Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 539 ggr
Chomper
1

Vill börja med räkor!

Gjorde ett inlägg på akvarieräkor sajten, men vet inte om det är så många medlemmar dära.

Här finns det inlägget,  kommentera allt ni vet, minsta lilla kunskap!😃

[Jens]
0

Nu förstår jag inte riktigt eller på något sätt måste du ha missat första sidan på Akvarieräkor.ifokus.se.

Där finns ju fina artiklar som ger svar på allt du behöver veta =))

Chomper
1

#1 Inte missat något alls, skulle bara vara skönt och ha erfarenheter samlat i en tråd, som jag lätt kan hitta, utan att behöva hoppa runt mellan en massa olika trådar. 🙂

Edit: Kan även tillägga att jag tycker du som Sajtvärd bemöter medlemmarna här på sidan lite speciellt.Får ett intryck av dryghet i vissa av dina kommentarer, vilket kan göra mig som egen person lite irriterad.

Dock är det bara enligt personligt tycke, pratar inte för någon annan här.🙂

mimåne
2

Hej hej, Chomper!
Kul med lite räksnack! Men även om det lanserats en ny sajt om enbart räkor så är de absolut inte förbjudna här. Tvärt om så är de fullt välkomna precis som förut! Vi hjälper och bollar tankar så gärna här :)

Vet du vilken sorts räka du är intresserad av? De två vanligaste arterna som brukar rekommenderas som "nybörjarräkor" är Körsbärsräkor och crystal red. Av de här finns det lite olika färgvarianter. Jag ska själv snart starta upp tre akvarium med räkor och jag har tänkt börja med red sakura som är en starkt röd körsbärs räka. I de andra två karen har jag inte bestämt mig riktigt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chomper
0

#3 Har varit lite småkär i crystal red, men har inte riktigt bestämt mig ännu! 🙂

mimåne
0

Med crystal red är ju fördelen att man kan ha crystal black tillsammans med dem, utan att de konkurrerar ut varandra. Att kunna ha två arter istället för bara en, det är ju kul. Väljer man två olika arter av annan sort så är risken stor att den ena arten tar över och slår ut den andra.

Jag kommer själv att köra på soil i mina kommande räkakvarium. Soil är oftast mörkare i färgen än annat bottenmaterial och räkor färgar ut bättre med mörkare botten. Så det tåls kanske att fundera på :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus