Nyttodjur
Jag undrar om alla snäckor är nyttodjur och äter alger mm för jag har upptäkt att jag har fått med snäckor ifrån växterna som man har köpt så jag undrar om dom gör någon nytta eller om man ska ta bort dom?
De är alla nyttodjur men sedan är det upp till var och en välja om de vill ha dem kvar eller inte. Vet du vilken sort du har i karet?
Nä vet tyvärr inte vad det är för sort men det ser ut som dom har mörk brunt skal men jag kan försöka ta en bild när jag hittar någon som är större för en så länge har jag tagit död på dom men det finns säger massor av dom som man inte ser ännu.
Om du söker via google bilder så finns det physasnäcka och skivsnäcka som kallar sig för 'skräpsnäckor' men jag är en av dem som inte tycker det.
Skräp o skräp…. Jag fick med mig några physor och vips på två veckor hade jag en hel arme (ca 100 000) som attackerade mina växter*.. Men de gillar att äta mat rester så därför har jag kvar några men jag plockar bort många nästan varje dag ändå för jag vill ha växter som inte har små hål i sig.. Men snacka om snabb förökning asså!! * tunnbladiga växter
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Sådärja. Var tvungen att lägga in dem i lexikonet för det är en återkommande fråga om dessa snäckor som jag nämnde tidigare i tråden. 🙂
Den är mer lik physasnäckan
mer lik physsnäcka men ändå inte? Kryper den på sanden så kan det vara en sandsnäcka
Hmm, har ingen info om sandsnäcka ser jag =) Får fixa det …
Det är nog den har ju inte kollat så grundligt men jag har bara sett den på glaset
Fixat Malaysisk sandsnäcka till lexikonet.