Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2629 ggr
André_1
0

Odla Ancistrus

Jag har ett akvarie på 30 liter som jag odlar försöker odla malar i men ska jag ha 1 hanne och 1 hona eller ska jag ha 1 hanne och 2 honor i akvariet? Har själv tyckt att det blir lite mycket med 3 stora malar i det lilla akvariet men läser man runt lite så verkar det vara många som kör med 3 malar fast det är ett litet akvarium, bör jag släppa i en mal till för än så länger så händer det inget med dom som är i där nu?

Hannen har fått yngel med en av honorna jag har men kommer inte riktigt ihåg vilken det var, spelar det någon roll vilken hona det är?

[josefineomar]
0

Jag har för mig att jag läst malar bör ha ganska stort utrymme för att de inte ska börja bråka om "revir".. Och enligt Jordbruksverket bör ett akvarium vara minst 40 l, och eventuellt mer beroende på hur stora fiskarna är :)

-Cissi-
2

Ancistrus skall inte! Hållas i ett 30l akvarium ens för odling. Det är välldigt få fiskar som klarar det lilla utrymme. Dom ska ha minst 100l och det tycker jag är litet. Om du har ett större kar så flytta genast tillbaka dom. Om du vill ha ynglena separat från föräldrarna efter hanen är klar med sitt jobb så får du räkna ut precis när dom lämnar grottan och flytta dom strax innan och då till ett kar på minst 60l

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

André_1
0

De går alltid i ett 250 liters akvarie, men kände att jag ville testa på att odla ancistrusen och när jag läste om det så stod det att det var okej/bra att ha ett mindre akvarie (just där handlade det om ett 30 liters).

-Cissi-
1

Det är inte okej att ha dom så litet. Det är enklare för dom att leka när dom bor större, dom har mer plats att "dansa" och hanen att lura honan in i grottan, har hört personer låta dom leka i sitt vanliga kar och sedan flytta hanen med ägg/grotta till ett mindre kar, tills ynglen är frisimmande, och sedan flytta tillbaka hanen ev låta han stanna lite och hinna äta upp sej. För att det ska vara enklare med vattenbyten och mata upp ynglen så dom växer snabbare.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

André_1
1

Okej, tackar för svar, då får de åka tillbaka igen.

mimåne
0

De leker nog bättre också om de får vara i sin "hemma miljö" utan några större påfrestningar och stress som kommer med en flytt. Ancistrus är lättodlade så det ska nog räcka med två malar, en hane och en hona. Snart har du så mycket att du inte vet vad du ska göra av dem! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

det du skulle kunna göra är att låta dem gå i det stora tills de leker o sen flytta hela grottan MED hanen till ditt 30liters, när hanen släpper ut ynglena i karet o själv lämnar grottan kan du bara flytta över honom  till det stora igen o sen ha ynglen i ditt 30liters, tänk bara på att det är väldigt litet o behöver uppgraderas ganska snabbt.

-Cissi-
0

Tycker det blir för många yngel och för hög belastning på vattnet i ett så litet kar. Dom kan ju få upp mot 200yngel och dom bajsar på duktigt om man ska mata dom ordentligt.

[Tinitusan]
0

ja absolut, som jag skrev ganska snabbt, men du har säkerligen rätt o ett större kar hade nog varit mer praktiskt från början =)

-Cissi-
0

Jo :)

[Tinitusan]
1

TS får helt enkelt köpa sig ett tredje kar o införskaffa en Kampfisk till sitt 30l ;)