Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2448 ggr
MariaK1977
0

corydoras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har engelsk sjösten och sand på botten. Sanden sjunker dock ner. Vi har även lite salt i vattnet då våra andra fiskar verkar behöva det för att må bra. Vi skulle väldigt gärna vilja ha corydoras, skulle de trivas?

Lilolizeit
2

Corydoras behöver ha sand på botten för att kunna sila igenom sanden och böka i den.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Udoon]
0

Skulle inte släppa i några corys i det karet, dom måste ha sand tyvärr😕

[Jens]
1

Det är inte att rekommendera annat än sand till corydoras. Det är ett måste att ha sand för att de ska kunna utföra ett av deras naturliga behov genom att sila igenom och böka i sanden.

burmamys
2

Däremot tror jag inte de gillar salt… 😕

Skulle hellre välja annan fisk med samma funktion, men som inte är känslig mot salt.

mimåne
0

Ett starkt Nej från min sida. Tyvärr allt för många stora förhinder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
1

Så tråkigt, de har dem i grus på butiken och de påstod att det var OK om det "går lätt att köra ner fingret i gruset", men är ju inte första gången de drar en vals så tänkte det var bäst att dubbelkolla. Vi får väl ge upp tanken på corydoras. Har ni förslag på annan fisk kan vara 1-3 stycken, som inte tuggar på guppys, kan vara i 100liter, är OK med mjukt vatten, pH 7,5 och temp på 25-26 grader och som är sociala och syns? Butiken har enbart kampfiskhane som förslag, vi skulle gärna ha mer att välja på.

mimåne
0

Vad har du för andra fiskar?

MariaK1977
0

1 clown pleco, 3 Guppy, 8 kardinaltetror och numera 2 platy då hanen just dog men det ska bli en ny.

burmamys
0

Vändmal (synodontis, 10 cm) är roliga och snygga och skulle nog passa! Livliga små tjockisar som simmar upp-och-ner ibland. Riktiga clowner! 😂

Eller kanske ett gäng av någon botia? Pakistan, kubotai eller min favvo zebrabotia? Också söta och livliga krabater som livar upp på botten! 😃

burmamys
0

Viktigt förstås att ha riktigt bra syresatt och friskt vatten för vändmalen. Men jag tror inte de är känsliga mot salt.

MariaK1977
0

Zebrabotior var fina men zoopet rekommenderar finkornig sand som bottenmaterial till dem med!? Och helst 4st vilket skulle betyda 10 *4cm fisk, vet inte om jag får plats med så mycket. Kanske synodontis petricola är bättre… Tack för förslagen!!

MariaK1977
0

Tror vi har bra syresatt vatten men kanske är sim utrymmet litet?

burmamys
1

Hur stort är akvariet? Vändmal vill ha 80 cm och 100 liter, botior ungefär samma.

Enligt zoopet vill botior gärna ha sand, men om du kollar www.seriouslyfish.com eller www.fishbase.com så ser du att deras naturliga miljö snarare har typ sjösten (polerad småsten). De är dock väldigt nyfikna och undersöker alla håligheter och vrår, så det är bra om du inte har vassa stenar/klippor.

burmamys
0

Sorry www.fishbase.org, ska det va.

[Udoon]
0

#9 Synodontis är ett hyffsat stort släkte och en del fiskar där blir ganska stora och tar gärna fisk, många behöver ha större kar också.

#8 Hade jag varit du hade jag nog skaffat några fler av dom fiskar du redan har, särskitl tetrorna vill ju vara många. Att butiken skulle föreslå Kampfisk ihop med Guppy känns ju inte särskilt seriöst från deras sida, märks dom bara är ute efter att sälja.

AkvariumEntusiasten
0

Kan pansarmalar vara ett alternativ? Fläckiga pansar malar t.ex:) är väldigt fina, äter upp maten som hamnar på botten och blir inte så stora heller, passar fint i ett 100 liters om du har en rot som de kan suga på, de är stimfisk och det behövs minst 4:)

[Tinitusan]
2

pansarmal o corydoras är samma sak =)

precis som alla andra säger vill de ha sand, däremot går jag emot strömmen o menaratt lite salt är ingen fara, de rekommenderade doserna vi ger(varför saltar du förresten) är så låga att det inte skadar corydoras =)

