Trivsel mosikgurami
Jag har ett par av Mosaikgurami i ett 200-liters tättplanterat kar. Jag har haft dem några månader och de har vuxit fint sen jag köpte dem, särskilt hanen som är ganska mycket större än honan. De går med rosentetror ett fåtal endlerhybrider, siamesiska algätare samt ancistrusmal. Matar med ungefär 50/50 frysta röda mygglarver och flingfoder. De käkar också en del alger och grönsaker. Har flytväxter, inte överdrivet stark belysning, pH på precis under 7 (var ett tag sen jag mätte så minns inte exakt, kan återkomma med det), 26 grader, kh ligger på 3 (har aldrig brytt mig om att buffra iom att ph't har varit stabilt hela tiden). Det jag funderar över är varför de inte gör någon ansats att leka. Tycker jag uppfyller deras krav men måste ha missat något. Är det någon som kan komma med tips?
Stillastående vatten?
Jag har märkt att när jag haft blå (vet inte samma art men samma familj) så vägrade de att ens försöka leka sålänge inte pumpen var av.
Dessutom så kan du inte ha andra fiskar i burken (utöver ancistrus) när du ska leka av mosaikerna, ynglen kommer att vara rensopade så fort hannen slutar bry sig om dem typ.
Hur gamla ska de vara för att ha blivit könsmogna då?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nä vattnet är inte stillastående. Det är inte så att jag strävar efter att få dem till lek egentligen…. är bara mån om att de ska trivas. Men då kan man tänka sig att det har att göra med att vattnet strömmar lite då.
Har ingen aning om när de blir könsmogna :)
Då kanske de inte är könsmogna ännu? :)
Men sarah E, jag tror inte du behöver tvivla på att dem inte trivs hos dig, de gör de garanterat! :)
De är nog könsmogna, men kommer troligen inte att leka om du har pump igång. :P
Jamen då tänker jag att det är strömmen som är orsaken… Tack för era svar! Hanen är ganska blyg och det har han varit hela tiden medan honan är framme jämt och kollar vad man gör. Han sitter under roten för det mesta och kommer fram när han tror att ingen ser ;)
Få honom att associera människor med mat, just nu så är han väldigt stressad.
Är det en del spring förbi akvariet?
Han kommer ju fram vid matning. Jag matar mosaikerna med pincett för att de ska få i sig ordentligt. Då är han framme och inte alls blyg när man håller på med mat så nog associerar han människor med mat. Det är ju ingen hemma under dagen men på eftermiddag/kväll är det ju en del spring. Blir det med 6 pers i familjen.
Usch, nu får jag dåligt samvete… honan bryr sig ju inte ett dugg om att det är lite liv runtikring. Men de är väl också individer.
Mosaiker är generellt ganska känsliga mot spring framför akvariet.
Blå guramier är mycket tåligare gentemot sådant.
Om du väljer att byta till blå istället så kom ihåg att inte skaffa förre än 5 st.
Ok. Jag som läst mig till att de ska vara den tåligaste guramin :/ Var därför jag valde just mosaik.
Suttit och kikat på dem nu och han har varit framme hela tiden sen de yngsta barnen gick och la sig. Jag har matat och allt är frid och fröjd. Jag tror inte han är stressad faktiskt. Han har ju finfina gömställen att dra sig tillbaka till om han vill ha lugn och ro. Mestadels av tiden är det ju lugnt eftersom alla är i skolan/på jobbet. Sen har vi strikta regler när det gäller akvarierna. Inget petande/knackande på glaset, inget stoj/lekande i närheten. Vid tillfälle får jag se till att göra om till ett rent guramikar utan strömt vatten, eller köpa ett eget kar till dem… Finns det förresten något ytterfilter som filtrerar vattnet utan att ge den där distinkta strömmen som ett innerfilter gör? Kanske de skulle gilla det bättre i så fall? Måste ju ha någon cirkulation på vattnet för de andra fiskarnas skull.
Ytterfilter har ofta så kallade "strilrör" som utblås. Istället för att allt kommer ut genom en tratt så fördelas det genom små hål i ett rör. På en del innerfilter går det att köpa strilrör och sätta på också.
Ok och då blir det kanske lugnare i vattnet? Men hur gör man då för att få till ytcirkulation för syresättning?
#14 Ytcirkulation blir det i alla fall, men inte på samma sätt. 😉
Det är ju bra. Tror du mosaikerna skulle gilla det bättre?
#16 Ja, men bäst för dem är ändå stillastående. 😉
Jag upplever att man får bra med krus på ytan och att det blir lugnare under.
#17 Ja så är det väl.
#18 Ett bra alternativ således…..
Förresten har han varit framme konstant sen jag började denna tråd (såklart :P) Har försökt klura på vad som har förändrats och det enda jag kommer på är att vallisnerian har vuxit sig så lång att den lägger sig på ytan och "stänger in" flytväxterna på ett ställe samtidigt som jag inte rensat bort flytväxter på ett bra tag (det är andmat vi talar om). Han tycker kanske helt enkelt att det är tryggare med ett tätare grönt tak :)
Flytväxterna hjälper med stor sannolikhet till för att den ska känna sig tryggare!
Ja och jag har ju haft flytväxter hela tiden av den anledningen men som sagt, just nu har de fått föröka sig ohejdat :)
#10 Varför ska man inte köpa färre än fem blå guramisar?
#22 Väldigt enkel anledning, de slåss något fantastisk bra med varandra och har man för få så blir det lätt mobbing som slutar i att en Gurami står kvar som enda levande Gurami.
Att dessa guramier slåss är lika naturligt för dem som att andas luft från ytan, det är en del av deras beteende och de tar inte skada av det då fajterna ytterst sällan slutar i någon form av skada. Inte ens fenorna tar stryk av det.
Hos Blå gurami så är antalet viktigare än kön, du kan ha 5 hanar och de kommer slåss lika mycket som 1 hane och 4 honor, 5 honor, 2 hanar och 3 honor osv. 😎