Transportera kulfisk?
Jag har haft kontakt med en tjej som vill göra sig av med sina två dvärgkulor, de går i akvarie på 30 L och det kommer med i köpet. Hon bor en mil ifrån mig och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad jag bör tänka på när jag hämtar dem? Har bara köpt fisk i affär innan och är vääääldigt rädd om dessa små nya familjemedlemmar. De kommer troligen få flytta till större sen men enligt henne var de inte någonsin i bråk med varandra. Tips? Räcker det med påse och tidningspapper? Har hört att de inte ska ha mat några dagar innan, stämmer det?
Det räcker med påse och tidningspapper. Mat har ingen betydelse när det handlar om så kort tid. Ska fisken resa långt så brukar man inte ge mat för att den inte ska bajsa och förorena vattnet.
Påse och tidningspapper fungerar nog utmärkt. En mil är ju inte många minuter i bil, så länge du inte spänner fast påsen på takräcket så kommer inte temperaturen sjunka så farligt mycket :)
Om ni kan undvika att håva de små upp i luften så är det en fördel. De kan, om man har en väldans osis, blåsa upp sig med luft och då kan de ha svårt att bli av med luften.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Håller med ovanstående, en påse fungerar bra :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej, tack allihop! 72 mm: du har väl en själv vad jag minns, jättebra med såna tips! Något mer att tänka på förutom det man ser i alla artbeskrivningar (eget revir, kinkig med maten, nitrit-känslig, mm)? Hade ju lätt varit så att man håvat upp dem men nu ska jag inte göra det! Tack :)
Du behöver inte slå knut på dig själv för att inte utsätta honom för luft dock, min fiskaffär brydde sig inte, och man får väl anta att de har håvat en och en annan kula tidigare tusan problem.
Vad jag läst mig till så verkar de vara ganska individuella, så vad som fungerar eller inte råder det ofta delade meningar om.
De kulor jag sett är ofta väldigt framåt, orädda och nyfikna. Men min Puffy bär nog på något barndomstrauma för han är den timidaste och skyggaste lilla varelse jag skådat. En posthornsnäcka har mer pondus, tills Puffy käkar upp den vill säga…. :/ Så jag antar att det är verkligen ganska olika.
Ta rådet om mycket växter på allvar. De verkar absolut ha ett behov av att kunna gömma sig. Mer växter! Jag hade ett litet buskage med stjärngräs som min kula direkt flyttade in i. När den växten tappade orken och jag var tvungen att klippa ner den ordentligt så var han synbart besvärad av att inte ha någonstans att dra sig undan. Han började sova intryckt i en anubia som inte var mycket större än honom själv.
Vad det gäller storleken på tanken så är det troligen också en ganska komplicerad och individuell historia. Två könsmogna hannar och fri siktlinje så kanske inte 300L räcker medan en hanne och 3 honor kanske kan trivas utmärkt i ett nano. Vad vet jag? Tror man helt enkelt får testa lite och ha en plan B redo.
De flesta kulor som säljs är vad jag förstått inte könsmogna och då är de naturligt lite av en stimfisk. Så det går ofta jättebra i början, sedan när en eller två av dem får för sig att mogna till hannar så kan saker ändra sig.
Har jag läst.. :)
72 mm: tack för tipsen! Puffy låter väldigt söt och personlig :). Hoppas inte barndomstraumat var alltför farligt! Håller med om att det verkar vara olika från individ till individ. Tror att dessa antingen inte är könsmogna eller så är det ett par. 30 L kan ju bli problem men jag är beredd, backar inte för ett akvarium till. :D. Hon har gett dem enbart frysta mygglarver, som de äter, vilket är skönt men funderar ändå på hur jag ska få fram snäckor. Har snäckatande helenasnäckor i stora karet så där finns knappt några skräpisar längre…. Hm. Odla snäckor i 54-litarn kanske där det bara bor grodor idag. Växter ja, det får jag trycka i så mycket det bara går i karet! Köpa det INNAN jag köper akvariet, note to self, och trycka i medan puffarna är i påsen. Hon hade två malar av okänd art med så det kan vara allt från octoclincus till Ancistrus, eller hemska tanke, ännu större….. Det blir intressant att se om det är något jag kan behålla eller ej…. "Mini-mal" sa hon :/. Happ. Tur man har bra kontakt med sin handlare.
De måste ju inte ha snäckor. De gillar det, men Puffy äter faktiskt det mesta. Fryst artemia och röda myggisar, levande myggisar när husse är snäll nog att släpa hem. Han diggar även de små pellets jag normalt ger till rasbororna.
Är det i 30-litarn får vi väl hoppas på Ottosar, de funkar ganska bra tillsammans med kulor.
Nej precis, vad jag läst så måste inte de små ha snäckor för "näbben" men gillar levande föda, verkar som de suger ut innehållet på snäckan och inte tuggar skalet ändå? Ja vi får sannerligen hoppas att det inte är nåt som blir stort. Och att Jag själv kan se vad det är haha! Ottosar har jag hört ska funka ja, då får jag två arter att mata noga isf….
