Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1702 ggr
Hell
0

Invånare i 30l

Har ett 30 liters som har stått igång ett tag, det är bara elefantsnäckor i det. Jag är lite sugen på att ha i någon fisk och/eller räkor. Funderade på clownkillies men vet inte hur många jag kan ha eller hur många det går att ha tillsammans.

Vilken är er favoritfisk att ha i mindre akvarium? Jag vill att de ska trivas och må bra, men kan inte erbjuda något större än 30l just nu.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Gudrun-Berit]
0
wille_wille
0

Jag gillar endler guppys 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Hell
0

De måste funka med elefantsnäckorna, och misstänker att en Kampfisk gärna smakar lite på dom. Det kanske killisar också gör iof, har aldrig haft. :s

Ja endlers är jättefina!

Fjordell
0

Min favoritfisk att ha i såpass små akvarium är Kampfisk, alla gånger. Men där gäller det att ha lite tur. De är individer, vissa smakar på allt, medan andra helt låter bli. Lyckas du hitta en Kampfisk från privatperson som redan vet om fisken går att ha ihop med elefansnäckor och/eller räkor så vore det ju kanon :) Annars går det absolut att ha några endlers där i.

[Jens]
0

Vilken färg är det på dessa elefantsnäckor? *nyfiken*

Hell
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser dom ut! :) Bild tagen under flytt till nytt akvarium.

[Jens]
0

Åhhhh så fina ! Jag hade gula elefantsnäckor men de har tyvärr gått bort med åldern. Har funderat på att skaffa sådana igen för de är verkligen charmiga!

Hell
0

Dom är fantastiska. :) Lite jobbiga för dom gnager av stjälkarna på mina växter, men vet att en del inte har några problem med det. Cryptocoryn rör dom dock inte, så ska försöka se om jag inte kan få lite mer växter i det.

Hell
0

Är lite fundersam till endlers, vill gärna ha något som ynglar av sig men… endlers har jag haft förut och de ynglar inte direkt av sig LITE, haha. Funderar på galaxer, dom har jag haft förut men inte lyckats få yngel efter.

mimåne
0

Få yngel på galaxy, njaa.. Det är nog inte det lättaste. Endlers är ju inte svåra att få yngel på som du säger, men tiden har förändrats och idag är de en ganska skör art. Faktiskt något av en utmaning. Kanske det skulle passa ändå?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
0

Jag har ett 30L som jag, förutom räkor, vill ha någon fisk i. Valet föll på dvärgrasboror. Jag tyckte de såg trevliga ut, och jag ville ha något som var tillräckligt litet så att jag kunde ha en ordentlig liten grupp mellan 10-20 stycken.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Hell
0

Har bestämt mig för att testa clownkillies, de är ju så sjukt snygga och verkar yngla av sig relativt lätt. Har fixat lite musselblommor, hornsäv och mossa så att de ska ha nåt att leka/gömma sig i.

Hell
0

Nu har jag köpt 3 clownkillis, en hona och två hanar. De skulle ta in fler så fort det fanns, så då ska jag utöka gänget lite. De är yttepyttesmå men jättevackra. Extra plus att killen i kassan hade haft dom innan.

ladygrenners
0

Spännande! Kommer det bild? ;)

/Ladygrenners

72mm
0

Snyggt. Hur många har du tänkt ha?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Hell
0

En liten bild från inkoppningen, dom är lite bleka haha. 

3 - 4 par tyckte de jag kunde ha, så jag tänkte väl börja med 2 - 3 par och se hur de trivs först.

billy_klara
1

Åh vad kul! Har funderat lite på killis även jag, har nämligen 2 lediga nanon i mitt rum(!). Kanske man ska snatta några från skolan, såg att några var på gång i ett lekakvarium.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Hell
0

#7 Och ja, elefantsnäckor är jättecharmiga men jag har problem med att de äter upp mina växter! Jag har världens problem med att de tuggar av stjälkarna och växterna flyter upp. :s Jag vet att det här inte alltid har varit ett problem, så jag funderar på om de saknar nåt i dieten. Jättefina men de förstör helt mina planer för akvariumet. *gnäller*

Hell
0

#17 Killies är jättehäftiga! Jag är så förtjust i nano-fisk, haha. Två tomma nanon - vilken dröm! 

Om du inte vill köra killies så vill jag slå ett slag för tex t. pumila eller t. schalleri, pygmégurami/knorrgurami. Fantastiskt söta små juveler i karen som inte alls är så svåra att få till lek.

mimåne
0

Men så fina! Vad kul! Hur är clownkilli? Är det en årstidskilli?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hell
1

#20 Nu har jag aldrig haft dom förut, så svarar bara efter vad jag har läst/pratat mig till, haha. 😉

De är väldigt snälla för att vara killis, det går tex att ha flera hanar i samma akvarium utan att de slår ihjäl varandra. De är fredliga, leker lätt under rätt omständigheter och de har rätt tåliga yngel(!). Nackdelen är att de är lite skygga, så ett väl planterat akvarium med mycket växter är ett måste. De vill inte heller ha för strömt vatten. 

Nej, de är inte en årtidskilli. De leker bland växter. 🙂

Hell
4

Var tvungen att rita en, haha. Simmar runt och försöker äta typ allt. Pigga och glada! Hoppas det håller i sig.