig undan, men jag har sett honom äta, så han mår nog bättre snart. Han ser dock nästan för gräll ut i färgen efter mina mer diskret färgade eremnopyge-hanar(😭😭).
Pyret och Gullefjun mår fortfarande bra, och är nästan helt orädda nu. Bägge kommer när jag knackar vid matdags och tittar fundersamt på när jag vinkar åt dem.❤️Hoppas de klarar sig, och att jag har turen att hitta nya hanar åt dem.
Så, även om reviren kanske inte är helt säkra än, så är definitivt hackordningen avgjord… På topp är såklart Donnan, eftersom hon är dubbelt så stor som de andra honorna. Den som hamnat längst ned har i akvariet fått lov att gömma sig högst upp i flytormbunken…😕Donnan verkar anse att hela akvariet är hennes, och de andra får flytta på sig när hon kommer, även om hon fortfarande verkar hålla till i vänstra hörnet. Mellan-honan har bestämt sig för att filterväggen är hennes domän, för det är tydligen ett bra ställe att leta mat på, så hon jagar också bort den "minsta" honan… Ingen verkar egentligen bry sig om mittendelen av karet, även om Donna jagar bort de andra därifrån, genom hela karet, om hon får syn på dem… Ouch, jag får ont i magen av att bara se på!😓
Okej, nu ringer jag djuraffären och hör om de kan ta tillbaka "Donnan"(hon har ett nytt namn, men det säger jag inte högt här…🤐), för hon kommer jaga ihjäl de små honorna om jag har kvar henne. Hela karet är hennes, och hon letar upp dem och jagar dem heela tiden.
Lärdom: Ha bara någorlunda jämnstarka honor tillsammans! Eller ett större akvarium…
Haha ja det var en donna det! :P Blir säkert lugnare med bara två honor.
Precis vad jag tänkte! 😃De små verkar vara tålmodigare med varandra, dessutom. Tror inte ens hanen vill ha med "Donnan" att göra, han ser lite… osäker ut när hon kommer för nära, haha!
HALLELUJAH! Affären som aldrig tar tillbaka fisk tar tillbaka "Donnan"!! Woopie! Tack vare att det blev felleverans från början så gör de ett undantag idag!🥳 De har ju en hane kvar, så hon får en ny att flörta med, och han är dessutom större än henne, så det blir perfekt!🥳
Nu ska jag bara få tag i henne…🦸♂️
Haha ja som tur är så brukar apiston inte vara särskilt svårfångade :)
Nej, sannerligen inte. Tror jag hade kunnat fånga hanen typ två-tre gånger då han nästan simmade in i håven… Plus ett antal dvärgkardinaler som faktiskt simmade hela vägen in i håven. Så nu är Donnan tillbaka i affären, och jag ska koka en kopp te med honung, dra fram fåtöljen till akvariet, mysa och se hur de kommer överens utan henne.😃
Jo de brukar gå till så med dem ;)
Stunden har du allt gjort dig förtjänt av!
Nu råder äntligen harmoni i karet.😇Alla utom svärdbärarna verkar uppskatta att Donnan flyttat. Hanen är piggare och simmar i hela karet nu, istället för att hålla sig i vänstra hörnet, och småtjejerna kan ta det lugnt. De verkar rätt toleranta mot varandra, den svagaste blir bara jagad en kort bit nu, inte genom hela karet… De har nyss fått ett riktigt skrovmål bestående av fryst(tinad) artemia, mums! Matningen går jättebra, dvärgcikliderna samlas faktiskt vid rutan där jag knackar, och de behöver mest slåss med svärdbärarna om maten, för dvärgkardinalerna håller sig längre bak i karet.
Apropå mina tre svärdbärartjejer så tycker de att apistogrammorna är helt otroligt intressanta, och de följer gärna efter dem. Mest spännande var väl Donnan, just för att hon jagade de andra. Svärdbärarna kunde ställa sig alldeles bredvid och titta på när Donnan mobbade de mindre. Som tur är så bryr sig ingen av apistogrammorna om uppmärksamheten de får, för de kan verkligen bli närgångna. Kul att de kommer överens.😛
Tycker mig märka en viss skillnad i attityd från hanens sida beroende på vilken hona han flörtar med. Den ena var han väldigt snäll mot, den andra gjorde han ett kort utfall mot när hon inte var intresserad. Men han verkar vara en snäll krabat, snällare än Elliott åtminstone. Ska bli spännande att se hur relationerna utvecklar sig!
Och jag väntar på bilder :)
Bilder, ja…😞Tyvärr lyckas jag inte få några bra bilder, nya mobilkameran är ännu sämre än min gamla(varför pappa, varför?). Har fotat mina nya bekanta Valentin, Vickan och Vire idag, men trots att de är riktiga linslusar(jag får aldrig se hur de beter sig i karet, för så fort jag närmar mig så rusar de till rutan och vill umgås…🤔) så blir det bara urusla bilder. Men jag ger mig inte! Har övertalat mina föräldrar att de ska skicka upp digitalkameran som de ändå aldrig använder, så bilder kommer, hav bara lite mer tålamod.😇
Omflytt i karen idag. Min stackars platyhona Apelsinmandarin har varit stressad i perioder, och gömt sig bakom filtret, tack vare de ivriga hanarna i karet, och jag bestämde mig för att flytta henne först till ett av de små karen, och där ska hon få gå en vecka eller så, innan flytt till 220 liters karet. Hon fick med sig dottern Blondie(har mina tvivel kring denna fisks intelligens, och ta inte illa upp, jag är blond själv och vet att det inget har att göra med hur smart man är, det är bara ett skojigt namn!😉), och fyra pirangatetror. Dessa kommer också flytta till det större karet.
Det var lilla Gullefjun som fick dessa som nya kamrater, och hon vet inte riktigt vad hon ska tro om dem. 😂Hon började stelt glida omkring i karet på apistogramma-manér, och helt plötsligt så dök hennes svarta tecken upp igen. Mest fundersam verkar hon vara över Apelsinmandarin, vilket är förståeligt, då platyn är större än henne. Men snart märker hon nog att det finns knappast snällare varelser än platyhonor(och svärbärarhonor för den delen).
haha ja de är roliga de där apistona 😃
Mycket roliga! Gullefjun har bestämt sig för att hon inte gillar platys alls, och har börjat vakta sitt revir mot dem.😃Men så länge de håller till i mitten-övre delen av karet så är det okej. Hon har fått en väldigt tjusig teckning och kolsvarta ögon, förut hade hon det så lugnt att hon bara gick och myste helt utan svarta tecken, nu har hon verkligen tuffat till sig. Hon är underbar.❤️Pirangatetrorna verkar trivas i det mindre karet. De är ju inte så aktiva, som tur är. Dessutom fick jag bara med mig damer, så ingen revirhävdande hane vilket är skönt för dem.
Kan notera att trots att Pyret går i ett litet kar som vimlar med säkert 50 dvärgkardinaler, så tar hon det hela med ro och simmar också omkring i "mysdressen".🙂Kardinalerna är alltså helt harmlösa, trots en del överskottsenergi.
Det sorgliga med apistogramma är ju att de inte är så långlivade. Har på sista tiden börjat fundera på att det vore roligt att ha några fiskar som blir lite äldre, runt tio år åtminstone. Nu kommer dessa planer inte att vara aktuella på ett tag, men som ni kanske förstått vid det här laget så gillar jag att planera, kombinera, och, framför allt, att drömma.😉
I går hittade jag den(tror jag) perfekta kombinationen(för ett 720 liters kar)!☝️ Hur låter detta?:
- Ett par blåciklider, Adinoacara pulcher.
- Ett par inkastenfiskar, Tahuantinsuoya macantzatza.
- 20-24 madagaskarregnbågar, Bedotia geayi.
- 30 diamanttetror, Moenkhausia pittereri.
- Ett antal större Corydoras(se där, nu börjar de krypa in i planerna, haha!)
- (16-20 purpurhuvudsbarber, Puntius nigrofasciata.)
Tycker det verkar bli intressanta färgkontraster mellan fiskarna, och de har liknande krav på temperatur, pH etc, och jag slipper laborera så mycket med vattenvärdena. Jag har nog nämnt någonstans att jag är otroligt förtjust i diamanttetror, men jag har snöat in på tanken att ha ett stort stim av dem i ett stort akvarium, och kan inte förmå mig att köpa dem just nu. I detta skulle de passa perfekt(tror jag)!
😴Nej, nog med fiskdrömmar för ikväll. Dags för mig att krypa till kojs och drömma andra drömmar. God natt!😴
Ja alla corydorasplaner är bra planer! Dem stöttar jag 😃
Intressant kombination :)
Ho-boy. Gissa om det var livat i viejitornas akvarium igår! Vire, den svagaste honan, kände sig riktigt morsk igår kväll, så hon och Vickan hade några riktigt häftiga sammandrabbningar, till min och svärdbärarnas förtjusning😉. Det är riktigt roligt att se hur de spänner upp sig. Först stela fenor, sen tippar de ner huvudet och baken åker i vädret. Vire simmade faktiskt omkring i en cirkel runt Vickan precis lodrätt ett tag, med bakfenan pekandes rätt upp, som ett ilsket utropstecken!😂Detta la ju Valentin märke till, och han blev riktigt ilsk han med. Så alla tre pucklade på varandra en bra stund, haha! Men Valles favorit verkar vara Vickan, så han var lite snällare mot henne… Fast han jagade henne i alla fall…
Ni som har apistogramma, hur brukar dessa kraftmätningar gå till? Brukar hanarna också lägga sig i, eller håller de sig mest utanför honornas gnabb?
Kameran kommer nästa vecka, så då kommer bilder!😎
När det kommer till reviruppdelning så kan alla individerna oavsett kön försvara sig gentemot varandra. Det går däremot oftast lugnare till mellan hane+hona än vad det gör mellan hona+hona då de är ute efter samma sak. En bra plats för rom och yngel. Det behöver inte hanen lägga sig i egentligen.
