Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2286 ggr
Jessicahagstrom94
0

Min bild - & frågetråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har precis flyttat mitt akvarie eftersom vi flyttat och börjat om i stort sett helt och hållet. Slängde alla växter och prylar eftersom det var angripet av tofsalger.

På första bilden har det precis flyttats och jag har bara några få prylar och en liten stackars växt. Nedanför sitter Jonna och spanar in mina fyra kardinalfiskar.😂

På andra bilden har jag satt dit ett gäng växter som jag hoppas växer fint. Tyvärr var akvariet släckt när jag tog bilden så den är ju jättedålig😕

I framtiden är det tänkt att en Kampfisk hane ska bo där, vill bara få ordning på akvariet helt först.😍

Kommer nog inte vara en superaktiv bildtråd utan snarare om jag kommer på frågor som jag hoppas ni vill och kan svara på😊 jag bor bara där varannan vecka så det är svårt att ta bilder de andra veckorna.

Jessicahagstrom94
0

Kan en Kampfisk bo med amanoräkor? Och kardinalfiskar?

Jessicahagstrom94
2

Lukas spanade också in akvariet noggrant första dagen😂

Akvariet har nämligen stått hemma hos min mamma tills nu, så Jonna och Lukas har aldrig sett det förut.

Lilolizeit
0

Vad jag har förstått så är kampfiskar väldigt olika från fisk till fisk, vissa funkar bra med andra fiskar å vissa inte alls. Väljer man att testa så är det ju bra att ha en backup plan. Amanoräkor har jag aldrig hört att det skulle vara något problem med att ha ihop med en kampis..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Jessicahagstrom94
0

#3 Ja, hittills har vi kunnat ha kampfiskarna med en till fiskart som inte har några stora fenor.🙂

Vad skulle ni välja att ha för algätare i ett akvarium på 60 liter om jag inte får tag i amanoräkor? 

Kan amanoräkor "klättra ut" ur akvariet? Jag har hål i bak för att sladdarna ska kunna ta vägen någonstans.

Inkanyezi
0

Jessicahagstrom94, du har något som liknar ett virus, eller snarare ett PUP (possibly unwanted program), på din dator, Frevens Pro 12. Det är ett program som påverkar din webbläsare, och som också skapar länkar som avses visa reklam, men som för oss som inte har ditt oönskade program bara öppnar sidan de ligger på.

Programmet gör ingen större skada, men du bör ta bort det.

Lilolizeit
0

Hittar du inte amanoräkor så rekommenderar jag snäckor eller otocinclus till ett 60liters.. Jag vet att amanoräkor hoppar men hur vida dom är rymmare å kan ta sig ut vid sladden vågar jag inte svara på..

Jessicahagstrom94
0

#5 Vadå öppnar sidan de ligger på? 
tar bort det programmet om jag hittar det.

Jessicahagstrom94
0

#6 Okej :) har haft ottosar förut och dom verkade inte trivas för dom dog efter nån månad eller två eller tre om jag hade tur..

Inkanyezi
0

Om jag klickar på en av dina länkar här, så öppnas den här sidan, alltså sidan där de ligger, men avsikten med programmet är att skapa länkar till reklamsidor. Den gör länkar i nyckelord, och när du skriver något av nyckelorden i ett inlägg så syns det här att det är en länk, men den länkar inte till något annat än tillbaka på den här sidan.

Om du har svårt att hitta programmet, så finns det instruktioner att hämta på nätet. Troligen skulle du ha nytta av att emellanåt leta upp oönskade program och eliminera dem, men du bör se över dina vanor när du är på nätet, och inte ladda hem oönskade program. Det där programmet kidnappar din webbläsare.

Jessicahagstrom94
0

#9 Gick igenom min dator för bara några veckor sen :/ hittade det inte förresten, får kolla mer imorgon. 

