Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1116 ggr
Dprophet
0

Vita "saker" på glaset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! ny här och relativt ny på akvarium, undrar vad dessa saker är som är nästan överallt på mitt glas? ser ut som skal som "fladrar" i vattendraget

Sarah E
0

Är det små små skräpsnäckor kanske?

Dprophet
0

de ser inte direkt ut som någon snäcka, de ser väldigt mjuka ut, för att omfrasa det andra jag skrev, det ser ut som ömsade mjuka skal som sitter fast på glaset och fladrar, jag tror dock att det är skräpsnäckor som finns i akvariumet med de ser ut som dessa https://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/1127/medium/Kanelbullar.jpg , det ser nästan ut som fransar på glaser

Dprophet
0
Sarah E
0

Jomen det där är "skivsnäckor". De har alldeles platta skal som kan fladdra lite i vattendraget.

soulboy88
0

hur stor är akvariet ? och vad simmar i det ?

Dprophet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

52L 5 platys, det ser ut som såhär om man skulle zomma in på det, men vit och som en "slöja" mellan armarna, nu har jag tyvärr ingen kamera som jag kan manuellt fokusera med

soulboy88
0

okej men om det är det jag såg på bilden  på #2 är det lite vanliga snäckor som helt plötslig är på glaset man får bort dom enklast med botiker typ zebrabotia eftersom du har så pass litet akvarium kan jag inte rekomendera några botia vi får se om det finns någon annan här inne som har en bättre lösning eller vet nån grej som får bort dom enklast:)

Dprophet
0

bild nummer 2 är inte min utan en bild jag hitta om skräpsnäckor att tillägga

Lilolizeit
0

Såna har jag haft två gånger, de har försvunnit lika plötsligt som de dykt upp. Hittade något namn någon gång på dom men minns inte,,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Såna hade jag i mitt nano och fick aldrig reda på vad det heter. För mig såg det ut som små spindlar men jag lade i fler yngel och de blev uppätna. Såna kommer fram när man matar för mycket och maten hamnar på botten och ligger alltför länge.

Har du några malar som städar och äter det som blir över på botten?

Mundis
0

Jag tycker att det på skissen du ritade ser ut som en hydra? Googla på det och se om du tycker att det stämmer överens med det du har i akvariet.

Lilolizeit
0

#11 precis det ordet jag letade efter. :) Hittade samtidigt en intressant länk om dom http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=66&site=1

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Dprophet
0

ja jens finns 1 Ancistrus där med, hmm ja hydra är nog det närmsta man kan komma som jag sett hittils, det är väll om det frystorkade maten har innehållit något isf =/, men det blir det vanliga inte mata på någon dag så försvinner det säkert

[Udoon]
0

#6 det där är hydror, men med lite tur kan fisken ta dom, dom små asen hade ihjäl räkor för lite drygt 500kr för mig förra året😡