Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1491 ggr
Minnix
0

Fiskar i 375L?

Hejsan! Jag har lite beslutsångest och undrar om ni kan hjälpa mig? Jag har nämligen haft ett stort intresse för akvarium, men det svalnade iom att min depression blev värre. Jag fortsatte att ta hand om de fiskarna jag hade, men brydde mig liksom inte om att fylla på efter att en efter en försvunnit (dels fick jag en svampinfektion i stora karet och sen fick min katt för sig att fiska) 

Nu när jag mår bättre, har en underbar pojkvän och väntar vårat första barn så börjar intresset komma tillbaka! Dock funderar jag på om vi kommer att orka/ha tid med akvarium och en nyfödd (som kommer i Maj) men min pojkvän är positiv och tycker att det ser trevligt ut med ett akvarium i tv-rummet och han sköter alla vattenbyten utan att klaga.

Men nu till poängen:  Akvariumet är på 375L men i stort sett tomt. Invånare är:

2 Scalarer

3 Sorgmantel tetror

2 Ancistrus 

Pinsamt lite fisk i ett så stort akvarium… 

Har en del rötter, engelsk sjögrus, samt stenar, men växterna sinar hela tiden, det verkar bara vara anubias som frodas i det akvariumet, får till och med fina, vita blommor. 

Tycker ni att jag ska ge bort/sälja dessa invånare och helt börja om? Eller bör jag fylla på sorgmantlarna samt utöka med någon annan art? Vilken skulle isåfall passa? Vad hade ni gjort? Sorgmantlarna behöver ju kompisar, minst 7 stycken till liksom… jag vet inte! Och jag blir galen på zoopet, för en del verkar gå bra med andra arter, andra inte… jag får spunk. 

Tack för att ni orkar läsa! :)

[Jens]
0

Jag tycker du har en perfekt början så varför ändra? Är det så att skalarerna är ett par? Sorgmanteltetror är vackra men behöver naturligtvis vara ett gäng och Ancistrus är aldrig fel om de är ett par.

Vad ska man ha till dessa? Varför inte titta på apistogramma?

Minnix
0

Det är en lång historia bakom mina skalarer :/ jag köpte först 4 stycken, två blev mobbade till döds och sen bildades ett par. Ett år senare gick jag på djuraffärspersonalens skitsnack och köpte mig ett par till eftersom det skulle se trevligt ut med 4 skalarer. Det resulterade i att en av de äldre skalarerna dog, och sen mobbades en av de nya ihjäl. Nu törs jag inte försöka para ihop dom med några nya så jag låter dom gå som dom går…

Det verkar inte som att de nuvarande är ett frivilligt par då den ena smånaffsar på den andra, men de simmar tillsammans ändå och är inte osams, men beter sig inte som ett par. 

Ang ancistrusarna så förvirrar de mig. Båda två är ca 3 år, jag trodde att den ena var en hane eftersom den var lite större, men det utvecklades bara små små knappt synliga spröt, den andra har alltid varit så väldigt liten! Knappt 1 dm och smal över huvudet (den andra har ett ganska brett huvud) och den håller sig väl gömd, men nu ikväll upptäckte jag att den har hela nosen full med spröt! Dock bara ca 4-5mm långa, nu vet jag varken in eller ut… är båda honor, eller är honan en hane? Sten verkar vara en hona och Stina en hane… Vad tror du? haha ursäkta om det verkar förvirrande xD 

Apistogramma? Det finns ju så många! Vilken skulle du föreslå att jag läser på om?  tack för att du tar dig tid att hjälpa mig i detta förvirrande läge!

[Jens]
0

Jag har som du i karet och trivs bra med det fast med några fiskar till. Angående dina skalarer så går det utmärkt att ha paret kvar och du behöver inte köpa mer skalarer. Lite gruff mellan dem två tycker jag är konstigt om det är en hane och hona för det är inte så att hanen försöker fjäska lite? Gärna bild tas emot.

