Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2455 ggr
shelale
0

kampfisk sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser ut som fenorna på min Kampfisk ruttnar? Eller typ går av. Är det nåt man kan göra något åt? I övrigt verkar han pigg?

LinaLj
0

Finns det någon annan fisk i karet som kan ha gnagt lite på fenorna?

shelale
0

Jag har inte sett det iallafall. Jag har införskaffat mig några nya octo, nånting. (algätare) men de ska väl inte äta på fenor? eller?

LinaLj
0

#2 Nej de brukar inte bita på fenor. Då kan det tyvärr vara fenröta, ofta får fenorna då en blek eller mjölkig beläggning längst ut som sedan sprider sig innåt allt eftersom fenorna äts upp av sjukdomen.

Det beror ofta på att man har fått problem med vattenkvaliten, hur ser dina vattenvärden ut?

Det som brukar funka är att göra ett ordentligt vattenbyte, tillsätt salt, höj temperaturen i karet, använd medicin som innehåller Nifurpirinol och se till att få bra värden i vattnet. Eftersom det är smittsamt så är det ofta bäst att sätta den smittade fisken i ett karantänkar och medicinera där i medan man förbättrar vattnet i huvudkaret och sedan flyttar tillbaka fisken när den är frisk. Då slipper även de andra fiskarna utsättas för onödig medicinering.

shelale
0

Alltså. Jag gör vattentester ungefär varannan dag. (med tetra engångstester, stickor)) Och enligt dem så är vattnet ok?  

Jag byter också vatten varannan dag eftersom jag inte har en pump för då mår kampfisken dåligt. 

Han höll på att dö när jag hade en pump i vattnet =/

Jag har just nu ett litet nanoakvarium men har beställt ett specialmåttsakvarium som kommer att vara på 100 liter. Förhoppningsvis då kan jag använda en svag pump till honom.

Jag kan inte se att hans fenor ser mjölkiga ut?

LinaLj
0

Jag skulle nog ändå, som försiktighets åtgärd, göra ett lite större vattenbyte och ha i salt och ev höja temperaturen (lite beroende på vad du har nu) och se om det blir bättre av det.

shelale
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog precis vattentest nu, tolkar jag fel?

shelale
0

Jag kanske borde byta varje dag istället? Det är 27 grader i vattnet. Salt? Vanlug salt?

[Udoon]
0

Tycker det ser ut som fenröta. Sticktest är inte alltid pålitliga, tyvärr.😕

shelale
0

Ånej stackars min Kampfisk.

Vilka tester är pålitliga?

LinaLj
0

#6 Nej det verkar se bra ut, är inte så van vid stickor dock. Kanske att pH är något högt, men det brukar inte påverka vid just fenröta.

Draken
0

Ser ut som fenröta.

Jag håller med om att sticktest inte 'är pålitliga, köp dropptest istället, de är mer exacta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

shelale
0

ok. Nu har jag köpt en svag pump och bactopur hette det. mot fenröta. Skulle ta bara tre dagar för återhämtning. Växer fenorna tillbaka efter fenröta?

LinaLj
0

#12 Ja när fisken är frisk så växer de oftast ut igen men det kan hända att de inte blir lika fina som innan.