Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 2442 ggr
Hupi
1

Hjälp med Ancistrus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej! 
Nu är det så att jag och min sambo har införskaffat vårt efterlängtade akvarium och vi har nyligen utökat populationen i det. Vår förkärlek för malar ledde till bla dessa två fina varelser. De är för tillfället runt fem cm och ska inte bli superstora tydligen (och om de ändå skulle bli det så får de flytta till något större). Min fråga är - Vad är det för art? Har googlat som en tok men blir inte riktigt klok på det.. Vi skulle vara tacksamma för hjälp! :)

Hupi
0

Vi fick höra Ancistrus om den ena, den andra fick vi inte höra någonting om. All information vi fick var angående storlek och skötseln. :)

[Jens]
0

Den ljusa är en albino-ancistrus.

Skurtrasan
0

den ena påminner väldigt mycket om segelfens pleco den bruna med fläck/runda prickar med  ryggfenan uppe.

Livet i varje Andetag

[Jens]
0

Den andra ser ut att vara en Segelfenspleco och de lämpar sig inte i små kar och då pratar jag om akvarium som är mindre än 600 L.

[Jens]
1

Verkar som den 'person' som har sagt att de inte blir stora har helt fel. Jättetråkig information ni har fått ! 

Jag har alltid sagt att man ska inte köpa fisk utan att veta vad man köper.

Chinesecrestedlover
1

Hej!

Jag håller med #3 den ena ser definitivt ut som en Pleco (Gibbiceps). Den kommer att bli stor och kommer behöva ett väldigt stort akvarium som vuxen. De kan bli så stora som 60 cm! Du kan läsa mer om den här: www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

Den andra är helt klart som #2 säger en Ancistrus. Dessa blir mindre men kräver såklart ändå en del utrymme för att trivas.  De blir ca 15 cm. Du kan läsa mer om den här: www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Lycka till med malarna. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Sara97
0

Hur stort akvarium har du??

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Hupi
1

Vi läste på lappen som fanns på akvariet i affären och frågade även mannen som ägde affären. Har hört att han ska vara seriös och kunnig, så lyssnade givetvis på honom. Då får den mörke flytta till något större helt enkelt, inget mer med det! :) Tack så mycket för hjälpen, ser hellre att vi vet vad vi har att göra med innan vi står en en halv meter mal!

Hupi
0

Sara: Inte så pass stort så att vi kan hålla en så stor mal iaf! :)

Hupi
0

Kom precis på att affärsinnehavaren sa att man kunde komma in och byta ut sin mal mot en mindre, vid behov. Så det ska inte vara några problem att hitta ett tillräckligt stort kar för vår lille!

[Jens]
0

Hupi, passa på att göra det redan nu för det är lättare för säljaren att sälja dessa när de är unga. Berätta gärna för dem att Segelfenspleco kräver sin storlek på akvarium så att de vet det tills nästa gång =)

Hupi
1

Det ska jag absolut göra, tack ännu en gång för hjälpen! :)