Likadant gäller det med Ancistrus. Försök att ta bild så nära du kan så man kan se huvudet så kan jag berätta om det är en hane och hona precis som skalarerna för det borde jag ha lärt mig vid det här laget.

Jag tycker du kan t ex köpa corydoras av en art som du verkligen tycker om för det finns så fina varianter. Själv är jag barnsligt förtjust i panda =)

Apistogramma? Ja det finns massor av varianter och det gäller att hitta någon av snällare art. Titta gärna in på min 375 L-tråd och beskåda dem  (375 L á la Jens) och jag skulle rekommendera dig både sajica cikliden och apiston jag har i karet men låt eldbukarna vara för de har jag lämnat tillbaka till butik för de blir gigantiska i mitt kar och det gillade inte jag även om jag tyckte de var ursnygga.

Föredrar att låta skalarerna vara 'kungar' i karet och de andra lite mer överallt. Jag har köpt wagtail-platy för jag gillar att ha lite rött i karet också. Sedan har jag funderingar på att skaffa något som är väldigt blått men har inte kommit på vad.

Sajica-cikliderna är otroligt vackra men tyvärr så gick de bort för mig och det kan ha berott på mobbing av eldbukarna så jag kanske ska köpa sådana igen för de var otroligt vackra och lugna individer.

Hoppas jag hjälpte dig lite på traven =)

[Jens]
0

Apistogramma Agassizii är fina och lugna och det finns en annan art som är lugna och fina också som heter Apistogramma baenschi. Ha dem inte tillsammans utan välj bara ett par utav dem. Däremot så går det bra att ha ett par utav dem med Sajica ciklider och även dina skalarer och andra innevånare som jag har nämnt.

En sak till . Ha mycket stengömmor för det gillar ciklider och sten kan du hämta från naturen. Det gjorde jag och det kan du se i tråden också tror jag =) Om inte så be mig ta lite bilder så fixar jag det ;)

Om du klickar på första bilden i min tråd och zoomar in så ser du stenarna. Dessa har jag byggt upp så att det finns många små håligheter så att fiskarna kan simma in och gömma sig om de så vill. Jag har 'grottor' längst till vänster och stor formation i mitten av många håligheter och gömställen och även grottor till höger.

Märker själv att fiskarna och corydoras och ancistrusarna älskar att göra sig bland dem =)

wille_wille
0

Jag instämmer med det Jens säger, skaffa fler sorgmantetetror.

Det finns även vita så man kan blanda vita och gråa om man vill 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Minnix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tusen tack för hjälpsamma svar Jens! Nu har jag något att googla på imorgon, ska absolut kolla din tråd! Stenar har jag ett gäng som jag hämtat utifrån, det svåra är att placera dom snyggt med rötterna, särskilt nu när jag verkligen behöver fylla på  tonvis med växter. 

Har inte så många bilder och nu har timern släckt akvariumet, men jag har bild på en av skalarerna och på den malen som jag alltid trott var en hane pga de små spröten, men som jag nu tvivlar på pga att den andra har längre spröt och är inte lika bred över huvudet. 

Här är En av skalarerna och jag har en känsla av att det är en hona? Den andra skalaren har liksom en liten knöl på huvudet ser det ut som, men den är mindre och det är den som blir lite bortjagad.

Minnix
0

Här är "Sten" som verkar vara tvekönad… den andra malen som är mindre håller sig gömd så det kan bli svårt att få en bild men jag ska försöka. Idag upptäckte vi dock att den lilla malen skrämmer bort den stora? Särskilt när det ligger en algtablett i närheten. Den större malen är i hela akvariumet hela dagarna, eller ligger i en cocosgrotta, medans den mindre håller sig gömd på dagen och kommer fram på natten.

