Ensam guppy..?
Jag köpte en Guppy hane för ett tag sen som är mig väldigt kär. För att han inte skulle vara ensam köpte jag 2 honor till honom. Efter några veckor försvann ena honan spårlöst. Jag köpte en ny, men hon dog i "barnsäng" bara några dagar senare. Idag fick jag ta bort sista honan då hon inte alls såg frisk ut. Nu är han alldeles ensam i karet med en Kampfisk som enda kompis. Han verkar väldigt stressad och jag blir ledsen av att se det. Men just nu har jag knappt råd med mat till migsjälv, än mindre att köpa nya fiskar. Vad ska jag göra? Kan han gå ensam i karet någon vecka, eller måste jag skänka bort honom? Mår han väldigt dåligt av att gå själv? Och innan någon säger något så nej, det är inga problem att hålla guppies med min Kampfisk. Dom kommer väldigt bra överens och ingen gör den andra illa.
Din hane klarar sej nog ensam tills du får lön.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#4 Tack, då behöver jag inte känna så dåligt samvete. :)
Men som #4 skriver så tror jag också att din Guppy klarar sig tills du får pengar att köpa honom några kompisar. Jag blir dock lite bekymrad över kombinationen med Kampfisk och guppys; du skriver att din kampfiskhane och din guppyhane kommer väl överens, men det finns ju egentligen inga garantier för att det kommer att fungera när du väl introducerar nya guppyindivider i karet, då de kan ge sig på kampfisken.
/Ladygrenners
#5 Nej du behöver inte ha dårligt samvete, han klarar sig ett tag ensam.

Du säger själv att han är stressad? Varför är han det? Han bör inte vara stressad av att gå själv tycker jag.. Om inte kampisen och han stressar varandra…
Annonsera efter privat uppfödare. Du kan säkert få tag i billiga honor till honom.
En Guppy hane klarar sig själv i några veckor utan andra av sin art, han mår inte dåligt av det så du behöver inte ha dåligt samvete för det :) Jag misstänker däremot att den är stressad p.g.a sin rumskompis kampfisken som är ett naturligt hot för guppys, och att honan som försvann spårlöst blev uppäten av densamme tyvärr..
Om du inte vill att hanen ska vara stressad så tror jag lösningen är att sära på dem. Du skulle kunna skänka guppyn till affären om du vill tills att du får det nya akvariet. Vissa butiker tar emot fisk.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nej, han har inte varit stressad tidigare, utan det kom när jag tog bort honan. Han är lugn nu, så det var rätt snabbt övergående. Kanhända han vart stressad av att jag var I karet och jagade runt? Kampfisk är inte ett naturligt hot för guppies. Dom är inte stora nog att äta guppies. Och dom båda fiskarna kommer från helt olika världsdelar. Dom är inte naturliga fiender. Det är sant att kampfiskar och guppies sällan funkar ihop. Men det finns många exempel på akvarium där dom faktiskt gör det. Och det gör det i mitt akvarium. Men skulle det hända att det inte gör det i framtiden, när nya guppies flyttar in, så har jag ett annat kar för kampfisken att gå i. Att kampfisken skulle ha dödat och ätit upp en Guppy som nästan är lika stor som han själv över en natt utan att lämna några spår finner jag väldigt otroligt. Känns nästan som lite famlande efter halmstrån för att ni ska ha rätt..? #10 Jag kommer inte lämna ifrån mig min Guppy för allt i världen. Då lämnar jag hellre bort kampfisken. Och vilket akvarium pratar du om? Inte går jag och köper nytt kar när jag inte ens har råd med fiskar.
Förlåt, jag glömde tacka för alla bra svar jag fått. :)
Om det är vanliga guppys du har och inte endlers så är de nu så framavlade att de är svåra att hålla. Honorna dör oftast unga.
Jag fick för mig att jag läste att du planerade köpa ett till akvarium, det var konstigt av mig för nu ser jag ju att det inte står någonstans alls. Jag måste ha blandat ihop dig helt med någon annan :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu har jag köpt 3 riktigt runda fina guppyhonor. Dom kommer få gå i mitt räkkar tills dom ynglat. Sen får dom flytta in till hanen. Om dom fortfarande lever då… Men jag har ju alltid ynglen kvar annars.
Låter som en jättebra ide. men se till att de äter upp sig lite först, innan du släpper ner dem till hanen, och om de överlever förlossningen.