Räk vas / Kampis vas?
Har en relativt stor vas som bara står och skräpar.. Skulle man kunna göra iordning det kanske för att sedan ha räkor eller Kampfisk i? :) Tipsa gärna på hur jag kan göra det isåfall och vad som skulle behövas för att det ska gå :) Sett några som gjort på detta sätt så tänkte att jag kan ju också försöka! Hehe ;)
Nehe?
Har ju sett ganska många som gjort om en vas till att.mini akvarium för ja t,ex räkor :/
Lite grus, växt och ett par sniglar skulle passa….
Inga djur i den inte, på tok för litet
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
#2 Säg hur stor vasen är på ett ungefär.
I'm out 
#2 Jag tror inte att volymen är tillräcklig, det är nog vad #1 menar också.
Växt akvarium då? :P
Ja jag vet inte.. 10-20 l kanske.. Ska kolla det sen tänkte jag :)
Gjorde en slarvig mätning.. Höjd är på 30cm och bredd högst upp på vasen är 25cm ungefär :)
Slarvigt räknat blir det 22,5L säg 20-25 då set var slarvigt räknat och den inte har samma mått runt om på hela höjden.
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Volymen är max ca 4 liter, har själv en sådan ifrån Ikea hemma :) till vas !
Så ingen idé att ens göra växt akvarium av den? :(
njae, bättre köpa ett Nano Akvarium :P brukar finnas på blocket..
Hur kan den vara på Max 4L om man räknar ut volym på en cylinder genom att ta diametern gånger pi gånger höjden, pi ~3, 2,5dm*3= 7,5dm2. 7,5dm2*3,0dm= 22,5 dm3 1dm3=1L. 22,5dm3=22,5L Sen får man räkna med att jag inte använde hela pi utan bara första siffran och vasen inte är lika stor uppe som nere.
Ja jag har ingen aning.. Ja får ta åh fylla en 10L hink åh se hur mycket som ryms :)
#15 bästa sättet att räkna ut det på: Tästa
TS, ta bara ett litermått och se hur många du får ner
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
Håller med niklassandgren.
Den rymmer absolut inte några 22 liter kan jag tala om..
Den är ca 28 cm hög, snittet på diam är ca 16 cm. Den är ca 16 cm över större delen av vasen.
Det ger 3,14x0,08x0,08x0,28= ca 5,6 liter, men detta är i överkant..
Oj hade inte uppdaterat sidan…. Men enligt de måtten du gav är vasen på 14,7 liter, men om den är 25 där uppe bör den vara ca 15 längst ner och höjden ett par cm mindre pga bottnen. Då är den ca 8 liter
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
Marta01, det där är tyvärr helt fel uträkning, använd det här istället B⋅h=πr2⋅h
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
Men nu är jag spänd på att få veta hur mycket det slutligen rymde! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Aristarcos: Du hade rätt.. Runt 5 stora tillbringare med vatten fick ja i :) Tyvärr är jag urdålig att mäta volym på grejer hehe.. MEN hur mycket behöver räkor för att trivas?
Trodde det fick plats mer vatten tyvärr.. Men tror ni denna vasen funkar för den verkar ju större..? http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50122198/
#21 Okej då vet jag att skolans matte bok har fel, och det jag gjorde pi*dimameter (2r) *höjden, missade jag något?
Ja det fick bara plats 5 L trots allt när jag fyllde vasen :/
#25 man räknar med halva diametern, dvs radien…
Okej tack, matte böcker som har fel är alltid lika intresant…..
#24 den vasen funkar bra till räkor, men fisk får man inte ha i skålar och vaser och sånt. Har själv den på 45cm som jag har haft räkor i, och det har funkat bra, dock är den nerlagd just nu. Vet att många på redbee också har använt den. Den 65cm kan vara lite meckigt att greja i om man inte har långa armar, och få till så pass starkt ljus för växternas skull då den är så djup.
Oj, ah jag menade den på 45 haha :D
Men då gör jag faktiskt så att jag köper mer en sån vas och har räkor i :) Dock vet ja inte vart man får tag på räkor.. Körsbärsräkor och crystal red tror jag dom hete är jag inte förtjust i då jag inte gillar röd.. Så vart kan man få tag på blåa? :)
#31 antagligen kan din närmaste fiskbutik ta in eller av privatpersoner
Får kolla vad det finns för räkor då och vad dom heter :) Dock så verkade mannen i butiken inte veta mycket alls tyvärr :/
Marta01. Diametern är inte samma sak som radien upphöjd i 2. Radien upphöjd i två är radie gånger radie
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
Om man ska räkna volym på den vasen kan man tänka den som två figurer. Den nedre delen är som ett halvt klot. Där man "högg av" vasen mäter man ny längd och tar den som en cylinder. Detta gör man för att vasen inte är en cylinder ;) Volym av cylinder: 3,14 * radie * radie * höjden
Halvklots-uträkning: 4 * 3,14 * radie * radie * radie / 3 / 2
(delat på två efter delat på 3 eftersom det är ett halvt klot)
Med vänlig hälsning / Livandivan <3
Blir yr av all matte 🤦♂️ Fattar nada är inte direkt ett matte geni så ja..
Ts: Har du kollat blocket, eller om det finns någon här inne eller hos en uppfödare?
I'm out 
ts annars kanske någon antingen här eller på skvarieräkor i fokus säljer. Underbart med felaktiga matte böker,…., fick formeln jag använde där ifrån…….
Hur funkar det med att frakta räkor då? Klarar dom det eller är dom halvt döda när dom kommer fram?
Blue pearl och white pearl är otroligt fina! Är dom vanliga och tål mycket som en körsbärsräka? :) Vet någon om jag kan be djuraffären att beställa in dom?
Blue Bee är också av stort intresse! :)
räkor brukar vara galet dyrt i djuraffärer. Jag skulle som marta01 nämn lagt ut annons här och på akvarieräkor.ifokus. kolla på blocket och på redbee.se också..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Får prata lite med djuraffären och sen lägga ut annons dä :)
Välkommen till akvaristens fantastiska värld! Här är vi ganska taskiga på matte, än värre på uppskattningar, fullständigt fixerade vid volym och räknar inte snäckor som djur. 😈
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Hur gick det? Blev det någon räkvas?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
Ja hur har det gott? 🙂🤔
I'm out 
Neh det får bli senare då det istället planeras resa till Bali Indonesien.. Men när jag kommer hem ska det nog bli räkvas och fixa ihop 160liters karet :D
Åh vad trevligt med en resa till indonesien! Härligt!
Oj, är det bara 5 liter tycker jag verkligen inte att några levande djur förutom skräpsnäckor passar däri! Räkor är också levande varelser u know, känsliga sådana som också behöver plats.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Minne: ohja! Så ska passa på och dyka vid lite koraller tänkte jag men då slutar det väl med att man köper sig ett saltvatten kar ;) FridaB: Ja vi har diskuterat det en hel del så det blir en annan vas så du kan vara lugn :) Och ja jag vet mycket väl att det är levande djur så därför bad jag om hjälp här först ;)
Oj, Mimåne skulle det stå ^^ Dumma mobil som ändrar orden :)
Finns även stooora dammar med koi där har han hört :) Koi som är halvmeter stora eller så.. Skulle vara kul att se om dom faktiskt har det någonstans :)
Att dyka måste vara ett måste när man åker till ett ställe som indonesien. När jag var i thailand gjorde jag knappt annat än dök. Det var så himla roligt :) Fiskarna var så vackra. men Hua för bläckfisken! Så slingriga med sina tentakler.