Jag tyckte inte heller att han hade med saken att göra, och Vickan och Vire verkade inte heller uppskatta att han lade sig i(såklart). Men så fort han fick syn på bråket, så ilade han dit i blixtfart! Sen simmade han fram till rutan och pratade med mig ett tag, men en kort stund senare flyttade sig fighten inom synhåll igen, och då ilade han dit igen! Osv tills jag släckte för kvällen. Vet inte om han kanske försökte avbryta det hela? Eller så är han bara en liten bråkstake som inte kan säga nej till ett slagsmål…😈
Ahahahaha!😂Stackars, stackars Blondie. Hon passar inte in någonstans, stackars lilla platyflickan. Jag flyttade ju över henne och hennes ömma moder Apelsinmandarin till ett av de små karen, men Apelsinmandarin fick efter några dagar tydligen nog av sin lilla flicka. Då det inte finns mycket utrymme att hålla sig undan på i det karet, beslutade jag mig för att flytta Blondie till stora karet i förtid.
Sagt och gjort. Men en sak hade jag inte tänkt på, nämligen Blondies lilla egenhet/vana, som jag tror irriterade mamman hennes så mycket. Blondie försöker nämligen ta sig igenom glasrutorna i akvariet hela tiden. Hon ställer sig med nosen mot glaset, och sen simmar hon allt hon kan så länge hon orkar, eller till en annan fisk tröttnar på henne och jagar bort henne. Berodde säkert på stress i början, men nu verkar det vara en vana. Trodde det skulle bli bättre i ett större kar, men icke. Inte än i alla fall.
Nå, anledningen till gapskrattet var detta: Att stå så och vicka i ett apisto-kar är inte det mest lyckade.😂En av apisto-honorna, Vickan tror jag, blev ytterst misstänksam mot Blondie, och simmade stelt runt henne och tittade från alla håll. "Hmmmm", verkade hon tänka. "Försöker hon mucka gräl, eller vad pågår? Det är väl ingen annan apisto ändå…? Näee, ser inte så ut, men… Varför vickar hon så??" Som tur är förstod hon att Blondie inte är ett hot, så hon simmade iväg till slut.
Snabb uppdatering: Blondie är apistogrammornas nya samtalsämne i karet.😉 Alla tre samlas runt henne och tittar på när hon "vickar". Valle glömmer t o m bort att jaga bort Vire, för denna nya bekantskap är väldigt intressant.
De som säger att fiskar är tråkiga har aldrig verkligen tittat på dem. Tänk vad de missar!
Jag håller helt med dig! Det är så mycket mer än "bara en fisk" och de har faktiskt riktigt mycket intressanta beteenden för sig. Akvarister måste vara ett folk med hög intelligens som förstår det här… 😃
Fiskar har helt individuella beteenden :D Ingen följer samma mönster som den andra, det har jag sett framförallt på cikliderna, de större. jag har skrattat så tårarna har sprutat åt dem i mellan varven 😃
Så, nu börjar jag bli riktigt nyfiken på dessa corydoras som mimåne pratar så varmt om.😉 Sitter och funderar på om jag har plats med ett tiotal i mitt stora 220 liters akvarium. De fiskar som går där nu är:
65 dvärgkardinaler, tre svärdbärarhonor, tre Apistogramma viejita 2 och hittills en Platy. Ska flytta över 10 pirangatetror och ett par platyhonor till om de är friska.
Den art jag funderade på var Corydoras habrosus, som bara blir ca 3-4 cm stor som vuxen. Vill helst inte köpa färre än tio stycken, så om ni tror att det blir för mycket fisk i karet med dem så låter jag bli.🙂
Åh vad det tar emot att säga det här.. Men du har nog så mycket fisk redan i akvariet. Tusan också! Jag som så gärna vill du ska skaffa corydoras. Och habrosus som är så fina dessutom.. men å andra sidan så har du ju ingenting på botten..
Jag köpte trilineatus i veckan och så har jag även sterbai och aeneus. Jag funderar på en fjärde sort också i mindre storlek, möjligen blir det pygmaeus.
Ack ja, som jag misstänkte. Då får det bli en annan gång, i ett annat akvarium. Men precis som du sa, det är lite tomt på bottnen… Mycket aktivitet ovanför, men ingenting där.
Trilineatus var ju jättefin, gillar fläcken på ryggfenan! Och pygmaeus är så himla söta, de ska jag definitivt ha någon gång. Möjligen i mitt framtida otocinclus-kar.
En sak är säker: Det är inte lätt att se till att alla individer i ett stort stim får tillräckligt med mat…😕Tycker jag matar dvärgkardinalerna i stora karet väldigt mycket, men trots det är det individer som är smala och halkar efter i tillväxten.
Som ni kanske vet så ska jag på akvarieauktion i slutet av mars, och jag hade tänkt ta med mig 40 st dvärgkardinaler, främst från Pyrets lilla 43-litare. Nu är jag hemskt frestad att ta med mig fler och minska på stora stimmet, så att det inte blir lika stor konkurrens, men visst är det väl otroligt otroligt att jag skulle få så många fiskar sålda(misstänker att 40 st är väl optimistiskt redan det.)? Eller bör jag chansa?
Ps. Nu har Akvarieteknik Nannostomus anduzei inne igen…🤤
Sååå… Då var 16 st Nannostomus anduzei beställda! Affären lägger inte ordern förrän nästa fredag, så har jag otur så tar de slut igen, ta i trä… Nu är det bara att hålla tummarna att det inte händer! De kommer få flytta in hos min söta lilla Gullefjun, som nog inte kommer ha något emot dem. Hon vill helst inte ha fler platys i karet dock, hon är sååå glad att Apelsinmandarin flyttat till stora karet nu, haha! Apelsinmandarin är rätt nöjd i sitt nya hem hon med. Tänk vad skönt det är att slippa karlarna, säger hon!😉Är väldigt frestad att dela upp alla honor och hanar i varsitt akvarium, så att tjejerna får lugn och ro. Vet inte riktigt hur mina viejita skulle gilla att få ett par riktigt stora svärdbärardamer i karet dock… Hallon och Smulbär(mammorna till de tre svärdbärare som redan går där) är mer än dubbelt så stora som döttrarna fortfarande.
Är det inte lustigt hur man faller pladask för vissa fiskar ibland? Jag hade inte planerat att skaffa svärdbärare, men en dag när jag gick och fönstershoppade i akvarieaffären(livsfarligt för plånboken och sinnesfriden) så såg jag en svärdbärarhona i ett av karen, och direkt poppade denna tanke upp: Hon heter Hallon.🤪Gick därifrån, för jag skulle absolut inte ha fler fiskar då, särskilt då jag hade Platy redan, men jag kunde inte släppa tanken på detta "Hallon". Så självklart gick jag tillbaka några dagar senare och köpte hem henne, Smulbär och Flash(hanen, orange comet, komet= rymden= Flash Gordon= Flash). Så kan det gå.
Stoppa mig någon!🤪Nu sitter jag och planerar ytterligare ett akvarieprojekt. Jag är nämligen otroligt sugen på lakritsgurami, och har varit det länge. Hittade en intressant sida om dessa små sötnosar, och en idé börjar ta form. Den ser ut så här:
Ett akvarium på ca 43 liter(dvs som de jag redan har) utan filter eller luftpump, med mycket växter som tål svagt ljus så att det räcker med en bordslampa istället för en dyr akvariearmatur. Många små rötter huller om buller, och massvis med eklöv och alkottar för att sänka pH. Ett eller två små vattenbyten i veckan. Ingen doppvärmare, utan de får gå i rumstemperatur, vilket de ska kunna klara.
Däri hade jag tänkt ha ett par lakritsgurami, antingen Parosphromenus nagyi, P. bintan eller P. linkei. Det lutar åt linkei, för på samma sida läste jag att de är bland de "enklare" av lakritsguramiarterna. Tillsammans med detta par så tänkte jag ha 15-20 st Boraras merah eller brigittae, och tänk så perfekt! De kommer faktiskt från samma plats som P. linkei!(och P. bintan) Underbart!
Tror ni man kan ha några små räkor(babauti sp.) tillsammans med dem, eller äter de upp eventuella yngel? (Att fiskarna kanske äter upp räklingar gör inget för mig. Naturligare föda än så blir det inte, och lakritsgurami äter bara levande foder.😉Förlåt alla räkfantaster därute!)
Spännande :D
Inte skall du stoppas inte :p Har nyss startat upp ett 56 liters, där jag skall ha mina sjoestedti.
Äntligen så har jag en vettig kamera!🥳 Nu ska jag bara lära mig att fota de små liven, hittills går det inte så bra, men här kommer en bra bild på min fina lilla Pyret! Visst har hon vackra kinder(hela hon är visserligen vacker)? De är dock mer blåa i verkligheten.😍Självklart omöjligt att inte få med femtioelva andra fiskar på bilden i det karet.
Killis är verkligen jättefina, men jag har blivit lite avskräckt då jag köpte tio clownkillis för ca ett år sen, men trots bra vatten och bra mat så dog allihop, en efter en, utan synbar orsak…😕
Vad är det för kamera du har köpt ? Lite nyfiken jag, är själv mesta amatörfotografen ;)
Jag har heller inte vågat mig på killis tidigare, jag vill gärna ha mycket info innan jag börjar med en ny art. Och söker man på killis på nätet, så kommer det ungefär sjuhundrafemtioelva olika arter fram ;) Men när vi hade våran träff den 7 december så kom det några från Söderhamns akvarieförening, och en av gubbarna där har haft killies i över 30 år, så han är min guru. Han hjälper mig med tips och råd, och han tar även hem nya arter åt mig när han åker land och rike runt på olika auktioner :)
Jag har ju fått lärt mig nu, att vissa arter är sk. årstidsfiskar, och de lever inte alls så länge (max ett år) De leker och släpper romen, sen dör de bara 😕
Det är mina föräldrars gamla digitalkamera(Sony), måste vara nästan femton år gammal vid det här laget.