Nu ska inte denna tråd handla om data och så :)

Lilolizeit
0

Ottosar kan vara lite känsliga. Man får välja ut några i butiken som har lite mage, som det syns att dom äter. Vet du vad de dog av sist du hade? Åt de ordentligt? Och vad för mat fick dom? Mina ottisar har jag haft i över ett år utan några dödsfall eller sjukdomar, de älskar broccoli å kokta ärtor å får det varannan - var tredje dag ungefär. Annars så kompletterar jag med foder tabletter.

Jessicahagstrom94
0

Dom fick maten som alla andra fiskarna fick, nå flingfoder :) Ingen aning varför dom dog, såg inte smala ut..

Lilolizeit
0

#12 Ottosarna hade nog behövt lite annat mat än bara flingfoder.

mimåne
0

Otocinclus behöver absolut mer mat än så och då främst i form av grönsaker. De är vegetarianer :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jessicahagstrom94
0

Jaha okej :) får bli amanoräkor om jag ska ha något som tycker om alger.

Förr tänkte jag ha denna blandning:
mosquito rasbora, dvärgrasbora eller micro rasbora
Kampfisk hane
Amanoräkor (för algerna)

Men nu har jag beslutsångest.😮

HeidiH
0

Fixa nån fin bakgrund ntill akvariet, det skulle göra jätteskillnad. Apropå Ottos så älskar jag dem, och har aldrig upplevt dem svåra, så länge man kan tänka sig att mata dem lite med grönsaker om man har dålig algtillväxt, vilket man per automatik får rätt så fort märkte jag ;) Urcharmiga är dem!

Jessicahagstrom94
0

Den förra bakgrunden jag hade blev ful och satt inte fast i hörnen efter ett tag så det blev jättefult och bulligt/bubbligt och inte slätt och fint, tog bort den då :) antar att mamma inte limmade fast den riktigt, eller hur man nu får fast såna där bilder. 

Jag hoppas att växterna ska bli högre och på så vis dölja lite av det fula med sladdarna :) 

Ja dom är charmiga, det håller jag verkligen med om :)

Jessicahagstrom94
1

Lite dåliga bilder nu då.

Jag är nöjd förutom att rutan framtill är smutsig, så den ska jag göra rent när jag gör vattenbytet imorgon.

Jessicahagstrom94
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Lite växter, prylar och en av fyra likadana fiskar :)

Jessicahagstrom94
0

Tror jag skippar amanoräkor tyvärr, läste att dom hoppat ur flera akvarier och jag har inget täckglas.. hoppar alla räkor?

Lilolizeit
0

Va fint det blivit! Ja så är det ju, amano kan hoppa ur akvariet. Jag har flera akvarium utan täckglas med andra sorters räkor i å ingen har hittats utanför..

Jessicahagstrom94
0

#21 Tack! Tycker också att det börjar bli fint nu :) 

Vad bra, jag är lite sugen på CR, red cherry eller blue pearl. Den gula räkan är svår att få tag i har jag hört men den är också superfin.

[Jens]
0

Jessica, i all välmening så bör du lyssna på Inka =) Jag vet inte vad för program du kollade din dator med men jag skulle rekommendera programmet Anti-Malware https://www.malwarebytes.org . Under installationen så titta så du inte installerar andra program än just Anti-Malware samt att vid slutet se till att du inte 'provar' Anti-Malware fullversion i 15 dgr utan använder gratisprogrammet. Testa gärna det och kör full skanning i din dator och se vad du hittar.

Jessicahagstrom94
1

Sånt kan ni prata med mig i PM om :)

Jessicahagstrom94
0

Tycker växterna har växt lite, men jag kanske ser i syne🤔

En av mina små fiskar har tyvärr dött också, så i veckan ska jag åka och köpa nya fiskar, fler såna här eller en ny sorts stimfisk, det är frågan..? Dom här är ju fina men börjar bli tråkiga och jag är förälskad i mosquitorasboran.. den sorten finns däremot aldrig i butikerna..😡

Jessicahagstrom94
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mobilbilder (bildspel)

mimåne
0

Jämför man bilderna i din tråd så ser det ut som att växterna har växt! Kul! Och ha inte för bråttom med nya fiskar, ser att det bara är 3 veckor sen du startade upp så det är fortfarande känsligt :)

