Slöjstjärt..
Hej. Jag är sugen på att skaffa 5-7 st slöjsträrtar till vårt akvarie då de är rätt tomt nu när vi sålt alla ciklider. Men så undrar jag vilka fiskar som man kan ha med slöjsträrtar? Akvariet vi har är ca. 450-500 liter. Vi har några fiskar kvar som praktbotior, Eldstjärt (heter de så tro) och någon liten stimmfisk jag inte minns namnet på. Sen ansistrus malar. Och gibiceps (stavning) som inte är så stora än.. Skulle jag kunna köpa några slöjsträrtar eller de går inte ihopa med de fiskarna jag redan har?
Det funkar inte speciellt bra med Slöjstjertar i ditt kar. De ska inte ha så varmt vatten du antagligen har till dina fiskar.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Praktbotior vill ha 25-30 grader varmt, medan slöjstjärtar behöver 21-24 grader (22-23 grader är det ultimata). Det går alltså inte ihop.
Vill ni absolut ha slöjstjärtar så behöver ni göra er av med praktbotiorna. Alla små fiskar riskerar att bli mat åt slöjstjärtarna så småningom. De tar det mesta som får plats i munnen på dem, och de blir ju trots allt väldigt stora.
Det vore otroligt kul om du valde att byta ut botiorna mot slöjstjärtar, för slöjor är fantastiskt roliga fiskar med starka personligheter! De är verkligen gravt underskattade fiskar.
Jag brukar rekommendera att man håller slöjstjärtar ifrån andra fiskar som använder samma simyta som de själva. Corydoras (även andra malar) går i regel utmärkt ihop med slöjorna, speciellt med tanke på att båda arterna vill ha/behöver finkornig sand.
Regnbågshaj! Kan det vara en sådan? De kan vara svarta och ha röda fenor.