Min siamesiska algätare Simsalabim har hittat ett nytt favoritställe! Det är ett blad från en vallisneriaplanta som fått äran att bli viloplats idag, och mina ottisar verkar också gilla den. Ser väldigt bekvämt ut tycker jag…😴Man skulle ha haft en hängmatta…😴
Hmm, min nya akvarieplan har ett stort fel… Jag vet inte om jag kan ha det där jag vill ha det. Det jag vill ha är ett akvarium som står på/bredvid mitt matbord/skrivbord/datorbord, så att jag kan titta på fiskarna när jag sitter där. Eftersom jag har hört att lakritsgurami kan vara skygga, tänkte jag att det vore bra om de ser mig ofta och blir vana vid lite lugn aktivitet utanför karet. Bordet håller för min vikt, så det borde definitivt hålla för ett ca 43 liters akvarium. So far, so good…
Problemet är ju när jag får besök av mina föräldrar… Det blir ju något trångt vid bordet då(som är mitt enda). Jag har plats för akvariet på andra ställen i lägenheten, men vill inte ha det någon annanstans. Tror ni att det är möjligt/säkert att flytta på det vid de tillfällen då jag får lite långvarigare besök? Om man tappar ut så mycket vatten som möjligt, lyfter det till en annan tillfällig plats(med en träskiva under), och sen fyller på det igen? Eller bör jag lägga planerna på is?
Själv har jag inga som helst problem med lite trängsel på bordet om det betyder att jag har intressanta fiskar att titta på, men mina föräldrar delar inte den åsikten, haha!😃
Det låter väldigt krångligt och kanske t o m riskabelt. Plus att varje flytt blir stressande för djuren. Låter som ett kill your darlings-läge tyvärr… Du kan kanske ha det så i en framtida lägenhet?
Hmm, inte ens jag tyckte det var en särskilt bra idé, men ibland vill man bli bevisad om motsatsen. Så icke denna gång dock. Tack för svaret, sauk1, nu har jag accepterat att jag måste tåla mig till ett bättre tillfälle.🙂
Det märks tydligt att mina viejitas är uppfödda i akvarium. Totalt orädda för mig, de har inga problem med varken svärdbärare eller platys, och de äter faktiskt torrfoder!😮😉 Gullefjun och Pyret(mina eremnopyge) spottar ut torrfodret direkt. Ni skulle ha sett Gullefjuns "min" när hon tog en tugga av Dr Bassleers vitlökstorrfoder! 😂Hon flög nästan baklänges av chocken! (Bägge äter direkt ur pipetten nuförtiden. Ja, det gör visserligen alla de andra fiskarna också, men lite roligare med vildfångade individer. Hurra för pipetter! Hurra! Utan dem hade tjejerna nog varit rätt så mycket smalare, med tanke på vilka små pirayor de delar kar med…)
Tyvärr så kommer ni nog inte få se några bilder på Valentin, viejita-hanen, för han är livrädd för kameran! Vägrade komma fram till mig på ett par dagar efteråt, så det gör jag inte om… Det är synd, för han börjar bli väldigt fin nu.
Jag blir inte riktigt klok på Vickan och Vire… När brukar honorna börja hålla på ett revir? Hittills så strosar de omkring i hela karet bägge två, högt som lågt, men Vickan jagar ibland bort Vire… men inte alltid? 🤔En sak är säker, jag har(som tur är) mycket kvar att lära om dvärgciklider!
Ack, ack. Jag är så sugen på ett yngelprojekt, men äventyret med de hundra dvärgkardinalerna är ju lite avskräckande… Tänk om man få en hel drös yngel igen som ingen vill ha?
Nu var det visserligen Nannostomus anduzei som jag funderar kring(om de kommer, vill säga. Order läggs idag), och de lär väl knappast vara lika lättlekta/produktiva som dvärgkardinalerna, men vem vet? Innan jag ger mig in på någon planering, så tänkte jag höra om det finns något intresse för dessa små smyckestetror? De blir ju bara ca 2 cm, så de bör ju passa i de flesta mindre kar, och är perfekta tillsammans med dvärgciklider…😉
Med tanke på att de idag inte är så populära och statusen de har i handeln, så skulle jag säga att det inte finns ett särskilt stort intresse för dem tyvärr.
Synd.😕
Men det är ju endast vad jag tror, det kan ju visa sig vara det helt motsatta? :)
Kanske i rätt kretsar? Kan inte låta bli att tro att de skulle kunna vara populära hos apisto-nördar(😎), eller bland räkfolk? Små fiskar lämpliga för små akvarium är ju rätt ovanliga, åtminstone om man vill ha större variation(som jag)… Och de äter ju knappast yngel, så små som de är! Tänk vilka små munnar de måste ha! Mina beckfordis har ju pyttesmå, och de blir ju tre cm större.
Har läst på lite mer om Nannostomus-odling, och det verkar som om det sällan blir större kullar än 20-30 st yngel. Känns tryggt att veta, och då vågar jag mig nog på ett försök även utan intressenter.🙂
Ett odlingsförsök tycker jag du kan pröva på :)
Eftersom de är så små och inte kräver så stora akvarium, så kan det nog vara intressant för vissa av killifolket skulle jag kunna tro.
Jag skulle kunna ha ett stim i min 40 liter med nigripinnisen, och den är själv bara 3-4 cm och dessutom ingen fiskätare. Finns nästan inga arter man kan ha med dem, som låter dem vara ifred.
de är rätt skygga, så man ser dom sällan, så jag har funderat på nåt stim att ha med dem, och då blev jag rekomenderad just Nannostomus anduzei, dvärgkardinaler eller Galaxyrasbora (tror jag den hette, den minsta av rasbororna)
Nu vet jag att et kommer finnas dvärgkardinaler på våran auktion, så jag får se om jag hinner ropa in ett stim där. Jag hoppas det :)
Det tror jag nog du hinner, jag kommer ha med mig 4 påsar med 10 st dvärgkardinaler vardera, så snabbt borde de inte ta slut.🙂Eventuellt kanske jag tar med mig ännu fler. (Tänk att jag lyckades föda upp över hundra yngel?!🤦♂️Och vad jag vet har bara ett dött, och det för ett par veckor sedan. Inte alltför illa för en nybörjare, tycker jag.)
Dvärgkardinaler är dock riktiga matvrak och det brukar bli kalabalik här vid matning, även om de är rätt lugna annars. Hoppas det fungerar med dina killis?
Vad f*n är det DU som har dvärgklardinalerna 👍 Hörde bara att våran säljsansvariga, hade fått in Dvärgkardinaler på auktionen, hon nämde inget namn hade inte en tanke på att det kunde vara du 😂 Ja där ser man.
Hoppas vi kan träffa, och känna igen varandra när vi är där. jag får hålla koll när det kommer en tjej med dvärgkardinaler 👍
Jäpp, det är jag, det. Dvärgkardinalmamman. 😎Ser fram emot auktionen(min första av förhoppningsvis många). Hoppas vi ses.🙂
Det ska bli så skönt att få sälja dvärgkardinalerna(mina små älsklingar) till akvarister, och inte till en djuraffär där man inte har kontroll över vart de hamnar sedan. Hos en familj med en guldfiskskål med tre neontetror och tio kampfiskar som avlöst varandra i snabb takt, och som rengör skålen med diskmedel, och inget intresse av att lära sig mer, kanske… 🥶 Nej, tack.
😭Jag försöker och jag försöker, men trots mimånes tips om att filma fiskarna istället för att fota, så är enda resultatet suddiga bilder, och en vettskrämd Valentin… Men skam den som ger sig, till slut blir väl någon bild okej… Fast inte idag tydligen.
Dessutom så blir det inga Nannostomus anduzei den här gången heller. De verkar alltid hinna ta slut innan "min" affär hinner beställa. Nåja, jag har hittat tålamodet igen, så det är inget större bakslag direkt, jag väntar till ett lämpligare tillfälle.
Måste fråga hur stora dina dvärgkardinaler blir :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Max tre cm, vanligast är runt 2-2,5 cm tycker jag det verkar som(inklusive fenor). Störst blir den dominante hanen, som också får längst fenor. Pappa Orsaken är mycket stilig.😍
Mina egenuppfödda dvärgkardinaler varierar nog mellan 2 cm till strax över 1 cm(eftersläntrarna, som jag inte kommer sälja. Bara välvuxna fiskar säljs av mig.), men de är inte ett år gamla än, så de växer ett tag till.
Intressant :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
!!! Kan det vara sant? Är det snart lek på gång? Verkligen? Auu, så spännande! 🤦♂️
Satt precis och kvällstittade på stora akvariet(yes, min dygnsrytm är helknasig tyvärr.) och betraktade mina små viejitor. Har lagt märke till att Vire lagt på sig och blivit riktigt rund o go, och när Valle närmade sig henne(han har lärt sig vett och etikett till slut, den käre Valentin, så han är snällare och mycket tålmodigare med sina damer numera) så började Vire bli rätt så diffus i sin svarta teckning, den bleknade nästan helt, kanske börjar hon prova lekdräkten snart?! Vattenbyte planerat imorgon, får se om något händer efter det. Usch, så spännande! 🤪
Nämen oj här har jag inte kikat in på ett tag ser jag. Fanns ett och annat intressant att läsa. Ska bli spännande att se hur det går för dig.
#145 Som det ser ut idag, så kommer det mycket folk. både uppifrån och nerifrån, och det är i stort sett uteslutande akvarister som kommer ;) Även nedre norrlands Killigrupp kommer att närvara, och där kan det nog finnas intressenter på mindre fisk, som kan gå i mindre akvarium ;)
Jag skall som sagt se om jag hinner ropa in, åtminstone ett stim. Annars så får jag be gubben eller dottern ropa in åt mig :)
Jo, hoppas verkligen vi ses och kanske hinner språka lite :D
#152 vilken aktion är det ni pratar om?
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
#154 tack alltid nyfiken på auktioner äaven om dena låg lite långt bort
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
*suckar djupt* Det verkar tyvärr inte spela någon roll hur ofta än jag besöker Akvarietekniks eller Imazos hemsidor, de har aldrig några Apistogramma eremnopyge hemma, trots att jag kollar flera gånger om dagen… *djup suck*🤪Fruktansvärt o-tillmötesgående av dem!
Det är så fruktansvärt frustrerande att inte kunna få tag på ett par hanar, eller åtminstone en enda, till Pyret och Gullefjun! Varför var bägge tvungna att bli sjuka och dö? Morr…😡
… Och varför i hela friden mår honorna fortfarande så fruktansvärt bra? En sjuka som drabbar enbart hanar?🤔 Jag är tacksam för att de är friska, men rätt konfunderad också…
Jag håller helt med dig. I perioder har jag hållit stenkoll på dessa vanliga grossister som akvarieteknik och imazo, men de har aldrig inne det man söker. Det som finns där är det vanligaste och mest uttjatade arterna. Tyvärr. Trender finns ju i hobbyn också så ibland kommer det någon ny modern art men det man själv vill ha är ju oftast något annat och inte vill man vänta på att det ska bli mode heller..
