Ciklider i 120liters akvarium
Hej allihop! Jag har skaffat mig ett 120liters kar och vill väldigt gärna ha ciklider i. Har läst nånstans här på nätet att man kan ha zebraciklid och sajicaciklid i samma kar, men det kanske är för ett större akvarium? Tycker även att fjärilscikliderna är riktigt tuffa, skulle man kunna ha ett par (2st) såna tillsammans med ovanstående? Eller blir det för trångt med tanke på revir och bråkigheter :)
Hej, det är jättekul med ciklider men tyvärr så måste jag säga att akvariet är för litet för zebraciklider är mycket revirhävdande när de leker och då blir 120 L för litet helt enkelt.
Sedan finns det en liten risk att de kan korsa sig men den är minimal men det kan hända.
Mitt gamla akvarium var ett 125liters. I de hade jag dvärgciklider. Provade följande:
Kakadua ciklid
Grönbågfens ciklid
Fjärils ciklid
jag körde med 1 hane och 2 honor. Tänk på att om du ska ha 2st honor så måste akvariet ha mycket gömställen och täta växter så de kan komma undan från varandra.
De 2 du nämner ovan är alldeles för stora för ett 125liters. Zebran kräver 240 liter och Sajica 160 (Enligt zoopet) Så kör på dvärgciklider istället.
Jens: det va tråkigt att höra, får kanske bli ett framtida projekt om jag skaffar större nångång :) Hoppades på att 120liter skulle räcka. Finns det någon färggrann dvärgciklid isåfall? Har kollat runt på nätet och läst, men det finns så väldigt mycket så jag blir helt yr hehe Girrre: Dom är häftiga och vackra både kakaduan och fjärils, så dom kommer jag nog försöka mig på. Skulle helst vilja ha en till sort ciklid. Men gärna en med lite färg :) När man har 120liters, hur många sorters ciklider kan man ha då tro? Dom vill gärna ha sin egen hörna vad jag förstått. Tack för svar :)
Jag tror att 2 par är max i ditt akvarium. Lillyrod har skaffat sig en jättefin apistogramma enligt mig och den kan du se här #184 . Blev väldigt förtjust i den själv =) Finns så många fina apiston men som sagt max 2 par i ditt kar för de är revirhävdande också. Mycket stenar och grottar behövs och då menar jag mycket! Ett helt jätteberg och stenar men fina grottor skulle passa dem. De gillar sånt ;)
Vilka skönheter! Den hade jag visst missat när, vad jag själv tyckte, lusläst på nätet :) Tack för det. Ska ta mig en närmre titt på den arten. Om vi säger att jag har två ciklidpar, vilka andra fiskar skulle jag kunna ha i? Eller dom kanske bara blir uppiskade av ciklidparen då? Har turen att ha en stenläggare i familjen, så grottor och tillhåll ska jag pula ihop i mån av plats hehe:)
Mina apiston funkar väldigt bra med Guppy, endlers. Corysar är inte hot heller men ha gärna sand som substrat men nu är det ju så att du ska börja att starta ditt akvarium så tänk på vad du skulle vilja ha. Apiston blir inte så stora så ha gärna inte några fiskar som är större än dem för då blir de inte i 'centrum' så att säga. Köper du molly så blir de alltför stora. Platy är jättefina men köp gärna privatodlade för de lever längre och det gäller även Guppy. Mina Platy börjar tyvärr dö och då har jag bara haft dem i några veckor tyvärr.
Jag är dock osäker på Dvärggurami för jag tror de skulle bli väldigt oroliga om apistona börjar leka med varandra. De är känsliga. Lite svårt att välja med andra ord =) Men man behöver ju inte ha en massa fiskar =) Själv är jag inte mycket för en massa fisk utan vill ha stor miljö till få fiskar så de kan vara för sig själva.
Du får fundera lite .. jag pladdrar för mycket.. hahaha!