Puffy käkar riktigt små posthorn som om de var dumlekola ungefär, dvs girigt, hela och i mängd. Han plockar dem, tuggar och ibland spottar han ut någon liten skalbit, men oftast så går rubbet ner.
Något större snäckor grabbar han framifrån och så biter/suger han i sig så mycket av djuret han kan. Halva blir ju dock kvar i skalet.
Riktigt stora trakasserar han bara genom att bita antennerna av, så sådana får han inte leka med mer.
Hahaha alltså du skriver ju så roligt så jag skrattar ihjäl mig! Nej de ska nog inte få leka med snäckor, bara mat får det bli om jag hittar några. Låter lite hemskt att halva blir kvar, hopas den verkligen dör då :/. Räkor funderade jag på om de låter bli men jag vågar nog inte chansa.
dvärgkulor måste inte ha snäckor, men det är ett naturligt för dem så då ska man väl inte hoppa över det? hoppas det går bra och att de är snälla mot varandra.. räkor vet jag inge om, de är nog väldigt induviduellt, vissa låter de vara medans andra tar sig en smakbit, men det kanske bara är "orginalkulan" som gör det(?)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Sara97, dvärgarna behöver inte ha snäckor för näbben sägs det men jag vill ge dom det ändå som du säger så är det en del av deras instinkt. Och vissa säger att de visit behöver vässa näbben så jag ger dom nog det ändå :). Räkor finns det vissa som har med dem men räklingarna stryker ju med, det verkar också svårt att sätta in räkor sist i karet, då skulle det nog varit så att de fanns där innan kulorna. Jag tror de smakar på räkorna jag! Men det ska bli roligt att få hem de små liven iaf :)
Det beror nog på vilken typ av räkor man har. Mina dvärgkulor bor med amanoräkor och det går bra.
hur många dvärgkulor går att ha tilsammans utan att det blir fight hela tideni ett 30 liters. (jag funderar själv på att skaffa ett 30l nano och jag tycker kulorna är såå söta!)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#10 Hehe. Då ska du nog inte läsa på för mycket om posthorns-snäckor. De har nämligen hemaglobin i blodet, så de blöder faktisk rött. Tror inte de "känner" så mycket dock, de saknar ju hjärna och har istället anhopningar av "nerv-knutor" på olika ställen i kroppen.
#13 Puffy bor också med två av mina största amanos. Han är inte så förtjust kan jag säga… Han tycker helt enkelt de är för djäkla buffliga vid matning. Hans matning. Det är bara det att mina buffel-amanos inte fattat vems maten är. De vill också ha!
Amanos (och andra räkor också kanske) är vad jag förstått i princip blinda, men de har en fruktansvärt effektivt luktsinne. Det tar sällan mer än 10s efter jag stoppat i någon mat som mina båda gangsters far runt som tokiga i tanken letandes efter källan till den nya smaskiga doften. Att det som doftar råkar vara rakt framför nosen på Puffy (eller t.om i munnen på honom) bryr de sig ringa om. De flaxar rakt på, smidiga som en hjord flodhästar i en porslinsaffär.
Puffy har, till skillnad från mina kära amanos, en hjärna, så han förstår, och framför allt ser, varifrån maten kommer. Jag har faktiskt sett att han numer lite oroligt sneglar på räkorna vid matdags så han slipper bli rammad av en sjövild, blind och mycket hungrig räka som kommer farande i 120km/h.
haha vilken personlig liten kula du har 72mm!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#14 En hanne. De är de som bråkar (revir) med varandra om jag fattat det rätt. Så en hanne och ett litet gäng honor skulle nog fungera. Problemet är väl att de är så svåra att könsbestämma när de är små, om det ens är möjligt.
Ja nu får jag ju två kulor i 30 L så det blir att passa på dessa två. Damen som sålde verkade inte medveten om de var könsmogna eller ej, men det kan ju vara två honor med, ska se vad jag får reda på imorgon…. Jag skulle få ett gång räkor av grannen som har för många, han har körsbär och rainbow (?) sa han så vi kanske gör en chansning. Vet fler som har räkor och kulor. Mmmm blod i akvariet låter sådär, hoppas de dör snabbt. Naturen är grym! Men cool.
jaha så nåra honor i karet och det är frid o fröjd? då måste man bara vara säker på att det är honor, näe det är inte lätt när det är så svårt att könsbestämma.. aja drömma kan man ju hahaha :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag har hört att de största problemen kommer om det är två hannar, men helst ska de gå själva oavsett kön. Viktigast verkar dock vara att bygga upp,revir om man har flera, de år ju så små så det går,ofta bra i ett akvarium.. Meeeen som vanligt finns det dom som har dem i sällskapskar helt utan problem, som har tre kulor ihop utan problem, mm mm…. Men jag tänker såhär, om de bråkar så får jag väl skaffa ett lite akvarium till, bråkar de inte så är det ju bara toppen!
Jag har fyra dvärgkulor i 44 L. Initialt trodde jag att det var två av vardera könet men nu börjar jag tro att det är tre honor och en hane.
Jag tycker mig ha läst någonstans på nätet att hanarna är mera avlånga och smala i kroppen, honorna är rundare. En av mina är smalare än de andra, men vem vet. Det kan ju också vara så att en av de är yngre och därför mindre än de övriga.