Jessicahagstrom94
0

ja visst ser det ut som så :D

Jag har haft akvariet i typ två år.. eller tre. Men vi flyttade det för tre veckor sedan🙂 iofs byttes typ allt vatten i flytten, alla växter byttes och så även prylarna (förutom pumpen, sanden och värmaren) borde jag vänta pga det? Hur länge?

sauk1
0

#28 Totalt fyra veckor med fisk i borde räcka.

mimåne
0

Det betyder att du gjort en omstart och att akvariet varit igång tre veckor idag :) Stabila vattenvärden brukar sägas att man har vid 4 månader. Du behöver ännu vara försiktig ett bra tag för att inte överbelasta det.

Jessicahagstrom94
0

Låter otroligt länge att behöva vänta 4 månader med att köpa fler fiskar om man ska vänta tills värdena är stabila..😕

Ska man vänta fyra veckor har jag en vecka kvar, nästa vecka är jag inte ens här så då får jag ändå vänta tills veckan därpå.

Usch vad drygt att vänta😕

[Jens]
0

Jag kan ha missat något i tråden men vad jag förstår så har du fyra st fiskar? Det du skulle kunna göra är att ha någon som tar hand om 'överflödig mat'?  Och det tycker jag nog du kan köpa redan nästa vecka.

Lättast är nog snäckor för du skrev att räkor inte var så lämpligt eftersom du inte har täckglas? Jag har ett liknande akvarium som du med svart kåpa och i det karet så har jag räkor och det är inga problem. Eller har du kanske inte kvar den svarta kåpan? Det man ska tänka på när det gäller räkor är att de ställer ganska så höga krav på värdena på vattnet.

Jessicahagstrom94
0

Jag hade fyra tills för nån dag sen, nu har jag tre.

Är rädd att snäckor kommer krypa ur akvariet för det är ju som hål för sladdarna i bak.. jag har aldrig sett nån svart kåpa till mitt akvarium, vad är det för något?

[Jens]
0

Svart lock eller vad kallar du det som du har lysrören på? Du behöver inte vara orolig för att snäckorna kryper ut för de gör dom inte :) har snäckor själv i ett liknande akvarium som du visar upp i första inlägget.

Jessicahagstrom94
0

Jaha självklart har jag locket på :) 

Vad bra, har funderat på det där ett bra tag för det känns liksom som att dom ska "snigla" (kom verkligen inte på rätt ord hahah) sig upp och ta sig ut genom hålen😮

[Jens]
1

Närå, det gör de inte i första taget så du behöver inte vara orolig alls. 🙂

Vad för snäckor ska man ha då? Mja, det finns egentligen inte så mycket att välja på utan det är posthorn men jag skulle säga nej direkt. De förökar sig något kopiöst och det är verkligen ingen fröjd att försöka ta hand om allt. Jag skulle tipsa dig om Filopaludina martensi eftersom man inte kan köpa äpplesnäckor.

Är man inte förtjust i just snäckor så är det räkor som gäller och då skulle jag ha satsat på räkor som t ex amanoräkor. Det finns dock ett problem med amano och det är att de inte kan få räklingar i våra kar men jag tycker de är väldigt fina och stora och har man t ex ett gäng på 6-8 st så skulle de sköta 'botten' och mat som fastnat på växter väldigt bra.

Nu har du fått lite tips men som sagt, bestäm själv så du inte ångrar dina köp.

mimåne
0

Jag menar inte att du behöver gå med 3 fiskar och vänta på fler i 4 månader :) Jag påpekar akvariets stabilitet för det är så lätt att glömma bort och proppa akvariet fullt med fisk för fort, eller om du tänkt köpa någon art som är lite känsligare för dålig vattenkvalite och svajiga värden. 

Vill du däremot köpa fler fiskar av dem du har eller likvärdiga så tycker jag att du kan göra det. 

