Skaffa dvärgkulfisk
Jag vill veta allt om denna söta lilla fisk! Men har också några specifika frågor.
- Är den så svårmatad som de flesta säger, och för att inte bli ruinerad vad ska man mata den med då?
- Angående att näbben växer, är det vanligt att den växer sig så lång så att fisken svälts?
- Kan man ha den i ett drygt 30 l?
Sedan de vanliga frågorna, tempratur, inredning, ph osv. Har nämligen ett drygt 30 l som jag i sådana fall tänkte ha "dwarf puffers" i :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är också lite intresserade av svaren. Min kompis har dessa småttingar i sitt lilla akvarium som jag ska "vakta" (=helt enkelt ta över på obestämd framtid). Får ganska ofta plocka med mig posthornsnäckor till henne då dem blir uppätna ganska fort.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har också vart inne på dessa så läste på allt jag kunde hitta. Vad jag läst är de inte så svårmatade, om man ger rätt mat vill säga. Snäckor är bra som sagt, men det går åt massor så man måste ha en odling i nån annan burk. Räkor är också bra och samma gäller ju där med odlingen. Någon hade gett vanliga frysta skalade räkor också och hängt i en tråd ner i akvariet. De accepterar väldigt sällan flingfoder, så det är om man inte vet det som de riskerar att svälta. Näbben skall inte vara något problem på denna art, i alla fall inte om de får snäckor ibland. Vad jag läst får man enligt jordbruksverkets regler inte ha någon fisk i mindre än 40 l, så det karet kanske skulle vara bra för snäckor och räkor till mat? Nu kommer jag inte ihåg mer exakt med ph och temp, men det var inget extremt i alla fall. De skall inte vara särskilt svåra att hålla, mer än med maten då om man ser det som ett problem. Är så sugen på en burk med dessa små sötnosar, men måste få mitt första kar färdigt innan jag går på nästa projekt :) .
#2 med få undantag, typ Kampfisk och sådant. Annars hade inte butiker fått ha dom lagligt i 5 litare… Jag har 4 kar med räkor, crystal och tangerine tiger, kan ta räkor från skräpkaret :p Snäckor är inga problem. Men har bara 30 liter ledigt lixom.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kollade nyss jbv och det är endast en rekommendation med 40 liter! Därför frågar jag här, om jag kan ha dom i 35 liter (blir typ det)? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag hade personligen inte haft sådana i en tank på 35 liter då de kan vara ganska revirtänkande och behöver en del plats för att "hålla sams". Rekommendationer tenderar att vara i det minsta laget. Så nej, tycker inte att det låter som en god idé.