Som det känns i nuläget så har jag sååå mycket att välja på haha Men man måste ju bestämma sig tillslut! Har tänkt forska lite till om vad jag vill ha, gå till en djuraffär och ta en titt, prata lite med någon insatt och så tillslut köpa ett par, av vad det nu blir :) Men först måste jag få iordning värdena och inredningen i akvariet. Jag är nog ändå inne på Fjärilsciklid, hur som :) Finns det någon annan ciklid som passar bra ihop med dom tro? Du verkar kunna det mesta, så jag passar på att fråga när jag har dig på tråden :D Väldigt tacksam för svar då,jag känner mig vilsen i dvärgciklid djungeln hehe
Mina apistogrammahonor blir väldigt ilskna vid lek och ibland annars med. De terroriserar hela karet. Om du ska ha två par blir det inte mycket plats för andra fiskar att vara på. Jag har bara ett par i varje kar. Jag har inte provat att ha fler men tycker det blir lugnast så här.
Ska du ha fjärilsciklider så köp boliviansk för de lever längre men ha dem inte med apiston då fjärilsciklider är lite argsinta av sig. Själv har jag inte så bra erfarenhet av dem för jag har haft otur att få argsinta rackare,
Jag skulle kört på enbart två par med fjärilar, har man bara ett par så är risken ganska stor att hannen ger sig på honan.
Som sällskap kan du ju köra på någon tetra. 😎
Personligen så skulle jag kört på ett gäng med typ 20-30 kolglödstetror ihop med fjärilarna. 🙂
Hur länge brukar de vanliga fjärilscikliderna leva?
Har man tur Aristarcos max 6 mån.
#12 oj det var kortlivat får hitta annan sen då efter mina suck trodde de levde ett år i allafall…
Det va inte länge dom levde! Hur funkar det om man har ett par och den ena dör innan den andra? Har bestämt mig för fjärilsciklider nu :) Det får bli en början. Har även fått riktigt fina skifferplattor av svärfar som jag ska skrubba, bryta isär å dekorera med. Detta är så kul!
Min fjärilspojke blev ett år och honan skänkte jag bort när hon var 9 månader, så dom kan absolut leva längre :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#15 åh, skönt att höra, det är ju snörpligt om de dör nästan direkt. Hur är det med bolivansk Fjärilsciklid, hur länge lever dem egentligen ?
Grossistodlade exemplar, alltså dem man hittar i butik är väldigt sönderavlade och de lever tyvärr högst ett halvår. Vanligtvis mycket kortare än så.
Kan det ha varit vildfångade exemplar eller privatodlade du köpte Lilolizeit?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#17 Nope, vanliga zooaffärs fjärilar. :) jag menar inte att motsäga mig att de är sönderavlade å många dör ganska fort, vill bara påpeka att det finns hopp :)
Självklart kan man ha turen att hitta bra exemplar. Jag har försökt två ggr men dock så levde de inte längre än 6 månader. För 25 år sedan så levde de i 3 år.
Hehe du är också vaken nu, får hålla tummarna men då är jag förberedd i allafall!
Då är det bara att hoppas att man har tur när man väljer ut ett par fjärilsciklider :) Har skrubbat, kokat och grejat saker i akvariet nu och känner mig nöjd. Lägger upp en bild, men det är grumligt i vattnet så man ser inte dom asballa skifferplattorna i bakgrunden. Nu är det bara fiskar som saknas! Kan tycka att inredningen, växterna och det ser lite "dammigt" ut. Är det alger redan nu tro? 😊
Nej, det är inte alger.
Det är bara dimma som kan dyka upp när man nyss startat ett akvarium. 🙂
Troligen så kommer det från gruset, lätt att skölja igenom det lite för dåligt. 😎
Det kan ju även säljas vildfångade eller privatodlade fjärilar i butik, frågade du om de var från en grossist Lilolizeit?
Jag köpte när dom kom in med veckans fiskleverans.. Alltså från grossisten, de gånger jag handlat fisk där så ser jag till att vara där på torsdagar när dom får in djuren så man kan välja ut fina och pigga exemplar direkt..
