Fiskarna står still/ilsken hanne
Man lever ju med sina fiskar… Jag kan sitta och titta på dom i långa stunder…. För nån vecka sedan var en av våra svärdbärarhannar väldigt ilsken mot alla de andra fiskarna under ett par dagar. Särskilt mot den andre hannen som är lite mindre och inte lika stark. Nu har vi två Black molly och en två Svärdbärare som bara står och trycker i nåt hörne eller under/bakom nån växt. Kan dessa två ha ett samband? är det något jag kan påverka? De fiskar som gömmer sig kommer inte ens upp för att äta för det mesta…. Så sorgligt att se att dom inte är piggelin. Annars inga tecken på sjukdom eller annat.
Fiskar som står och trycker och inte vill äta, är ett dåligt tecken. De mår helt klart inte bra. Frågan är varför. Är det någon i akvariet som bossar och jagar de andra just nu, eller trycker de alla vid botten?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är svärdbärarehannen fortfarande på de andra fiskarna ? jag hade en sånn hanne, han var så illa att jag fick flytta på honom. Han jagade och tuggade på de andra fiskarna var han än kom åt. två av mina Indiska glasmalar blev av med bägge spröten vid munnen.
Jag flyttade honom till ett av de andra akvariumen, där jag hade större fiskar, och resonerade väl som så att överlever han, så gör han det. Annars blir han mat åt Goby'n 🤐
Han blev inte mat, men däremot tog han en rejäl tugga av ena asiaten, så hon har bara en halv stjärtfena kvar. Det slutade med att jag avlivade honom, för jag hade vid det laget kommit underfund om att han skulle ge sig på de andra, oavsett vilket akvarium han hamnade i 😕
Då verkar det väl bero på den ilskna hannen. Vissa fiskar mår prima simmar runt, äter och mår finfint enligt vad jag kan se. Det är tre stycken som görmmer sig. Vi kan inte se att det finns några direkta andra problem med sjukdomar eller så. Vad göra…. Detta känns inte så kul samtidigt som jag helst inte vill ta bort honom. Vi har bara ett kar….
Kan du möjligen stoppa hannen tillfälligt några timmar i en större bunke/ vas, så ser du hur de andra gör. Börjar de simma omkring kan du bekräfta att det är på grund av hannen.
Sen vet jag inte om de vågar direkt att simma 🤔men det kanske någon annan vet
Det kan ju dröja innan de vågar sig fram, men annars är det en bra ide. he ner hannen i en större balja med akvarievatten och gärna en luftpump, vänta ett par timmar och mata i akvariumet, då ser du om de andra kommer fram, och då vet du med säkerhet att det beror på hannen.