Jag ser att ni pratat om amanoräkor så jag flikar in med en bild på min ena amano :)

[Jens]
0

Amanoräkor är väldigt fina och de lever väldigt länge också tycker jag. Nackdelen är dock att de inte förökar sig i sötvatten.

Jessicahagstrom94
0

#36 Haha i första taget?😉

Jag är inte speciellt intresserad av snäckor så jag skulle nog bara ångra mig faktiskt, jag vill hellre ha räkor men när jag läste att amanoräkorna kan hoppa ur akvariet så blev jag lite avskräckt i och med att jag inte har något täckglas.. men jag vill jättegärna ha räkor😕 att amanoräkorna inte förökar sig gör mig ingenting. Har dock funderat på CR eller Körsbärsräkor också. Det är ju en djungel det där.

#37 Jag förstår🙂 jag tänkte köpa såna som jag har eller en annan slags stimfisk, frågan är bara vilken eftersom mosquitorasbora är så svårt att hitta. 
Jättefin räka!😍

#38 Ja, jättefina men kanske en aning tråkiga i färgen😐

mimåne
0

Vill du ha ett akvarium med fiskar passar amanoräkor bra då de är större i storlek och sedan får du ju inga bebisräkor att skydda från fiskmunnar. Tänk att fiskar ska tycka att det är så gotteligott med räkor.. 🙂

Jessicahagstrom94
0

#40 Även små stimfiskar?😮 

var ju synd eftersom jag vill ha en färgglad räka om jag ska ha någon.. amano är ju bra för en del alger om jag förstått det rätt men färgerna är ju inte så roliga, dom kommer bli typ osynliga i mitt akvarium..😐 då får det hellre bli en algätande fisk, typ ottos trots att jag sa att jag inte ville ha såna heller igen.

[Jens]
0

Självklart finns det andra räkor men glöm inte att titta på vad de ställer för krav på temperatur m.m. Ottosar är riktigt söta men de behöver vara ett gäng och städar inte på samma sätt som snäckor och räkor.

Jessicahagstrom94
0

#42 Jag har läst på massor om räkor och fastnade för körsbärsräkan🙂 meeen sen kom jag in på amano för att dom är så duktiga på att städa. Men nu är jag tillbaka på körsbäret för att den är finare.. Haha!

Jag vet att ottosar vill vara i en liten grupp🙂

[Jens]
0

Att jag sa att de ska vara ett gäng var bara ett det är lite för tidigt för dem just nu när det bara har gått 4 veckor. Det blir liksom för mycket fisk på en gång så att säga. Ibland säger man inte allt man borde göra ;)

Jessicahagstrom94
1

Har haft ottosar😊 så söta så det är nästan galet, men dog efter två-tre månader ungefär😕 antar att vattnet blev dåligt.

Förstår det, jag väntar naturligtvis med mer fisk om det behövs.

mimåne
1

Någon rasbora kan eventuellt fungera vid riktigt bra förutsättningar för räkbebisarna att gömma sig. Men det är till fördel att hålla räkorna utan fiskar. De känner sig även tryggare så.

Och det där om att amano är färglösa kan jag inte hålla med om för ens en krona! Mina är ibland blå, ibland röda. Här har du en vacker stjärt på bild!

[Jens]
1

Fina bilder Jessica och mimåne !

Jessicahagstrom94
0

Ja, jag är ju ute efter en rasbora som jag skrivit tidigare och jag har inte inrett färdigt än, vill nog ha nån mer pryl eller två.. kanske. Och flytväxter.🙂

Men jag kommer ju inte kunna ha kampfisken och räkbebisar så planen dog ju ändå eftersom det är en Kampfisk som är hela planen med akvariet nu.

Och jag måste vara tråkig och säga att jag fortfarande tycker att dom är rätt färglösa, jag föredrar starka färger på mina fiskar😊

Tack #47!

Jessicahagstrom94
0

Har tänkt köpa nån liten stimfisk till veckan :) växterna växer så det knakar tycker jag och ser så fina ut! Behöver ju någon som äter alger också, men där har jag fortfarande beslutsångest.