Jaha men se där! Vet du vilken grossist de kom från? :)
Nej, men skulle kunna fråga var dom köper in från nästa gång jag är i affären. :)
Ja det skulle vara intressant att veta ifall de tar från de vanliga svenska grossisterna :)
Ska se om ja hinner förbi en sväng sen idag :)
#28 Se upp så att du inte drabbas av påssjukan bara. 😉
Jag anade att det va så. Tyckte jag sköljde sanden noggrant. Sköljde och sköljde hehe Bor i Göteborg, finns det någon bra säljare/butik här i krokarna tro? :)
Hahaha raichu😃
#28 Hahà, brukar klara mig bra från den.. Men försiktighet ska alltid iakttas :)
Köpte ett par dvärg-gurami i fredags och dom har redan gjort ett skumbo på ytan, här går det undan minsann! Tror det är ägg där i dessutom. Han är där och sköter om boet i stort sett hela tiden medan honan hänger med fjärilarna. Tur att hon har något sällskap som inte jagar bort henne hela tiden hehe Bestämde mig att köpa ett par fjärilsciklider idag, unga och söta som bara den! Dvärg-gurami hannen är väldans sur på det mesta, som kommer i närheten av hans bo och han jagar bort honan hela tiden. Tänkt köpa en till hona så hon får lite avlastning, stackarn!
Kanske lite sen svar men men….. Jag hade kanske kört på ett par Fjärilsciklider, och ett par Kakaduciklider 🙂
Om du redan köpt Dvärggurami och de har ett bo på gång då tycker jag absolut du ska vänta med fjärilscikliderna så det inte blir för hög stress i akvariet. Möjligen kan du köpa någon fredlig stimfisk t ex små tetror eller rasboror. Kardinaltetror eller rödmunstetror är jättevackra med Dvärggurami, Drottningrasbora också, även om de är lite känsligare. Köp ett stim på c:a 10 st så kommer de att simma i grupp!
Det går också utmärkt att vänta med att köpa mer fisk! =)
Dvärgguramisarna håller på och grejar där i boet, honan får komma fram (ytterst få gånger) och putta lite på bubblorna och sen jagar han bort henne, så håller dom på hela tiden. Han jagar henne till andra sidan akvariet och så ger han sig tillbaka till boet.
Fjärilscikliderna håller sig undan, men försöker då och då ta sig en titt på boet men jag tycker att dom tar det coolt. Dom är lugna och väldigt vackra redan. Jagar han dom så är dom snabbare än honom hehe
Ska inte köpa mer fisk nu på några/någon vecka. Men tänkte köpa nitrit-test och testa vattnet i kommande dagar.
Jag tror tyvärr att dina fjärilsciklider är stressade. Mest troligt p.g.a trycket från dvärg guramin. Deras teckning är inte bra och ger antydan på stress. Däremot så ser det ut att vara en hane och en hona, så det är ju positivt.
Dom är inköpta igår, dom kanske inte kommit till rätta i akvariet ännu. Eller brukar dom färga ut direkt? Kan jag göra något för dom tro? Har flertal grottor, gömmor och växter. När man tittar på deras beteende så känns dom ändå lugna
Dom är dessutom unga. Kanske runt 2cm stora/små
#39 Du har tyvärr fel angående könet, det är två honor. Kolla på buken så kommer du att se att bådas är väldigt svagt rosa och det är bara honan som har rosa buk. 😎
#41 Anledningen till att de är bleka är pga av att de är undernärda, ge dem varsin partner och lite mer mat så ska du se att de färgar ut. 🙂
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det smartast att hålla fjärilar minst två par, annars är risken rätt stor att hannen ger sig på honan. 🙂
Är de inköpta igår så kan det mycket väl vara så att de inte kommit till rätta ännu när du tog kortet och att det var därför de såg stressade ut.
Jag kan tyvärr bara se antydan till rosa buk på den ena fjärilen, men den andra kanske är en aningen misstänkt ändå som du säger raichu. Men den ser även ut att vara mindre, smalare och ha mer långsträckta fenor i mina ögon.