Minnix
0

Hittade dock en dålig bild från när båda malarna var yngre, för 3 år sedan, men storleksmässigt är dom ungefär likadana fortfarande vilket jag tycker är väldigt märkligt… hur kan den ena vara så mycket mindre än den andra? Det stämmer inte med vad jag har läst.

Hanar är större än honor och har mera spröt.

Honor är mindre men bredare om huvudet och har lite eller inga spröt.

I mitt fall är den ena liten med längre spröt 

Den andra är större, bred om huvudet med lite och mindre spröt!

[Jens]
0

Oj, det var verkligen kuuuusligt likt vad jag har i karet. Vad överrumplad jag blev.. hahaha! Jag har koi-skalarer också som du kan se i min tråd och jag har även albino-ancistrus i mitt kar =)

#6 en hona =)

#7 Sten, hur lång är han/hon för honor kan dock ha lite lite spröt så det är svårt att säga vad. Kroppsligt så ser det ut som en hane.

#8 Vid utstötning, mobbing så kan andra tryckas ner och inte växa lika fort som de övriga i karet. Kan också ha med brist på mat men svårt att säga på bilden om det är dåligt med mat för formen ser okej ut. Om det är en hane eller hona kan jag inte avgöra utifrån denna bild.

Minnix
0

Haha om det är utstötning eller mobbning mellan dessa två så är det ju den mindre ancistrusen som mobbar! Så det gör det hela ännu mer förvirrande! 

Sten är typ som en vanlig Ancistrus, skulle gissa på 10-12cm 

Stina, som har manligare spröt, skulle nog enligt gissning hamna på runt 8cm. 

Har dock märkt att sorgmanteltetrorna gärna snappar åt sig algtabletterna och simmar iväg, så jag har ingen koll på hur mycket den lilla ancistrusen faktiskt får i sig utav tabletterna, och den sitter som fastklistrad på en mangroverot hela dagarna så jag ser inte vad den gör där under heller…  Ska se om jag kan få någon bild på Stina under dagen :) förvånar mig inte om jag får byta namn på dom…

Minnix
0

Och jäklar säger jag bara! Vilket imponerande akvarium du har! Nu blev jag sugen på att möblera om totalt i akvariumet, om jag bara hade haft lite fler växter (sisådär en hink, minst 😂) men det får jag ta och införskaffa! Jösses… och möblera om stenarna och rötterna, absolut… vilket konstverk! :)

[Jens]
0

Oj, nu blev man ju generad. Tack så mkt för komplimangen!! 😊

Minnix
0

Nu har jag fått tag på lite bilder, men det är inte lätt alltså! Dels så vill inte fiskarna, men sen har jag världens sämsta kamera på mobilen också… 

Här är iallafall Sten igen! Han som blev en hon, som nu kanske är en han…

Minnix
0

Och här är Stina som var en hon, men som med sina spröt skulle kunna vara en han…

Minnix
0

Skalaren också, den som jag tänkte kunde vara en hane, men efter att ha sett dina hanar Jens så så vette sjutton längre… jag har aldrig sett skalarer med den formen på huvudet som dina har tror jag!

[Jens]
0

Om dina skalarer har lekt med varandra så är det ett par men jag tycker dock att jag ser att det är en hona.

ancistrusar går jag bet på för jag skulle vilja se två honor men jag tror någon annan får hjälpa dig där.  En hane har ju mycket spröt men kan dock har skadat dem men jag tycker mig inte se några ärr på de bilderna.

Minnix
0

Nej jag tror att du har alldeles rätt faktiskt, att de är honor allihopa i mitt kar :P koi skalaren hade en lek kompis förut och dom la ofta ägg, men de nya skalarerna tog ju död på hennes partner… och nu har vi kaoset som vi har i mitt kar, men det ska jag ordna upp ;) tack för all hjälp!

[Jens]
0

Så lite så.. hoppas du har hittat inspirationen att ta tag i 375 L karet och börja på nytt med de innevånare du har i karet.