Jessicahagstrom94
0

Blir galen på pumpen, den låter så mycket att man har svårt att somna/somna om på nätterna. Vad göra? Stort problem. Antar att det är pumpen iaf.

[Jens]
0

Det är vanligt att pumparna låter mycket och det bästa är då att byta ut den till en tystare. Jag har två st som låter aningen för mycket men de står inte i något sovrum så jag klarar mig än så länge ;)

Jessicahagstrom94
1

Då får jag nog byta ut den och hoppas att den jag byter till är tystare för den här är verkligen helt otroligt störande, tur jag är döv på ett öra haha.. kan liksom ligga på "rätt sida" och stänga ute alla ljud😂 men man vill ju inte alltid ligga likadant.

Jessicahagstrom94
0

Om jag orkar så åker jag till zoo och kollar efter fisk imorgon. Nu undrar jag om mina kardinalfiskar behöver fler kardinalfiskar eller kan jag köpa en annan stimfisk? Beror ju på vad dom har för något och vad av det man kan ha i 60 liter.

mimåne
0

Dina kardinalfiskar vill gärna ha fler kompisar och eftersom du redan har de så bör nog dem prioriteras före nya fiskar också. Ett litet stim är på 10st och med dem är akvariet nog ganska fullt redan. Vill du ha en ny stimfisk kan du höra med din djurbutik om du får lämna dina kardinaler där och köpa någon annan istället.

Jessicahagstrom94
0

Mina kardinalfiskar har nytt hem, tänker inte ha såna igen :) ska ha en Kampfisk så småningom, det är ett som är bergsäkert.

Måste väl kunna ha ett stim av något med kampfisken? blir ju väldigt fisktomt annars. Lär ju fortfarande bestämma mig för något som äter alger också.

mimåne
0

Okej :) Kul med en Kampfisk! Med risk att göra dig besviken så behöver du veta att du kan komma att behöva ha kampfisken helt ensam om den är aggressiv. Många av dem är det och trivs inte med andra arter. Det är hemskt tråkigt för de är ju så vackra annars. Är det Ok för dig eller vill du hellre ha något som passar i ett sällskapsakvarium?

Jessicahagstrom94
0

Jag ska ha Kampfisk, vet precis hur dom är för vi har haft 3 olika förut :) alla var dock hur snälla som helst mot andra inneboende, som malar, Platy, stimfisk och molly så vi har haft tur :) 

Vem ska annars städa bort alger? Nog för att jag gör rent en gång i veckan men inte mer än så.

mimåne
0

På så vis :) Får hoppas att du hittar en snäll en nu också. Det blir ju så mycket trevligare så också och som du säger är det ju till fördel med någon algätare om man skulle få alger.

Jessicahagstrom94
0

Ja man kan ju alltid hoppas, huvudsaken är dock att jag får ha en Kampfisk hane - älskar dessa vackra pojkar.😍

Jessicahagstrom94
1

Jaa ni vet att jag tänkte köpa en Kampfisk för flera veckor sen? Det har jag inte gjort än😊 jag jobbar heltid och är helt slut efteråt, så jag har liksom skjutit upp det.. Haha!

Vi får väl se om jag tar tag i det under nästa vecka eller om jag är för lat efter jobbet, jag har inte bråttom att skaffa en, huvudsaken att akvariet har bra värden och temperatur inför hans inflyttning :)

mimåne
0

Mina "projekt" blir också alltid så utdragna, men planeringsprocessen och bara tanken att veta att man ska skaffa någonting är ju härlig den med!

Jessicahagstrom94
0

Nu har jag köpt fiskar :) råkade bli Kilfläcksrasbora eftersom pojkvännen la sig i ;) och en liten Ancistrus eftersom det inte fanns några ottosar :( den är typ jätteliten och blir den för stor får den komma tillbaka.

Jessicahagstrom94
0

Liiiiten, lillen heter den.

Jessicahagstrom94
1

Hela just nu. vill ha högre växter sen.