eSHa2000 - Hjälp
Har en Kardinaltetra med ett sår med en svampinfektion i samt att den och en annan Kardinaltetra har en vit prick på sin fettfena som jag inte vet vad det är (smittar INTE-de har haft det länge). Vi har också en räka och räkor klarar inte särskilt många mediciner, men eSHa2000 är räksäker så därför köpte vi det.
Har nu behandlat i 4 dagar, 50 droppar, 25, 25, 25 droppar (vi har mjukt vatten så skulle vara dubbel dos). Trots att basbehandlingen alltså är 3 dagar (25, 12, 12) är inte såret borta och prickarna på fettfenorna ser precis likadana ut.
Ska jag fortsätta behandla? Står att man kan förlänga behandlingen vid "svårt sjuka" fiskar men nu har jag redan förlängt 1 dag. Alla "blad" på hornsäven har ramlat av pga medicinen och ligger nu och skräpar. Skulle gärna byta vatten och bli av med allt skräp men då försvinner ju även medicinen?!
Hur ska jag göra??? Har någon erfarenhet av denna medicin? Kommer våra andra växter också dö av den? Måste jag låta medicinen vara kvar i vattnet tills fiskarna blir bra eller kan de bli bättre trots att jag gör vattenbyte? Skulle de ha blivit friska redan om medicinen haft effekt eller tar det tid?
Ingen som har erfarenhet av eSHa2000?
Nej tyvärr inte jag, men jag vet att andra har satt den sjuka fisken i karantän och använt sig av saltbad vid behandling av sår.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Jag har saltbadat hen en gång, men den lille rackaren är inte sjuk nog för att bli långsam och jag har ingen lust att stressa ihjäl hen genom att jaga runt i akvariet alltför länge…
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av medicinen du använder men vill du behandla tetran med såret och svampen så behöver du inte göra det i själva akvariet. Du kan behandla tetran i ett separat akvarium. På så vis behöver du inte utsätta de andra fiskarna, växterna och den dyrbara bakteriekulturen för medicin.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det skulle jag gärna men 2 problem, jag får verkligen inte tag i den och jag har inget mer akvarium. Har jagat den som sjutton för o lägga i saltbad och lyckades en gång med varje tetra (den med sår o den med bara prick på fettfenan), men saltbad ska ju upprepas för effekt och ärligt tror jag risken är större att jag stressar ihjäl dem än att de dör av svampen för den har gått fram o tillbaka i 2 månader nu. Det sagt skulle jag ändå hellre se att hen blev frisk så därför provade jag den nya medicinen. Nu är såret mycket mindre men inte borta och så har det sett ut tidigare efter saltbehandling för att sedan bli sämre igen.
Jag förstår. Det kan vara ett omöjligt göra att försöka få tag på en tetra. Skulle du få för dig att försöka så behöver du inte ha ett akvarium som extra kärl åt den. Det fungerar bra med någon annan behållare. Men jag håller helt med dig om att det mycket väl kan vara mer skadligt för fisken än åkomman i nuläget.
Har såret blivit mycket bättre men inte helt bra efter behandlingen så föreslår jag att du gör en behandling till.
Medarbetare på akvariefisk ifokus