#44 Jag är helt säker, den längst bort på bilden är svår att se på, men det finns svagt, svagt rosa på den buken med. 😎
Oavsett vad så bör TS fixa så att det är två par. 👍
Ok :) Men jag tror det skulle bli för mycket med två par fjärilar och dvärgguramin som leker. Det känns som att fjärilarna har nog lite plats redan nu.
Jag är med Raichu här, Fjärilsciklider bör/ska hållas i två par! Sedan om det blir lite mycket i akvariet får man ta det. 😉
Tack för svaren! Detta med gurami-hanen, jag tycker det är tråkigt att han ska hålla på och bråka på honan hela tiden. Går det att göra något för att han ska vara mindre argsint tro? Jag vill gärna ha fred i akvariet men med denna Gurami hanen känns det hopplöst. Hm kan man ångra ett fisk köp och möjligtvis lämna tillbaka honom? Känns taskigt, men det hade nog varit bäst. Eller ska jag ge han mer tid? Gjorde om lite i akvariet idag, la ner en sten med en grotta i och det uppskattade cikliderna. Tjejen i affären hade problem att välja ut hane och hona, vilket jag kan förstå för dom är väldigt lika. Förutom att den ena, som är modigare och aningen större, har två svart streck upp i ryggfenan medan den andra bara har ett streck. Kan hon ha gått på storlek och streck tro?
Du kan ringa till butiken och fråga om de vill ta emot dina Dvärggurami. Berätta att du nyss köpt dem där men att de inte riktigt passade dig.
Samtidigt kan du berätta att du fått fel kön på en Fjärilsciklid och be att få byta ut den mot en hane, eller som de två övriga säger, köpa två hanar till de två honor du har nu. Hanar ska inte ha några lila inslag på buken och är oftast mindre, smalare och har mer långsträckta fenor.
För att få lite lugn i akvariet så får jag försöka med det. Dom är nya så det kanske går. Tråkigt att det skulle bli så kan jag tycka! Hanar till honorna får det bli! Det blir inte samma sak som med guramisarna hoppas jag hehe Såg förövrigt dina akvarium mimåne, jättevackra! :) Kul med inspiration
Honan kommer förövrigt bra överens med fjärilarna, dom hänger tillsammans. Man kanske kan ha kvar henne och lämna tillbaka hanen? :)
Nämen oj tack Anniekin! (Inte för att jag vet vad det var för vackert du såg där inte.. 😃)
Fina växter och firrar, väldigt kul att se 😃
#51 Nej behåll inte bara henne, för att få mer fred så behöver du se till så att hannen inte kan leka längre. Han lever bara ut sitt naturliga beteende. 😎
Dessutom så är lugn/fred och ciklider generellt en ganska dålig kombo, samma med de flesta guramier. De har som som naturligt beteende att slåss, vissa lite mer och andra lite mindre. 😎
Det du också kan göra är att fixa i mer växter eller vänta tills de du har växt till sig. 🙂
Min plan va ciklider, vet att dom är revir hävdande och bråkiga hehe Men trodde att guramisarna skulle va lugna och fina, så cikliderna kunde ta plats. Nu dök det upp hundra frågor i mitt huvud, du kanske kan hjälpa mig med en.. Hur länge leker guramisarna då? Mer växter kan vara ett bra alternativ faktiskt. Har rätt mycket växter, men whattahell, några fler gör absolut ingenting :)
Hannen anser att han kan leka så länge han kan bygga bo. 😉
Dock så är det omöjligt att dra upp ynglen i ett sällskaps akvarium, kanske kan dra upp ett par stycken åt gången om man har väldigt bra med flytväxter som de kan gömma sig i och enbart guramisarna och fjärilarna. Hannen vaktar ägg och yngel i ungefär en vecka och sedan ledsnar han, ynglen är väldigt små och blir snabbt mat åt andra i akvariet. 😎
Överlag så är guramier lite bråkiga med varandra och därför brukar jag alltid rekommendera att man håller dessa i grupp om typ 4-5 st, tänk dok på att så länge hannarna kan leka så kan det bli strider på liv och död mellan dem. Kan de inte leka så spelar könet mindre roll än antalet. 🙂
Så det är moment 22 då helt enkelt hehe Sålänge hannen bygger bo, så kommer han trakassera och anfalla den stackars honan. Hmm Han muckar t.om med med mig, när jag skulle mata dom. Stackars argsinta hanen och ännu mer stackars honan! Vi får se om butiken vill ha tillbaka paret, så får jag köpa mig ett par andra, mindre hetsiga sällskapsfiskar. Förövrigt så har fjärilarna fått lite mer färg och jag tror att dom trivs. Dom tjivas lite med varandra och näbbar sig men det är väl normalt i guess Dom ska få sig varsin hanne snart. Tänkte gå till en annan zoo affär och köpa hanarna, gör det något tro? Något att tänka på där?