Däremot, så finns det andra grossister och vägar att gå, men det kan vara klurigt för kedjor brukar inte använda sig av de här. Finns det någon privatperson som har en egen akvariebutik i din omgivning? Där kan du i så fall ha chans att beställa in från utlandet och då blir utbudet genast lite annorlunda.
Har bara Djurmagazinet att tillgå, tyvärr…😕
Längtar tills jag flyttar inom räckhåll för en hel/halvdagstur till Stockholm! Högst på min lista av platser att besöka står just nu Akvarielagret… 🤤Hade det inte varit för att det tar fyra-fem timmar med tåg från Stockholm till Härnösand, så hade jag kanske vågat mig på ett besök i sommar, men nu är det som det är. Och med tanke på min ibland bristande impulskontroll(🤪) så är det nog bäst att inte fresta (fiskarnas) öde(t) med ett besök än, för jag skulle nog omöjligen kunna komma därifrån tomhänt.
Nu är det lek i stora karet. Tyvärr är det inte apistogrammorna som leker, utan det är återigen dvärgkardinalerna. Roligt att se leken i ett större akvarium, i det lilla så är det bara en dominant hane(herr Orsaken) som lyckats ta revir, men här är det flera hanar inblandade. De har delat upp sig i karet och håller ca 5-10 cm mellan varandra, och väntar på att honorna ska komma till dem… Fast ingen av grabbarna verkar ha fattat hur man väljer lämplig lekplats, såg en mycket rund och trind hona sno sig igenom rötterna till en flytormbunke, men ingen hane var i närheten!
Nåja, det gör mig ingenting, jag vill inte ha fler yngel från dem just nu!😂
Har upptäckt en hane med avvikande färg på ryggfenan. Normalt sett så har de bara en vit rand längst ut, men denna har även en röd-svart kant utanför det vita.🙂
Bara en vecka kvar! Sen flyttar(förhoppningsvis) fyrtio dvärgkardinaler till nya hem. Roligt och sorgligt på samma gång, då jag är hemskt förtjust i dem alla. Försöker fortfarande fota mina små liv, men kamerorna jag har att tillgå är verkligen inte lämpade för uppgiften… 😐Här är i alla fall en bild på några av dvärgkardinalerna som ska få flytta. 🙂
De är fina :D
Jag tycker också det brukar vara sorgligt att lämna bort fiskar, men i ditt fall så sker det på en auktion för akvarister vilket borde innebära en mycket större chans till ett bra hem än om man lämnar dem i butik. Och oj så fina de är!
Det kommer uteslutande akvarister till auktionen :) Så de som blir sålda, kommer till akvarisster. En påse kommer (förhoppningsvis) till mig ;)
Nu är jag visserligen partisk, men det är den finaste stimfisken enligt mig. 😛Tröttnar verkligen aldrig på dem.
Var till djuraffären idag för att skaffa hem mer fryst mat och transportpåsar, och gissa vem jag fick se i affären? Jo, Donnan! Hon mår bra, men hon har en fruktansvärd otur, den lilla damen… Hanen som jag valde bort vid köpet, och som hon skulle få gå med, har blivit uppäten av de scalare som går i samma kar(de jagar även henne, men hon kan gömma sig)… 🤐Vilken tur för Valentin att jag valde honom!
Och hem från butiken följde även en blå wagtail platyhona! Lite nytt blod, tänkte jag, och så ville jag verkligen ha en blå fisk… Av någon anledning så har alla fiskar jag köpt gått åt det gulröda hållet. Nästa stimfisk(mina koppartetror håller på att dö bort pga ålder, bara tre kvar nu) blir nog antingen Kerritetra, Kardinaltetra eller grön Neontetra. In med blått!
Men bara för att man är akvarist betyder det ju inte att man har bra djurhållning, tänker jag. Men visst är det ett gott tecken att det är akvarister som kommer för då finns det åtminstone ett intresse som förhoppningsvis är genuint.
#165 Jag har tittat ganska mycket på Dvärgkardinalerna på sistone, eftersom jag har gett mig f*-n på att jag skall ha ett stim till min 40 liter ( Visst kunde jag ha ett stim på 10 i det akvariumet ? ) Jag har kollat runt på olika biolder och jag har läst en del om dem :) Jag har ju inte kunnat drömma om att ha den sortens fiskar tidigare, därföär att alla mina akvarium har bestått av Rovfiskar och större ciklider (även småakvariumen som har använts som yngel/karantän eller grow-out) Men nu har jag helt plötsligt flera stycken akvarium som jag faktiskt kan ha, även de minsta fiskarna i … :D
#166 Nej, så är det ju, tyvärr. Men sannolikheten att de kommer till bra hem, ökar ju avsevärt på en akvarieträff i varje fall :)
Javisst, 10 st går jättebra i 40 liter. Själv har jag ju 50+ st i 43 liter utan någon som helst osämja.🤪Faktiskt så tjafsar de mer i mitt 220 liters.
Då det blev fler hanar än honor utav ynglena, så kommer det även bli fler hanar som jag säljer, men ska försöka(kan vara svårt att se skillnad på honor och hanar när de inte spänner ut fenorna) se till att det blir 6 hanar och 4 honor i varje påse. Varav en eller två lite mer dominanta(extra vackra) hanar med längre fenor.🙂
Om du sen känner att du vill ha fler dvärgkardinaler, så har jag fortfarande runt 80 st kvar hemma i Härnösand, som inte följer med till auktionen… *räknar* Jösses, måste ha blivit runt 120 yngel!🤦♂️
Jag har lagt märke till ett intressant beteende hos min viejita-trio. När Vickan, som är den dominanta honan, närmar sig Vire, så lutar sig Vire åt sidan, med magen mot Vickan, innan hon simmar iväg med Vickan i hasorna. Vickan gör likadant ibland mot Valentin. Måste vara ett tecken på "underkastelse"/undergivenhet(hittar inte rätta ordet just nu🤔), precis som när hundar lägger sig och visar magen för en starkare hund(ej hundexpert, så rätta mig om jag har fel). Intressant att få se vilka komplexa beteenden dvärgciklider kan ha!
Och deras olika personligheter tycker jag är underbara att upptäcka. Valentin är t.ex en mycket intensivare personlighet än min tidigare viejita/macmasteri-hane Mackan, som var lugnare och mer "laid-back". Ni ska se Valle efter matning, när de letar efter överblivna matbitar bland flytormbunkarna. Vilken intensitet, vilken jaktfrenesi… och vilka färger! Han nästan glöder, spänner upp fenorna, och ögonen är nästan kolsvarta! Synd att han vägrar låta sig fotas…😕
Kort sagt, jag älskar apistogrammor!😍
#168 Vad bra. Jag har väl inga direkta planer på odling, inte i dagsläget i varje fall ;) Jag vill ha ett livligt stim, med fina färger så det blir lite rörelse i 40 litern :) har bara Nigripinnisen , ett par, där nu och de ser man inte så mycket. Dels är de väldigt små (3-4 cm) och dels så är de lite skygga. Men kanske de blir lite livligare när de får lite konkurrans om platsen och maten 😉
Men man kan alltså ha fler hanar än honor tillsammans ? Trodde det skulle vara tvärt om jag ;) Tänkte på honiorna som blir jagad runt av hanarna när de är i lektagen, blir ju typ 1½ hona pr, 2 hanar, eller nåt :p
Det är bara de dominanta hanarna som är involverade i leken, och de jagar inte honorna alls faktiskt(inte mina åtminstone). Inte alls som tetror och barber, t. ex.. De väljer ut ett passande revir/lekplats, och så verkar de vänta på att de lekmogna honorna ska dyka upp själva. Otroligt fredliga fiskar. 🙂
Jag har alltid haft fler hanar än honor, helt utan problem.
Ja där ser man :) Man lär så länge man lever :D
😓Så… Imorgon är det dags. Hoppas allt går bra, är så orolig för att fiskarna ska stanna i påsarna så länge. Frågade personalen i djuraffären om tips, och deras tips var att, precis innan jag knyter igen påsarna, långsamt hälla i kallt vatten, eftersom kallt vatten ska innehålla mer syre. Så så får det bli. Dessutom vattenbyte i karen idag, och ingen mat.
Tänkte öva på att knyta påsar idag, för det är jag inte bra på. En kartong ska letas fram, och så tänkte jag använda mig av bubbelplast för att vattnet ska hålla värmen. Blir en lång promenad till bussen, därefter en timmes åktid, innan jag är framme. Hade det inte varit för att jag absolut måste minska fiskbeståndet här, så hade jag nog inte orkat med besväret.😛
Sen har jag en liten fundering, som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag funderar på om det går att jag knyter upp påsarna på plats och byter lite vatten(med vattenberedningsmedel så klart) så att det inte blir dåligt. Är det för stressande för fiskarna tro?
#111 Har inte läst hela tråden men blev det alla dessa fiskar sedan? Man ser att du verkligen har lagt ner energi och tagit reda på saker och det enda som jag reagerade på (inte negativt utan undran) är att du har valt fiskar väldigt spritt från hela världen?
Jag försöker först och främst hitta fiskar som kan trivas tillsammans och som intresserar mig, oavsett världsdelen de kommer ifrån. Självklart är det roligare om de kommer från samma plats(t.ex lakritsguramin P. linkei och Boraras brigittae, som jag ska ha tillsammans någon gång!), men om jag måste välja mellan två olika fiskarter som trivs med en tredje fiskart, så väljer jag hellre fisken jag gillar bäst oavsett världsdel, än fisken från samma världsdel men som inte är lika intressant för mig.
Och nej, jag har inte skaffat dessa fiskar… än. Det förblir en dröm ett tag till framöver, tills jag hittat ett mer passande boende för mig själv och har ekonomin till det. Men det ska bli av en dag!😃
Jättekul =)
Hoppas drömmen blir av !
😍Jag är sååå förtjust i mina eremnopyge-honor! Pyret stod och tittade på mig som vanligt när jag tänkte börja fixa min andra kopp te för dagen, och jag tänkte att jag skulle hälsa på henne genom att långsamt och försynt lägga fingertoppen mot glaset. Detta brukar göra att hon drar sig undan lite i vanliga fall(hon stod rätt nära glaset), men idag så stannade hon kvar. Efter ett litet skrämselryck, så närmade hon sig kanske en halv cm, och så började hon ta på sig stridsdräkten! 😂Kaxigt litet pyre, det där! Jag hade inget annat val än att ge upp.❤️Märks tydligt att de är vildfångade, mycket vaksammare än viejita-trion.
Gullefjun har svårt med de tre platys som går i hennes kar, som vanligt(nedrans platys!😉), men hon har särskilda problem med min nyinköpta blå wagtailhona, som fått det vackra namnet Kråkan(Blåbäret passade henne inte, så kråkbär=Kråkan.). Kråkan, förstår ni, är inte särskilt rädd av sig, utan hon är faktiskt den första Platy som faktiskt verkar försvara sig lite mot Gullefjun! Usch, vad Gullefjun avskyr Kråkan! Hon jagar bort henne, men Kråkan är tillbaka på samma plats en halv sekund senare. Nedrigt, men idag ska de flytta till stora karet. 🥳 tycker Gullefjun.
Visst är de speciella och härliga vissa :)
Det var jättekul att få ett ansikte på dig, hann inte prata så mcyket, men vi sågs i varje fall ;)
kardinalerna verkar trivas bra i 63 liters akvariumet. De äter och simmar rubnt som små tokar. Jättefina färger har de också.
Hur gick det med försäljningen av dina dvärgkardinaler? :)
Alla blev sålda till tre bra hem(en kvinna ropade in två av påsarna).🙂Var rädd att jag skulle få ta med mig fiskar hem, men det var det verkligen ingen risk för! Tror nästan jag hade kunnat ta med mig fler. Blev faktiskt en liten pengavinst, men det var ju inte det viktigaste, utan det roligaste var att åka på mitt första akvarieevenemang och prata fisk- äntligen! Är så sugen på att odla fler fiskar och åka på auktion med dem!😃Fick lite andra fiskar sålda också, och även en del växter.
Köpte ingenting dock, för jag måste hålla hårt i vartenda öre just nu… Synd, för de hade helt otroligt snygga, hiskeligt billiga, rötter till salu…😭
Vad roligt för dig Fifill. Är något avundsjuk som inte kunnat gå på någon sådan auktion ännu. Det låter som en drömvärld!
jo, det blev huggsexa om dvärgkardinalerna :) Men vem tog de sista påsen ? jag ropade in en och lyckades få den, en tjej ropade in två, men du hade ju en till med dig :) vet du var den tog vägen. Kunde inte kolla allt, hade lite bekymmer med besökare som absolut skulle riva och slita i påsarna som var i en låda bredvid mig, tillslut lackade jag till och smällde till den mest närgångna över näven, så jag själv fick ont i handen 😊
JAG VISSTE VÄL ATT DET VAR NÅGOT FUFFENS PÅ GÅNG! 🥳 🥳🥳 Släppte i några platys i stora karet, och satt och tittade när de undersökte sitt nya hem. Lade då märke till något… Valentin och Vire var puts väck!? Var var de någonstans? Av någon anledning så anade jag ugglor i mossen, så jag knackade på några rötter och lyfte på ett par kokosnötter… Under nöten i mitten, i ljusaste och öppnaste delen av karet, så simmade först en tveksam Valle ut, och sen tittade Vire motvilligt fram… Självklart vände jag på nöten, och jo visst, de har lekt! 🥳 Hurra! Hurra! Hurra! Min första apisto-lek! 🥳
Självklart lade jag tillbaks nöten, och gömde öppningen lite bättre under några eklöv. Vire simmade snabbt in igen. Lustiga är att Vickan är mycket färggrannare än Vire… Hon har inte alls den där knallgula färgen?🤔Hur som helst, LYCKA TILL VIRE OCH VALLE! 🥳
Jag vet precis vart den fjärde påsen tog vägen, köparen och jag har bytt mejladresser så förhoppningsvis kommer jag få lite uppdateringar och bilder snart.🙂Jag såg vilket kaos det var där runt påsarna, ingen som verkade lyssna på vad som sades riktigt… Ohyfsat, tycker jag.😐
Vad roligt! Det är så kul när de hittar på saker i nöten. Hoppas nu de lyckas få ut dem med.
Det hoppas jag verkligen! Usch, det är så spännande!😍Jag har väntat på det rätt länge, då Vickan varit väldigt färggrann och Vire varit rund och trind. Tajmingen på det hela dock… Jag sålde två av svärdbärarna som gick i karet igår, dels för att jag egentligen inte vill ha svärdbärare men behållit dem som sällskap åt den tredje svärdbäraren(berliner med väldigt mycket svart och som tyvärr har utvecklat "melanom", enligt Helmut Pinter. Hon vilar mycket på sista tiden, så jag får nog avliva henne snart tyvärr), och dels för att jag misstänkte att det kanske var svårt för cikliderna att komma i lekstämning med nyfikna svärdbärartjejer ständigt i hasorna… Så, denna tajming får mig att tro att jag faktiskt hade rätt.🤔
Satt precis och antecknade i min akvariejournal om gårdagens och dagens händelser. Det är verkligen ett av mina bättre beslut, detta att börja föra journal om fiskarna, omöjligt att minnas allt som händer annars. Tidigare sjukdomar, fiskar som dött, vattenvärden och viktiga händelser, som detta med leken.
Mitt tips till alla akvarister där ute: köp en fin anteckningsbok(min är svart med guldmönster som påminner om fiskfjäll) och en bekväm penna, och skriv!👍
#184 Vad bra. vi hade lite problem med svinn på auktionen, det försvann lite grejer från borden och en tjej blev av med en grupp ciklider hon köpte på auktionen. Jag var rädd att påsen hade försvunnit vid kaoset som blev på scenen när vi hade närgångna besökare som vägrade lyssna på oss när vi bad dem ge fan i påsarna (jag lackade till tillslut och smällde till den ena över knogarna, så jag fick ont i mitt finger och är blå 😊)
Jag hörde det…😐 Det måste ha hänt under själva auktionen, för hon hade ställt sina vinster på det bord jag hade, och jag hade uppsikt över det direkt efter auktionen… Men det försvann alltså ännu fler saker? Vad tråkigt!
Jo, det gjorde tyvärr det :(
Men vad är det för folk som bär sig åt på det viset. Konstigt men rötägg hittar in överallt.
Gratulerar till din första apistolek! Tjohoo! 🎈
Visst får de härlig färg när de leker. Den där stela positionen ser också kul ut. Som om de skulle gå av när som helst : )
Fast konstigt nog är det inte hon som lekt, och hon verkar inte särskilt intresserad av Valentin heller.🤔Hon har den färgen konstant, vet inte varför eftersom hon inte vill leka… Kanske snart?
Är du säker? Hon ser verkligen ut som en hona som vaktar rom eller yngel. Både färg och ställning stämmer. Hos mej visar de bara intresse när jag inte tittar på….
Man ska inte ropa hej för tidigt heter det…🤐Nu är Vire framme ur nöten, och jösses vilken attityd hon fått! Tror att första försöket misslyckades, för hon uppvaktar Valentin mycket intensivt och försöker locka med honom till nöten igen. Hon är väldigt lik Vickan nu, magrare när hon inte är romstinn längre.
Och gissa om det blev slagsmål när Vickan kom för nära! Stackars Vickan är ju van vid att Vire ger sig omedelbart, men idag tampades hon riktigt rejält! Dessutom så lade sig Valle i igen, men denna gång var det Vickan som fick storstryk… Såg tydligt att hon blev spak, för hon slutade spänna upp fenorna som hon brukar. Jag försökte trösta henne lite(😛), och efter en stunds umgänge så försökte hon gräla med Vire igen… Med samma resultat.
Är rätt säker, Lillyrod. Vickans enda intresse verkar vara mat, och när Valle försöker uppvakta henne så simmar hon därifrån… och fortsätter äta. Gissar därför att Vickan inte är redo att leka än, mager som hon är, trots färgen… Kan färgen ha att göra med att hon är den dominanta honan?
Hur som helst så har jag suttit klistrad vid akvariet, och är faktiskt inte det minsta besviken, för vilket skådespel! Wow!😃
Jag har aldrig haft 2 honor så jag vet inte hur de uppför sig då. Mina har däremot aldrig varit tjocka på något vis innan lek. Det har aldrig synts på dem varken färg eller kroppsstorlek. Förmodligen lite olika det där.
Jaså, där ser man.🤔Då förstår jag verkligen inte varför Vickan inte vill leka… Hon kanske inte har fallit för Valentin helt enkelt?
Hmmm, kanske har jag misstagit mig. Vire vaktar nöten med stor koncentration, och t.o.m Valle har gjort ett par korta utfall mot platysarna, vilket är första gången… Kanske läxade Vire bara upp honom över att han inte tog papparollen på allvar?🤪Svårt för mig att veta eftersom det är första gången jag ser detta.
Vire verkar även kolla läget i nöten med jämna mellanrum… Kanske ändå?
Den här tiden är så spännande :)
Väldigt spännande. Vore jag inte redan apistonörd så hade jag definitivt blivit det nu!😃
Sen en ovanligt "bra" bild på kameraskygge Valentin(vart tog ögat vägen??)…🤐Mer än så här brukar han inte ställa upp, så fort han ser en kamera så är han puts väck. Använde mobilkameran idag, då digitalkameran skrämmer honom ännu mer, om möjligt… Gissar att det är det "stora ögat" som stirrar på honom som skräms.
Nej, men Vickan då! 🦸♂️ Nu har det varit drama i karet. Vickan gjorde en räd in i Vires barnkammare, och nu ser Vire rött! Bokstavligen, för hon är faktiskt rödare i färgen nu än innan räden.😉
Luriga Vickan smög sig fram mot nöten medan Vire var inne i den, och när Vire kom ut så lade sig Vickan blickstilla på bottnen strax bredvid öppningen, dold bakom ett eklöv. Vire simmade ut en bit för att kontrollera omgivningen, och då slog Vickan till! En snabb rörelse, och så var hon halvvägs inne i nöten, men hon stannade upp och tittade på Vire, som fick syn på inkräktaren, och bägge två försvann in i nöten. Efter ett tag så pep Vickan ut i en väldig fart, och efter ytterligare ett tag kom Vire ut, och nu har hon stenkoll hela tiden, för det där ska minsann inte få hända igen!!💣
Undrar vad som hände där inne…
Haha ja de är allt bra luriga de där! Man förundras ständigt över vilka personligheter de har, dessa fiskar.
