Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 811 ggr
MariaK1977
0

Förbereda byte av bottensubstrat?

Vi kommer att byta bottensubstrat från engelsk sjösten till sand eftersom vi tänkte skaffa antingen corydoras eller zebrabotia.  Sanden är inhandlad och jag tänkte skölja den innan den hamnar i akvariet. 

Nu till frågan. Skulle det vara poäng att skölja den och sedan hälla på någon/några liter av det gamla bottenmaterialet (finns ett överflöd i akvariet, ca 5 cm i famkant, ca 12 cm i bakkant) och låta det stå i en hink i någon vecka (vi har inte bråttom) innan bytet i akvariet? 

Min tanke vara att en del av bakterierna kunde börja kolonisera sanden så att det blev mindre av en "nystart" när vi väl byter bottenmaterial. Jag kan ju antingen gräva bort det mesta av sjöstenen eller låta den vara kvar, den är ju mjuk/rund så borde inte skada corydoras eller zebrabotia. 

Har någon provat? Finns det risk att dåliga bakterier börjar växa istället om det står stillastående och inte särskilt syresatt i någon/några veckor?

[Jens]
0

När jag bytte från grus till sand så behöll jag endast vattnet och pumpen och inget annat och det blev inga problem. Nåväl, växterna behöll jag också men gjorde rent akvariet ordentligt och har du köpt julas blästersand så behöver du inte skölja det.

MariaK1977
0

Jag har köpt biltemas, den det står att "för akvarium" på. Vet inte om den behöver sköljas. 

Är det inte risk för nitrit och grejer då om jag byter hela bottenmaterialet?

[Jens]
0

Jag har aldrig råkat ut för det . Fortsätter du att mata i rätt mängd så ska det inte vara några bekymmer tycker jag.

mimåne
0

Jag förstår inte riktigt exakt hur du menar med allt det praktiska, men du behöver inte göra dig besväret med sanden. Sparar du vattnet och håller igång pumpen under vatten hela tiden utan att rengöra den så kommer det gå bra. De flesta av de nitrifikationsbakterier du behöver finns där. De nitrifikationsbakterier som finns i bottenmaterialet är bland annat sådana som lever utan syre och de dör när de kommer i kontakt med det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus