Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 505 ggr
Helben
0

Hur mycket belysning behövs?

Hur mycket belysning behöver jag till mitt 55 cm djupa kar? Köpt på blocket och följde med en lysrörramp som jag köpt nytt rör till, 24 w. Kör ganska low tech med jordbotten, låg lutning och ppmd varje vecka, bra värden. Elodea och hygrophila är snart försvunna medan flytormbunkar och låga marktäckare trivs mycket bra. Tycker det är konstigt att de lägsta trivs så bra, de får ju minst ljus medan de som sträcker sig uppåt (och ju är väldigt lättskötta) inte gillar läget… Vill ha en biotop som är lite "gölaktig" till rasboror och guramisar men tycker att det är väldigt mörkt.

Ska jag köpa ny ramp eller finns det riktigt starka rör?

mimåne
0

Hur många liter är ditt akvarium på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Helben
0

150 l men jag fyller det inte ända upp, tycker det är för djupt för mina fiskar…

paradisgarden
0

Vad har du för rör nu? Jag köpte ett aqua-glo när jag köpte mitt kar, men bytte till ett power-glo, som är betydligt starkare, för några veckor sedan. Blev väldigt nöjd. Det bästa vad jag förstått är väl att ha fler rör, men i min huv har jag bara ett, så jag får göra det bästa av det. Kanske bygger om den någon gång så jag kan ha två, men vill se om detta räcker först.

mimåne
0

Och hur många rör har du i din ramp?

Medarbetare på akvariefisk ifokus