Hon verkar avundsjuk ju ; ) Om hon också vill ha smått kan hon ju hojta på pappa för ledig nöt finns väl?
Tre stycken lediga nötter faktiskt, så inte är det bostadsbrist inte. Hoppas det var ett lärorikt och inspirerande besök!
lycka till med lek och rom :)
Vire har upptäckt att hålet i taket på nöten är ett perfekt utkiksställe! Hon får precis ut huvudet så mycket att hon kan se vad som pågår i omgivningen, och samtidigt så kan hon fläkta rommen, för det antar jag att hon gör för hon verkar vicka omkring medan hon spanar. Smart tjej! Dessutom kikar hon in ibland när hon är ute, för att se om allt är okej.
Så det verkar gå bra hittills.🥳 Dag 4 idag, om jag inte minns fel. Har läst att rommen brukar kläckas på dag tre i 26 grader, och temperaturen i mina ouppvärmda akvarium ligger, åtminstone under dagen, på 24 grader så det dröjer väl lite längre. Ska bli spännande att se hur bra leken och ompysslandet lyckats!
Kunde inte låta bli att vända på nöten igår, för att se om rommen var kvar - vilket den så klart var eftersom hon vaktade så intensivt. Efter vad jag kunde se så var nog all rommen kvar faktiskt. Duktig Vire. 👍
Ska bli spännande att se vad som händer idag, dag 5.
Ja då var första hindret klart iallafall. Ingen möglig rom. Spännande!
Hehe, har precis haft en kort liten lekstund med Vickan och Valle, och inte lek som resulterar i yngel, utan lek med en laserpekare.😃Såg en video någonstans och tänkte att det där borde jag prova en dag, och idag blev det av. De tyckte det var väldigt spännande, tror jag. De spärrade ut fenorna och blev totalt fokuserade på att följa efter pricken. Tyvärr blev Vickans lek avbruten av Vire, som tyckte att två dm från barnkammaren var gränsen för vad hon kunde tåla av Vickan.
Ska pröva och se om några andra fiskar tycker det är roligt, men just nu så verkar i alla fall apistogrammorna gilla det. Men jag tror jag kommer begränsa det tills innan matdags, så att de får lön för mödan.😉
Ja, Glad Påsk, antar jag…😕😛 Anledningen till mitt kanhända lite buttra humör är… När kommer ynglena ut egentligen??!😮Jag döööör av all denna (för)väntan! Vire vaktar kokosnöten intensivare än någonsin, dag 6, och hon är sällan ute ur nöten mer än en minut i taget. Om hon så mycket som anar att Vickan är i närheten(hon verkar ha både ett sjätte och sjunde sinne för att upptäcka det) så åker alla olyckliga i området på storstryk, stora som små.
Hon har dessutom redan börjat bli rund om magen igen, medan Vickan är mager som alltid, trots att hon äter konstant…
Det kan ta lite tid. Vissa som min Baenschihona vädrar ju sprattlet med och andra väntar länge innan de visar upp dem. Min Macmasteri har inte visat upp sina än. Det borde finnas yngel där inne iallafall.
Ack ja, nu misstänker jag att Vire tröttnat på allt besväret för denna gång. Hon vaktar inte längre, simmar i hela karet och letar mat, men hon är fortfarande lite kaxig och har kvar sin vackra lekfärg… Jagar stackars Vickan med lika stor frenesi dessutom. Hon besöker också kokosnöten ibland, men undersöker de andra nötterna också… Hon kanske vill leka igen?
Min agassizii hona brydde sig inte om sina barn när de var sprattel. Då lämnade hon också nöten och var väldigt nonchalant. Om allt är borta brukar de återta sin normala färg ganska omgående.
Jaså? Då finns det alltså hopp än? 🥳 Usch, så mycket jag har kvar att lära mig!😊
Jag är misstänksam mot min Macmasterihona med. Hon har färgen kvar men ynglen borde varit ute nu. Det kan ju vara så att båda våra tjejer vill ta en ny omgång i nöten för något har hänt med den första. Jag kan inte mycket jag heller. Man får studera sina fiskar och försöka förstå vad de håller på med 🙂
Och inte vågar man lyfta på nöten och kolla, ifall det nu skulle vara yngel därinne… Tänk om man skulle råka begrava dem när man sätter ned nöten igen…🤐
Nåja, under tiden så roar jag mig med platyyngel istället. Upptäckte några i karet förra veckan, och fångade in dem. De går i en yngelkasse nu, och då jag tyckte att ett par honor såg misstänkt runda ut så tänkte jag försöka få lite yngel från dem. Har därför fyllt en balja på 10 liter med vatten från karet+kranvatten och en väldans massa flytväxter och sötvattentång, och flyttat över ett par honor dit. Ingen cirkulation, men jag byter några deciliter vatten några gånger om dagen, och det verkar gå bra hittills. Baljan står bredvid mig på köksbordet. Hittills har jag plockat 5-6 yngel därifrån. 🙂
När jag släpper tillbaka honorna i stora karet så ska alla yngel få gå i baljan tills de är lagom stora att gå tillsammans med mammorna deras.
Du lär få mycket yngel om du ska spara alla ; )
Hahaha, ja definitivt, men jag har inte tänkt ha kvar absolut alla, utan sälja/skänka bort de jag inte vill spara. Har kanske tänkt börja med ett litet långsiktigt projekt, nämligen att få fram platys som jag själv tycker är vackra. Platys brukar i mitt tycke vara rätt så trista i färgen, men tack vare min otroligt vackra Apelsinmandarin, så har jag flera döttrar och en mycket vacker son som en början till projektet. Behöver fler akvarium om jag ska kunna sätta igång ordentligt dock, så nu gäller det bara att försäkra mig om att jag har kvar generna tills dess. (Hade det inte varit för Gullefjuns avsky för platys så hade jag kanske kunnat använda de små karen tillfälligt, men det går inte.)
Varianten jag är ute efter är en wagtail med "spegelgenen", eller neon eller vad det nu kallas. Apelsinmandarin är orange wagtail med ett helt underbart gröngult blänk i fjällen, och detta har hon nedärvt till sina avkommor. Dumt att inte ta tillvara på det tycker jag. Sen så får de gärna vara mer eller mindre prickiga också, sonen och åtminstone en av döttrarnas far var dalmatinerfärgad, och de blev helt underbart vackra. Platys brukar i mitt tycke vara rätt så trista i färgen, men dessa är så fina.😍 Sen så vill jag gärna ha variation på grundfärgen, de får vara vita, gula, blåa, ja vilken färg som helst, bara de är wagtail med rätt "glans".
Läste nyss att alla wagtailplatys har svärdbärare längre bak i stamtavlan. Intressant.🙂
Stackars Vickan mår inte alls bra av att bli hunsad av Vire…😕 Hon ser faktiskt rätt dålig ut, så jag funderar på om jag borde skynda på mina planer att "renovera" mitt 120 liters kar och låta henne flytta in där. Måste byta sanden, för den jag har är alldeles för finkornig och har blivit som cement nästan, och alla växter utom Cryptocoryne parva, tigervallisneria och Echinodorus bleheri har dött(borträknat anubias och javaormbunkarna så klart), och E. bleheri har sett bättre dagar. Det är alltså rätt skralt i form av gömställen och liknande.
Uruselt innerfilter(💣🧟♂️) som bara krånglar, men vet inte om jag har råd att fixa nytt så fort som jag behöver om jag ska flytta henne.
Fiskarna som går där är 11 fembandsbarber, 3 koppartetror och tre stora svärdbärare+några yngel… och så glömmer jag alltid bort ottisarna såklart.
Tror faktiskt att jag försöker flytta henne till "platybaljan" i kväll, så att hon får lugn och ro… Såg inte alls bra ut… Stackarn…
Nå, lärdom dragen: om man ska ha flera honor(av viejita åtminstone) behövs helst ett ännu större kar än 220 liter…🤐
Ja jag har aldrig vågat köpa fler än en hona just av den anledningen. De honor jag har är ganska vassa i humöret och om två skulle ha rom/yngel samtidigt skulle de andra i karet inte ha någonstans att ta vägen. Man behöver andra fiskar i karet med för att störa lite annars kan hanen bli väldigt elak mot honorna. Han behöver andra fiskar att ta ut sina aggressioner på 🙂
Intet nytt på yngelfronten tyvärr. Vire går fortfarande i mammakläder, men är totalt ointresserad av nöten.
Vickan har bott i den tillfälliga yngelbaljan i några dagar, i väntan på att jag kunde få hjälp att få hem en påse sand. Idag fick jag hem den, så nu ska jag planera hur jag ska gå till väga för att byta ut bottnen i mitt 120 liters kar på enklaste sätt. 🤔 Men i helgen så får hon flytta in, hoppas hon kommer trivas med nya sällskapet.
Och visst vore det hemskt synd om hon fick gå ensam där, utan en pojkvän, eller hur? 😇
Dessutom så börjar det dyka upp kiselalger i stora karet, så nu måste algätare av något slag införskaffas… 😇Otocinclus macrospilus låter inte helt fel…😛
Nu har jag varit borta ett tag så har missat en del, men varför skulle du byta bottenmaterial?
Sanden i 120 liters karet är alldeles för finkornig(mycket finkornig, inte sanden jag ville haft från början men det var sanden jag fick tag i då), och nu har den packat sig för mycket och blivit hård som cement nästan. Växterna mår inte bra av det, det är egentligen bara tigervallisnerian som trivs, och alla malaysiska sandsnäckor jag har i det karet verkar ha gett upp andan av någon anledning… 🤔 Kanske har jag matat för lite? Det ser i alla fall jätteskräpigt ut i det karet, och jag har planerat att fixa det länge, men det blev tidigare än jag trodde då Vickan behöver lugn och ro i ett eget akvarium.
