Sjuk guppyhona
Min guppyhona har under en veckas tid haft vit trådaktig avföring och man kan se nåt konstigt med hennes mage på ena sidan (se min bild). Jag visar även en bild hur hon såg ut från början. Jag har bara haft henne i drygt två veckor. När hennes avföring varit sån här några dagar ville hon inte äta som vanligt, så jag började misstänka bukvattensot. Jag har tagit bort henne från akvariet av rädsla att smitta mina andra fyra guppys som äter normalt och har normal avföring. Någon som vet om fiskarna kan ha vit trådaktig avföring utan att det betyder att dom är döende i bukvattensot? Jag hoppas i det längsta att hon ska överleva och kunna återvända till dom andra.
Jo jag har köpt henne i butik tillsammans med några andra guppys. Dom äter och verkar må bra. Men Molly lever fortfarande men hon äter inte.
Hej Maria-Koalan och välkommen hit till sajten!
Vit trådaktig avföring tyder på ohälsa av något slag. Den vanligaste orsaken är förmodligen stress. Vi gör så gott vi kan för våra firrar så att de ska ha det lugn och bra men i något skede kommer de alltid utsättas för stress (t.ex när de transporteras hem till en) och då kan avföringen bli lite konstig. Precis som att vi människor kan bli dåliga i magen av stress. Däremot så kan många sjukdomar också ge detta symtom då en sjukdom i sig är en stressfaktor för fisken. Det är därför svårt att veta av enbart avföringen vad denna fisk drabbats av. Mer symtom behövs för att utreda en sjukdom.
Har det här gått över så skulle jag tolka det som stress, du har kanske gjort ett vattenbyte, möblerat om eller gjort något som skrämt fisken. Det behöver inte vara något farligt i det skedet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus