Ihopkurade snäckor, hjälp!
Det senaste har mina snäckor legat ihopkurade halvt innanför skalet. De syns fortfarande och man ser att de lever men mestadels så ligger de halvdöda på detta sättet. De är väldigt sega i övrigt och jag har ingen aning om vad det kan vara! Jag behöver i övrigt hjälp för att förbättra mitt akvarium i övrigt då allt bara verkar dö bara sådär! Det är bra i en dag efter vattenbyte, sedan blir det helt stilla. Är det några medel jag behöver köpa? Inga nya inköp så ingen sjukdom heller..
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Kan du lägga upp bild på hela karet så kan vi hjälpa dig lättare. Har du bara snäckor i karet? Kollat vattenvärden, temperatur? Vilken art av snäcka har du?
Snäckor klarar inte av kemikalier i vattnet (vattenberedningsmedel)
*Vad har du för temperatur ?
*Vad använder du för filtrering?
*Hur stort akvarium och hur många fiskar/ snäckor har du?
*Har du kollat vattenvärdena (Nitrit framförallt) ?
Dessa funderingar var de första som rann mig i hågen, men som Sarah skriver, en bild på karet skulle underlätta.
Jag kan nog ta ett kort när jag kommer hem! Jag har två guppys och en kuliål (alla andra har dött för mig..) utöver snäckorna. Även några posthornssnäckor, som är mina ofrivilliga hyresgäster..😕 Men då kan det ju vara vattenberedningsmedlet! För det har jag använt! Men hur ska jag då göra för att få rätt värden i vattnet? Temperaturen ligger på 25 grader! Jag använder en liten billig pump, dock funkar den för mig utmärkt då den är bra på att rena i övrigt! Akvariet är på 52 liter, men jag har ett 250 liters akvarium som jag tänkte flytta de till i framtiden då jag fått tag på en stor pump! Dock räcker inte ekonomin till det :( (har försökt sälja kuliålen, men ingen vill ha honom..).
Jag har inga stickor eller något att kolla värdena med, men nitrit tror jag inte det kan vara då jag inte övermatar akvariet, men kanske kan bero på annat..
Även mina växter dör allt eftersom, så har inte så många kvar heller.. Har 4 mil till närmaste djuraffär där man kan köpa växter, men jag har ingen bil och inte pengar till att åka och köpa massor med växter heller.. Det får vänta tills jag får jobb i sådana fall! :/
Tragiskt, för förr var mitt akvarium så himla fint! Snäckorna la klasar och fiskarna förökade sig som flugor.. Men nu vet jag inte vad som har hänt :(
fast vattenberedningsmedel gör inte så mkt för att du ska få bra värsen i ditt kar, egentligen ända gången det behövs är om man tex har egen brunn o vet med sig att man har höga halter av ngn metal eller klor el dyl
har du kommunalt vatten kan du till 99% lita på att ditt vatten är skäligt för akvarebruk, så skippa det så sparar du både pengar o snäckor =)
Jag använder inga beredningsmedel alls i karen alls. det fungerar bra iaf. Man måste bara se till att mata väldit försiktigt ett par dagar efter vattenbyte, beroende på hur mycket vatten man byter.
Har man växter och normalbelastning (inte för mycket) av fisk och-/eller snäckor, så ska det inte vara någon fara.
Kolla på olika forum (även detta) det finns privatpersoner som säljer växter väldigt billigt, du kanske skall köpa privat istället ? Affärena har oftast ordentligt påslag på det de säljer i butik.
Tyvärr så tror jag nog att du måste ha växter för att få akvariumet att funka, även om du har fisk i det. Växterna hjälper till att ta hand om smuss och annat olämpligt för fiskarna, samt att de omvandlar nitrit till nitrat, som inte är alls lika skadligt för fiskar och snäckor.
Eeh, inte för att det har med det här att göra, men om kuliålen fortfarande är till salu så kan jag ta honom? Beroende var du bor såklart!😊
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Hej emmetem!
I 3 av 4 akvarium så trivs mina snäckor (äpplen) som fisken i vattnet men i mitt 63 L akvarium så blir de som dina. De vill inte röra på sig utan ser ut som de är på väg att dö så jag flyttade dem direkt. Förstår inte alls vad som är problemet för när jag flyttar över dem till det stora karet så är de pigga som attans och mår förträffligt.
#4 Vi har egen brunn och bor ute på landet, och ibland är inte vattnet alls pålitligt :)
#5 Ja, privatpersoner kan man ju alltid fråga :) Det hade jag inte tänkt på! Jag har haft mycket växter i akvariet, men de dör ju! Och jag har ingen aning om varför! :(
#6 Den får du gärna! Fast jag bor i Åmål, Västra Götaland! Så kanske lite väl långt :)
#7 Hm, vad konstigt! Men känns så dumt att starta ett helt 250 liters akvarium för endast några snäckor! Men jag får väl göra det i sådana fall :) Men det blir svindyrt, för då krävs ju att jag köper in nytt grus, ny pump, massor med växter.. Jag måste skynda mig med att skaffa ett jobb märker jag!😊
Hehehe Emmetem ;))