är så nöjd med dvärgkardinalerna jag köpte på auktionen. Undrar om ett par av honorna kan vara gravida också, de är jättetjocka om magen. Tror jag fick med 2-3 hanar (har mycket kraftigare färg) och resten honor.
De ger akvariumet ett otroligt levande intryck man ser att de "blänker till" även efter att e är släkt, är så himla trevliga firrar, vill ha fler ,
Kan man ha ett stim om 10 till i 63 liter ? Förutom kardinalerna bor det en leopardguppy hane med tre honor och en grupp Neotaca bilineata (1+2) i karet också. Neotacan är ungefär som guppyn i storlek (något mindre) Finns även några sandsnäckor och blå posthorn däri.
Vad roligt att du tycker om dem!😃Är dock rätt säker på att du fick 6 hanar och 4 honor, jag var noga med att kolla och pricka av för att det skulle bli jämnt i alla påsarna, eftersom honorna var många färre än hanarna(kan ju ha blivit någon enstaka extra). Däremot så kan det för ett otränat öga vara svårt att se skillnad på de "svagare" hanarna och honorna(tog mig ett bra tag att lära mig se skillnad, och jag är fortfarande osäker ibland). Vissa av hanarna får kraftigare färger och längre fenor med tiden, men inte alla. Dessa håller sig med honorna och tar inte revir vid lek, enligt mina observationer. Man ser skillnad på dessa hanar och honor genom att hanarnas ryggfenor är rakare och har lite mer vitt, medan honornas är rundare och har lite mindre vitt. Men det är svårt att se om de inte spärrar ut ryggfenan ordentligt, vilket de sällan gör några längre stunder som du kanske märkt.😉Ständigt i rörelse dessa dvärgkardinaler.
Jag tycker absolut att du kan ha 10 st till i 63 liter. Jag har fortfarande runt 20-30 st kvar i båda mina 43 liters och det går jättebra. Och ca 64 st i stora karet, så om du vill köpa fler så är du hemskt välkommen att göra det.🙂
Har du fått se när hanarna mäter krafter än?
Mycket troligt att de är gravida, flera av mina är också det. Jag har läst att bäst odlingsresultat får man på dem runt ettårsåldern, och det var ungefär så gamla mina ursprungskardinaler var när dessa föddes. I juli så blir avkommorna ett år, så vem vet? Snart sitter man kanske med 100 yngel till…🤐
#235 Jo, jag har för mig att du sa att det skulle vara flera hanar än honor, så jag blev lite paff när jag såg hur de ser ut nu. 3 stycken har mycket kraftiga färger, och de är lite halvsura på varandra ibland, en, som ser ut att vara något större, än de andra är väldigt aktiv och svassar runt, han har också oftast fenorna utspända. Ibland ser det nästan ut som han är helt svart, med en lysande röd rand efter hela kroppen, men det kan vara ljuset i akvariumet också, det vet jag inte :)
#236 Frågan är ju om eventuella yngel överlever, Neotacan kan plocka väldigt små yngel (även sina egna) men å andra sidan så har jag mycket växter i karet, så det kanske finns en möjlighet att några överlever i varje fall :)
Du bodde väl i Härnösand har jag för mig ? det är ju inte så långt att fara egentligen, och du/ni kanske är i Birsta imellanåt ? man kanske skulle kunna sammanstråla där och byta fisk mot pengar vid något tilfälle :)
Det skulle vi kunna göra, men inte förrän vecka 19, för jag har ingen bil och bussresan är rätt dyr. Men mina föräldrar kommer upp på besök, och då brukar vi åka till Birsta. Vi skojar om att trots att de bor bara en timme från Stockholm, så handlar de oftast i Birsta.😃
Låter som en bra ide tycker jag :) Vi kan höras på PM om/när det blir dags :)
Maken till känsligt immunförsvar har jag väl aldrig varit med om, inte bland mina fiskar åtminstone. Tyvärr så har jag precis varit tvungen att avliva en av mina fembandsbarber, då hon hade utstående fjäll och var rödfläckig på magen… 😕
När jag köpte fembandsbarberna för ett år sen så fick de prompt vita prick så fort de flyttade in i sitt nya hem, men det spred sig aldrig vidare till de andra fiskarna, och jag förlorade bara en hane som hade oturen att få ett infekterat sår i ansiktet. Sjukdomen var borta inom fyra-fem dagar. Läste då någonstans att just barber kan vara extra känsliga för vita prick, och därför har jag alltid haft lite extra uppsikt över dem. Men de har varit friska som nötkärnor fram till dessa dagar.
I lördags så bytte jag äntligen ut sanden i mitt 120 liters akvarium, där barberna går. De gick i en hink tillsammans med de andra invånarna under dagen, och när jag släppte tillbaka dem i det ommöblerade karet så såg jag att de var mycket mer stressade än de andra fiskarna, och har därför tittat noga efter vita prickar… Trodde inte att de skulle drabbas av något annat, men nu får jag visst hålla uppsikt efter fler sjukdomar…😓 Väldigt roligt, särskilt som lilla Vickan nu har flyttat in där också…🤢
Tror ni jag behöver medicinera, eller kan det vara ett enstaka fall p.g.a stressen? De andra barberna ser friska ut, än så länge åtminstone…
Ser de andra friska ut än så länge så avvakta. Stress är den största anledningen till att fiskar blir sjuka och det kan ha varit något som bara drabbade just den fisk du fick ta bort. Vi håller tummarna för att de andra håller sig pigga.
Så, eftersom min födelsedag är i krokarna, så tänkte jag beställa en pojkvän åt lilla Vickan, så att hon inte behöver vara ensam bland alla burdusa svärdbärare och fembandsbarber(hon ser så liten ut vid matdags💔).
Funderar även på om det kanske finns plats för något mer inköp… Hagalen som man är, så måste man ju i alla fall undersöka möjligheten!😉Det jag funderade på var om jag skulle kunna klämma in ytterligare ett dvärgciklidpar(ej apistogramma) i 220 liters karet… Där går ca 64 st dvärgkardinaler(men tio ska snart flytta, hoppas jag), två Apistogramma viejita 2, fyra ottisar… hmmm, om jag ska köpa något så borde jag ju fylla på detta stim först… Hmm…🤔 Attans också, är så sugen på fler ciklider!😭
De ciklider jag tittade på är brun bågfensciklid och schackbrädesciklid, men jag får väl tåla mig.
Ja, nu har jag fått mig ett gott skratt! Alltid ett trevligt slut på dagen. 😂Jag har inte tittat så noga i mina akvarium på ett tag, utan bara skött om det nödvändigaste, men idag så tog jag mig tid att titta en stund i stora karet. Nu har det gått ett tag sen Vire blev ensam drottning på täppan där, och hon stormtrivs verkligen! (Ingen mer lek tyvärr, men trivs, det gör hon.)
Dessutom så har jag flyttat över mina fyra överlevande otocinclus-stackare från 120 liters karet till det stora, och hux flux så verkar de kunna befinna sig på bottnen… Tydligen var inredningen inget vidare i gamla karet.😊
Hursomhelst så tänkte jag idag prova att mata ottisarna med maltabletter, som jag aldrig tidigare lyckats få dem att äta. Nå, mina platys blev ju såklart helnippriga, och en våldsam kamp om de två tabletterna tog sin början i ena hörnet. Till alla andra fiskars stora intresse, och särskilt Vires.😃Hon var själv inte intresserad av maten, men hon skulle prompt fram till den flera gånger i alla fall, trots vilt skuffande platys, bara för att visa att hon kunde verkade det som. Sen roade hon sig(och ja, det var tydligt att det roade henne😂) med att jaga undan fiskar i utkanten på kaoset, och från de andra tabletterna jag släppte ned. Men hon ville inte ha maten, bara visa vem som bestämmer i karet. Stackars ensamma svärdbärarhonan(som jag måste förmå mig att avliva snart…) verkar vara den hon retar sig på mest, men alla, utom ottisen som stilla tittade på, riskerade att bli "milt"(d.v.s utan "jag-vaktar-mina-barn-far-åt-pipsvängen-med-er-alla!"-intensiteten) bortjagade. Helt annan attityd jämfört med innan hon lekt för första gången, och när Vickan fortfarande var drottning i karet. Från 🦸♂️ till 😈.
Nej men ser man på! Ottisarna åt faktiskt tabletterna!? 🥳 Vad skönt, då vågar jag beställa fler ändå…
Och beställda har de redan blivit! 6 st nya ottisar(hade tänkt köpa tio, men de var dyrare än akvarielagrets fisklista antydde…) som förhoppningsvis kommer klara sig. Dessutom blev en själsfrände till Vickan beställd. Hoppas kärlek uppstår. 🌺
Och(trumvirvel, mimåne😉) jag har faktiskt beställt tio stycken Corydoras habrosus också. De ska få bli rumskompisar med Vickan och gänget i 120 liters karet. Mycket spännande, men det var svårt att hålla sig i skinnet och nöja sig, för det fanns så många andra fina fiskar också…🤐
Tjohoo! Det var banne mig på tiden! 😃
Hahaha, ja, inte sant?😃Tyvärr ringde de från affären och talade om att de inte kunde beställa ottisarna, då det var för få som beställt fisk från Imazo, som inte ville skicka enbart mina fiskar…😕 Synd att jag inte har råd att beställa fler fiskar därifrån… Men apiston och corysarna kommer åtminstone från Akvarieteknik.
Mina platyyngel i platybaljan växer så det knakar. Man börjar se vilken färg de kommer få nu, och det verkar bli en rolig blandning. Minst tre stycken blir fläckiga, men endast en av dem wagtail, enligt vad jag kan se. De andra två verkar bli mer dalmatinertecknade(tack vare morfar dalmatinerplatyn). Sen en drös med wagtailyngel utan fläckar, endast vissa börjar bli röda, de andra är blekare. Undrar vad det blir för färg på dem till slut, ljusgula kanske, eller vita som morfar?🙂 Spännande, spännande. Har flyttat över en av de vuxna honorna som ser väldigt rund ut, hoppas på ännu fler yngel(har tretton-fjorton+ett svärdbäraryngel just nu).
Funderar på att skaffa fler plastbaljor eller hinkar, för detta fungerar faktiskt väldigt bra! Byter minst en liter vatten varje dag, i flera omgångar på några deciliter per gång. Matar med nykläckt artemia, och "slamsuger" botten(som inte har något substrat) med en pipett när det behövs. Hur enkelt som helst.