MariaK1977
0

Vi har försökt skaffa fler tetror men har haft otur med dem, fått en aggressiv som attackerade de andra tetrorna, en osocial som inte vill vara i stimmet, en enögd och två som dött. Fick ärva 5 med akvariet och två av dem har prickar på fettfenan + en fick ett sår (bett av den aggressiva) som blev en svampinfektion. Jag har försökt fånga dem och salt behandla separat, men herregud så snabba de större är. Blev att salta hela karet. Svampinfektionen är i princip borta men prickarna på fettfenan är kvar, verkar dock inte smitta… Platyn har inte heller gått så bra, vår hane fick torpedsjuka och honorna ser inte värst livskraftiga ut jämfört med kompisens, lite åt det smala stela hållet där med, tror inte generna är något värst. Guppyn är jättefin, men han som äger akvariet (5år) tycker de är lite fåniga, jag har dem som hyresgäster :-) Dessutom är jag rädd att tetrorna ska lyckas smitta dem ändå, alla skriver om hur känsliga Guppy är. Där var alla anledningar till att vi ville ha fler arter… Måste zebrabotior vara i små stim?

MariaK1977
0

#15 butiken skickar i Kampfisk hanar i Guppy karen och provkör dem för att se om de exemplaren biter i fenor, vet inte hur säker den metoden är…

Carronella1
1

#19 Oj oj, det låter inte så himla säkert… 😮

Djurälskaren Hjärta

MariaK1977
0

#13 det är 80cm och 100 liter, så borde kunna vara stort nog, men vi har rätt mycket växter så det fria sim utrymmet är inte enormt. Lämnar framkanten växtfri. #15 tror du vändmal äter kardinal tetror eller är det mest yngel som är illa ute?

burmamys
0

Den vändmal jag tänkte på, synodontis nigriventis, blir bara 10 cm, och kommer inte att jaga kardinaltetror =) 80 cm och 100 liter borde vara tillräckligt oavsett om du väljer vändmalen eller en grupp på 4-5 zebrabotior. Bra att du har mycket växter och gömställen! =)

mimåne
2

Angående synodontis nigriventris eller så kallad Vändmal, så tycker jag den inte är så lämplig för dig MariaK1977.

För det första så blir den ganska stor och kan äta mindre fiskar så som kardinaltetror men för det andra så vill du ha en aktiv, livlig fisk och det är inte denna. Har du 3 eller färre så gömmer de sig konstant och man ser inte mycket av dem. För det tredje så blir de mycket aggressiva som äldre även mot varandra. Det kan göra att man behöver separera gruppen och hålla dem åtskilda.

burmamys
0

Oj då, brukar de bli aggressiva? Jag hade två för länge sedan, de hängde ofta runt de stora rötterna, gjorde små kullerbyttor ibland och vilade ofta upp-och-ner. Hade dem i fem år, med kardinaltetror, fjärilsciklider och Endlers guppy. De tog något enstaka guppyyngel men rörde inte de andra. Kollade snabbt innan jag tipsade men står ingenting avskräckande på zoopet i alla fall. Tack för info, bra att man kan lära av varandra så här! =) Då verkar zebrabotior vara det bättre alternativet!

MariaK1977
1

Tack #23, aggressiva fiskar vill vi helst inte ha (har ju redan lämnat tillbaks en aggressiv kardinaltetra 😃). 

Både jag och 5-åringen tycker zebrabotiorna är jättefina #24 så köper gärna dem (hade bara sett praktbotior innan då föreslog dem). Är mest orolig för att det ska bli för trångt i karet med 4 zebrabotior, 1 clown pleco, 3 guppy, 8 kardinaltetror och 3 platy? Just det en amanoräka också. Men håller de sig till 6-7cm som zoopet säger att de oftast gör, så borde det väl gå bra?!

burmamys
0

Eftersom du har gott om gömställen och växter så tycker jag att det är helt okej! Lycka till =)

MariaK1977
0

Tack!😃

[Udoon]
0

#25 amanoräkor vill gärna vara ett gäng på minst 5-7st, helst 10 eller fler. Inte möjligt att skaffa några fler såna? Lite annorlunda mot fisk, men dom är fredliga och städar bra😃

72mm
2

roflol, jag kunde inte annat än skratta när jag läste din beskrivning av tetrorna;  en aggressiv, en asocial, en enögd och två döda. Vilket gäng! 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
0

Jo det stämmer tyvärr med aggressiviteten. Det är lite speciellt för synodontis överlag skulle jag vilja påstå. De är generellt väldigt tillbakadragna och aggressiva tyvärr. För de är vackra att se på annars. Det finns alltid, med allt, fall som ramlar ur mängden och inte stämmer överens med hur det brukar vara, så jag tror dig absolut burmamys när du säger att du haft ett par som var väldigt mycket framme. Och i sådana fall är det ju väldigt trevligt när det väl vänds till något positivt.

