Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 711 ggr
Helben
0

bottenfiskar på grus?

Har ett nystartat jordakvarium, 150 liter (75 cm långt) . Botten består av såjord och svart, runt grus, gissar 3-7 mm diam. Det står nu fullt inrett och bara väntar på sina första invånare.  Är det verkligen så, att corydoras inte kan bo på grus? Vilka andra bottenlevande skulle kunna göra det? De ska inte bli för stora och jag tänkte senare fylla på med ett stim dvärgrasboror och några par Gurami.

[Tinitusan]
1

vanlig Ancistrus o kanske ngn mindre hypancistrus så som L333?

Aristarcos
0

Gud vad fin L333 !

[Udoon]
0

Ingår det i fiskens naturliga beteende att sila sanden genom gälarna för att hitta mat eller dylikt ska den inte hållas på grus. Så som corydoras, botior etc. Andra malar funkar, som #1 säger, typ Ancistrus och sånt.

Sarah E
0

Får vi se bild? Har också jordakvarium och blir alltså nyfiken på ditt :)

Helben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte fyllt upp det helt än, väntar på flytvästar. Någon som har flytormbunkar att sälja så skulle jag bli glad!

Helben
0

Flytväxter, ska det stå

Aristarcos
1

#6 hehe, skrivet ifrån mobile kanske 😃 ps du kan redigera ett inlägg ca 30 minuter!

mimåne
0

Jag har musselblommor, det är en flytväxt som är enkel att hålla. Finns om du vill ha :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

En algätare som du kan hålla i ett akvarium med grus är Otocinclus. De blir inte stora heller.

Helben
0

Men otocinclus lär behöva mycket mer strömt än jag tänkt att ha? Planerar mer göl än bäck… Vill gärna ha musselblommor, pmar

Helben
0

Å var pmar man?

mimåne
1

Jo otocinclus gillar ström. Bra att du var uppmärksam på det. Jag skickar dig ett privatmeddelande så kommer du märka att en orange boll innehållande en etta, dyker upp i högra hörnet vid "meddelande"