#57 Det du bör ha i åtanke är att fjärilarna från den andra affären kan ha sjukdomar, dock så kan de från djuraffären du köpte dina honor också ha det.
Är den andra djuraffären en bra affär så tycker jag att du borde köpa hannarna därifrån eftersom att risken är mindre att de är syskon och jag tycker att man ska undvika inavel om man kan.
Den andra affären känns duktiga och dom har massor med fina ciklider, nästan bara ciklider 😃 Ålderskillnad mellan fjärilarna kanske kan vara ett problem? Honorna jag har är rätt unga. Dom är väldigt svåra att fånga på bild och att få rättvis färg på dom, dom är väldigt vackra i rätt ljus! Men jag ska se vad jag kan göra för ytterligare en bedömning om kön 😉
Skulle tippa på två honor, tycker inte någon av dem har längre fram fena på ryggen, och båda ser rosa ut i buken.
Nu är jag ännu säkrare på att det verkligen är två damer. 😎
Det borde inte vara några problem med lite åldersskillnad. 🙂
På den bilder så tycker jag också att det ser ut som två honor.
Jag är också helt säker på att det är två honor du har, båda har kort ryggfena och rosa buk. Min erfarenhet är att fjärilscikliderna leker lugnare än Dvärggurami. Hoppas det går bra nu med att lämna in guramiparet och att du får det lugnt sedan.
vad roligt att så många svarar 😃 Då har jag fått expert-svar från juryn, det är alltså två honor som jag har. Dom ska få sig varsin kavaljer så får vi se vad som händer och sker (det rimmade till och med) Kan meddela att Gurami hanen har fullt med att bubbla till äggen. Såg dom "kramas" flertal gånger igår. Efter att äggen kläckts och ynglen simmar omkring, så kan man ju hoppas på att han ger sig med sina elakheter.. Men ska till djuraffären imorn och fråga om dom möjligtvis vill ha tillbaka dom, efter att jag sett hur det gick md ynglen. Tack igen för alla svar 😁
Hoppas inte för mycket på att något yngel överlever bara. 😎
Kolla ordentligt till buken på det två nya fjärilarna innan du betalar för dem, ser du minsta lilla rosa så be personalen byta fisk tills det blir rätt. 🙂
En fråga bara hur många Malawi ciklider kan man ha i ett 150 L akvarium? Kan man ha fjärilsciklider med dom eller blir de bara en lunch för Malawi cikliderna? Tror akvariet är typ 100cm långt eller längre. Tack på förhand
Malawiciklider och fjärilsciklider är raka motsatsen till varandra och passar inte tillsammans. De kräver helt olika förhållanden och vatten för att trivas.
Hur många Malawi ciklider kan jag ha i ett 150 L akvarium. Hade tänkt fiskar mellan 8-12 cm någotsådant.
#69 10-15 st skulle jag väl gissa på som mest.
Malawi tar ju en del plats. 😎
#70 tack så mycket för hjälpen!