När det kommer till botior så är det väldigt trevliga fiskar. Du eftersöker en livlig lite fartfylld art och då är botior helt rätt för dig. Faktum är att de ibland anses För mycket, p.g.a att de kör gasen i botten hela tiden och kan vara väldigt andra fiskar. Små fiskar kan faktiskt bli mat av vuxna botior. En trevlig sak de däremot har för sig, det är att en del botior ger ifrån sig ett knackande ljud när de äter. Ibland har jag funderat, "Är det glaset som knackar och håller på att spricka?" Men nej, det är bara botiorna som hittat något mumsigt.

Men nog om det, nu till kruxet. De behöver tyvärr också ha sand. De har ömtåliga skäggtömmar precis som corydoras och de behöver skyddas med en finkornig sand som samtidigt ger utlopp för andra instinktiva beteenden.  Kanske dags att byta bottenmaterial?

MariaK1977
0

#28 vi är väldigt förtjusta i vår amanoräka och skulle ha velat ha fler om det inte vore för att våra fiskar verkar vara en gnutta klena och drar på sig prickar av olika sorter. Hittills har det ordnat sig mha salt men skulle vi bli tvungna att medicinerna så tål inte räkor några av medicinerna de säljer i vår butik. Så vi vågar inte skaffa fler. Den vi har kom med karet och är flera år gammal. Enligt #13 skulle sjösten kunna fungera för botior. Vår är blandad med sand och det är lätt att köra runt fingret i gruset, det är mjukt och inte hårt packat. Tror du inte att det funkar #30? När du #30 säger att de är "väldigt på" menar du att de är aggressiva eller "bara irriterande"? Nu har vi en guppyhona som bossar i karet :-) Vår enögde tetra är ca 10*3 mm,skulle han ses som mat av en zebrabotia?

mimåne
1

Jag har tittat på bilden av ditt akvarium men jag kan inte se några områden med sand där. Är det en gammal bild?

Tyvärr så måste jag hålla mig till det faktum att de behöver sand. Förutom deras skäggtömmar så har de ett naturligt beteende precis som corydoras att gräva med nosen i sanden efter mat. De silar omkring den i munnen för att få ut alla tänkbara matrester. Jag tycker det skulle vara synd att missunna dem denna naturliga instinkt de har i sin jakt på mat. Även om gruset känns lätt och runt så kan det mycket väl vara för mycket för de små skäggtömmarna som bryts av när de bökar omkring i det. Att förlora skäggtömmarna kan bli livshotande för fisken.

Generellt sätt så är botian fredlig och inte aggressiv. Det jag menar med att dem är väldigt mycket på, är att de kör gasen i botten och har massa energi. "Tuuuttut akta på er allihopa, här ska jag fram!". De är ständigt i farten och simmar överallt,  väldigt snabba är de och fiskar som kommer i vägen får skylla sig själva. Jag upplever själv inte det här som något negativt, utan tycker de är mycket trevliga, racerbilar.. :P Men med lugna tillbakadragna fiskar som äter i lugn och ro passar botior inte med.

MariaK1977
0

Ok, då får det väl bli byte till sand och botior så småningom då. Får nog vänta en liten stund till våra andra fiskar varit utan prickar en lite längre period innan jag utsätter dem för en så rejäl ombyggnation. 

Jag tror att både våra platy och Guppy kommer tycka det är trevligt med mer fart i akvariet, de är superintresserade åskådare, händer som körs ner, nya växter och ska fram o titta och gärna nafsa på allt :-) 

Kardinaltetrorna blir kanske inte lika lyckliga, men de vänjer sig säkert :-)

72mm
3

Skulle ni kunna vara vänliga att omedelbart sluta skriva så mycket sympatiska saker om corydoras och botior, det sätter bara griller i huvudet på mig, och jag har vare sig plats, akvarie eller botten för sådana experiment! Jag misstänker att mimånes corydora-bilder ensamma är skyldiga till hälften av Sveriges köp av just de små charmtrollen. 😉😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
1

Hahaha 72mm inte visste jag att bilderna var så uppmuntrande, men de är klart, de förtjänar smågrisarna😃