Blandade frågor!
Nu har jag många frågor (och lite annat)… Men tänkte att jag kan samla dem i en tråd då jag inte lusar ner med femtioelva olika trådar här!
1. Jag har fått höra att palettciklider är beskyddande mot sina yngel men hur länge? Funderar nämligen på ifall föräldrarna ska flytta då yngelmängden minskat väldigt men samtidigt så simmar ynglena lugnt och fridfullt bredvid föräldrarna så vet inte riktigt…
2. Tips på vilka växter man kan ha i ett 30 l? Gärna färgglada eller ljust gröna. Ska ju vara lite av allting men färgglada och ljusgröna är mina favoriter :)
3. Fina fiskar som skulle passa till? Färgglada och gärna mycket slöjiga fenor!
4. Hur fungerar ett Co2-system och behövs det?
5. Tänker sätta in räkor i ett av mina nanos (ca 30 l skulle jag tro, vet inte) men det är helt tomt, inte ens vatten. Hur länge ska det stå och "gotta till sig" innan jag kan släppa i räkor? Då mitt förra räkförsök slutade i massdöd redan efter någon dag så vill jag vara riktigt noga den här gången. Vad ska jag tänka på? Bör kanske tillägga att jag har egen brunn så inget kommunalvatten med klor i!
Tror det var allt för tillfället :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Har du provat ditt vatten i brunnen? Räkorna är mer känsliga än fisk för "knas" i vattnet. I ett nystartat kar bör du ha något som "kör in" det ett antal veckor innan räkorna går i. Så bakteriekulturen kommer igång. Paletter skyddar sina yngel men kan vara aggressiva mot andra fiskar som kan vara ett hot för yngel. Hur stort är karet där du vill ha "slöjiga" fiskar? Växter är jag dålig på. Jag gillar Javaormbunkar, lätta och fina men mer mörkgröba kanske
Hej!
1. Palettcikliden har föräldrainstinkter att ta hand om sina yngel. Jag anser att de bör få agera efter dem också och föra vidare egenskapen till sina yngel. Om akvaristen skulle sära på palettföräldrarna och deras yngel så skulle till slut de vårdande instinkterna avlas bort från arten. Det är ju en väldigt fin egenskap en art kan ha, så jag är väldigt mån om att egenskapen ska bevaras också. Det finns arter där aveln gått så långt och hårt åt att fiskarna glömt bort hur de en gång vårdade sina yngel.
2. När det kommer till färgglada växter t.ex av röd ton så finns det en del arter som inte kräver hiskeligt starkt ljus och massa gödning. En av dem är althernantera reineckii. Den finns i storlek "mini" och passar bra i främre kanten av akvariet och blir en redig färgklick. En annan växt som är av ännu enklare sort är Ludwigia repens som också har röda anlag.
En enkel ljusgrön växt jag kommer tänka på är Vattenspikblad.
3. Slöjiga fiskar i ett 30L.. hm. Endlers guppy? En Kampfisk? Dvärgkardinalfisk sägs ju gå i 30L också.. De är ju ganska vackra. Galaxyrasbora är färgglada men har inga slöjor. Det finns en hel del vackra kilifiskar också som inte kräver särskilt stora akvarium. Kika här. Dario dario är väl en fisk som inte ska kräva särskilt stort heller och de ser ju onekligen vackra ut!
4. Ett Co2 system är något man inte behöver ha. Det fungerar som så att det avger små bubblor med koldioxid i akvarievattnet. Koldioxid är något som alla växter älskar och har effekten att växterna börjar växa lite snabbare, och blir lite snyggare. Men det är absolut inte nödvändigt, bara lite roligt lyx ;)
Något som man behöver tänka på är att om man vill skaffa ett Co2 system, så behöver man också en stark och väldigt bra belysning, samt flytande gödning för att få ut bra effekt av co2 systemet.
5. När man startar upp ett akvarium så finns det ingen bakteriekultur i vattnet. Det behövs en eller flera levande djur i det för att bakterierna ska börja komma igång. Efter det här så brukar man räkna att akvariet är stabilt efter 4 månader. Du kan använda någon av dina nuvarande fiskar att köra in akvariet under den här tiden eller så köper du någon tillfällig fisk.
Medarbetare på akvariefisk ifokus