Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1595 ggr
emelie_k
0

Fiskval, nystartat 180 l

Hej! Nu är jag här igen och söker tips från de som vet bättre :-) Ska starta upp ett 180 l kar och tänkte skaffa ett par fjärilsciklider. Har en segelfenspleco som får flytta dit tills han växer ur det. Vill gärna ha ett gäng corydoras, men vilken sort? Ett stim av någon tetra och sen funderar jag på Gurami.. Kan det fungera? När jag sökt runt på nätet verkar många tycka att det är helt ok med Fjärilsciklid o Gurami ihop. Vilken Gurami ska jag välja? Är det ett par fjärilar o ett par Gurami som gäller isf eller kan jag ha flera par? Någon annan idé om det ej blir Gurami? Någon speciellt jag ska tänka på om jag vill ha dessa fiskar? Tack för svar :-)

mimåne
0

Hej emelie_k!

Corydoras är mina favoriter bland alla fiskar, och det finns så många trevliga och vackra arter! De vanligaste arterna i butik är förmodligen Metallpansarmal, leopardpansarmal samt pandapansarmal. Googla på dem och se om någon faller dig i smaken? :)

Ett stim tetror fungerar bra med Gurami. Bäst skulle jag säga att det är med en storlek lite större än neontetror, eftersom att de kan bli lite skygga av större arter och större tetror tar för sig mer. Också för att minska risken att de blir mat om du tänkt ha någon större Gurami. Jag tycker Mosaikgurami är finast och den verkar relativt lugn till skillnad från t.ex guldgurami eller Dvärggurami.

Gurami kan du har flera av honor av på en hane. Men fjärilscikliderna hålls bättre parvis. Om du väljer de här fiskarna så vill jag bara påminna dig om hur sköra fjärilsciklider köpta i butik är idag. De lever inte länge och får mycket lätt sjukdomar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
0

Sedan finns ju läppgurami också som ska vara fredliga och tåliga för att vara Gurami. De har vackra färger också, lite lika Dvärggurami.

Sarah E
0

Kan också rekommendera Mosaikgurami. Jag har ett par tillsammans med rosentetror och siamesisk algätare. Det är ett lugnt akvarium :) Mosaikgurami blir ganska stora (kan bli 12-15 cm) så jag skulle inte ha fler än två i mitt kar som är på 200 liter, men det beror på hur mycket annat som bor däri såklart…

Draken
0

jag har  Platinum Gurami i mitt kar, och de kan jag rekomendera. De ser ungefär ut som blå pärlgurami eller guldgurami och blir lika stora. men deras gemyt är lugnare än guld och blå, åtminstone vad jag har märkt ;)

Fjärilsciklider skall du vara försiktig med, de är fruktansvärt sönderavlade och lever knappt nog ett halvår. Vill du ha dvärgciklider, så finns det många andra, lämpligare och starkare att välja på :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

emelie_k
0

Har kikat på Corydoras sterbai som ser fin ut men ihop med Mosaikgurami, som jag funderar på så kanske det blir för mkt prickigt :-) Mimåne, Vilka tetror räknas som lite större? De som blir 6 cm?

emelie_k
0

Rovfisk, platinum Gurami har jag inte hört talas om, ska kolla in dom :-) Och så var det dom där nedrans dvärgcikliderna.. Fjärilar är känsliga, kakadua lever så kort, paletter är aggressiva blablabla.. Blir alldeles snurrig.. Vilken ska jag välja?? :-)

emelie_k
0

Sista frågan riktad till alla :-)

[Jens]
0

apistogramma baenshii eller apistogramma agazissii . Ha inte dessa båda samtidigt utan väl en utav dem. Min favorit är dock sajica ciklid och skulle passa i ditt akvarium men tror att sajica cikliden inte skulle passa tillsammans med Gurami.

Lillyrod
0

Jag har apistogramma agassizii och baenschi. Den förstnämnda har ett hemskt humör och i första paret var honan den starkaste. Hanen fick knappt inte visa sig. Inköp av ny hane så blev det motsatt. Han har lagt under sig mer än halva karet och där får ingen annan vistas helst. 

Baenschin är mjukare i sättet och paret slåss inte med varandra heller. Nu har jag en hona som är ganska kavat men de fungerar bra ihop. Visst får tetrorna en släng ibland men inget våldsamt. 

Båda sorterna är väldigt vackra.

mimåne
0

Sterbai är vackra pansarmalar! Dem har jag själv också :)

Jag skulle också rekommendera dig en annan dvärgciklid och titta då in släktet Apistogramma. Det finns lugna fredliga arter där som inte är lika sköra som dvärgcikliden. För tillfället har jag ap. Borellii och dem är riktigt lugna. En annan apisto jag haft som också var lugna är Nijsseni.

Två andra fina dvärgciklider är laetacara dorsigera och Laetacara curviceps.

Jag tänker mig tetror i storlek som rosentetror, citrontetra, fantomtetra osv istället för Neontetra, Kardinaltetra, Kolglödstetra. Fast väljer du en apistogramma passar nog en mindre tetra bättre i och för sig. Apiston är lugna och avvaktande och större tetror tar över ganska mycket.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

emelie_k
0

Tack för tips om baenchii, dom ser verkligen intressanta ut :-) Hittar dock ingen info på svenska sidor. Finns det nånstans tro?

emelie_k
0

Mimåne - Ska kolla in de cikliderna du nämnde också :-) Sen får vi hoppas att akvariebutiken kan plocka hem de som jag slutligen bestämmer mig för. Det tar ju ganska lång tid för vissa att komma fram till vad för slags fisk man ska ha.. Tur att man kan få goda råd här :-)

emelie_k
0

Hittade lite info om baenchi när jag öppnade ögonen lite mer :-) Tror ni det funkar med segelfensplecon i samma kar? Den är kanske 12 cm nu och ganska aggressiv när det är matdags.. Klumpig, river sönder växter eller äter upp dom :-/

[Jens]
0

Ja det ska nog inte vara några problem om det finns utrymme i karet. En pleco som är så pass stor bör inte vara i ett så litet akvarium som du har?

Har du tänkt att skaffa dig ett större snarast? För annars bör du tänka om för en sådan fisk som pleco mår inte bra i sådana förhållanden som råder nu.

emelie_k
0

Du menar att 180 l är för litet för den redan nu? Fick fel info när jag skaffade den men vet idag att den blir jättestor. Hade tänkt ha kvar den tills han blir för stor för 180 l vilket jag trodde skulle dröja ett tag till :-/

emelie_k
0

Nej, jag har inga planer på större akvarium, i dagsläget, utan planen var att den skulle få flytta när det behövs..

emelie_k
0

Den är nog snarare 10 cm nu men det kanske inte spelar någon roll