Oj så roligt med Platy yngel. Det var längesen jag hade Platy nu men det är verkligen en fisk att sakna. Tanken har slagit mig att köpa några och hoppas att de hinner yngla av sig innan de trillar av pinn. Nu när jag ändå ska starta upp 2st 50L.. Kanske kastar jag bara pengar i sjön men de är ju så bedårande.
Men fanns det inte otocinclus hos akvarieteknik då?
Inte rätt sort, tyvärr. Det är just O. macrospilus jag har, så ville hålla mig till samma. Akvarieteknik hade O. vittatus hemma, om jag inte minns fel.
Så känsliga tycker jag inte att platys är, inte enligt min erfarenhet i alla fall. Två av mina äldsta har visserligen dött nu, men jag hade dem i över ett år, och de hann definitivt yngla av sig. Apelsinmandarin är den jag haft längst, och hon verkar vara av riktigt tåligt material, aldrig blivit sjuk(förutom en ögonåkomma p.g.a dåligt vatten, och som gav med sig direkt vid vattenbyte), och det är ju lovande eftersom det är hennes barn och barnbarn som jag vill avla vidare på.👍
Har planer på att köpa fler färgvarianter av Platy, men tyvärr så beställer butiken inte hem enstaka, utan de köper hem en grupp… Så de måste ju ha plats för dem som jag inte köper.
Tanken är att köpa fler honor till Sweetie, hanen jag har(ni vet den där citrusfrukten med det missvisande namnet? Passar honom perfekt, han må se söt ut, men inombords… 😉). Köpte ju Kråkan, en blå wagtailhona, för några veckor sedan, men hon har inte fallit honom i smaken, utan han jagar enbart de orangea honorna, så det kanske är slöseri med pengar att köpa fler…🤐Kråkan, däremot, är rätt förtjust i Sweetie, och hänger gärna med honom. Det gör inte de andra honorna, de önskar definitivt att de fick vara ifred. När jag kan, så ska jag separera på hanarna och honorna.
Annars är jag fruktansvärt sugen på att skaffa en grön wagtail, en s.k "rainbow" wagtail och kanske även en bumblebee. Måhända skulle calico-varianten vara bra för mitt "projekt"…🤔Många färger att välja på!
Okej, vad är det med karlarna i det där karet och kameror?? 😡 Honorna är inte ens hälften så rädda! Mesproppar…😕*muttermutter* (Valentin försvann vid första antydan om en kamera, och syns fortfarande inte till.)
Har försökt fota Sweetie, så att ni finge se hur vacker han är, men icke! Han verkar ha ett sjätte sinne för precis när jag zoomar in på honom… Nåja, jag vill ge er en liten glimt av honom i alla fall, men bilden gör honom inte direkt rättvisa.
Tja, alla orangea honorna är ju hans systrar, och Apelsinmandarin hans mamma, så han har ju vuxit upp med dem…😐 Tycker han kunde vidga sina vyer lite… Men planen är att så fort 120 liters karet är "svärdbärarfritt" så ska han få flytta in där med Kråkan och några andra obesläktade honor, som inte är inköpta än. Så då får han ju inget val.
Sen hade jag ju tänkt köpa en dalmatinerplaty hane åt de honor jag har. Det hade jag faktiskt glömt bort själv.🤪 Minne som… nej, jag ska inte säga Guldfisk. 😉
Jag dör sötdöden när jag ser så söta platyn…
Jag vet, de är otroligt söta. Särskilt när de gnabbas sinsemellan, pluttisarna!😃Och när de har kalasmage och knappt orkar röra sig, haha!
Vilken tjockis på bilden ;)
Vilken spännande färg det verkar vara på ynglen :)
Haha, ja, det går ingen nöd på henne inte!😛
Jo, det blev en rolig mix, dessutom så är vissa av ynglen enfärgade med färglösa fenor… Var kom det ifrån?🤔Kombination av Apelsinmandarins "fläckfria" gener och dalmatinermorfaderns färglösa fenor? Eller från någon mer avlägsen "förfader"? Jag kommer inte spara på dessa yngel, får försöka hitta nya hem åt dem.
Idag så fick jag mina tidigare observationer utav dvärgkardinalernas lek bekräftade. 😎 Mycket riktigt så är det så att hanen väljer ut en lämplig lekplats, som han därefter försöker locka en lämplig hona till. Fick se spelet mellan hanen och honan väldigt tydligt, och det hela gick väldigt fredligt till. Hanen, som var den starkaste i karet, vaktade en yta på ca 5-7 cm i diameter, som bestod av en del av en rot med en tuss Fissidens fontanus-mossa fastknuten - precis "samma plats"(trött, hittar inte rätt ord just nu ;) som pappa Orsaken vaktade i det andra karet.
En nyfiken och lekmogen hona tittade intresserat på hanen, som började försöka locka till sig henne genom att närma sig henne, och därefter simma tillbaka till sitt revir. Det här upprepade han medan hon lååångsamt närmade sig, och en gång så simmade han runt henne och sen tillbaka till mossan. Hon kikade omkring lite runt reviret, bland stenarna i det lilla stenröset framför roten, och in bland javaormbunken, och hon verkade anse att den bästa lekplatsen var runt ormbunkens rötter, till hanens förtret.
Sen tog det hela slut, för Gullefjun fick nog utav "fjanterierna" och jagade prompt bort bägge två från platsen!😂
Så kan det gå när man stör friden i karet 😃
Och det verkar vara något på gång i stora karet igen. Vet inte om Valentin och Vire lekt redan, eller om de ska, men Vire har börjat hålla till i grottan under en av rötterna(istället för att prata med mig när jag säger hej, eller leta mat och bossa runt de andra fiskarna) och är grannare än någonsin… Undrar vad Valle tycker om hennes val av plats, det är nämligen hans favoritgömställe! Nu lär han knappast få gömma sig där… 😈
Det låter som att hon har rom i grottan.
Definitivt rom under roten, hon vaktar, men inte lika intensivt som förra gången i kokosnöten. Känner hon sig tryggare under roten tro? Det är inte lika mycket trafik där.
Såå, jag gick till djuraffären för att köpa någon växt och en rot till 120 liters karet, innan de nya invånarna anländer på onsdag… Några växter blev det inte, men en rot… och några nya fiskar… 😊En gul wagtail high-fin platyhane som hade fint blänk i fjällen, och tolv vildfångade guldtetror som gått och tryckt längst bak i akvariet där hur länge som helst. Hoppas de kommer trivas bättre i 220 liters karet.
Guldtetrorna trivs redan jättebra i sitt nya hem.👍I butiken var de jätteskygga och tryckte mot bakrutan, men här har de redan börjat följa med dvärgkardinalerna fram till glaset när jag kommer förbi.🙂
Försökte återigen fota lite, utan större framgång. Här är i alla fall en bild på en av de nya fiskarna.
Typiska vakthållningsposen ; )
De. Är. Så. SMÅ!!!😍Jag har precis fått hem mina beställda fiskar, en Apistogramma viejita 2 hane som sällskap åt Vickan, och tio Corydoras habrosus… Gud så söta de är! Och pyttesmå! Bara ca 1-1,5 cm stora… Får ha lite koll på mina fembandsbarber, de har aldrig rört någon annan fisk(och de bråkar knappt ens sinsemellan), men så här små bottenlevande fiskar har jag aldrig haft förut, så vem vet hur de reagerar?
Dessutom så kom jag hem med den sista guldtetran, som på något sätt hade lyckats undkomma håven i måndags då jag köpte de andra. Och inte konstigt att vi missade den, för jisses vad den kunde gömma sig bra! Det blev mycket letande innan den till sist upptäcktes mitt inne i ett moln av javamossa. Men nu är hela stimmet på tretton tetror tillsammans igen.👍
Tyvärr så hade en cory dött under transporten, men nio stycken simmar nu omkring och letar mat för fullt, bland alla jättefiskarna. Helt underbart söta fiskar!😍Inte helt säker på om barberna kommer låta dem vara, de har varit lite närgångna, men hittills inget allvarligt.
Och den nya viejitahanen… Wow! 😍Stor skillnad i färgteckningen mellan honom och Valentin. Valentin är mörkare färgad, har mer rött och gult på kroppen och fenorna, och mörkgrå på huvudet. Den nya hanen(arbetsnamn Vittorio eller Victor) är nästan spöklik i sin färg, verkligen kritvit på huvud och den ljusa delen av kroppen. Hans fenor har inte lika mycket färg, förutom stjärtfenan såklart, och hans kinder är mycket blåare! De svarta markeringarna är dessutom skarpare och mer väl avgränsade. Vickan tycker han verkar okej också.😉
Bilder vill vi se! ; )
Ja jag skulle också vilja tigga om en bild eller två på corysarna :)
Hur kom det sig att corysarna fick flytta? Lät inte barberna dem vara?
Gullefjun ser ut att vara i riktigt fin kondition. Rund och bra mage.
Jag tyckte de var lite för små för det stora karet, och barberna var lite närgångna och nafsade på dem några gånger. Och så små som de är så var jag rädd att de skulle bli allvarligt skadade då. Dessutom så hade de svårt att simma upp till ytan, som de tydligen ville. I det mindre karet så går det bättre, och de behöver inte konkurrera om maten med buffliga barber och stora svärdbärare, som också vill ha maltabletterna.
Visst är hon fin? Är så förtjust i henne och Pyret, som är lika fin men lite blygare och svår att fånga på kort. De har inga pråliga färger, men deras skiftningar är underbara. När de är i skugga så blir de alldeles stålgrå i färgen, och i ljuset så blir de så där vackert sandfärgade som på bilden. Och så har de diskret blåmönstrade kinder, precis som hanarna(fast utan rött). Och vackra koppar/guldfärgade ögon, men det syns aldrig på bild! 😍
De är så bra på det apistogrammorna. Att ställa upp på kort. Måste vara något speciellt för släktet.
Ja det gör de. Tar till och med regi om man vill att de ska vända på sig lite : )
Fifill fortsätter sina akvariedrömmar här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/554e2d118e0e7471ca000db9-fifills-akvariedrommar-del-2?discussions-1